Læsetid: 4 min.

Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Syd- og Sønderjylland gav DF massiv opbakning ved valget. Forklaringen er i høj grad, at globaliseringen og strukturreformen har kostet arbejdspladser, samtidig med at centraladministrationen gør sit til at afvikle landsdelen. Og når mange så står tilbage som arbejdsløse, håner København dem
22. juni 2015

Der har siden valget været mange forklaringer i spil på, hvordan mon det kan være, at syd- og sønderjyderne har stemt så massivt på Dansk Folkeparti, som det er sket. Forklaringerne har ikke alle været lige kvalificerede, og en del har endog været præget af fordomme om sønderjyder, der ikke har afveget stort fra de mest formørkede fordomme om indvandrere.

Men fordomme er fordomme, uanset om de fremsættes på en centerbodega eller på en hovedstadscafé, og de udspringer ofte af uvidenhed. Jeg har ikke stemt på DF. Men jeg kender ganske mange, der har. Mine samtaler med dem peger på en række grunde. Jeg gør ikke krav på videnskabelig systematik. Men hvis et lod ned i folkedybet kan give et fingerpeg, så er dette mit bud.

Globaliseringens bagside

Venstre plejer at være størst i Sønderjylland – men vælgerne har straffet partiet på grund af Løkkes mange møgsager. Det er den ene grund.

Den anden grund er, at Sønderjylland i 1990'erne var én af Danmarks mest industritunge regioner, målt i forhold til indbyggertallet – tænk på Danfoss, Brdr. Gram og andre store arbejdspladser. Og selv om man synes at tro det i København, så sidder sønderjyderne altså ikke som de indavlede hillbillies i filmen På udflugt med døden (Deliverance) og spiller banjo, mens de venter på, at nogle byboere skal sejle forbi i en kano ... Det var – og er sådan set stadig – en industrialiseret landsdel.

Men mange tusind arbejdspladser er forsvundet til Østeuropa eller Kina – og alle de nye, kreative job lander i de store byer, ikke i Nordborg eller Vojens. Der er mange i Sønderjylland, der ikke føler, at de har haft stor gavn af globaliseringen.

Samtidig – og det er den tredje grund – har strukturreformerne næsten systematisk fjernet offentlige arbejdspladser fra landsdelen. Seminarier, kaserner, sygehuse, domhuse er væk. Der er en følelse af, at centraladministrationen gør sit bedste for at afvikle landsdelen. Og når mange så står tilbage som arbejdsløse eller lavt uddannede, bliver der peget fingre af dem fra København. »Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter!,« som én af mine bekendte udtrykte det.

Kriminelle udlændinge

Der er også det der med grænsen. Jeg besøgte arresthuset i Sønderborg i 2013, da bygningen havde hundredårsjubilæum. Arrestforvareren fortalte mig, at samtlige indsatte var indbrudstyve fra Litauen. Samtlige indsatte! Der er rigtig mange, der er frustrerede over indbrud og utrygge ved, at politiet nu er op til en times kørsel væk. Det er den fjerde grund.

Den femte grund er, at Kristian Thulesen Dahl betragtes som en meget troværdig og sympatisk partileder – og han er opstillet i Sydjyllands storkreds. Han har trukket rigtig, rigtig mange stemmer.

Men hov, hvad med de fremmede? Betyder de ikke noget? Jo, det gør de vel nok. Men mest på en temmelig indirekte måde. Folk vil sådan set gerne hjælpe mennesker i nød, det gælder også inkarnerede DF-vælgere. Men der er en dyb frustration over, at det tilsyneladende er komplet umuligt at smide kriminelle asylansøgere ud igen. Så hellere slet ikke tage imod nogen, synes logikken at være. Det er den sjette grund.

Den syvende grund er, at mange sønderjyder flere gange ugentligt bliver mindet om den høje moms og de mange afgifter i Danmark, nemlig når de tager ned til Tyskland og handler ind. Og det er ikke kun øl og sodavand, det er alle dagligvarekøb. Der er kæmpekøer af danskere ved tyske supermarkeder – og her snakker vi ikke kun grænsekiosker her. De køber ind for tusindvis af kroner; alle sammen; de bliver klippet, går til tandlæge, får serviceret bilerne. At det er dybt frustrerende landsdelens detailhandlende, siger sig selv.

Ø- og Å-opbakning skræmmer

Der er sikkert flere grunde, men ovenstående er de grunde, jeg oftest har hørt i Sønderjylland. Mange sønderjyske vælgere mener, at deres interesser varetages bedst af DF. Det må nu være op til de øvrige partier at overbevise dem om noget andet.

Debatten om de mange stemmer viser i øvrigt, at der er et stort skel mellem de store byer og landområderne: Mens befolkningen i hovedstaden er skræmt over, at DF har fået et godt valg i Sønderjylland, er folk hernede skræmt over, at københavnerne har stemt på Enhedslisten og Alternativet.

Læs også: Valget, der delte Danmark

Enhedslisten opfattes som et parti, som har et meget tvivlsomt forhold til den private ejendomsret, og hvis holdning til bilister er, at de jo bare kan tage S-toget. Alternativet opfattes som et parti, der vil løse en finanskrise ved at foreslå en omgang ’kluddermor’.

Så vil man fremme sammenhængskraft og gensidig forståelse i Danmark, er det oplagt at få nogen til at forklare sønderjyderne, hvorfor byboerne har stemt på de to partier.

René Rasmussen er museumsinspektør på Sønderborg Slot

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Sup Aya Laya
  • Kurt Nielsen
  • Britt Kristensen
  • Bjarne Kim Pedersen
  • Olav Bo Hessellund
  • inger margrethe thora møller
  • Flemming Berger
  • Alan Strandbygaard
  • Charlotte Vestergaard
  • Espen Bøgh
  • Niels Duus Nielsen
  • olivier goulin
  • Vibeke Rasmussen
  • Simon-Matti Hørlyck Campbell
  • Jørn Andersen
  • Randi Christiansen
  • Marianne Christensen
  • Anne Schøtt
  • Rasmus Kongshøj
  • Tue Romanow
  • Keld Albrektsen
  • Lone Trunte
Sup Aya Laya, Kurt Nielsen, Britt Kristensen, Bjarne Kim Pedersen, Olav Bo Hessellund, inger margrethe thora møller, Flemming Berger, Alan Strandbygaard, Charlotte Vestergaard, Espen Bøgh, Niels Duus Nielsen, olivier goulin, Vibeke Rasmussen, Simon-Matti Hørlyck Campbell, Jørn Andersen, Randi Christiansen, Marianne Christensen, Anne Schøtt, Rasmus Kongshøj, Tue Romanow, Keld Albrektsen og Lone Trunte anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Hansen

@Kjeld Smed
Sandheden? Dine evner til at lave noget erhvervslivet gider betale dig for og dine evner til at holde din pris på niveau med omverden eller der omkring :)

Høj skat er altså stadigvæk et problem med eller uden DF.

Randi Christiansen

Skal vi rende i r.... på inden- og udenlandsk erhvervsliv og lade dem diktere vores livsvilkår? Eller skal vi forstå, at nogen må gå forrest i opgøret med den 1%'s gouillotinering af alt det gode i vores samfund. Enten er df nogen luskebukse, fedtspillere og vendekåber (hvad med dong, tulle?) ligesom de fleste andre, eller også har de forstået, at det er sagens kerne. Det store folkelige mandat vil tvinge dem til at bekende kulør : sort, blåsort, blårød, rødblå eller bare gasblå af den indre spændetrøje. Hvad vælger de at bruge deres 'politiske indflydelse' til?

Snak med liste å - tidens mest relevante politiske laboratorium for bevidst tilstedeværelse i nuet, så hvert skridt ind i fremtiden optimerer omsorgen for livet, individet og kollektivet istedet for som nu at fremme den ødelæggende indbyrdes kamp om ressourcer og det meget primitive fravær af social bevidsthed.

Kurt Nielsen, Marianne Christensen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Søren Sørensen

"Enten er df nogen luskebukse, fedtspillere og vendekåber..."

Jeg har sådan en fornemmelse af at du har ramt hovedet på sømmet med den sætning, og at resten derfor giver sig selv... De er altså politikere :-D

Felix Austin

Der både beskæmmende og ufrivilligt morsomt at se disse bedrevidende, udelukkende, falske frihedprofeter iklædt neoliberalismens falskhed, rakke deres medborgere Dfs vælgere ned, fordi de tillader sig at have en anden mening.

der må da være mindre pinlige måder at dokumentere sine egne mangler i form af tolerance, respekt og tillid, samtidig med at man kritiserer andres åndsevner og moral.

Tænk at disse individder der betragter sig selv som åndskæmper ikke kan indse, at det netop er deres egen evne til at se bort fra andre menneskers problemer, skabt af deres selvovervurderingens resultat og deres forkvaklede ideologiske skamridt af samfundet, der forringer deres medborgeres muligheder og rettigheder i en grad der retfærdiggør stemmer på netop DF.

deres fortsatte afstandtagen til reelle samfundsproblemer og deres medborgere vilkår vil, sammen med deres politikeres uhæderlighed og uduelighed , garantere en fortsat fremgang for Df, uanset samtlige besværgelser.

Kurt Nielsen, Olav Bo Hessellund og Marianne Christensen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Søren, vis storsind, vis du ikke er lige så smålig, som du angriber samtlige ! df vælgere for at være, og giv dem en chance for at vise et bedre format end det rygte, som deres indædte modstandere gør alt for at cementere.

Søren Sørensen

Felix Austin
Hvis ikke det var fordi du forsvarer DF's vælgere ville du jo have ret.
Der er en selvudnævnt elite i danmark der ikke ænser (eller er ligeglade med) at livsgrundlaget for samfundets bund bliver forringet.

Det der nu gør DF's vælgere så egnede som skydeskiver er jo at DF ikke har nogen som helst løsning på de problemer de ganske rigtigt oplever.

DF er blå, problemerne skyldes blå politik.

Stemmer man så i frustration over egen situation på et blåt parti, udelukkende fordi de serverer den nemme løsning - "det er muslimernes skyld" - så har man altså lissom beviseligt deponeret sin hjerne i garderoben før man gik ind i stemmeboksen...

Kurt Nielsen, Rikke Nielsen og Anders Hansen anbefalede denne kommentar
Anders Hansen

Jeg rakker ikke DF'erne ned, jeg forsøger at åbne deres øjne før det er helt for sent og omverden giver os et ordentligt gok oven i nøden som alle nationer har oplevet når der er blevet lidt for glade og urealistiske over dem selv og deres formåen.

Jeg giver op. I tror på fantasi økonomier og drømmepenge og nu også at I skal forandre hele verden. Det er altså det rene 1864 blot mere tåbeligt end nogen sinde. Liste Å kommer ikke til at gennemføre særlig meget de næste fire år da DF vil fryse dem ude :)

Hyg jer med jeres ikke eksisterende fantasi penge og ikke eksisterende fantasi indflydelse på verden :) Når i en dag er så gammel at I skal have hjemmehjælp vil det måske være en person med anden etnisk herkomst der banker på og nok også være muslim(sådan er det i hjemmeplejen nu mange steder i de store byer). Så må I jo nægte dem adgang da I ser dem som ikke integreret og særdeles farlige :)

Nu vil jeg nyde mit liv med andet end dette her pjat.

Søren Sørensen

randi christensen

Hvis DF havde flertal her i landet så skulle du bare se løjer. De der absurde forslag til hvordan man bør opføre sig for at være korrekt dansk er altså lige fra landsbytosseanstalten.
De er faktisk ret intolerante mennesker, hvis løsninger på problemer er så himmelråbende naive og primitive at man, hvis man var kristen (hvilket man jo helst bør være), ville være nødt til at korse sig.

Blandingen af højreværdier og nationalisme er altså en giftig cocktail, viser erfaringerne jo...

Kurt Nielsen, Rikke Nielsen, Karsten Aaen og Anders Hansen anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Søren Sørensen

Du tager fejl på mindst to helt åbenlyse områder bøjet i neon, der blinker dig ind i ansigtet uden du bemærker en hujende fis.

DF lever som parti IKKE af at levere politik der kan løse en skid, men af de andre partiers mangler og åbenlyse løgnagtighed i forhold til at løse almindelige menneskers problemer, eller bare interessere sig for dem dagen efter valget.
Og DF lever derfor bedre og bedre, uden at skulle røre en finger eller løbe nogen form for risiko.
De mæsker sig i stemmer, der er gjort hjemløse af andre, og det er uanset politik.

DF lever ikke af den nemme løsning du foreslår. (det er muslimernes skyld)
Ingen eller meget få er så dumme som du tror de er.
Det er første læresætning på side et.

Hvis en politiker undervurderer sine modstandere og vælgerne i den grad at man tror DF kan skrabe 21% af stemmerne på et fremmedhad der ikke er der.----og derfor tager afstand fra at reagere på de problemstillinger, fortabte muligheder og rettigheder, som tilstrømning af et større kontingent af mennesker skaber i et hvilket som helst samfund, så er det denne manglende indsats der skaber DFs succes og ikke en italesat stigmatisering af DFs ration af landsbytosser.

Som en parantes vil jeg da gerne anderkende at DF er blå, men det er alt jo til højre for EL i virkeligheden, så at det skulle være særlig dumt eller diskvalificerende at stemme på DF i forhold til resten, kan jeg ikke indse.
For det vil jo betyde at man ikke skulle anerkende 85% af danskerne stemmer borgerligt, og derfor er dumme, hvilket måske er rigtigt, men samtidig en betragtning der ville bevise fortællerens manglende respekt for demokratiet og hans medborgeres ret til at stemme på hvad hulan de finder rigtigt.

Kurt Nielsen, Randi Christiansen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne kommentar
Søren Sørensen

Felix Austin
Altså, man er jo ikke dum hvis man stemmer blåt fordi man ønsker at opretholde sine privilegier/materielle goder i samfundet, eller ligefrem kunne berige sig på andres bekostning. Så er man bare et egoistisk menneske.

Man er kun dum hvis man tilhører underklassen og stemmer på et parti der faktisk erklæret fører den politik som er selve årsagen til at underklassen har problemer.
Det er altså ikke smart, uanset hvordan men vender og drejer den.

DFvælgers tankegang: "Hmmm, jeg bliver truet på mit arbejde af folk der tager halvdelen af den løn jeg kan overleve for - lad mig endeligt stemme på et parti der samarbejder med den blok der åbenlyst går ind for at de laveste lønninger skal ned..."
Smart?

...og så hjælper det altså ikke med at forsøge at bagatellisere DF's fremmedhad - det ligger lige under overfladen og lurer, selv om de har gjort meget for at skjule det.
Jeg ville i hvert fald kun meget nødigt være muslimsk indvandrer hvis DF fik over 50% af stemmerne, jeg tror det ville være meget ubehageligt...

Kurt Nielsen, Rikke Nielsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Søren Sørensen

Man er kun dum hvis man tilhører underklassen og stemmer på et parti der faktisk erklæret fører den politik som er selve årsagen til at underklassen har problemer.

Alle, undtaget de virkelig økonomisk uafhængige der tæller nogle få hundrede, er i risiko for at miste både deres erhvervede rettigheder, deres ejendom og deres indkomst med et pennestrøg af folketingets medlemmer uanset deres indkomst eller sociale status.
Så "dumheden" i stemmeboksen er bestemt ikke forbeholdt underklassen, det er et falsum du fyrer af.
En inkonsekvent stemmeafgivelse er ikke klogere fordi den afgiver har mere at miste.

Jeg bagatelliserer IKKE DFs fremmedhad, på nogen måde.
Det er der, men jeg tror ikke på det tiltrækker vælgere, fordi jeg ikke anser for vælgerne som dumme nok til det. Det er ikke min indgangsvinkel at andre er dumme fordi de synes anderledes end jeg.
Jeg tror at vælgerne stemmer DF på trods af de "skrubtudser" der falder, fordi DF vedvarende attakerer problemer de oplever, som ingen andre tager alvorligt.
Hvis andre tog disse problemer op, ville DF miste de stemmer igen, fordi de færreste bryder sig om DFs tone.

Og så lever DF som sagt af alle de andre undladelsessynder, der som bekendt er de største og åbenlyse for alle der gider se dem.

Fortsætter fornægtelsen og afvisningen af de problemer folk oplever, så er jeg ganske bange for at du får at se, om DFs invandrerpolitik er så fjendsk over for dem som du frygter, for afvisningen har vi erfaring for hjælper DF til flere stemmer.

Så måske ville en dialog om problemerne være en bedre indgangsvinkel??

Søren Sørensen

"Jeg tror at vælgerne stemmer DF på trods af de "skrubtudser" der falder, fordi DF vedvarende attakerer problemer de oplever, som ingen andre tager alvorligt."

Ja, det er jo det DF fører sig frem på - hvor pointen er at de netop har ført en realpolitik der er stik modsat de løfter de giver deres vælgere.

Hvad det med fremmedhadet og folks voldsparathed angår, vi behøver ikke se længere bort end eksjugoslavien for at se hvor hurtigt et civiliseret samfund kan gå i opløsning.
Og forsøger man at bortforklare det med at de jo er sydlændinge, nå, men så tog det altså ikke mange år fra Hitler fik magten til at de så enddog særdeles slemt ud for jøderne.

Barbariet er kun en hårsbredde fra civilisationen...

Touhami Bennour

Felix Austin.23.juni.21.o4, Hvor ved du fra at DF lever ..uden at røre en finger..og deres fremgang kun skyldes det dårlige arbejde fra de andre partier. Det er det samme, at sige "vi få sollys fordi månen står ikke mellem jorden og solen, altså vi få ikke sol formøkelse". Du glemmer at det er interesser for månen som for partier, og disse interesser er modstridende og forskelljge. Et samfund er ikke en "hjerte restaurant". Jeg vil gerne at du læser rigtig DF´s politik og fortæller de andre hvad du har forstået.

Felix Austin

Søren Sørensen

Barbariet er altid kun afværget af civiliseret optræden, af samfundet og af den enkelte.

Når det er sagt, så kan DF næppe holdes ansvarlig for hendelser i udlandet.

Vi må da for Søren kunne indse at have berøringsangst overfor dele af befolkningens problemer i dagligdagen, tvinger dem til at stemme på dem de tror vil lytte.
Jeg kender ingen, ikke een eneste, der mener at det er bedre at give jobbet til en Polak eller Somalier, hvis det betyder at naboen uanset herkomst går arbejdsløs.
jeg kender ingen, der mener det er sundhedstegn at tillade både overskud og fortjeneste , gratis, afsøge hele verden efter større profitmuligheder, når afskrivningsmulighederne er udtømte og samfundet kræver sit.
Jeg kender ingen der mener det er større fornuft i at importere læger og andre højtuddannede fra andre lande med lægemangel, fordi vi ikke har opfyldt egne behov.
Jeg kender ingen alm. mennesker der anser billighed og effektivitet for så vægtige argumenter i enhver beslutningsproces, som de politikere der er valgt til at varetage HELE samfundet og ikke kun dele deraf eller isolerede destinationer.

Masser og masser af problemer som politikerne af mange grunde undlader at attakere, og hvor de passive politikere fra DF kan stå med rene hænder og høste stemmer.

I alt det betyder fremmedpolitikken nul koma nul dut.

Søren Sørensen

"Jeg kender ingen, ikke een eneste, der mener at det er bedre at give jobbet til en Polak eller Somalier, hvis det betyder at naboen uanset herkomst går arbejdsløs."
Aerh... Hvis nu man kan få hhv somalieren eller polakken til halv løn så går folketinget fra S og til LA da klart ind for det.

"Indslusningsløn" for flygtninge og vikarbureauer der formidler "kvalificeret" (læs: Lavtlønnet) arbejdskraft østfra er altså noget rigtigt mange synes er fantastiske ideer - selv om det betyder at danskere går arbejdsløse, for deres understøttelse kan man heldigvis bare skære i, de er jo selv ude om det når de ikke gider arbejde til halv løn...

Hvad barbari angår, jeg har ikke tillid til at der ikke er en masse brovtende bonderøve der hellere end gerne ville bruge deres hjemmeværnsvåben mod muslimer, hvis bare de kunne komme til det legalt.
Jeg erkender blankt, jeg er ikke optimistisk - men jeg tror altså på at fascismen er noget der desværre ikke ligger den menneskelige natur fjernt, og hvem er nemmere at forføre end en underdog man lover lidt magt?
Sådan har det altid virket for folkeforførere :)

Felix Austin

Touhami BENNOUR

Jeg ved, når jeg opregner erfaringer fra fortiden.

Jeg tror når jeg beregner fremtiden.

Jeg ved intet mere sikkert end andre om DF, men kan observere mangelen på politisk initiativer, der er begrundet i en form for ideologi eller grundholdning.
Jeg observerer også at DF ynder at operere i enkeltsager, hvor andre har forsømt sig og hvor man uden risiko kan foreslå forbedringer, bl.a. fordi man ikke har magt til at gennemføre noget.
Jeg kan undre mig over deres placering i "blå" lejr og deres , i den forbindelse, kontroversielle forslag, der enten er utraditionelle i borgerlig forstand eller den erne populisme.
O.s.v.
Jeg kan derfor ikke hidse mig så meget op over deres retorik, som de fleste efterhånden har overtaget fra SF og til C, fordi det i mine øjne dels er nedtonet meget, dels er udtryk for noget de fleste alligevel tager afstand fra.
Andre har faktisk overtaget førertrøjen i den disciplin i mine øjne.

Felix Austin

Søren Sørensen

Vi (du) fjerner os fra emnet.

Jeg "kender" ikke nogen i folketinget og ser frem til at om vi ikke kunne færdiggøre et emne af gangen??

"Jeg kender ingen, ikke een eneste, der mener at det er bedre at give jobbet til en Polak eller Somalier, hvis det betyder at naboen uanset herkomst går arbejdsløs."

Har du indvendinger, eller kende du nogen der hellere ser andre overtage naboens rettigheder og muligheder??

Jeg erkender blankt, jeg er ikke optimistisk - men jeg tror altså på at fascismen er noget der desværre ikke ligger den menneskelige natur fjernt, og hvem er nemmere at forføre end en underdog man lover lidt magt?

Min erfaring er at det faktisk altid er mennesker uden nederlag i livet, der er farligst, mest uudholdelige for andre og mest tilbøjelige til at have en falsk overbevisning om deres ret til at misbruge andre.
Mennesker "på bunden" er langt mere villige til at dele det lidt de har, og meget mindre overbevist om deres ret.
Selvfølgelig med undtagelser og udsving begge steder

Touhami Bennour

Felix Austin. Kender du måske et begreb der hedder "Antropi" altså enhver organisme er truet af uorden, og hvis der ikke tilføres ny "energy" rådner den. Det gælder alt I samfundet og I naturen. Den risiko er udtrykket I DF´s politik. Det er ren "uorden" ikke andet. Men de smigrer folk de tror at samfundet er "deres" eller er "Hjerte restaurant." politiken skal være realiserbar og ikke udfordre hele verden. For det kan ikke lykkes. Jeg undre mig over "Jesus der bar korset". Det der et valg mod "uorden" antropi, tror jeg. Hvis man vil leve videre så skal indføres ny positive energy. Energien er ikke kun vigtig for økonomi men for alt. ellers alt rådner. Kan du ikke se at det er sygt hvad DF taler om? DE siger der skal gøres dit og dat, og hvad er forskellen, er det rigtig. Jeg kan se faktisk at arbejdesgiver ansætter mere end samfundet har brug for, det ansætter folk fra hele verden. Det er deres natur som arbejdedsgiver for de vil tjener mestmuligt. At tale om nabo som om arbejd mangler er ikke rigtig, det er et problem med lønninger. ja det kender vi og er kendt siden tusind af år. Jeg taler her om DF´s politik og ikke deres vælgere, det ikke vigtig for mig.

Thomas Aniss

Om DF og deres vaelgere

"Alle Vestens lande er infiltreret af muslimerne - nogle af dem taler pænt til os, mens de venter på at blive nok til at slå os ihjel."

"Forestillingen om 'fornuftige muslimer', der støtter demokrati og menneskerettigheder, er en illusion."

"Det, vi står over for, er ikke blot en kortvarig militær operation. Det drejer sig om at drive denne ondskabens ideologi ud af den vestlige civilisation. Aldrig skal islam få plads i vore lande."

"Lad mig sige det klart: Muslimer skal bo i muslimland – og det er ikke her."

Mogens Camre (blandt andre) laegger ikke skjul paa at maalet er at fjerne ALLE muslimer fra det europaeiske territorium. Find selv flere "sjove" her:

http://www.humanisme.dk/hate-speech/samlet.php

Personligt staar jeg ganske uforstaaende overfor det faktum at det betragtes som upassende at sammenligne DF med noget vi saa syd for graensen i 30'erne. Er der f.eks. nogen der praecist kan paapege den semantiske forskel mellem ovenstaaende citater fra en hoejtstaaende DF'er, og saa noget der typisk blev ytret pa foernaevnte tid og sted? Altsaa udover at "muslimer" naturligvis boer byttes ud med "juden".

Principielt og umiddelbart har jeg det egentlig ligesom Rikke Nielsen, som tidligere i denne traad skrev:

"Basalt set har jeg nok bare ikke noget til overs for mennesker, der stemmer fremmedfjendsk ligegyldig hvilke undskyldninger de skulle finde på. Dertil er den tidsmæssige afstand til 30'erme for kort."

Men jeg forsoeger da at se en kende mere nuanceret paa det.

Preben Vilhelm konkluderede for nylig:

"Hvis DF har et projekt, så hedder det simpelthen: Principløst stemmefiskeri."

http://bongorama.dk/2015/05/28/preben-wilhjelm-om-dansk-folkeparti/

Bevares, manden har ofte ret, men heri er jeg dog meget uenig; Jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl om at DF helt og aldeles MENER det, naar de rabler op om deres nationalistiske og xenofobiske dagsorden. Derimod er jeg overbevist om at de paa ALLE andre omraader er 100 % opportunister og populister. Dette har vaeret min klare opfattelse af DF i et par aartier, og alt hvad de har gjort i denne tid har udelukkende bekraeftet dette indtryk.

Mest aabenlys er deres yderst vellykkede selviscenesaettelse som de aeldres og de forsoemtes beskyttere, paa trods af at det overhovedet ikke stemmer overens med den politik de rent faktisk nogensinde har foert.

Dette er ioevrigt dybt frustrerende i sig selv. Hvordan slipper politikere (og ikke kun DF'ere) afsted med, i et samfund der bryster sig af at vaere oplyst, at goere sig selv til ikoner for sager der paaviseligt staar i modsaetning til den politik de generelt foerer? Naar politikere, i deres hungren efter stemmer, raaber op og goer sig til paa denne vis, burde det saa ikke vaere saadan at pressen (og folket selv) endnu hoejere raaber "BULLSHIT!"?

Nuvel, jeg forstaar saamaend godt at folk er desillusionerede over den afgaaende regerings mildest talt arrogante politik. Over at "udkantsdanmark" er blevet afviklet (ioevrigt med DF's hjaelp). Over at velfaerdssamfundet begynder at ligne noget vi i teorien har, men i praksis ikke kan regne med hvis vi gaar ned med flaget pga. sygdom, arbejdsloeshed eller andet (ikke mindst pga. DF). Men jeg kan aldeles ikke se det begavede eller etisk forsvarlige i at stemme paa et parti som aldrig har vaeret garant for noget som helst andet end nationalisme og xenofobi.

Derfor kan jeg hverken tilbyde min sympati eller forstaaelse til de mennesker der har stemt paa dette parti. Jeg kan hoejst forsoege at se grundene hertil, samt tilstraebe ikke at miste respekten for dem som mennesker.

Kurt Nielsen, Karsten Aaen, Rikke Nielsen, Anders Hansen og Søren Sørensen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Så over 700.000 danskere er de rene idioter, xenofober og potentielle nazi'er?

Som jeg ser det, italesætter df problemer, som andre ikke af bare politisk korrekthed tør bringe på banen - netop af angst for at blive stemplet som ovenstående. At df så i virkeligheden kan slippe afsted med at bedrage deres vælgere, er en anden sag og et mysterium.

Ditte Jensen

Et ekstra raffinement bliver måske spændingen ved ikke at vide hvad man skal tro. Jeg mener bare, at alt hvad S lovede, det solgte de til R for ministerbiler og ministerlønninger.
Vi vælgere har de sidste 4 år været ofre for en rovgrisk selvisk S ledet regering, der havde håbet på at befolkningen havde fundet sig i at blive holdt som gidsel og forsøgskanin, for deres reform-eksperimenter.
Det skal stoppes i den nye regering.
For ødelæggelsen er altomfattende. Mistilliden i samfundet er på niveau med radioaktivitet. Så rejs dig op og sig noget ! Ligegyldigt om det er blevet sagt før. Tal. Tag det meget personligt. Med reformerne har styret erklæret 'krig' imod den svageste og fattigste del af befolkningen og håber så at modsvaret drukner i dybet.
'Udrensningen' er startet. Jeg ville ønske at jeg kunne sige langsomt - men det kan jeg ikke. Det foregår alt sammen i et temmelig rask tempo.

Kurt Nielsen, Felix Austin og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Radioaktivitet, udrensning. Det er nok for at skræmme potentielle asyl søger. Utroligt.

Randi , jeg vil gerne høre hvad de problemer DF taler om. jeg kender dem men jeg vil gerne høre hvad du ved. Lad vælgerne til side, de ved måske ikke hvad Xenofob er fornoget. Det er et fremmed ord. De kender måske heller ikke "Nazipolitik". Jeg kender den selv heller ikke godt.

Søren Sørensen

randi christiansen
"Så over 700.000 danskere er de rene idioter, xenofober og potentielle nazi'er?

Tjah...
Det passer nok meget godt med IK fordelingskurven - som jeg lige har læst er der jo ~10% af befolkningen der render rundt med en IK på omkring de 75 (altså grænseområdet til retarderet) og resten af de 20% kan man sikkert finde i det noget større segment af befolkningen hvis IK ligger mellem 75 til 85.

Thomas Aniss

@Randi

"Så over 700.000 danskere er de rene idioter, xenofober og potentielle nazi'er?"

Ja, enten det eller i det mindste medloebere og nyttige idioter for DF's helt aabenlyst nationalistiske of xenofobiske dagsorden. Jeg skal ikke kunne udtale mig om fordelingen heraf. Altsaa hvor mange af de 700.000 der er det ene eller det andet.

Og jeg er ikke enig i at DF italesaetter problemer som andre ikke toer roere. F.eks. handlede denne valgkamp (som mange foer) om netop flygtninge og indvandrere i uforholdsmaessig grad, uden at der dog paa noget tidspunkt blev sagt noget som helst konstruktivt (som saa ofte foer).

Aabenbart er dette problem saa altoverkyggende at der ikke rigtigt blev tid til at tale om stigende ulighed, (statstoettet) loendumpning, fracking, fossil afvikling, New Public Management, "noedvendighedens politik", ny boligboble og alt muligt andet der er mindst lige saa vigtigt.

Tilmed er DF's hysteriske retorik, senere i forskellig grad kopieret af alle andre partier med "respekt" for sig selv, skyld i at vi ALDRIG kan faa gang i en nogenlunde fornuftig og konstruktiv debat om de problemer som masseindvandring af mennesker fra meget anderledes kulturer medfoerer.

Randi Christiansen

Thomas aniss - For det første synes der ikke at være andre end alternativet, måske til dels enhedslisten, som er i stand til at forholde sig konstruktivt, intelligent og nytænkende til de problemer, som du nævner, endsige har fattet hvad de egentlig handler om, og resten holder meget udemokratisk deres uvidenhed og/eller ufolkelige og for et genvalg ubekvemme synspunkter ude af debatten. De fleste er jo - muligvis uden at ville erkende det - lakajer for den 1%.

Dernæst har df's folkelige appeal at gøre med, at de lykkes med at fremstille sig som dem, der tør, hvor andre tier - angående de problemer som de 700.000 berettiget ikke oplever, at resten af det politiske parnas tager alvorligt - centralisering, mistede arbejdspladser og forsørgelsesgrundlag, manglende grænsekontrol, tab af suverænitet til eu, elitær privatisering, dvs at de få profiterer uretmæssigt på fællesejet og lader de mange undgælde og betale regningen - og nu det mulige skrækscenario ttip, m.v. Desværre ser det ud til, at df taler med to tunger, og at virkeligheden synes at være den, at de lægger stemmer til det modsatte af, hvad de lover. Et imponerende stunt at slippe afsted med, selvom det er en stadig mere almindelig øvelse i det politiske livs 'nødvendige politik'.

Retorikken omkring flygtninge/indvandrere er meget nedtonet, men da jeg må indrømme, at jeg ikke har nærstuderet df's partiprogram, kan jeg ikke afvise, at der her stadig gemmer sig nogen eller alle de modbydeligheder, som de tillægges. Søren espersens holdninger til palæstinakonflikten er dog ikke til at tage fejl af - de er uhyggeligt respektløse og uempatiske ifht palæstinenserne.

Det nytter ikke at indtage den holdning, at der er nogen, hvis pointer man ikke vil anerkende. Vi må tale fordomsfrit med alle. Svesken på disken.

Steffen Gliese

Nej, denne valgkamp handlede i uset ringe grad om flygtninge og indvandrere, men i meget høj grad om rigtige politiske emner - faktisk i en grad, vi ikke har set i mere end et årti.

Touhami Bennour

Man læser her at retoriken om de fremmede er nedtonet og valgkampen handlede ikke om dem. Men vi hørte Nye udsagn næsten hverdag I det sidste tid. Så som "vestlig og ikke vestlig" hvem er ikke vestlig? for Df det er mulimer selvfølgelig. Det betyder ikke noget hvad det siger, for I virkligheden ved ikke hvad "VESTEN er for noget. det er ren misbrug af politik. Jesus som er en palestinæsisk jøde er altså I følge deres logik ikke Vestlig, fordi Palestina ligger inærøsten. Jeg kan siger også at navnet på Europa er heller ikke Vestlig, idet selvnavn Europa er Fønisk(det gamle Libanon) navn fra 800 hundert før kristus, og bety -der "brun". Grækerne brugte den førtællig til navn for hvad det blev senere Europa. Altså det navn er faktisk arabisk, fordi Føniker talte aramæisk og det er et før arabisk sprog. Er det ren suppedas dette her. Altså meningen er at det holder liv i den modsætning "dem og os" vestlig -ikke vestlig. og det skaber kun had ikke viden om noget som helst.

Felix Austin

Det må simpelt hen give en sær form for tilfredsstillelse, at få lejlighed til at kalde medborgere for xenofober, naive, dumme, idioter ect. ect., fordi disse har tilladt sig dels at have en anden mening, dels at bruge deres stemmeRET til at udtrykke dem og værst af alt derigennem udfordre lige netop de der gennem misbrug af og misforståelse af humanisme, der har medvirket til at skabe problemer for alle andre.

Selvom der er rig mulighed for at kalde disse selvbestaltede bessevisser, selvhævdende og antidemokratiske for andres fjender, så vil jeg undlade at gøre det, men blot undre mig over deres politiske blindhed

Anne Schøtt, Marianne Christensen, Kjeld Smed og Ole Olsen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Jean Paul Sartre skrev en bog der hedder: Existentialismen er humanismen. Jeg er sikker på at han ville ikke inkludere Df blandt humanister.

Søren Sørensen

Altså, fordi nogle af os bruger den samme (eller rettere, rent faktisk mere afdæmpede) retorik om DF's vælgere som DF's vælgere bruger om indvandrere er vi lige pludseligt blevet selvhævdende og antidemokratiske?

Hmmm... Jeg har endnu ikke argumenteret for at vi burde sende DF's vælgere ud på en øde ø (stakkels vendelboer) eller tvangsflytte dem ud af deres indavlede landsbymiljøer (erkend det bare, danske landsbyer i udkanten har lige så mange familiære ægteskaber som de har på højsletterne i anatolien) og ind i byerne så de kan integreres blandt almindeligt civiliserede danskere...

Steffen Gliese

Søren Sørensen, du sætter fingeren på problemet: at samtalen aldrig foregår med dem, som DF hetzer imod, men som en samtale henover hovedet på dem, mellem to grupper danskere med grundlæggende forskellige menneskesyn.

Marianne Christensen

Jeg synes ikke det er afdæmpet retorik at påstå at de som stemmer på DF har så lav en IQ at det nærmer sig sinkestadiet.

Hvilket parti stemmer " psykopaterne i jakkesæt" (bogtitel) så på???

Søren Sørensen

Marianne Christensen
Stadigvæk ikke noget jeg kan blive dømt for ved en dansk domstol - i modsætning til en del DF'ere der igennem tiderne altså har fået domme for "racisme".
(Ikke at jeg mener man bør kunne dømmes for at udtale sig altså, jeg holder på ytringsfrihed - herunder retten til at spotte DF-vælgere - men bare for at sætte det i perspektiv.)

Hvad "psykopaterne i jakkesæt" angår, jamen de har da LA og RV?

Kurt Nielsen, Rikke Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Sørensen

Peter Hansen
...altså, ret beset burde du jo sige tre grupper danskere - eller har du allerede ekskluderet indvandrerne fra at være danskere? ;-)

Og jeg erkender blankt at jeg ikke selv mener at det er et problem at folk taler hen over hovederne på hinanden.

Det eneste jeg påpeger her er at det at have fået en stor stemmeprocent ikke gør DF's synspunkter mere legitime eller stuerene, men at der er en fundamental fejl i det "demokrati" vi har i dag, når så mange mennesker kan lokkes til at stemme på et parti der faktisk ikke vil dem noget godt (de fører jo den samme realpolitik der fører os i den sociale deroute som alle de andre) simpelthen fordi der ikke er reelle alternativer at stemme på.

Anders Hansen

"Så over 700.000 danskere er de rene idioter, xenofober og potentielle nazi'er?"

Når tager vi så lige fløjlshandskerne af fremviser hvad DF har til fælles med en af verdens største ideologier uden at sige DF er Nationalsocialister for det de ikke. Nationalsocialisterne kunne ikke fordrage jøderne og det kan man ikke hævde om DF, men DF er meget lidt venligt stemt over for muslimerne og som sådan er der desværre en del fælles træk i retorikken der bruges.

Læs det her:

For ordinary people, life was good, and many Danes even today look back and remember the years under DF's rule as happy years:

1. DF economic policies gave full employment (work programmes/ Strength through Joy), prosperity and financial security - many observers stated that there seemed to be no poverty in Germany,

2. DF gave some people fun and holidays.

3. the 'Beauty of Work' movement (Kræv din ret, gør din pligt for nationen) gave people pride in what they were doing.

4. law and order (few people locked their doors),

5. autobahns improved transport,

6. frequent ceremonies, rallies, colour and excitement,

7. DF propaganda gave people hope,

8. DF racial philosophy gave people self-belief

9. Trust in DF gave a sense of security (one Dane woman told the American reporter Nora Wall: 'DF is my mother and my father. DF keeps me safe from all harm.')

There were few drawbacks:

1. Wages fell, and strikers could be shot - the DF'ers worked closely with the businessmen to make sure that the workforce were as controlled as possible.

2. Loss of personal freedoms (eg freedom of speech).

3. All culture had to be Danish - eg music had to be Edvard Grieg or Kim Larsen or Danish folk songs - or DF - eg all actors had to be members of the DF party/ only books by approved authors could be read.

Many Danes welcomed this because it brought political stability after the years with SRSF.

Den her tekst er egenligt skrevet om Nazi tiden i tyskland(ord er udskiftet for at vise ligheder), men passer godt på hvad DF og dets vælger ønsker hvis du ser på deres forslag om mere dansk musik i radioen, ingen engelsk på universiteterne, ingen kritik af DF for så er man udansk og muslimer skal rejse hjem til "muslimland" hvis de kritisere DF og forslag om repatriering af dem der ikke vil det danske samfund(noget DF selvfølgelig kan definere og afgøre hvad er osv.) . Det er også logisk at økonomien vil se anderledes fattig ud under en nationalistisk isolationspolitik.

Hvad sker der med den måde vores kære politi og efterretningsvæsen arbejder på hvis DF har 90 mandater? Kunne I forestille jer det? Hvis DF fik deres nødret igennem hvordan ville sådanne organisationer arbejde?

Hvordan kunne så mange tyskere tage fejl den gang?

Hvordan kan 700.000 danskere tage fejl?

Kan I se problemet her?

Det her er ikke et Nazikort, det er et DF kort eller et advarsels "totalitært topstyret parti" kort. DF har alt for mange lighedspunkter med nationalistiske og totalitære partier og vælgere til at man nu bare kan bagatellisere dem. De ønsker at fremstå som et kolonihave parti, der virker sødt og uskyldigt, men deres mange citater afslører jo hvad deres virkelige intentioner er. Deres citater giver jo udtryk for det de ønsker at fører igennem, hvis de kan. Og det kan de jo i takt med at deres vælgere stiger.

Læs dem igen her:
http://www.humanisme.dk/hate-speech/samlet.php
Det er hvad DF ønsker. Ønsker 700.000 mennesker det? I så fald tager 700.000 mennesker fejl hvis de tror at det internationale samfund ser dette som i orden.

DF ønsker åbenbart også at isolere os fra andre forskere og udenlandske eksperter på universiteterne som jo så gør os mindre dygtige og innovative:
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE7447403/Dansk-Folkeparti-vil-lukke-...

Er det virkelig noget I ønsker?

Hvis bare DF var et parti der kun ønskede en god velfærd for det danske folk og et godt handelssamarbejde med vores nabolande der kunne gavne os alle. Men ak nej.

Demokratiets styrke er at flertallet og mindretallet bliver hørt, dets svaghed er at det kan opløse sig selv hvis de forkerte personer bliver valgt. DF er derfor en trussel når de taler om nødret og repatrieringer samt DF defineret danske værdier og dansk kultur. Det kan aldrig nogen siden være demokrati at 21 procent af dem, der deltog i valget skal definere hvad det er for de sidste 79 procent.

DF'er ynder at gå i takt, elsker partiets topstyring og det er rigtig farligt for et samfund der ønsker at forblive frit og demokratisk. DF taler om at modarbejde at den "danske kultur" forsvinder. DF ønsker altså at definere og tage patent på hvad danske kultur er. DF har fremsat forslag om at folkeskole skal undervise vores børn i danske værdier, som igen er noget som DF gerne vil definere og tage patent på. DF er et farligt parti for nationen Danmark og partiet udgør en reel trussel mod vores udenlandske medborgere, hvis partiet bliver ved med at vokse som det har gjort de sidste mange år.

Det vil være rigtigt fornuftigt ikke at købe katten i sækken med DF. Til alle dem der har stemt på DF derude så håber jeg at I har læst alt hvad DF godt vil have indført. Hvis I har det og er enige så skal I bare vide at omverden ikke sidder på deres hænder og acceptere sådan en umenneskelig måde at behandle udlændinge på. Den dag DF får så megen magt at det kan diktere alt i Danmark vil vort nation imødegå hårde afstraffelser fra vores omkringliggende lande. Selv I USA har de store aviser skrevet om dette her valg og mange kigger med dybt bekymret øjne på os i disse dage og timer.

Lad dette være en venlig påmindelse om at de store nationer kigger på os de næste fire år... Danmark kan ikke opføre sig som bøllen i klassen uden en konsekvens.

Det her er ingen leg længere med DF's indtog som landets anden største parti har vi trådt ind i et område hvor man ikke længere kan se bort fra de horrible udsagn om andre mennesker som mange højtstående DF'ere har ytret. Spørgsmålet er om vi deler værdigrundlag med vores Europæiske og vestlige naboer og allieret eller om vi nu skal træde helt væk fra dem.

Desværre vil mange mennesker få DF's politik at føle før det internationale samfund griber ind og det er de menneskers skæbne I DF vælgere får på jeres samvittighed for hver gang I sætter det lille uskyldige kryds.

Genovervej om det her er noget I virkelig ønsker. Genovervej det og forstå at man ude i verden lige nu er en smule trætte af vores overdreven nationalisme og at når hammeren falder så er det for sent og I der har sat krydset på DF ikke blot har dømt jer selv til, hvad der end må komme af afstraffelser fra vores omkringliggende lande, det er også jeres og vores børn der skal opleve dette totale kaos under DF.

Tænk og forstå hvad det er I har gang i.

Kurt Nielsen, Karsten Aaen, Rikke Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Den antidemokratiske holdning overfor DFs vælgere hævdes af typer , der kun er i stand til at respektere holdninger der er forenelige med deres egne og samtidig advarer disse imod totalitære styrer og udviser fuldstændig samme opførsel , som den de advarer imod.

Jeg tror ikke på at DFs fremmed politik er det bærende for DFs fremgang, hvilket jeg har gentaget tit nok. Jeg mener stadig, om ingen har argumenteret imod dette standpunkt, at DFs succes har basis i de andre politiske partier uhæderlighed.
I stedet finder man stor tilfredsstillelse i at propagandere imod, fremhæve og tydeliggøre den fremmedpolitik DF har nedtonet på det sidste, måske fordi man elsker at hade det emne, hvor man kan tillade sig at spotte helt frit og hæmningsløst, i sikker forvisning om at som bedrevidende at have moralen på sin side.

Hvis man så endelig skal diskutere DFs fremmedpolitik, så må man desværre konkludere af DFs retorik er overhalet eller matchet af flere andre partier.
Jeg nævner i flæng SF, Socialdemokraterne, Venstre, konservative og LA, hvilket må betyde at denne retorik pludselig desværre er repræsenteret af et komfortabelt flertal i folketinget.

Det stiller så også de bedrevidende og nedladende antidemokrater , der udskriver blancochecks på andres vegne til at betale for de rettigheder andre så mister, i et meget skærpet lys.
Disse selvbestaltede, højt forargede og i egne øjne dybt intelligente mennesker arbejder nu pludseligt på at undergrave en holdning som et stort flertal i demokratiet har bakket op om, i en eller anden form.

Og så var der vist en der sagde noget om, når skidt kommer til ære???

Rikke Nielsen

Felix Austin, det overgår min fantasi at du v i r ke l i g kan mene, at DF, med deres tulliard (ufinansierede) løfter samt deres falske retorik (de handler modsat det de taler), er troværdige.

Hvorfor tror du, at de værger sig mod at gå i regering? Jo, fordi de så realpolitisk vil tabe alt på gulvet, da de selvfølgelig ikke kan opfylde mere end en brøkdel af de falske luftkasteller, de har kastet ud over befolkningen med løse håndled.

Fremmedhadet er DF's mærkat - alle de andre løfter er enten ufinansierede eller falske (se på de beslutninger, de var ansvarlige for under seneste højre-regering - intet socialt ansvar dér - overhovedet). At du forsøger at undskylde, at over 20 % af befolkningen falder for fremmedhadsk retorik er - ja, pænt sagt - bare dårlige undskyldninger - måske skammer du dig i virkeligheden lidt.

Jeg tror virkelig på, at når over 20% af befolkningen stemmer på et fremmedfjendsk parti, så mener de det sgu! Vi lever rent faktisk i en tid, hvor over 20% af befolkningen er fremmedhadere.

Og ikke kun fremmedhadere forstået som dem med den forkerte hudfarve og tro, men også fremmedhadere mod dem, der ikke opfylder den stereotype DF definition på, hvad der er en RIGTIG DANSKER: Seksualitet, politisk overbevisning, påklædning i det offentlige rum, sprog i det offentlige rum, akademikere (for kloge), rige (for rige), storbyboere (for .. øh... ja....), ytringsfrihed (for de rette holdninger - og i hvert fald ikke holdninger fra muslimland) osv osv osv....

Dvs. den restende 80% af befolkningen er dermed også "de fremmede"...

Kurt Nielsen, Karsten Aaen, Søren Sørensen og Anders Hansen anbefalede denne kommentar
Anders Hansen

@Felix Austin

Det er meget fint Felix Austin, problemet er bare at de citater der er linket til ikke går væk.

Felix Austin

Jonas Nielsen

Nemlig, problemerne går heller ikke væk, fordi udemokratiske besservissere ser ned på og underkender et flertals problemer.

Felix Austin

Jonas Nielsen

Citaterne kan du jo så opfatte på hvad der sker, når du og andre overser almindelige menneskers oplevelser og gør dem desparate for at du og parnasset skal lytte efter.

Anders Hansen

@Rikke Nielsen

"Dagen hvor ytringsfriheden blev vendt om til at være udemokratisk"

Jeps. DF retorik når det er værst. Vær enig eller du er udansk og antidemokratisk. De fremmede skal ses på som en trussel mod dansk kultur i DF's verden. Dybt suk...

Han kalder også mig for en del af parnasset. Jeg altså i en "ghetto". Mine naboer er dem du og DF ser som en trussel :) Det her er alt for sjovt :)

Felix Austin

Jonas Nielsen

Det er dit eget game, det vendes imod dig.
Nu er du bare blevet på mindretallets side og det sjove ved at stigmatisere, pege ud og lege bessevisser er forsvundet.
Surt sjov??

Jeg skal anbefale at respektere andre også mindretals holdninger, også selvom du ikke kan lide dem.
En dag ender du så selv med at være lige så tolerent som du nu prædiker.

Marianne Christensen

Vi mangler jo svaret på det artikelskriven stiller i artiklen.

Hvilket parti skal men stemme på, hvis man vil modvirke den tendens til centralisering som samtlige øvrige partier går ind for?

For et par år siden begyndte jeg på en roman om livet i udkantsdanmark. Et fynsk par med 3 børn, hvor konen var bibliotekar og manden biolog. Manden forflyttes den ene gang efter den anden og får længere og længere transport. Konen fyres og får en depression. Huset kan ikke sælges. Den var så trist, at jeg selv blev i dårligt humør. Så af hensyn til mine omgivelser stoppede jeg projektet.
Men virkeligheden har overhalet selv mine dystre forudsigelser.

Jeg tror ikke på, at ret mange stemmer DF på grund af flygtningepolitikken. Jeg tror det er proteststemmer over en alt for arrogant storbybefolkning.

Steffen Gliese, Anne Schøtt og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Rikke Nielsen

Man skal ikke tale om frihed, når ens ærinde at tvinge andre, ved at vise hvor god og rigtig man selv er.

Herdis Weins

Jeg synes egentligt, at Søren Sørensen, Jonas Nielsen (og andre) burde sammenskrive deres indvendinger mod DF-vælgerne og deres valg (som jeg sgu da heller ikke bifalder) til debatindlæg og kronikker til BT, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten i stedet for at prædike her på sitet for de frelste. Det kommer verden ikke videre af. Men det vil selvfølgeligt kræve den anstrengelse af jer, at I moderer jeres sprog en smule. Man får sjældent en dialog i gang ved at begynde med at kalde modparten sinke/idiot - eller som det hed i "gamle dage " på uni "folk der ikke var bevidstgjorte om deres egen situation" Det var også et rigtigt dårligt udgangspunkt for dialog.

Kurt Nielsen, Felix Austin og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Sider