Læserbrev

Sygepleje læres på klinikken, ikke i klassen

Debat
16. maj 2015

Der står grønne og blå containere ude foran hovedindgangen på Professionshøjskolen Metropol på Nørrebro i København. Bygningen, containerne står foran, skal danne rammen om Metropols nye praksishus, hvor sundhedsstuderende kan træne færdighedsøvelser og simulation. Praksishuset forventes færdigt nogenlunde samtidig med revurderingen af sundhedsuddannelserne. Hænger de to ting mon sammen?

I februar var jeg på udveksling i Hongkong, hvor jeg læste til sygeplejerske på et lokalt universitetet. Her mødte jeg andenårsstuderende, som endnu ikke havde været i praktik, men i stedet lærte generelle færdigheder i et laboratorie. En dag dukkede jeg op til en lektion i afføring. Jeg troede, jeg skulle have repeteret forstoppelse, medikamenter til forstoppelse og så videre. Men nej, underviseren spurgte, om nogen af de studerende have et eksempel med i skole. Der var en, der hev en lille indpakket brun klump frem fra tasken. Det var enten elevens egen, hundens eller en fra familiens afføring.

Den lille brune klump er jeg som dansk sygeplejerskestuderende glad for at have mødt i praksis og ikke inde i klasselokalet. Jeg har altid talt for simulation i sygeplejerskeuddannelsen, men siden min oplevelse i Hongkong er jeg begyndt at frygte, at simulation vil erstatte klinisk praksis. En klinisk praksis vi som danske sygeplejerskestuderende er så privilegerede at møde i cirka 40 procent af vores uddannelse. Et privilegie de ikke har i Hongkong på grund af for få praktikpladser. Det er et privilegie, vi skal værne om i den danske sygeplejerskeuddannelse, da simulation aldrig kan erstatte det at lære på rigtige mennesker.

Simulation kan bruges som supplement i den teoretiske undervisning, men de studerende skal aldrig blive i tvivl om, at det er foran patienten, som man kan kommunikere med, og som kan tænkes ind i et sammenhængende patientforløb, at færdighederne rigtig læres.

Selv om der på nuværende tidspunkt ikke bliver talt om at erstatte den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen med simulation, er det stadig vigtigt, selv når praksishuset på Metropol står færdigt, at de sygeplejerskestuderende lærer om den lille brune klump i praksis og ikke i klasselokalet.

Melanie Cilvaz-Nielsen, Søborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her