Læsetid 7 min.

Underklassen er valgkampens tabu

Uanset udfaldet af det kommende valg sker der ikke meget for underklassen, mener 16-årige Julie Rasmussen. Hun og moren Irene, der deltager i TV 2-dokumentaren ’På røven i Nakskov’, oplever, at politikerne og middelklassen helst vil undgå at tale om underklassens problemer
Ifølge Julie Rasmussens mor har hun ’nosser på størrelse med bagekartofler’ og ikke noget imod at stille sig op og holde tale.

Ulrik Hasemann

29. maj 2015

Det er sgu ikke alle i bunden af systemet, der er ligesom Dovne Robert.«

Sådan lyder Irene Rasmussens forklaring på, hvorfor hun og familien meldte sig til at deltage i TV 2-dokumentarserien På røven i Nakskov. Programmet følger en række udsatte familier i Nakskov og omegn. Både politikere og lollikker beskylder programmet for at latterliggøre Lolland-Falster, skræmme investorer og iværksættere væk og tegne et forvrænget billede af øerne.

»Vi sagde ja til at være med i dokumentaren, fordi vi følte et behov for, at hr. og fru Danmark, som sidder godt i det, får lov til at se, at det ikke er alle, der ikke gider i aktivering. Der er mennesker, der er havnet i bunden af systemet uforskyldt. Og siden Kenneth kom til skade, har vi jo mødt andre mennesker, der også er klemt i systemet, og flere, som har det meget værre, end vi har,« siger Irene Rasmussen om sin eksmand, lastbilchaufføren Kenneth, der blev arbejdsløs efter en ulykke, hvilket blev begyndelsen på familiens gældskrise og senere Irenes egen depression. Information er taget til Stokkemarke, en lille landsby øst for Nakskov med et trecifret antal indbyggere, hvor Irene Rasmussen og hendes 16-årig datter, Julie, bor sammen med lillebror Janek.

På vej mod familiens hus på Vestre Landevej lyser den sene eftermiddagssol smukt hen over de gule rapsmarker, ganske som den gør på mange af de idylliske billeder fra facebookkampagnen Lolland-Falster Lovestorm. Kampagnens mål er at oversvømme de sociale medier med idylliske billeder fra Lolland-Falster for at vise et andet billede af egnen end det, der præsenteres i programmet.

Berøringsangst

Gule rapsmarker eller ej: Folk er stadig på røven, understreger Irene Rasmussen.

– Hvordan oplevede du reaktionen på programmerne?

»Det, som har stødt mig allermest, var faktisk, at vores politikere gik ind med fine billeder i hånden, hvor der stod ’I love Lovestorm’. Det var Lars Løkke, Bjarne Corydon og Nick Hækkerup. Og Rune Christensen fra de konservative bruger det nærmest som slogan i sin valgkampagne, at Nakskov er meget mere end på røven. Det støder mig, at nogle af vores politikere inde på Borgen stiller sig frem til offentligt skue og bakker op om en gruppe, der kun vil se på de positive ting.«

– Hvilket signal sender det, synes du?

»Det sender jo et rigtigt dårligt signal om, at man skal lade være med at tage debatten om det dårlige ved samfundet, fordi det er meget bedre kun at sige de positive ting.«

Som led i debatten om programmet afholdt Rotary Club i sidste uge et åbent arrangement på Skovriddergaarden i Nakskov.

»Og her havde jeg samme oplevelse,« fortæller Irene Rasmussen.

»Vi kom derud tidligt, og parkeringspladsen var allerede fyldt med biler, for logen havde siddet og spist middag inden. Bagefter var det meningen, at Lars (Borking, som er tilrettelægger på På røven i Nakskov, red.) skulle komme og debattere med dem. Der var overvejende folk, som var imod udsendelsen. Uden at fornærme nogen, så var det folkepensionister, forretningsdrivende og andre mennesker, som havde deres på det tørre. Vi tog derind for at bakke op om Lars, for vi mangler sgu nogle, der gider kaste lidt lys over dem, der er dårligt stillet i samfundet. Ikke at jeg personligt føler mig dårligt stillet, fordi jeg er på kontanthjælp. Jeg føler mig rigtig privilegeret: Jeg har mit eget hus, en have og nogle skrupdejlige unger, der får mad på bordet hver dag. Men jeg føler mig mindre privilegeret, fordi jeg ikke kan give mine børn alt det, jeg gerne vil give dem, men det er jo ikke noget, de tager skade af.«

Rotary Club

»Julie ville rigtigt gerne med, fordi hun godt kan lide at deltage i debatarrangementer. Hun har nosser på størrelser med bagekartofler og har ikke noget imod at stille sig op og holde tale, det gjorde hun også den aften. Vi havde begge hjertebanken, fordi vi blev vrede over den måde, de her mennesker overfusede Lars på med beskyldninger om, at medierne har en eller anden mani med at nedgøre Nakskov. Og de begyndte at snakke om, at vi var blevet manipuleret med og betalt af TV 2 for at deltage. Der blev jeg sgu gal. Vi er ikke blevet betalt for at være med, det var frivilligt fra vores side. Jeg har været gået ned med depression, Kenneth havde en arbejdsskade, og en masse ting har ikke fungeret. Programmet har vist vores familie, som den er,« siger Irene Rasmussen. Hun tænder en hjemmerullet smøg, og datteren benytter lejligheden til at bryde ind:

»Stemningen ved arrangementet var barnlig. Det var, som om vi var deres ærkefjender. Det virkede, som om de var ligeglade med deres medmennesker. Det er lige meget, om vi har det godt. Vi er sådan nogle, de ikke behøver bekymre sig om,« siger hun.

»Eller måske er det en forestilling om, at når de har det godt, så har alle det godt,« indskyder Irene Rasmussen.

– Hvordan føler I, at I og de andre deltagere i programmet og socialt udsatte er blevet omtalt i den efterfølgende debat?

»Respektløst. Kritikerne kan ikke have, at der kommer nogen som helst negativ debat om deres dejlige landsdel, for her er i hvert fald ikke nogen problemer,« siger Irene.

Klasseopdelte Lolland

»Vi har boet her i lidt over 10 år, og beboerne på Lolland er helt klart delt op. Her er underklassen, der er middelklassen, og så er der overklassen, de rige bønder hernede.«

Socialdemokraten Kaare Dybvad skriver i et debatindlæg i Jyllands-Posten: »De ressourcestærke borgere, som gør en forskel og hjælper socialt udsatte, kommer ikke til Nakskov, hvis vi skaber det billede, at byen er på røven. Der kommer ikke nye skattekroner i den kommunekasse, der i sidste ende skal finansiere, at de kommer ind i en mere almindelig tilværelse.«

– Tror I, at det vil hjælpe jer, hvis de ressourcestærke borgere flyttede hertil?

»Nej,« siger Irene Rasmussen.

»Jeg tror, at det vil dele underklasse og middelklasse endnu mere,« tilføjer datteren.

– Hvorfor tror du det?

»Der er to forskellige opfattelser af at være ressourcestærk. For det første kan man være stærk på kærlighed og omsorg, og for det andet kan du have penge til at gøre noget. Kommer der flere ressourcestærke herned, vil det være folk med penge, som måske prøver at hjælpe, men som faktisk gør det værre. Derfor tror jeg, at det vil øge skellet.«

»Julie har sgu ret i, at det principielt ikke er penge, der mangler. Det er kærlighed og omsorg, folk har behov for,« siger Irene Rasmussen.

– Hvad har udsatte behov for, når det gælder hjælp fra systemet og kommunerne?

»Min pointe er helt klar: Du kan ikke forvente, at et menneske, der er på røven og er gået ned med sygdom eller en arbejdsskade, vil vise tillid til et system, som ikke viser tillid til ham. Vi ser gang på gang, at det fejler, og folk bliver syltet i systemet. Det hjælper heller ikke, at de laver rotationer på deres sagsbehandlere. Jeg har været heldig, for jeg har haft den samme sagsbehandler, siden jeg blev sygemeldt i januar 2012. Hun er guld værd. Hun får et kram, hver gang jeg ser hende. Hun har passet på mig. Havde det ikke været for hende, var jeg ikke kommet ud af min depression, det er 100 procent sikkert. Hun har set mine ressourcer og forstået, at jeg havde behov for at komme i behandling i distriktspsykiatrien og få fred og ro til at rejse mig igen,« siger hun. Julies far, den arbejdsskadede lastbilchauffør Kenneth, som i dag er flyttet fra familien, har modsat Irene haft mange sagsbehandlere.

– Hvordan var det et problem?

»Han havde efter to år sådan et ringbind,« siger Irene og spreder fingrene bredt. »Når der så er en ny sagsbehandler, hver gang du møder ind til en ny samtale, så har vedkommende jo ikke haft tid til at læse dine papirer. Så kan du begynde forfra med at forklare din situation. Jeg tror også, at de mange fejl, der sker i sagsbehandlingerne, medvirker til, at folk mister tilliden til systemet og bliver usamarbejdsvillige.«

Ingen stemme

Underklassens følelse af, at ingen fra det officielle Danmark repræsenterer den, bekræftes af mødet med kommunen, i den offentlige debat og ved stemmeurnerne, mener Irene og Julie.

»Jeg føler virkelig, at underklassen er et tabu. Til debatten (i Rotary Club, red.) var det, som om middelklassen skulle fremhæves. Det var deres problemer, vi skulle tale om. Lige så snart man kom ind på underklassen, blev der skiftet emne. Jeg går i skole i Maribo, hvor det er blandet middelklasse og underklasse. Der har jeg også tit oplevet, at når man taler om pengeproblemer eller omsorg, så bliver der lagt låg på, for det eksisterer ikke for dem (middelklassen, red.). Danmark bliver mere og mere opdelt. Dem, der har penge og kender en masse mennesker, jamen, de har mere at skulle have sagt end mig, der ikke har penge. Uanset om du stemmer blankt, eller hvilket parti du stemmer på, så sker der jo faktisk ikke særligt meget for underklassen,« slutter 16-årige Julie.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Jørn Vilvig
    Jørn Vilvig
  • Brugerbillede for Alan Strandbygaard
    Alan Strandbygaard
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Vivi Rindom
    Vivi Rindom
  • Brugerbillede for Bruger 161808
    Bruger 161808
  • Brugerbillede for Else  Damsgaard
    Else Damsgaard
  • Brugerbillede for Carsten Søndergaard
    Carsten Søndergaard
  • Brugerbillede for Thomas Rasmussen
    Thomas Rasmussen
  • Brugerbillede for Rasmus Kongshøj
    Rasmus Kongshøj
  • Brugerbillede for Ole Meyer
    Ole Meyer
  • Brugerbillede for lars abildgaard
    lars abildgaard
  • Brugerbillede for Anker Nielsen
    Anker Nielsen
  • Brugerbillede for Claus Nielsen
    Claus Nielsen
  • Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
    Gert Selmer Jensen
  • Brugerbillede for Benny  Larsen
    Benny Larsen
  • Brugerbillede for Heidi Larsen
    Heidi Larsen
  • Brugerbillede for Marianne Christensen
    Marianne Christensen
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for Anne-Marie  Krogsbøll
    Anne-Marie Krogsbøll
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Herdis Weins
    Herdis Weins
  • Brugerbillede for Bill Atkins
    Bill Atkins
David Zennaro, Jørn Vilvig, Alan Strandbygaard, Søren Andersen, Vivi Rindom, Bruger 161808, Else Damsgaard, Carsten Søndergaard, Thomas Rasmussen, Rasmus Kongshøj, Ole Meyer, lars abildgaard, Anker Nielsen, Claus Nielsen, Gert Selmer Jensen, Benny Larsen, Heidi Larsen, Marianne Christensen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Anne-Marie Krogsbøll, Dorte Sørensen, Herdis Weins og Bill Atkins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Bill Atkins
Bill Atkins

Vi kan leve med andres derespekt og manglende anerkendelse, men ydmyges vi og vores børns muligheder svigtes, så bliver vi, i vores magtesløshed, onde i sulet. Det er vel ikke så mærkeligt.

Carsten Wienholtz, John Andersen, Preben Haagensen, Dana Hansen, Ervin Lazar, Rasmus Kongshøj og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Det store problem er, for mig at se, at vi har fået et offentligt system, der ikke i tilstrækkelig grad er opdelt.
Når man fik en depression i gamle dage, gik man til sin praktiserende læge. Han kunne så henvise til en psykiater, han kunne give medicin, han kunne give en lægeerklæring, som man kunne bruge til at få sygedagpenge eller være sygemeldt med løn. Det var ikke noget, et vældigt bureaukrati af sagsbehandlere havde noget at gøre med.

Nille Torsen, Ervin Lazar, Rasmus Kongshøj, Jens Kofoed, Felix Austin og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for georg christensen
georg christensen

Til dig "16 årige Julie", har jeg "73 årige Georg", et råd, giv aldrig op, gå hen og stem, stem på noget andet, som du måske kulturelt ville have stemt på. Tør komme videre, gå på tværs af alt, hvis du føler det rigtige deri, brug kun "ord" i din tværgang , det samme som politiske propagandister bruger, bliv bedre som dem til at "illusionere" og ord forvirre, propagander for dig og dine, stem på partier med følelser også for dig og dine.

NB: Jeg selv stemmer på Enhedslisten her føler jeg mig hjemme, hvis du er lidt mere højreorienteret, så stem ikke på V eller S, R eller K, snup hellere DF her vil der også være plads til dig.

Brugerbillede for georg christensen
georg christensen

Til dig "16 årige Julie", har jeg "73 årige Georg", et råd, giv aldrig op, gå hen og stem, stem på noget andet, som du måske kulturelt ville have stemt på. Tør komme videre, gå på tværs af alt, hvis du føler det rigtige deri, brug kun "ord" i din tværgang , det samme som politiske propagandister bruger, bliv bedre som dem til at "illusionere" og ord forvirre, propagander for dig og dine, stem på partier med følelser også for dig og dine.

NB: Jeg selv stemmer på Enhedslisten her føler jeg mig hjemme, hvis du er lidt mere højreorienteret, så stem ikke på V eller S, R eller K, snup hellere DF her vil der også være plads til dig.

Brugerbillede for Bill Atkins
Bill Atkins

"Landlig idyl", skriver Jens Thaarup Nyberg (sikkert med et glimt i øjet)...

...men jeg tror faktisk at problematikken for underklassen - som den så glimrende bliver formuleret her i artiklen - gælder i ghettoerne, i minoritetsmiljøerne, ja, for hele underklassen.

Dana Hansen, Rasmus Kongshøj og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Det store problem i velfærdsstaten er, at man ikke vil gøre arbejdet med at finde frem til problemets rod.
Der er helt sikkert nogen, der hellere vil hæve kontanthjælp end arbejde - men hvorfor? Selvfølgelig er det klart, at noget arbejde bare ikke er særlig spændende, men hvis man omvendt heller ikke har bragt sig i en situation, hvor man kan noget andet, har man vel reelt set ikke så mange valgmuligheder?
Jeg har fornylig slået op på jobnet her på denne egn, der jo går for at være hærget af social nød. Der var masser af ufaglærte job i servicesektoren, der ikke var specielt dårligt lønnet. I stedet for at sige, at man skal, fordi man kan, bør man i stedet finde ud af, hvor bremserne for at tage et job er. - Personligt tror jeg, at mange har det som jeg: at de kvier sig ved at rette personlig henvendelse til en arbejdsgiver og spilde hans tid med uopfordrede ansøgninger. Hvis man har brug for arbejdskraft, må man gøre opmærksom på det, det er jo ikke noget, folk kan regne ud.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Det er to situationer, Bill. Det er jo ikke nødvendigvis sådan, at man er interesseret i job, der er - og jeg er under alle omstændigheder absolut ikke på jagt efter ufaglært arbejde.

Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Jeg kvier mig ved at 'ansøge' om et job. Hvad helvede er det for en tiggermentalitet?

Carsten Søndergaard, Jens Kofoed, Michal Bagger, odd bjertnes, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Hvorfor pokker skal nogen finde sig i at blive benævnt "underklasse"?
Nu skal jeg med det samme sige, at jeg ikke har set de udsendelser - men kender til Lolland - i øvrigt også de andre "udkantsområder"!
Arbejdsskade, depression og sikkert stress i forbindelse med "systemets udfoldelse".

Artiklen giver et glimrende billede af det hovmod/ bedreviden politikerne, div. velgørende foreninger samt behovet for "ressourcestærke borgere".
Vorherre - hvad er forskellen - indtægt - uddannelse?
Er det ikke mere vigtigt at behandle folk med værdighed (ægte altså).
Jeg deler ikke op i klasser, men i det folk fremtræder som - dvs. hverken uddannelse, penge/ stilling eller jordbesiddelser - hvis ikke de lever op til disse ting - så er de også underklasse...
Alt efter bedste evne.

Gert Selmer Jensen, Bruger 161808, Carsten Søndergaard, Helene Kristensen, Heidi Larsen, Anne Schøtt, Anne-Marie Krogsbøll og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Claus Jensen
Det anses for helt i orden at lyve, overdrive og manipulere sin ansøgning og sit cv for at skaffe sig et job foran andre. Konkurrence, du ved.
Det er.. jah.. det er lidt underligt at forestille sig, at det anses for et godt udgangspunkt for relationen til arbejdspladsen.
Men det er logikken i beskæftigelsespolitikken om, at alle arbejdsløse skal søge 2 jobs om ugen, mindst. Uanset hvad.

Men det er heller ikke et tema i valgkampen, forstås.

Carsten Wienholtz, Dana Hansen, Carsten Søndergaard, Niels Nielsen, Gert Selmer Jensen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Anne-Marie Krogsbøll og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Claus Jensen - det er ikke tiggermentalitet - men ubehaget ved at blive målt og vejet, når man står der med hatten.

Carsten Søndergaard og Gert Selmer Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for odd bjertnes
odd bjertnes

Jeg vil tro hvis man vifter rundt i et industrikvarter og retter uopfordrede henvendelser ret længe, så ringer nogen efter politiet ?

Dana Hansen, Mads Kjærgård, Gert Selmer Jensen, Helene Kristensen, Steffen Gliese, Claus Jensen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Anne Eriksen:

Det er det, jeg mener, man står med hatten i hånden som en tigger, og håber man ikke er til ulejlighed.

Carsten Søndergaard, Rasmus Kongshøj, Gert Selmer Jensen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Systemet er indrettet, så man skal føle sig som en tigger. I det øjeblik arbejdssøgeren accepterer det, accepterer han en pålagt tiggermentalitet.

David Zennaro, Dana Hansen, Carsten Søndergaard, Rasmus Kongshøj, Bill Atkins, Niels Nielsen, lars abildgaard, Torsten Jacobsen, Gert Selmer Jensen, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Netop, Claus Jensen.
I den korte periode, jeg ledede et projekt - dårligt, indrømmer jeg - kom der nogle enkelte henvendelser fra folk, der tilbød deres talenter. Men jeg havde det nøjagtigt på den måde, som jeg nu synes, at andre ansættende rimeligvis må have det: hvis vi har brug for nogen, skal vi nok sige til - og gennemgående ved vi også tit, hvem vi vil have.

Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Det er derfor, der skal være rigeligt med arbejdstilbud til alle i det offentlige. Hvis man så synes, at man vil prøve noget andet, kan man altid tigge hos en privat. Men man kommer aldrig med hatten i hånden, man har sit på det tørre allerede.

Torben Nielsen, Carsten Søndergaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for kjeld jensen
kjeld jensen

vi er ved at indfører økonomisk diktatur,istedet for fjerne os fra slaveri,så har vi vendt på en tallerken og begyndt at gå i den retning igen

Elisabeth Andersen, Carsten Søndergaard, Rasmus Kongshøj og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frank Hansen
Frank Hansen

Nu ikke så ydmyg Claus Jensen. Man kan kaste glans over en arbejdsgiver ved at søge en stilling det pågældende sted og måske hæve hele afdelingen til et internationalt niveau, som den ikke havde tidligere. Hvem siger af den arbejdssøgende er de dummeste?

Kristian Rikard, Henrik Brøndum, Gert Selmer Jensen og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

"Det anses for helt i orden at lyve, overdrive og manipulere sin ansøgning og sit cv for at skaffe sig et job foran andre. Konkurrence, du ved". Næhh, det gælder vist kun politikere - hvis du lyver dig ind som ufaglært, så ryger du også ud igen når det viser sig, du ikke aner op eller ned på kosten eller maskinen.

Brugerbillede for Benny  Larsen
Benny Larsen

»Eller måske er det en forestilling om, at når de har det godt, så har alle det godt,« indskyder Irene Rasmussen.
Præcis derfor er risikoen for Løkkeland så stor. Der er er jo også langt til Lolland, men kig dig omkring i dit nærområde, også der findes mennesker der af den ene ellen anden grund marginaliseres.

Elisabeth Andersen, Dana Hansen, Carsten Søndergaard, Niels Nielsen og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
Gert Selmer Jensen

Bare giv folk noget at leve af, hvis de ikke lige "passer ind i boksen", så går det alt sammen.
Og stop så den evindelige hylen om "inkludering" mig her og der".
Med det gennemregulerede og ensrettede samfund vi har i dag, vil der være mennesker der
falder uden for normen, heldigvis, alt andet, ville være meget uhyggelig, og skræmmende.!
Lev og lad leve, og befri os fra småligheden.

Rikke Noack Skivild, Heidi Larsen, Felix Austin, Ebbe Overbye, Uffe Illum og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Selvfølgelig er underklassen valgkampens tabu, underklassen er altid tabu. Nobody want´s you when your down and out (bluesstandard Jimmy Cox, 1923). Det er der virkelig ikke noget nyt i, andet end at nogen har taget sig sammen til at lave en tv-udsendelse om emnet og så har vi selvfølgelig balladen, for en stund.

Carsten Wienholtz, Carsten Søndergaard, Rasmus Kongshøj, Lise Lotte Rahbek og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Frank Hansen:

Jeg kan love dig, at det sidste, jeg har været i nærheden af at få et job på, er at være klogere end arbejdsgiveren.

Elisabeth Andersen, Gert Selmer Jensen, Frank Hansen, Carsten Søndergaard, Mads Kjærgård, Lise Lotte Rahbek og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mads Kjærgård
Mads Kjærgård

Der er jo rigtig mange steder, hvor der udtrykkeligt på hjemmesiden står: "Vi modtager ikke uopfordrede ansøgninger," hvad skulle det så hjælpe? Er det det ikke bare sådan noget "hokus, pokus fillihankat?"

Elisabeth Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Evig og altid underklassen. Hvad med overklassen? Jeg er nødt til at betale to parkeringsbilletter her i West End - bare fordi min bil er lidt lang!

Hans Nielsen, Gert Selmer Jensen, Frank Hansen og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Henrik Brøndum, jeg håber, du ved, at hvis der mangler nogen til at drikke bundsjatten i
champagneflasken og tage sig kærligt af Tiffany og Sheryl, som der er rigeligt plads til i din lange bil, så er jeg din mand.

Gert Selmer Jensen, Henrik Brøndum, Lise Lotte Rahbek og Carsten Søndergaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kristian Rikard
Kristian Rikard

Henrik Brøndum,
Prøv half-moon street, der koster det tre gange kassen. Men så er du også tæt
på Parken og Ritz (og din bank) ;-)

Brugerbillede for Michael  Bruus
Michael Bruus

X-antal ledige der falder ud af dagpengesystemet, mødes med: Sådan er det jo.

Risestente bakterier i svinekød og sprøjtegifte i grønsager og drikkevand, finansieres med tab af menneskeliv.

140000 nye ældre over de næste fire år, finansieres ved at gå fra en stigning på 0,8 til 0,6% som valgudspil.

Den menneskelige ligegyldighed i S, V og R skulle være til at få øje på. Og så længe de får lov at styre landet bliver det kun værre.

Og da underklassen ikke ses som nogen der vil give dem stemmer, skal underklassen ikke forvente sig andet af dem, end lavere overførselsindkomster og flere gratis arbejdstimer for offentlige og private arbejdsgivere.

Brugerbillede for georg christensen
georg christensen

Kom hen og stem kære Julie sammen med din mor, stem ikke på socialdemokraternes og venstres propagandister.

Jeg stemmer selv på Enhedslisten , selv om mit hjerte stadig kan deles med SF. Hvis disse to partier ikke havde været tilstede, så ville min stemme være landet hos "Dansk folkeparti". Jeg bryder mig ikke om det "kolde" nuværende socialdemokrati lige så lidt som venstres herremænd.

NB: Gå hen og stem, gå hen og stem med dit hjerte og hjerne, stem på det du mener for "samfundet" er det rigtige. Min stemme kender du nu, din stemme , er dit frie valg , hvis du stemmer. En lille "bitte" indflydelse får du sammen med mig kun hvis du "stemmer".

Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
Gert Selmer Jensen

Henrik Brøndum-21:44-
Ja... hvad skal vi gøre, min bil er både lang og bred, og jeg får hele tiden Bilka-buler.!
Tingene er bare gået ad lave. Hvis jeg havde hjembragt min elskede Cadilac Coupe de ville,
fra USA, ville problemet være helt uoverskueligt.! Har du et godt jobtilbud for en driftig mand.?

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Apropos Bilka - sjældent besøgt, men i dag i blæsevejr og den bedste af B.B. King på cd - fik dog ingen buler, udover de allerede eksisterende...
Hvor er det møg irriterende med alle de papskillte og gudhjælpemig ekstra store inde på markerne (ja, det er Venstre landet) - alle de høveder - skal man virkelig se på dem helt til 18. juni?

Gert Selmer Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Gert Selmer Jensen og Claus Jensen

Jo da - har da jobs - men de kræver mere end drivkraft og charme!

Økonomiforståelse (inklusiv koncernregnskaber), kodning i SQL, HTML5, CSS, konsulent/salgsevner, evne til at begå sig sprogligt/kulturelt rundt i Nordvesteuropa og selvfølgelig helst et par kunder under armen ......

Gert Selmer Jensen, Claus Jensen og Hans Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Claus Jensen
Claus Jensen

Henrik Brøndum:

Du har ret, og det med charmen er endda så som så, ellers ville jeg ikke have brug for din bil til at komme i lag med Tiffany og Sheryl )-:

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Claus Jensen

Sæt nu ikke dit lys under en skæppe! Mange kvindehjerter brister for god humor - det tager måske mere end en enkelt dag, men hvis du nu starter med at vaske den og holde mini-baren i orden i nogle måneder - så kan det ikke afvises at Tiffany og Sheryl (eller en af deres veninder) begynder at blusse ;-)

Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
Gert Selmer Jensen

Henrik Brøndum- 10:15-
Jo... jeg følger dig, og det der med koncernregnskaber.? Der er vi måske mere ovre i digterkunsten,
og der falder jeg nok fra.! Ellers kunne det måske være hyggeligt.?

Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-19:22-
Hej ! Min Musikdarling.! Det var da et godt valg, af musik, på en blæsende dag.
Jeg kommer også meget sjældent i Bilka.!
Og det der "papskilt" , med Karsten Nonbo, er et af de allerværste. (Prøver at kigge den anden vej).
Han har i øvrigt udtalt, i lokalavisen, at " Danmark nødigt skulle ende som et land, bestående af
fugtige grønne enge, med sjældne dyr og planter ". ! Jo tak.! Så har jeg hørt nok fra den mand,
som åbenbart drømmer om Danmark, som èn stor gyldetank .! (For det gør han).

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Ja, det passede helt fint og solen skinnede da også på alt det grønne og blå.
Der var en del af Støjberg og de andre fra V - samt diverse ungersvende med "gaard" navne, Pape var der også!
Det er svært at kikke den anden vej - der kunne ske trafikulykker! (forbyd dem).
Bilka er kun en megaforretning i dag - og ikke specielt billig heller - mere masse end variation.
Jeg gruer, hvis det lykkes nogen at bygge flere "SUPER - markeder"!

Brugerbillede for Per Langholz
Per Langholz

Middelklassen i Danmark er ikke interesseret i underklassen, og middelklassens holdning til underklassen er stort set som den franske dronning Marie-Antoinette sagde til de fattige der sultede "jamen, så giv dem dog kage". Folketingsvalget handler også mest om middelklassens problemer som dagpengene. Store dele af underklassen har ikke været forsikret, så de kan få ret til dagpenge. Venstrefløjen er også mest interesseret i middelklassens problemer, og indføre gerne flere adfærds regulerende lovgivning, der skal redde underklassen fra at ryge og drikke sig ihjel, men ret beset bare gør underklassen fattigere.

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Per Langholz

Det er ikke rigtigt - velfærdsstaten tager fra middelklasse og giver til underklassen - bl.a. fordi det næsten er umuligt at tage noget fra overklassen. Den er så blevet mindre generoes på det seneste - men er stadig i top international set.

Brugerbillede for Per Langholz
Per Langholz

@Henrik Brøndom, hvad af det jeg har skrevet er ikke rigtigt?. Der er omfordeling i det danske samfund, selvom det bliver mindre og mindre. Underklassen betaler en meget stor del af deres indkomst i skat og afgifter. Momsen er er sky høj i Danmark og mange adfærds afgifter, hvor underklassen betaler en meget større andel af indkomsten i afgifter end middel- og overklassen. Der er ikke andre lande i verden hvor de fattige betaler så meget i afgifter (inkl moms).

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Per Langholz

Jeg mener det er dine forbrugsmuligheder - og ikke nullerne på din indkomst- , skatte. og afgiftscheck der tæller. Prøv at se på underklassens forbrugsmuligheder i UK, Spanien eller Grækenland.

Brugerbillede for Per Langholz
Per Langholz

@Henrik Brøndom

jeg giver dig helt ret det er er værre for underklassen i UK, Spanien og Grækenland. Ja det er ikke nullerne på indkomsten, der betyder noget, derfor betaler underklassen jo netop en relativ højere del af deres indkomst i afgifter (som moms) end middelklassen gør.

Brugerbillede for Gert Selmer Jensen
Gert Selmer Jensen

Anne Eriksen-18:06-
Støjsenderen, Og Pape, på pap.? Jo.. det byrde forbydes. Og dem med ......Gaard og....Ager, ligeså.
Nåh.. nej Vestager er jo flyttet til Bruxelles.! Men det afholder hende åbenbart ikke fra at, hoppe
og skrige, i den danske valgkamp.!???
Bilka er i dag helt uinteressant, i modsætning til, for 20 år siden. Og slet ikke billig.
Og ingen har brug for flere af den slags megaforretninger, hvis de ikke har andet at byde på end
dyrt, (ift. kvaliteten), mainstream junk. De føler i dag et vist monopol, på bevidstløst forbrug, og de udnytter det.
Hvis jeg besøger Bilka nu om dage, er det kun for at købe vitaminer, og barbèrblade.!!
Så kan de lære det, kà de.!

Sider