Kronik

Underklassen er fuld af psykopatiske voldsmænd og kvajpander

Middelklassen gider kun beskæftige sig med mennesker i underklassen, når de griber til spektakulær vold; kvajer sig i reality og dokusoaps eller reproducerer myten om sig selv ved at spise dårligt, ryge for meget eller begå overgreb på deres børn. Ved at holde fast i stereotyperne kan dem på toppen holde fast i privilegierne
Dommen over dokumentarserien ’På røven i Nakskov’ har været hård, for det pæne Middelklassedanmark kan ikke tolerere, at der tales om og med de fattige på deres præmisser, skriver dagens kronikør

Dommen over dokumentarserien ’På røven i Nakskov’ har været hård, for det pæne Middelklassedanmark kan ikke tolerere, at der tales om og med de fattige på deres præmisser, skriver dagens kronikør

Henrik Ibsen

18. maj 2015

For nylig ville Debatten på DR2 have mig i studiet til en snak om udkantsproblematikker og om stigmatiserende og fordomsfulde fortællinger i samfundet. Men så kom Omar El-Hussein i vejen. Sådan er det med voldsmænd, de tager al pladsen. Den skydegale 2.g’er, terroristen, perkeren eller bare spøgelset Omar gjorde verden mindre. PET’s chef måtte gå af. Man havde fundet en syndebuk. Sendefladen blev ryddet.

Vi elsker skandalen, den ubrugelige placering af ansvaret. Vi vil have våben og håndjern, vi vil have skud i gaden og psykopater, der brænder sammen i absurde voldshandlinger, før vi gider beskæftige os med underklassens problematikker. Det er den ene mulighed, den anden er, at vi griner ad dem. Griner når de kvajer sig i reality-tv eller dokusoaps, når de afslører sig selv som underfrankerede og reproducerer myten om sig selv ved at spise dårligt, ryge for meget eller begå overgreb på deres børn. Vi elsker forargelsen over nomadefamilier, at ingen gør noget, til vi øjeblikket efter har glemt dem igen, fordi vi dybest set ikke bekymrer os om den sociale situation på bunden, medmindre samfundets udgrænsede slår igen med vold eller underholder os ved at kvaje sig.

Det tænkte jeg over, da Debatten ringede og aflyste.

Hvad blev der af diskussionen om social nød, de mentale og geografiske kanter på kryds og tværs af samfundet?

Stærke og destruktive

Tv-programmet På røven i Nakskov er blevet kritiseret for at stigmatisere en egn. Det er der ikke tale om. Der er tale om seks udsendelser, der følger en række mennesker, der er nederst i samfundet, og som skiftevis er stærke og smukke i deres eget liv og skiftevis kvajer sig og fastholder hinanden i destruktive mønstre.

Men en folkestorm har rejst sig på det magelige overdrev Facebook, hvor de hurtige holdninger holder til. Dommen var hård, allerede inden programmets kritikere havde set så meget som et sekund. Der bliver talt om et ’vi’. Den går ikke. Den pæne middelklasse kan ikke tolerere, at der tales om og med de fattige på deres præmisser. På en måde, der gør dem til mennesker og ikke til en forestilling, noget defineret, politikerne kan tale generaliserende om, når de skal overbevise vælgere.

Programmerne belyser, som det for nylig blev bemærket her i avisen, at også underklasseproblematikker er komplekse. At det måske er fastlåste reaktionsmønstre, der mere end noget andet begrænser folk, der er på røven, hvilket betyder at folk på samfundets bund ikke er så forskellige fra os andre mere velstillede.

Men hov. Hvis vi begynder at se på klasserne med et åbent sind, kan vi jo ikke længere misbruge klicheerne til fastholdelse af middelklassens privilegier. Vi kan ikke længere bedrive socialpolitik med udgangspunkt i de herskende klassers behov eller med en racistisk undertone definere indvandrerne som kilden til alt ondt.

Ligheder frem for forskelle

Det kunne vi have talt om, hvis ikke Omars spøgelse kom i vejen.

Vi burde prioritere fortællingen om de svageste højere end terror, vi burde belyse det sagligt for at undgå den glemsomhed, der udvikler nye generationer af voldsmænd, syge og fordrukne, ikke mindst fordi vi så kunne beskæftige os med lighederne frem for forskellene.

Vi kunne tale om, hvordan et såkaldt taberliv både skabes af en grad af selvforskyldt offermentalitet og af de rammer, man lever i. Det er ikke samfundets skyld, heller ikke individets, det er mere sammensat, og det er måske dét, programmets modstandere frygter? At tilværelsen ikke altid passer ind i regnearkene eller den tiltrækkende idé om den positive fortælling.

Netop gennem dokumentarisme, litteratur og fortælling kan vi opnå en anden forståelse af den verden, vi befinder os i, end via den overfladiske betragtning, at bare vi taler pænt om ishuset i Bandholm, vil samfundet rejse sig skinnende rent, hvidt og forståeligt for enhver. Hvis bare vi ikke taler grimt om udkanten, bliver den nok en form for forkant. Man kan lige høre sloganet: ’Vækst i vandkanten’, når en Venstre-borgmester tager det første spadestik i en klitplantage eller indretter parkeringshuse til de nyriges SUV’er i tyskerbunkerne langs vestkysten.

Det er en teknokratisk forståelse af mennesket. Det tager ikke højde for det uforklarlige. Kvinder går tilbage til voldelige mænd, mennesker er selvretfærdige, de fleste fastholder hellere mønstre end bryder dem. Klasserne er stigmatiserende på grund af den ydre fortælling, der reproduceres i den indre. Jeg er en taber, fordi samfundet siger det, og fordi jeg selv lever det.

Det kan man lære af dokumentarer, der ikke taler den ydre verden efter munden, og af litteratur, der ikke har et romantisk eller ideologisk ærinde, men som via æstetik, fortællegreb og virkemidler ønsker at vise, hvordan det er. Det gør forfatteren Jacob Skyggebjerg i sin bog Vor tids helt. Han viser white trash-mentaliteten, følelsen af at være forkert, når hovedpersonen siger om sin herkomst: »Min mor har dyrket sex med en alien. Ude i marken, i stalden, i den kloakerede rende, hvor hun sætter sig og pisser, uden om parforholdet, sikkert ved en fejl, hun er den type kvinde, der hvisker, når hun bruger ordet nej

Hvem skød Omar på?

Da Omar rettede sit våben mod det frie ord, rettede han det så samtidig mod den fortælling, der skabte ham?

Den om fattigdommen, vi ikke har lyst til at tage.

Eller den om ghettofaderen, der selvretfærdigt banker sine børn, fordi han ikke føler sig som en mand i det samfund, der ikke forstår ham? At han er en uduelig belastning, en at være bange for, en kamelknepper?

Da Omar stod og skød ind i en glasvæg, skød han så på den psykopat, der koldt stirrede tilbage, eller på det billede, psykopaten følte sig tvunget ind i?

Fatter vi overhovedet noget? Os. Det store middelklasse-vi? Gider vi beskæftige os med det, når der ikke er krudt og kugler og en nem placering af det onde i verden?

Eller vil vi hellere beskæftige os med Omar som terrorist end med den reelle problematik, at vi har en voksende underklasse i Danmark. Den består ikke af klassisk fattige tabere, men af mennesker, der gennem generationer er blevet løftet ud af proletariatet, og som nu, igen, er i frit fald mod det sted, hvor overskuddet hører op, og de første flade falder, når ungerne larmer lidt for meget, eller når indvandrerne tager ens arbejde, eller når de skide socialdemokrater igen svigter og ikke holder, hvad de lover.

Alt sammen undskyldninger for ikke at rejse sig og gøre noget ved tingene?

Muligvis.

Kompleks fattigdom

Den nye fattigdom er kompleks og mental. Den består af afrikanere, der samler flasker; af ældre, der ikke kan genkende det samfund, de var med til at bygge; arbejdere, hvis selvforståelse er defineret af kroppen, som et redskab og ikke en sæk fuld af traumer. Men også af kulturelle analfabeter, der ikke har tid til eller evner det komplekse. Vi taler om folk, som om de var idioter. Vi taler om fagligt uddannede, som om de er tabere. Vi taler om efterløn ud fra en præmis sat af akademikere, der kommer ind på arbejdsmarkedet 15 år efter de fag- og ufaglærte. Vi taler om de fremmede som et samfund i samfundet og overser, at det er en klasseproblematik, der skaber de socialt udsatte i ghettoerne. Det er gammel snak om ulige forhold. Det er spørgsmålet, om vi ikke nærmer os en virkeliggørelse af de socialliberale drømme, der har floreret i samfundet gennem de seneste 20 år?

Godt eller skidt?

Hvem ved.

Læs bogen, se filmen, køb plakaten.

Peder Frederik Jensen er forfatter. Han har blandt andet skrevet speaks og indledning til tv-dokumentarserien ’På røven i Nakskov’

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Olaf Tehrani
  • Ole Meyer
  • Thomas Oxvig
  • Lau Dam Mortensen
  • twan manders
  • Anne Eriksen
  • Poul Sørensen
  • Carsten Mortensen
  • Thorbjørn Thiesen
  • Vivi Rindom
  • Carsten Søndergaard
  • Vibeke Rasmussen
  • Brian Jensen
  • Mogens Højgaard Larsen
  • Mads Hansen
  • Gert Selmer Jensen
  • Jakob Silberbrandt
  • Maiken Guttorm
  • Felix Austin
  • peter fonnesbech
  • Ernst Enevoldsen
  • Peter Bruun
  • Jens Thaarup Nyberg
  • Kim Øverup
  • Niels Duus Nielsen
  • Ervin Lazar
  • Sune Weile
Olaf Tehrani, Ole Meyer, Thomas Oxvig, Lau Dam Mortensen, twan manders, Anne Eriksen, Poul Sørensen, Carsten Mortensen, Thorbjørn Thiesen, Vivi Rindom, Carsten Søndergaard, Vibeke Rasmussen, Brian Jensen, Mogens Højgaard Larsen, Mads Hansen, Gert Selmer Jensen, Jakob Silberbrandt, Maiken Guttorm, Felix Austin, peter fonnesbech, Ernst Enevoldsen, Peter Bruun, Jens Thaarup Nyberg, Kim Øverup, Niels Duus Nielsen, Ervin Lazar og Sune Weile anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Åh, jeg har det dårligt med underklassen af præcis de modsatte grunde: at den har nogle gammeldags moralske opfattelser, som forhindrer den i at komme videre eller at anlægge et perspektiv på tilværelsen, der er originalt og selvstændigt. Der er det samme galt med underklassen som det, der er galt med middelklassen: ikke for meget individualitet, men alt for lidt.

Steffen Gliese

Forfatteren har måske mindre ret i den med offermentaliteten, som er et misforstået problem: underklassen er alt for autoritetstro, den tror på de regler, den præsenteres for, og røvrendes derfor konstant af dem, der er højere på strå og ved, at regler er til for at brydes, hvis man har gevinst af det. På den måde er det de bedrestillede, der projicerer deres eget vage moralske kompas over på dem, som de på sæt og vis har et ansvar for.

Elisabeth Andersen, Jan Bisp Zarghami, Ole Hansen og Ole Jensen anbefalede denne kommentar
Kim Paulsen

Godt indlæg med vægt på "den sociale nød" og den aktuelle, "stærkt stigende fattigdom og ulighed" i Danmark. Den er kompleks og ubehagelig for dem, der "sidder på flæsket" dvs. top 2/3 i DK, der sjældent rammes af længerevarende arbejdsløshed, sygdom osv. Underklassen er kun mediestof, når det gælder skyderier, social svindel og bilbrande, men den har MEGET mere at byde på. Besøg 2660 på facebook eller endnu bedre se området LIVE med en gåtur fra S-stationen og få et mere nuanceret syn på sagen. Tænk fx på Outlandis, som et blandt mange gode eksempler herfra.

Steffen Gliese

Der er faktisk en kamp om sandhederne her - i går kunne Morten Østergaard slippe afsted med i Deadline at påpege, at der er færre fattige i dag, end da regeringen kom til.
Det er faktisk et reelt problem, at man kan flytte den politiske magt ved at øge nogles indtægt marginalt - måske var stænderforsamlinger nærmere et reelt demokrati, fordi alle dele af samfundet havde repræsentation?

Carsten Søndergaard, Brian Jensen, Torben Nielsen, Britt Kristensen, Kim Houmøller, Poul Sørensen, Karsten Aaen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

Før eller senere er der mange nok som er kommet for lagt ud i pløret. Så kommer oprøret.

Mark Strøm, Thorbjørn Thiesen, Lykke Johansen, Randi Christiansen og Ole Hansen anbefalede denne kommentar
Anne Schøtt

Jeg er træt af alle disse grimme betegnelser om steder/byer som kaldes: udkantsdanmark, den rådne banan og nu også: på røven i Nakskov som medierne sætter i værk. Udkantsdanmark blev italesat i 2010 i programmet "Danmark knækker". Det kan medvirke til en stigmatisering og gøre ondt værre. Steder/byer har faktisk udmærkede navne i forvejen. Kan godt forstå, at det vækker modstand hos borgerne på Lolland.

Carsten Søndergaard, Gert Selmer Jensen, Mikkel Nielsen, Anne Eriksen, Britt Kristensen, Ole Jensen, Karsten Aaen og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar

Marianne Bjerg
"Du fortjener en triple anbefaling for på klar, koncis og medfølende måde at sætte fokus på kompleksiteten i det menneskelige liv - og samtidigt italesætte og problematisere netop de dualistiske og stigmatiserende forståelser af mennesket, der i øjeblikket truer med at splittet vort samfunds sammenhængskraft ...."

Oversættelse til underklassesprog ønskes.

I årevis er vi i underklassen blevet gennemanalyseret og udsat for diverse tiltag og forsøg af adfærdsforskerne hyret af overklassen.
De ønsker at forske i vores adfærd og forklare hvorfor vi gør dit og dat. Er autoritetstro - dumme - kriminelle - racister - sparker, bider og skyder - bliver røvrendt - mishandler børn osv.
For at blive i sproget om klasser (et typisk overklasseudtryk) findes for os i underklassen kun to - os og overklassen.

Intet nyt under solen bortset fra at "dyreforsøgene" nu sendes som reality-serie til underholdning.
De mange tiltag i årenes løb har ikke givet de "ønskede" resultater, så analyser og forskningsrapporter vil vælte frem til evig tid.
Det er uden tvivl spændende, formålstjenligt og givtigt for overklassen.
Vi - underklassen undres gang på gang.

Carsten Søndergaard, Hans Jessen, stefan kjær jensen, Jakob Bonde, Gert Selmer Jensen, Tue Romanow, Helene Kristensen, Rikke Noack Skivild, Britt Kristensen, Steffen Gliese, Ole Jensen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Ole Ørslev

kære Peder Frederik Jensen, hvilket land lever du i? Jeg lever i Danmark! Og stereotyper er der vist nok af i din artikel! Fattigdom i Danmark er rigdom i stort set alle lande vi sammenligner os med! Du beskriver et meget meget lille antal mennesker som af uransagelige årsager lever af offentlig hjælp og du får det til at se ud som om det er et kæmpe antal mennesker der bare venter på at gøre oprør mod en ikke nærmere defineret undertrykkelse! Det dokumenterer du selv at der ikke er! Nogle mennesker er i toppen af samfundet og andre er på bunden, det er op til den enkelte selv at gøre noget ved! Og kan de ikke det hjælper vort samfund alle der har hjælp behov! Og procentmæssigt er der lige mange psykopater og skøre menneske i alle samfundsklasser! Så måske skulle du komme lidt mere rundt i vort samfund, du må jo have pjækket fra samfunds læren i folkeskolen. Du må da også vide at havde en dansk familiefar "kærligt" banket sin dreng så var han med det samme sat i spjældet! Omar var en morder der kunne svare for sig selv og sine synspunkter, han har ikke brug for dine intellektuelle bortforklaringer og stereotyper. Også kunne jeg tænke mig at slutte af med at mindes den modige mand der som den eneste ubevæbnet gik døden i møde for at beskytte os andre mod terrorens grimme spøgelse, Ære være hans minde og gik at jeg selv vil handle sådan når det kræves

Ole Ørslev

kære Peder Frederik Jensen, hvilket land lever du i? Jeg lever i Danmark! Og stereotyper er der vist nok af i din artikel! Fattigdom i Danmark er rigdom i stort set alle lande vi sammenligner os med! Du beskriver et meget meget lille antal mennesker som af uransagelige årsager lever af offentlig hjælp og du får det til at se ud som om det er et kæmpe antal mennesker der bare venter på at gøre oprør mod en ikke nærmere defineret undertrykkelse! Det dokumenterer du selv at der ikke er! Nogle mennesker er i toppen af samfundet og andre er på bunden, det er op til den enkelte selv at gøre noget ved! Og kan de ikke det hjælper vort samfund alle der har hjælp behov! Og procentmæssigt er der lige mange psykopater og skøre menneske i alle samfundsklasser! Så måske skulle du komme lidt mere rundt i vort samfund, du må jo have pjækket fra samfunds læren i folkeskolen. Du må da også vide at havde en dansk familiefar "kærligt" banket sin dreng så var han med det samme sat i spjældet! Omar var en morder der kunne svare for sig selv og sine synspunkter, han har ikke brug for dine intellektuelle bortforklaringer og stereotyper. Også kunne jeg tænke mig at slutte af med at mindes den modige mand der som den eneste ubevæbnet gik døden i møde for at beskytte os andre mod terrorens grimme spøgelse, Ære være hans minde og gik at jeg selv vil handle sådan når det kræves

Morten Pedersen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg kommer altid til at tænke på,
hvordan underklassen ville fremstille sig selv,
hvis de fik stillet redskaber, vejledning og sendetid til rådighed.

Men det finder jeg aldrig ud af.
De som planlægger, caster, fotograferer, klipper og fremstiller billeder af underklassen er ikke JacobHolst-figurer, som med-lever det liv, de skildrer.
Tværtimod.
Der er en enorm, himmelråbende afstand mellem skildreren og den skildrede i hvert eneste underklasseportræt, som vil skurre i mine øjne og ører som betragter.
Men jeg er også sart.
Jeg gider heller ikke se overklasseportrætter, som jo bare er spejl af mine egne fordomme.

Fortæl mig om noget, som skoldreren selv har levet eller forsøgt at leve.
Først da bliver det vedkommende.

David Zennaro, Carsten Mortensen, Carsten Søndergaard, Henrik Leffers, Ole Hansen, Tue Romanow, Torben Nielsen, Claus Nielsen, Mikkel Nielsen, Ernst Enevoldsen, Niels Duus Nielsen, Ole Jensen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Flemming Willum Petersen

Sjovt at det er en TV2-ansat der har skrevet artiklen... så er der vist dømt kildekritik for begyndere.

Kronikøren lader ikke til at have forstået, at negativ omtale rent faktisk er skadelig. Det er meget smukt at man gerne vil skabe national debat og løse fattigdomsproblemet. Det vil jeg også meget gerne. Men løser man fattigdomsproblemet ved at vise, at Lolland er et sted med mennesker med dårlige tænder og dårlige boliger? Næppe.

Beviserne på at det ikke nytter noget at fortælle hvor dårligt det går, er meget håndgribelige. Nakskovitterne har prøvet at fortælle om deres situation siden 1987, uden at nogen er kommet til undsætning. "Håbløshedens By" i 1994 hjalp heller ikke med, at løse problemet.

Jeg tror mere på, at man tiltrækker investorer og nye tilflyttere ved at fortælle at her er rigtig godt at leve og bo. Jeg tror på, at ved at fortælle at vi også har successfulde erhvervshistorier så opdager folk, at det rent faktisk kan lade sig gøre at skabe noget her - både de lokale og dem udefra.

Det er på tide at prøve en anden strategi - nemlig at tale op i stedet for ned.

Dennis Laursen, Randi Christiansen, Jakob Bonde, Brian Larsen, Anne Eriksen og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

@Lise Lotte Rahbek
"Jeg kommer altid til at tænke på,
hvordan underklassen ville fremstille sig selv,
hvis de fik stillet redskaber, vejledning og sendetid til rådighed."

Skulle vi synke så lavt ?

Lise Lotte Rahbek

Jens Thaarup Nyberg

Næh, det er jo under lavmål.. og hvem går dog også og identificerer sig selv og sine naboer/omgangskreds som underklasse??
Det er vist nogt, som mest kan ses 'oppefra'.

Carsten Søndergaard, Torben Nielsen, Mikkel Nielsen og Ivan Mortensen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Nakskovs problemer handler ikke om at tale problemer op eller ned. Lad os sige det som det er: at folk fra storbyerne ikke frivilligt flytter ud i en provinsmentalitet, hvor en mindre gruppe ringledere allerede har bestemt, hvem der skal have hvad. Endvidere, sat lidt på spidsen, hvis tilbudet til de unge er boksning eller karate, så er der ikke ret mange fra metropolerne, der kan se deres børn vokse op der. Udkanten er også provinsens måder at løse deres problemer på både på det tekniske niveau og de kulturelle. Hvor meget cooled overskud opstår der i et samfund der på udkanten og som er truet fra alle sider. Hvornår bliver hovedinvestorene i udkanten kriminelle, fordi ingen andre vil bruge penge på det.... mange spørger sikkert sig selv i disse tider om: Hvor stærkt er vores samfund rent faktisk ude i kanterne - en ting er helt sikkert og det er, at det er der, at samfundet er svagest.

Randi Christiansen og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

....sagt lidt mere enkelt: Hvor går et samfund hen, når det går op i sømmene? At det rammer underklassen hårdest det er da et selvklart symptom.

Jens Thaarup Nyberg

Flemming Willum Petersen
"... Nakskovitterne har prøvet at fortælle om deres situation siden 1987, uden at nogen er kommet til undsætning. ... "
Altså, snart tredive år, en menneskealder; tror du ikke investorerne, erhvervsvirksomhederne, selv kan finde frem:
http://www.nakskov.dk
https://www.youtube.com/watch?v=qbTrmTxCtb4&app=desktop
http://issuu.com/lokalgrafik/docs/brochure_ntkh_c838ae888b6401

Marianne Bjerg
"Du anser åbenbart dig selv som tilhørende underklassen og er derfor automatisk med til at gøre dig selv mindreværdig som menneske og placerer dig derfor slutteligt i offerrollen"

En "klasse" skal jeg jo tilhøre ? Overklassen(eliten - de herskende) definerer befolkningen i forskellige klasser. Hvis jeg ikke bruger de begreber der bruges, hvordan skulle jeg så udtrykke det her. Jeg ved selv jeg ikke tilhører overklassen.

Det du siger er, at tilsluttende mig "underklassen" er jeg automatisk mindreværdig og påtager mig offerrollen. Din definition af min "klasse". Andet i definitionen af "klassen" se op i tråden bl. a. gammeldags moralopfattelse, social svindel osv osv.

Nu var det bare en oversættelse jeg ønskede fra dig, men det var ikke helt tydelig formuleret. Det er jeg ked af.

"Hvad jeg i mit indlæg påpeger er blot, at et menneske og dets livssituation er meget mere kompliceret end den sædvanlige socio-økonomiske svada vi får hældt i hovedet konstant"

Her er vi muligvis enige.

Jeg er blot et menneske på godt og ondt og har ikke altid lige lyst til at blive analyseret i lup af de herskende og blive lagt i Boxit her i Odense til evt. yderligere undersøgelse.
Der omtales mindst to nye rapporter om ugen i medierne udsendt af lupfolket.
Til hvilket formål og til gavn for hvem?

Derfor bliver jeg nogle gange en anelse pissesur.

Kunne man ikke lave en doku-soap som hedder Dong på røven? I seks afsnit?
Nåh nej det går DR's generaldirektør og statsministeren ikke med til.

Dennis Laursen, Carsten Mortensen, Claus Nielsen og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar
Stig Nielsen

Hvor er det godt skrevet, og hvor er det ærgerligt det kun er her på "den mindst ringe" medieplatform at et sådant skriv kan få plads.

Klasse er ikke hvorledes du ser dig selv - det er noget newage fims.

Din tilhørsklasse er hvor kollektivet placerer dig, Pt. udelukkende baseret på titel og indkomst.

David Zennaro, Carsten Søndergaard, Gert Selmer Jensen, Kjeld Smed, Helene Kristensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
susanne lund madsen

Kære Peter Frederik Jensen.
Du har skrevet indledningen til "på røven i nakskov". Skal det forestille at udtrykke vores selvbillede,eller dit billede af os som bor i Nakskov? Hvem er "vi" og hvem er "jer"? Er dine udtalelser bygget på facts eller forestillinger? Ingen her har noget imod at problemerne bliver beskrevet,men vi har jo øjne i hovedet og kender vores lokalområde,og ved hvor meget tv har manipuleret for at få beskrevet den "virkelighed"de på forhånd har planlagt at vise. Har de mennesker problemer skabt af Nakskov, eller flytter de her til,fordi her trods alt er plads til de som ikke kan finde en plads i det strømlinede samfund,du og I som beskiver os,er skabere af. Restgruppen af ikke tilpassede borgere vokser i hele landet og i alle generationer. I dag skal mere end 3000 tandløse og forarmede nakskovkvinder gå ladywalk.

Lars Jorgensen, Randi Christiansen, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Jeg synes at det er positiv at fokus flyttes fra de unge, nyrige og smarte, til at forsøge at skildre menneskers problemer.
Problemer som de langt hen af vejen ikke er herre over og ikke selv kan løse.
Hen af vejen bliver metoden måske forbedret en del.

Karl Aage Thomsen

jeg råder dig, min kære ven.
Beskyt og værn de stærke.
Men står en dag du plettet
Af deres slam og dynd
Vær ikke ked,men forlad
Dig selv din synd.
Katho

Helene Kristensen

Og panikken breder sig blandt debattørerne - hvordan lægger "jeg", uden at komme til at virke alt for nedladende ("jeg" er jo et fordomsfrit og rummeligt menneske) og med brug af det bedste sprog (som jo adskiller fårene fra bukkene) og de bedste formuleringer (underklassen kan jo dårligt læse og skrive) størst mulig afstand til underklassen, folk skulle jo nødig tro "jeg" er underklasse. Sandheden er, at I ville skrige i panik, hvis I virkelig vidste hvor kort afstanden er fra "jer" til "dem" - et lillebitte bøvs fra skæbnen, så kan du være lige så fordomsfri, rummelig og velformuleret det skal være, du er på røven.

Dennis Laursen, Carsten Mortensen, Niels Duus Nielsen, Vivi Rindom, Carsten Søndergaard, Felix Austin, Gert Selmer Jensen, Steffen Gliese, Kjeld Smed og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Leo Nygaard

Anders Fogh sagde, at han ville bryde den sociale arv.
Han mente vel, at søn skulle blive bedre en far - på en eller anden værdiskala.
For han mente sikkert ikke, at fars penge skulle konfiskeres og ikke arves af sønnike, hvilket ellers ville være en social arv fra oven og ned i stedet for modsat.
Nej, vi har det, som mange års udvikling og bevidst påvirkning fra de politikeres side, som har tilrettelagt forholdene, helt bevidst har lagt det til rette.
For det kan vel ikke passe at de ikke vidste hvad de gjorde - og stadig ikke ved det.
Det besynderlige er, at den gode socialdemokratisme har medvirket til at øge forskellen, selv om det var det modsatte de ville. Misundelsens bæger blev drukket og mange kunne ikke følge med stræberne i den brede masse under navner middelklassen.
Der stræbes stadig, og presset for at skabe vækst, plager mange til nedelagets stress.
Skellet øges stadig - for lederne ser ikke sammenhængen.

"Vi kunne tale om, hvordan et såkaldt taberliv både skabes af en grad af selvforskyldt offermentalitet og af de rammer, man lever i. Det er ikke samfundets skyld, heller ikke individets, det er mere sammensat, og det er måske dét, programmets modstandere frygter? At tilværelsen ikke altid passer ind i regnearkene eller den tiltrækkende idé om den positive fortælling."

Ivan Nielsen

Hvem er de virkelige ofre i det danske samfund.
Det er middelklassen, de stakler. Det er dem som bærer verdens byrde og ondskab. Hvilket naturligvis er løgn og spin.
Hvis man hørte Lars L Rasmussens tale til Venstre topmøde sidste sommer kan man finde noget svar deri. Helle Thorning og radikale v kunne have sagt det samme, og gør det, til det samme vælgersegment ?.
I.flg. LLR har Venstres vælgere det hårdeste selv valgte liv i DK.

Vælgeren står op hver morgen, smører leverpostejs madder, kører med 2 børn på cykel i sne og slud til daginstitution. Derefter på job hvor der knokles igennem, osv osv. Derefter samme mølle på vej hjem, som på vej ud. Den rene fornedrelse og ydmygelse. her er ofret.
Som lytter sad man med tanken om, at det, at være Venstre vælger var en straf.
Er det så så underligt at nogle mennesker har behov for at sparke ned ad, når nu tungen kræves ude af munden og på vej op et vist sted.
Hvis der nu ikke er fantasi til andet.
Måske kan disse, og andre vælgere fra ditto partier, kun spejle deres succes i livet hvis de ser, at andre har et, i deres øjne, skod liv.

Elisabeth Andersen, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Henrik Leffers

Ting er ikke altid simple... Jeg ved, at jeg kommer fra en familie, der var blandt de fattigste i (provins)byen (det var ikke sjovt at være enke i 60-erne!), men egentligt har jeg aldrig været en del af underklassen... -Fordi min mor var fast besluttet på, at min bror og jeg SKULLE have en uddannelse! -Og pga. vores socialdemokratiske uddannelsessystem fik vi begge universitetsuddannelser (min bror har 4 af dem...)! Men i dag er samfundet anderledes, så stadig færre bryder ud fra "underklassen", og det er måske det mest deprimerende ved alle nedskærringerne i velfærds- og uddannelsessystemerne! Men det værste er egentligt, at den nederste del af middelklassen har holdninger, der stort set kun bygger på at få mere selv, og at de stemmer på partier som V og DF, som bilder dem ind, at de bliver "borgerlige", hvis de bare stemmer på dem. -Og så er folk nederst i middelklassen (og i underklassen!) meget lystne efter at tage så meget som muligt fra stakler, der har endnu mindre end de selv har...

Elisabeth Andersen, Carsten Søndergaard, Steffen Gliese, Felix Austin og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Ja... "Afstanden", er så forbløffende lille, og derfor sparkes der så hårdt.! (Nedad).
I øvrigt eksisterer det menneske ikke, som ikke kan "Gå på røven", i enhver forstand.!
Det er der vel ingen der tror.! eller??

Poul Sørensen, Carsten Mortensen, Carsten Søndergaard, Anne Eriksen og Birgitte D Pedersen anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Pløjet ned med over 50 skud, det var Omars skæbne.

Så der er ingen som kommer til at vide hvad der foregik i hoved på ham, det er kun gætterier, men der er frit slag og det udnyttes groft.

Det er ligeså groft at skabe en rød tråd mellem Omars skæbne og de som lander i mudderet og som ikke (ifølge forfatteren ) gider rejse sig og gøre noget ved det.

Benægtelsen af at man er ude i at ærinde for de velbjærgede ses tydeligt i hveranden linje, hvor man udviser tydelig forståelse for de trængte.

Men igen, emnet er jo også kun tænkt til et borgerligt ind put i selvforståelsen og en husker i frygt kategorien, "land der nu ikke selv" jo tak budskabet er forstået og plathederne observeret.

Der sgu mange måder at skabe sig et borgerligt liv på, men mon ikke der bliver solgt et par eksemplarer af vennens bog til alm. afpudsning af borgerskabets selvforståelse, for vi er jo bedre end dem.

Steffen Gliese

Der tales hele tiden så meget om, at folk forlanger mere til sig selv - der tales for lidt om, hvorvidt det egentlig er et rimeligt krav.

Vibeke Rasmussen

Ib Andersen fra 'På røven i Nakskov', er glad for sin medvirken:

"Det er faktisk første gang, jeg ser, at underklassen får taletid i TV."

Og om kritikken, bl.a. at Nakskov bliver udstillet som taber-by, og at man bør have ondt af de medvirkende, fordi de ikke er klar over, at de bliver udstillet:

"Det er noget sludder, siger Ib Andersen, der ikke fortryder, at han sagde ja til at medvirke i dokumentaren. Han er specielt glad for, at han har været med til at sætte Underdanmark på dagsordenen."

(Hans medvirken i nyhedsindslaget begynder ca 14 min. inde i videoen.)

Personligt kan jeg i øvrigt ikke forarges over udtrykket 'på røven'. Det er en talemåde, som kan bruges og fortolkes nogenlunde frit. Og vel også med et glimt i øjet?

Torben Nielsen

Hvem har plantet denne historie dagen før Morten Østergaard lufter sin uhyrligheder? Der må være en sammenhæng!

Steffen Gliese

Problemet er den fatalisme, som folk underlægger sig på alle niveauer i samfundet - for nogle, at systemet klarer ærterne, for andre, at markedet gør det. Men intet kommer af sig selv, markedets indflydelse er for størstedelen kontraproduktiv i forhold til at skabe rammerne for det liv, de fleste vil have, og bureaukratisk inerti står i vejen for at skabe pragmatiske løsninger for dem, der har brug for hjælp.
Når man tilhører et mindretal, der historisk er blevet forfulgt, ved man, at der bestemt er mange voldspsykopater i underklassen - men også, hvorfor de er blevet det.

Steffen Gliese

Torben Nielsen, ja, vi er desværre tilbage i politikeres forsøg på at udøve demografisk arkitekturkunst i stedet for at passe deres arbejde og sørge for, at vilkårene i samfundet giver mulighed for at flytte sig uanset økonomisk formåen.

Steffen Gliese

For at udbygge mit første indlæg: det er ufatteligt, at folk kan gå NI ÅR!!! i skole uden at lære det mest elementære, det burde ikke kunne lade sig gøre og tyder på en overmenneskelig modstandskraft og et destruktivt selvbillede.

Philip B. Johnsen

Det er misvisende at gruppere underklassen i forhold til middelklassen mf.

Underklassen ønskes ikke politisk at skulle rykke sig, det er bare ikke politisk vigtigt, underklassen får et bedre liv, globaliseringen nødvendighedens politik, kræver de forbliver fattige, men samtidig deltager aktivt i samfundet, derfor bliver de forfulgte, de skal være med til, at gøre Danmark konkurencedygtige, derfor presses under Danmark til, at tage job de ikke kan leve af, job der gør fattigdommen arvelig.

Midlet er at underklassen, skal gøres sultne nok til, at tage to job for, at brødføde deres børn.

Løndumpningspolisik for de socialt udsatte, fører til lavere skatteindtægter, der resultere i løbende udfasning af velfærdssamfundet og over i forsikringssamfundet, som kun de rige har råd til.

Det starter med faldende skatteindtægter, i takt med lønnen falder for de fattige, samtidig med de rige får skatte nedsættelser, foruden den stats beskyttet skatteunddragelse, de rige får hjælp til, ved direkte hjælp fra staten, som DONG salget, Thule-basen service aftalen og de internationale virksomheder, der ikke betaler skat i årevis, eller indirekte, hvor staten ikke forfølgere skatteunddragelse, som i de udlandske skatte sager, der bliver ikke råd til velfærd og 1-2-3 det USA'ske økonomiske apartheid system, er indført i Danmark, hvor fattigdom bliver arveligt, forårsaget af børns fysisk dårlig trivsel fra barnsben, ikke råd til ordentlig mad og sundhed generelt, for mennesker uden en sundhedsforsikring og derved ikke mulighed for, at bryde negativ social arv.

Det er globalisering og nødvendighedens politik, det handler ikke om os, det er ikke noget politikkere vælger, sådan fungere det internationale marked, det er påstanden, men ved danskere, hvor det bære hen ad, jeg vil have lov til, at tvivle på det.

Underklassen føler lønpresning og udstødelse af samfundet, på egen krop, for nogle bliver det, sikkert for meget, men så er der igen noget, at skrive om, de udstøtte er selvfølgelig selv ude om det, så de høster som de sår, det er den populære historie, sandheden er noget mere dyster.

Per Eskildsen

Statistisk set er der flest overvægtige på højrefløjen og flest kloge åger på venstrefløjen, så Descartes har ikke levet forgæves. Hihihi.

inger margrethe thora møller

Underklasse...overklasse, og det mellemste led! Udkantsdanmark, den rådne banan, sølet elendighed, pakket ind, belyst og debatteret af os, information læsere.
Vi taler skriver, dømmer og forarges. De... derude, dernede får utrolig meget opmærksomhed, af os 'kloge' mennesker, som ved så godt , men som ingenting gør. Måske er det afmagt, men det føles forkert, pinligt at det hele sker, alle disse meninger vi har, og dem det drejer sig om sidder der, er der.
Rart ville det være at få dem med i debatten her, at de var en del af os. Så kom vi nok mere på arbejde, mærke indeni, at det vel kunne have været en ..af os.

Philip B. Johnsen

inger margrethe thora møller det er frygt, der forhindre befolkningens afstandtagen, fra det urimelige.

du kan godt forvisse dig om, at den afskrækkende effekt, at udsigten til at kunne ende med ikke, at have råd til betale af på boliglån, at måtte gå fra hus og hjem, gå fallit, tvinges til at rykke ned i underklassen, det presser middelklassen ned i løn, det er politisk ønskeligt, det er godt for konkurrenceevnen over for udlandet og der lægges derfor ikke skjul på politisk, at vejen bliver kortere til fattigdom, det sker i takt med udfasning af velfærdssamfundet.

Niels Duus Nielsen, Jens Thaarup Nyberg, inger margrethe thora møller og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Lollands kommune burde praktisere nærdemokrati når de vil konfrontere provins mentalitet og fattigdoms problemer i lokalsamfund og ikke mindst de kommunale institutioner - Lollands politikere må indse, at de må være mønsterbrydere, hvis Lollands skal gøre interessant. Desværre tror jeg, at politikerne på Lolland er tilfredse med, at administrere kommunens skæve udvikling. Politikerne nøjes med at håbe på, at broen skaber flere arbejdspladser....hvad broen nok gør...Personligt tror jeg ikke, at flere arbejdspladser hjælper, fordi hvis folk har penge nok, så indser de aldrig, at det er nødvendigt med et kultur løft i provinsen - måske tvært imod så stiller man sig tilfreds med at gå kulturelt på røven - bare der er penge på bankbogen....og på den måde bliver Lolland ved med at være udkant og vi bliver ved med at mangle uddannede mennesker.

twan manders

"Den består ikke af klassisk fattige tabere, men af mennesker, der gennem generationer er blevet løftet ud af proletariatet, og som nu, igen, er i frit fald mod det sted, hvor overskuddet hører op, og de første flade falder, når ungerne larmer lidt for meget, eller når indvandrerne tager ens arbejde, eller når de skide socialdemokrater igen svigter og ikke holder, hvad de lover."

Det er netop her socialdemokrater har solgt deres sjæl til middelklassen og DF er på stemmejagt.

Niels Duus Nielsen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Mon dét, Morten Østergaard har i tankerne, er noget i retning af, hvad en af familierne i 'På røven i Nakskov' har været udsat for, hvor den kun 14-åriges søn blev tvangsfjernet?

Tidslinje over hele det forløb, familien var igennem inden tvangsfjernelsen. Inklusive psykologisk bedømmelse af både mor og mormor som uegnede til at tage sig af barn/barnebarn, vurderet ud fra … en Rorschach-test!

Jeg siger tak til Peder Frederik Jensen for artiklen. Jeg har ikke set dokumentarudsendelsen og kan derfor ikke udtale mig om den. Men portrættet af underklassen kan jeg genkende, selv om jeg ikke kommer fra Nakskov men fra en helt anden ende af Danmark. Som uddannet psykolog har jeg også fjernet mig fra miljøet, men husker især den grundlæggende depressive stemning, som bl.a. skyldes et arbejde, som man ikke kan engagere sig i - eller slet ikke noget arbejde.
Stemningen skyldes også det lave selvværd. Det giver ikke noget selvværd at være ufaglært arbejder på en løn, som kun er en brøkdel af, hvad folk i samfundets top får. - Og have et arbejde, som man hurtigere bliver nedslidt af.
jeg er enig i, at det at befinde sig dér, giver en masse psykologiske problemer, som virker selvforstærkende og fastholder mennesker i ikke at bevæge sig opad eller væk fra miljøet.
Der er også på godt og ondt tale om en selvstændig kultur, hvilket gør det sværere at gennemføre en universitetsuddannelse, hvilket der heldigvis også er nogen, der nu gør opmærksom på, jeg tænker her på de artikler, der har værett i avisen om problemet.

Poul Sørensen, Herdis Weins, Philip B. Johnsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar

Sider