Læsetid: 4 min.

Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Syd- og Sønderjylland gav DF massiv opbakning ved valget. Forklaringen er i høj grad, at globaliseringen og strukturreformen har kostet arbejdspladser, samtidig med at centraladministrationen gør sit til at afvikle landsdelen. Og når mange så står tilbage som arbejdsløse, håner København dem
22. juni 2015

Der har siden valget været mange forklaringer i spil på, hvordan mon det kan være, at syd- og sønderjyderne har stemt så massivt på Dansk Folkeparti, som det er sket. Forklaringerne har ikke alle været lige kvalificerede, og en del har endog været præget af fordomme om sønderjyder, der ikke har afveget stort fra de mest formørkede fordomme om indvandrere.

Men fordomme er fordomme, uanset om de fremsættes på en centerbodega eller på en hovedstadscafé, og de udspringer ofte af uvidenhed. Jeg har ikke stemt på DF. Men jeg kender ganske mange, der har. Mine samtaler med dem peger på en række grunde. Jeg gør ikke krav på videnskabelig systematik. Men hvis et lod ned i folkedybet kan give et fingerpeg, så er dette mit bud.

Globaliseringens bagside

Venstre plejer at være størst i Sønderjylland – men vælgerne har straffet partiet på grund af Løkkes mange møgsager. Det er den ene grund.

Den anden grund er, at Sønderjylland i 1990'erne var én af Danmarks mest industritunge regioner, målt i forhold til indbyggertallet – tænk på Danfoss, Brdr. Gram og andre store arbejdspladser. Og selv om man synes at tro det i København, så sidder sønderjyderne altså ikke som de indavlede hillbillies i filmen På udflugt med døden (Deliverance) og spiller banjo, mens de venter på, at nogle byboere skal sejle forbi i en kano ... Det var – og er sådan set stadig – en industrialiseret landsdel.

Men mange tusind arbejdspladser er forsvundet til Østeuropa eller Kina – og alle de nye, kreative job lander i de store byer, ikke i Nordborg eller Vojens. Der er mange i Sønderjylland, der ikke føler, at de har haft stor gavn af globaliseringen.

Samtidig – og det er den tredje grund – har strukturreformerne næsten systematisk fjernet offentlige arbejdspladser fra landsdelen. Seminarier, kaserner, sygehuse, domhuse er væk. Der er en følelse af, at centraladministrationen gør sit bedste for at afvikle landsdelen. Og når mange så står tilbage som arbejdsløse eller lavt uddannede, bliver der peget fingre af dem fra København. »Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter!,« som én af mine bekendte udtrykte det.

Kriminelle udlændinge

Der er også det der med grænsen. Jeg besøgte arresthuset i Sønderborg i 2013, da bygningen havde hundredårsjubilæum. Arrestforvareren fortalte mig, at samtlige indsatte var indbrudstyve fra Litauen. Samtlige indsatte! Der er rigtig mange, der er frustrerede over indbrud og utrygge ved, at politiet nu er op til en times kørsel væk. Det er den fjerde grund.

Den femte grund er, at Kristian Thulesen Dahl betragtes som en meget troværdig og sympatisk partileder – og han er opstillet i Sydjyllands storkreds. Han har trukket rigtig, rigtig mange stemmer.

Men hov, hvad med de fremmede? Betyder de ikke noget? Jo, det gør de vel nok. Men mest på en temmelig indirekte måde. Folk vil sådan set gerne hjælpe mennesker i nød, det gælder også inkarnerede DF-vælgere. Men der er en dyb frustration over, at det tilsyneladende er komplet umuligt at smide kriminelle asylansøgere ud igen. Så hellere slet ikke tage imod nogen, synes logikken at være. Det er den sjette grund.

Den syvende grund er, at mange sønderjyder flere gange ugentligt bliver mindet om den høje moms og de mange afgifter i Danmark, nemlig når de tager ned til Tyskland og handler ind. Og det er ikke kun øl og sodavand, det er alle dagligvarekøb. Der er kæmpekøer af danskere ved tyske supermarkeder – og her snakker vi ikke kun grænsekiosker her. De køber ind for tusindvis af kroner; alle sammen; de bliver klippet, går til tandlæge, får serviceret bilerne. At det er dybt frustrerende landsdelens detailhandlende, siger sig selv.

Ø- og Å-opbakning skræmmer

Der er sikkert flere grunde, men ovenstående er de grunde, jeg oftest har hørt i Sønderjylland. Mange sønderjyske vælgere mener, at deres interesser varetages bedst af DF. Det må nu være op til de øvrige partier at overbevise dem om noget andet.

Debatten om de mange stemmer viser i øvrigt, at der er et stort skel mellem de store byer og landområderne: Mens befolkningen i hovedstaden er skræmt over, at DF har fået et godt valg i Sønderjylland, er folk hernede skræmt over, at københavnerne har stemt på Enhedslisten og Alternativet.

Læs også: Valget, der delte Danmark

Enhedslisten opfattes som et parti, som har et meget tvivlsomt forhold til den private ejendomsret, og hvis holdning til bilister er, at de jo bare kan tage S-toget. Alternativet opfattes som et parti, der vil løse en finanskrise ved at foreslå en omgang ’kluddermor’.

Så vil man fremme sammenhængskraft og gensidig forståelse i Danmark, er det oplagt at få nogen til at forklare sønderjyderne, hvorfor byboerne har stemt på de to partier.

René Rasmussen er museumsinspektør på Sønderborg Slot

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Sup Aya Laya
  • Kurt Nielsen
  • Britt Kristensen
  • Bjarne Kim Pedersen
  • Olav Bo Hessellund
  • inger margrethe thora møller
  • Flemming Berger
  • Alan Strandbygaard
  • Charlotte Vestergaard
  • Espen Bøgh
  • Niels Duus Nielsen
  • olivier goulin
  • Vibeke Rasmussen
  • Simon-Matti Hørlyck Campbell
  • Jørn Andersen
  • Randi Christiansen
  • Marianne Christensen
  • Anne Schøtt
  • Rasmus Kongshøj
  • Tue Romanow
  • Keld Albrektsen
  • Kristine Skøtt-Jensen
Sup Aya Laya, Kurt Nielsen, Britt Kristensen, Bjarne Kim Pedersen, Olav Bo Hessellund, inger margrethe thora møller, Flemming Berger, Alan Strandbygaard, Charlotte Vestergaard, Espen Bøgh, Niels Duus Nielsen, olivier goulin, Vibeke Rasmussen, Simon-Matti Hørlyck Campbell, Jørn Andersen, Randi Christiansen, Marianne Christensen, Anne Schøtt, Rasmus Kongshøj, Tue Romanow, Keld Albrektsen og Kristine Skøtt-Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Hansen

@Herdis Weins

Det er godt du synes det. Det er også rigtig godt at du finder mig frelst fordi at jeg ikke ynder at dæmonisere en minoritet. Godt at se du gør brug af ytringsfriheden. Det gør jeg så også lige her på denne tråd.

Hvis du så gjorde for at beskytte minoriteter mod verbale og fysiske overgreb ville det være i demokratiets ægte ånd.

Desuden har jeg ikke brugt nogle grimme ord. Jeg har faktisk enormt meget respekt for alle mine medborgere. Også dem der desværre har stemt DF. Jeg tror faktisk også at DF's vælgere er bevidste om deres situation omrking arbejde, virksomhedslukninger, kriminelle østeuropæsiske bander osv. dog mistænker jeg dem for ikke at have læst de mange citater jeg henviser til og jeg tror heller ikke at man som DF vælgere har overvejet omverdens reaktion. Faktisk tror jeg den almene DF vælger er en sympatisk person, der tror DF blot er et midterparti der arbejder for velfærd til den danske medborgere. Desværre er det ikke alt DF bringer med sig som citaterne viser. Det er så det jeg ønsker at oplyse folk om her.

Beklager men jeg tilhører ikke den gruppe af mennesker der ser DF som dumme. Hvis de var det så havde partiet ikke siddet der hvor de gør i dag ;)

Herdis Weins

Jonas nielsen -
"Det er også rigtig godt at du finder mig frelst, fordi at jeg ikke ynder at dæmonisere en minoritet."
Hold da kæft for en stråmand.
Jeg finder dig - og rigtigt mange af os, der debatterer her - frelste, fordi vi ikke debaterer de steder, vores politiske modstandere mest læser.

Kurt Nielsen, Randi Christiansen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Nogen siger Danmark er blevet delt i to. Det får mig som vask ægte Sønderjyde til at tænke på, at jeg ofte er i Hamborg og Berlin, men faktisk aldrig har været i København...

Felix Austin

Jonas Nielsen

Gider du bare ikke læse, hvilke argumenter andre bruger før du fortsætter dit enøjede nedrakkeri??

Er det undgået din opmærksomhed, at DFs retorik er overtaget og overgået, ganske som jeg tidligere skrev til dig, af SF, S, V, C og LA.
Lad os nu se om du kan lægge procenter sammen og regne ud af du er medlem af en minoritet selv, der ikke kan indse at man ER nødt til at tage visse problemer alvorligt, i stdet for at vedblive med at gøre det samme og messe den samme prædiken.

Skulle du have ret i at problemet er isoleret til DFs vælgerskare, så er du faktisk selv igang med at stigmatisere, udskille og udstille en minoritet i Danmark.
Nøjagtigt det du beskylder DF for.

Du vikler dig, i bedste mening, mere og mere ind i dit eget sludder, fordi du ikke respekterer de institutioner du hævder at repræsentere

Karsten Aaen

"Så over 700.000 danskere er de rene idioter, xenofober og potentielle nazi'er?" citat: Randi Christiansen 24.06. 2105 klokken 02.06.

Nej, det er de ikke. De her mennesker er bange, angste og bekymrede for fremtiden. Og jeg er sådan set enig i at Dansk Folkeparti italesætter problemer eller udfordringer som det danske samfund står overfor. Jeg er ikke enig at andre ikke har haft modet til at tage det op - af bar politisk korrekthed (hvad det så end er?). De andre partier, især Socialdemokraterne og de borgerlige partier har haft travlt med at kalkere og efterabe især DF's retorik mod udlændinge og asylansøgere. Og ja, der er problemer med udlændinge som snyder, bedrager og stjæler. Og ja, der er da helt sikkert asylansøgere, som stjæler. Og ja, der er da personer (meget få personer!) som mener at Allah skal være lovgiver og at menneskerettighederne ikke skal gælde, fordi æren og loven alene skal tilfalde Allah. Blandt muslimerne i DK.

I DK selv - og indenfor DF's rækker har vi haft både Søren Krarup, Jesper Langballe, og måske også Marie Krarup og Christian Langballe, der tager afstand fra Menneskerettighederne. Og i en blog på JP tager Michael Jalving stærkt afstand fra Menneskerettighederne af 1948, som han kalder for abstrakte rettigheder. Mange borgerlige mennesker, i DK og i Europa, er imod menneske-rettighederne, enten fordi de er imod dem af politiske grunde eller fordi de mener, at de er abstrakte og rettigheder kan kun være konkrete, bundet til et land og en bestemt kontekst, der kan skifte år for år. Og endelig mener nogle, som Søren Krarup, at menneskerettighederne er udtryk for forfald, fordi kun Gud kan lovgive. (og nej, det er ikke noget jeg finder på - S. Krarup har udtrykt der her offentligt og skrevet kronikker om det - vist noget med at mennesket er ondt og aldrig af sig selv kan lave et godt samfund).

Kigger vi på DF's ledende medlemmer, lige fra Krarup til Camre til Langballe til Pia Kjærsgaard har sagt om f.eks. muslimer, ja så minder der om hvad man siger om folk man gerne vil bringe andre folk til at se som ikke-folk, ikke hørende hjemme i vor lille verden. Og jeg er ligeglad med om det er araberne, der i 1400tallet gjorde sådan mod de kristne, de kristne der gjorde det mod jøderne, eller danskerne og tyskerne der i 1800tallet gjorde det mod hinanden. Sandheden er nemlig den, at djævelen altid er den Anden. Djævelen er altid den anden person, den person vi er i konflikt med. Muslimen er altid eksotisk, farverig, og ja liderlig....med sit harem af 12-18 kvinder. Jøden er (og jeg undskylder på forhånd) pengegrisk og grådig. Fordi det er vi civiliserede danskere, tyskere, arabere eller afrikanere da ikke. Lidt ligesom den her: Vi danskere går ind for ytringsfrihed, derfor er vi civiliserede, mens muslimerne (og her menes der alle muslimer over en kam) ikke er civiliserede, fordi de ikke går ind for ytringsfrihed som vi her i DK går ind for den.

Og som jeg gentagne gange har gjort opmærksom på: Når en muslim siger eller gør et eller andet som ikke lige passer ind DF's skema eller holdning om hvad der er dansk eller ikke-dansk, så råber de op. Men når en kristen, en buddhist eller hinduist siger det samme, bliver de, DF, så underligt stille.

Mange mennesker som stemmer DF er sikkert bekymrede for fremtiden......og mener at DF er deres bedste håb for at få gjort noget ved den bekymring.......så igen kan få et arbejde, bussen igen kan køre til deres landsby, landbetjenten kan komme igen....og en hel andet.....Men se, det tror jeg ikke tænke på, når man bl.a. tænker på, at DF har stemt for kommunalreformen her i landet....

Kurt Nielsen, Anders Hansen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

Hvem skal man dog stemme på hvis man vil undgå centraliseringen? af landet? bliver der spurgt. Mit bedste bud er faktisk lige p.t. Alternativet og måske Enhedslisten? Alternativet har en idé om små selvregulerende samfund, hvor man har det, de kalder for en cirkulær økonomi. I denne økonomi laver man alt selv, og man har alle de ting, man skal bruge indenfor rækkevidde: købmand, slagter,
grønthandler, og meget meget mere.

Alternativets vision, sådan som jeg ser det handler om at vi tager ansvar for den jord, vi lever på. Og ikke satser udelukkende på vækst - for vækstens skyld - men bruger væksten til at skaffe os det Alternativet mener er det gode liv. I samfund hvor der er små lokalsamfund hvor alle kender alle. Og hvor alle tager sig af hinanden.

Og jeg er faktisk uenig i at politikerne vil centraliseringen; sådan som jeg ser det er djøferne bl.a. der vil centraliseringen i de store byer her i landet. Fordi så er folket lettere at styre....hvis man på den ene eller den anden måde tvinger folk til at bo i store centrale byer. På den måde mener jeg at DF's stemmeandel er et folkeligt oprør mod den danske centralmagt......ikke så meget mod politikerne, men mod embedsmændene inde i Kjøbenhawn......

Jeg mener så bare ikke at DF vil være i stand til at opfylde de behov og de ønsker som de mennesker har, der har stemt på dem...

Randi Christiansen

Som der blev sagt i deadline her til aften : df taler i øjenhøjde og adresserer de reelle problemer, som udkantsdanmark oplever pga centraliseringen = at hele bysamfund amputeres. Hører netop troels mylenberg fortælle, at provinsborgere er vrede over at blive kaldt udkantsdanmark. Jeg forstår pointen, wtf bilder de københavnere sig ind? Lad mig sige, at udkanten kun er udkant for de københavnerfjolser, som åbenbart ikke forstår provinsens berettigelse og de herlighedsværdier, som befinder sig der, og som er en stor del af fremtidens kapital. Og hvis de, hvis opgave det er at tage vare på hele landet, forsømmer den opgave, så må borgerne jo tage sagen i egen hånd - som fx podemos o.a. har gjort det. Det er virkelig virkelig virkelig meget meget meget dumt tænkt lars løkke og co, som stod i spidsen for den kommunalreform. Hvor parkerede I lige hjernen? Hos de der mainstream økonomer der er så kloge, at de ikke behøver at regne rigtigt? Hvad var egl pointen med at nedlægge provinsen lars? At spare? Det, du sparede væk - udover borgernære faciliteter og en levende provins - var sådan ca 13 af dine egne mandater - og du forærede dem til df, som efter al sandsynlighed ikke aner, hvad i al verden de skal stille op med al den folkelige tillid. Til lykke med det. Så lad os holde op med at skælde ud på hinanden og i stedet i gensidig respekt forstå, at det handler om at tilgodese borgernes legitime forventninger om tilfredsstillende livsvilkår.

Også selvom situationen er yderst vanskelig pga den 1%'s horrible og smitsomme overgreb, læs : dynamiske effekter, polarisering og del, skab splid, og hersk, formlen for en konkurrencestat. At erkende det er første skridt til forbedring.

Kurt Nielsen, Britt Kristensen, Felix Austin, John Christensen, Anne Schøtt, Steffen Gliese og Anders Hansen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

"Er det undgået din opmærksomhed at DF´s retorik er overtaget og overgået...af SF,S,V,C,LA sagt af Felix Austin. Det var det der bekymrer mig, jeg mærker den unanimitet hos folk og det bekymrer mig meget. Eller måske bare fordi jeg er "DUM.

Anders Hansen

@Felix Austin

SF Villys ord til Hibz Ut Tahir "forsvind mørkemænd" men ikke noget der er så slemt som de citater jeg linker til.
S "Kommer du til Danmark skal du arbejde" kampagne men ikke noget der er så slemt som de citater jeg linker til
V Kristian næstformanden skrev et takkebrev til vores indvandre. Næppe noget DF vil gøre
Der har været noget med Pind og Støjberg men ikke noget så slemt som de citater jeg har linket til.
C Ja du har ret "stop naziislamismen" men C og DF har vel nogenlunde sammen ideologi bortset fra skattepolitikken.
LA åben grænser betal selv for en privat sygeforsikring og find et arbejde de føsrte 5 år. Bedøm selv.

Ovenstående partier har alle tilnærmet sig en mere kritisk linje, grundet strategiske årsager, men ikke den krigsretorik som DF ligger for dagen i de citater jeg har linket til. LA har stemt for mange lempelser under SBSF. Beklager, men du har ikke flugt med. Det der tæller er afstemningerne i folketinget og ikke blot ord i aviserne. S,B, SF, Å, LA er et flertal og selv Venstre deler ikke DF menneskesyn på alle muslimer.

Altså er det kun DF der er et anti muslimsk parti. De andre partier er kun imod radikaliseret militant islam. De mener altså at religion er fint som en privat ting. DF deler åbenbart ikke den holdning, hvis man læser de citater jeg linker til.

"Skulle du have ret i at problemet er isoleret til DFs vælgerskare, så er du faktisk selv igang med at stigmatisere, udskille og udstille en minoritet i Danmark.
Nøjagtigt det du beskylder DF for."

DF's vælgere udgør ikke en minoritet da de er den del af den danske befolkning på 5 plus millioner. En minoritet er for eksempel buddhister og muslimer eller jøder. DF'ere kan ikke legitimeres som en minoritet da de sammen med den danske befolkning udgør flertallet. DF'er er også mine medborgere. Omend jeg oplever at den holdning ikke altid er gensidig fra alle DF'ere...

Mange har stemt DF fordi at de ser dem som et midterparti, men de har heller ikke flugt DF partiet de sidste 15 år som jeg har. De citater er indsamlet for at tydeliggøre et stort problem og vise folk hvad de stemmer på. DF skal og må imødegås med kritik og de citater skal der stilles spørgsmål ved. Dette har vores medier ikke formået særlig godt.

Hvis DF'ere ikke kan acceptere kritikken jamen så går DF ikke ind for demokrati og ytringsfrihed. DF må og skal kunne leve med hård kritik, hvis partiet eller dets vælgere bruger krigsretorik og hård ord om minoriteter. At forlange at hele verden er enige og tier stille kommer ikke til at ske. Man må stå til ansvar for det man ytrer. DF kan heller ikke forvente at 79 procent skal dele deres syn på danskheden.

Det kommer DF til at opleve i den her valgperiode. LA og V er i bund og grund liberalister.

"Lad os nu se om du kan lægge procenter sammen og regne ud af du er medlem af en minoritet selv, der ikke kan indse at man ER nødt til at tage visse problemer alvorligt, i stdet for at vedblive med at gøre det samme og messe den samme prædiken."

Jeg har vist ligesom forklaret dig den sammenhæng du ikke helt forstod før. Man tager ikke et problem alvorligt ved at stigmatisere alle muslimer og indvandrere. Det er ikke konstruktivt eller særlig løsningsorienteret.

"Du vikler dig, i bedste mening, mere og mere ind i dit eget sludder, fordi du ikke respekterer de institutioner du hævder at repræsentere"

Det står dig frit for at mene, men du følger som sagt ikke med i hvad partier har stemt for i folketinget de sidste 4 år, hvilket jeg finder sjovt, da det hele er tilgængeligt på folketingets hjemmeside :)

Skakmat!

@Herdis Weins
Jeg bliver ikke tastatur-kriger :) Men prøv Uriaposten og 180grader der er der en del du kan battle med såfremt du lyster.

Søren Sørensen

"df taler i øjenhøjde"

DF taler altså kun i øjenhøjde hvis man forudsætter at de taler til folk der evolutionært ikke er kommet meget længere end "the missing link".

Sådan, "grynt, grynt" - hvilket oversat betyder: "Nu stemmer vi for centralisering, EU og skattelettelser og skærer til gengæld i de sociale ydelser, for vi er blå - men det er de fremmedes skyld, for de slagter deres mad anderledes end vi gør. Og det er helt vildt synd for dyrene!"

John Christensen

Kunne være spændende med en partihopper, der kunne skifte staus quo fra 90 - 89 til 89 - 90.
Jobbet er jo sikret frem til et valg, så hvem byder ind?
Evt. en radikal i LA der ville givet Alternativet en chance, hvem ved?

Utroligt at partier i lange perioder kan pege på en blok-kandidat, uden at være afklaret om politikken. Tankevækkende i betragtning af blok-valgkampen vi lige har brugt 3 uger på.

God dag der ude
God dag der ude

Felix Austin

Jonas Nielsen

Du luger ud og lægger til, hvor det nu kan komme til at passe ind i dit kram.
Du konkluderer derefter på dit falsum og er fortsat både stæreblind, vildøv og bedrevidende overfor kun eet parti ud af en hel flok.
Du har nu opdaget at du ikke taler flertallets sag.

Om lidt opdager du at heller ikke taler mindretallets sag, fordi du stadig skøjter hen over de virkelige problemer og årsager i et forsøg på at få verden til at ligne dine teorier.

Fakta er at valgkampen ikke kørte på fremmedhad, men at du kører på et DF-had i manglende respekt for dine medmennesker.

Felix Austin

Søren Sørensen

Du bidrager kun med en bekræftelse af at din påstand må være forkert, fordi ordentlige mennesker debatterer ikke på den måde, hvis de ønsker at opnå noget.

Søren Sørensen

Felix Austin
Altså, som jeg før har påpeget, jeg er skam mere ordentlig i min retorik mod DF's vælgere end DF er med deres retorik mod folk der er anderledes end de er.

...om det så er bøsser, udlændinge eller bare folk der er "udanske"...

Felix Austin

Søren Sørensen

Jeg skal så være den første til at beklage at nedladende platheder som dine, overfladisk enøjethed som din, og politisk blindhed som din, måske vil betyde at Thulesen Dahl vil blive udpeget til næste forhandlingsleder når Løkke må indse det formålsløse.
Og at en fortsættelse af denne politiske stikken hovedet i busken og moralske rækken tunge af DF-segmentet, vil betyde endnu mere fremgang for dem næste gang, ikke bare til skade for dig og de der ligesom dig ikke er nået længere, men mange andre.

Randi Christiansen

Jonas - "DF må og skal kunne leve med hård kritik," - naturligvis. Det er så en fordel, hvis denne er velkvalificeret og ikke mindst empatisk = evnen til at tale modpartens sprog, til at forstå hvad der bliver sagt og især hvorfor. Det er en vigtig pædagogisk opgave, som lysende intellekter som dit bør kunne påtage sig i samme grad, som de revser. Du ved, (selv)erkendelse er den første vej til forbedring.

Anders Hansen

@randi christiansen
Hvis du mener at jeg revser DF'ere fordi at jeg påpeger det der er skrevet og sagt af deres toppolitikere med links:
http://www.humanisme.dk/hate-speech/samlet.php

Og påpeger at DF ikke kan skabe tryghed og velfærd ved at nægte sprog som engelsk på de videregående uddannelser og lukke Danmark af samt sætte sig på et monopol på hvad danskheden er så beklager jeg.

DF er ikke gavnlig for dets vælgere eller nationen Danmark. Det hjælper ikke at stemme DF hvis man vil have bedre velfærd(som jo koster penge som vi så skal finde et sted). Det er ikke at revse dets vælgere. Det er at påpege den realisme der findes ude i vores nabolande. Viden der skaber nye ideer og produkter samt arbejde og velfærd kommer ikke kun fra Danmark ;)

Desuden kan vi ikke få udenlandske virksomheder til at investere i os hvis vores skatter er for høje i forhold til vores naboer der jo ligesom os oplever et stabilt og trygt samfund(her kan vi altså heller ikke udkonkurrer vores nabolande).

Hvis det her heller ikke får jer til at forstå problemet ved at stemme på DF ja så giver jeg altså op :)

Anders Hansen

@Felix Austin

"Du luger ud og lægger til, hvor det nu kan komme til at passe ind i dit kram.
Du konkluderer derefter på dit falsum og er fortsat både stæreblind, vildøv og bedrevidende overfor kun eet parti ud af en hel flok.
Du har nu opdaget at du ikke taler flertallets sag.

Om lidt opdager du at heller ikke taler mindretallets sag, fordi du stadig skøjter hen over de virkelige problemer og årsager i et forsøg på at få verden til at ligne dine teorier.

Fakta er at valgkampen ikke kørte på fremmedhad, men at du kører på et DF-had i manglende respekt for dine medmennesker."

Jeg har indtil nu skrevet pænt til dig, men din sidste kommentar er af en sådan karakter at det gør at jeg blot vælger at se bort fra det du skriver.

Beklager men der er alt for lidt saglighed i dine svar og for meget personangreb.

Jeg nyder den gode debat og jeg har ikke et had til andre mennesker, men jeg nægter at legitimere at en stor gruppe mennesker skal dæmoniseres som citatsamlingen jo viser DF har gjort igen og igen. Det er et faktum.

Bevis:
http://www.humanisme.dk/hate-speech/samlet.php

Flertallet i Danmark deler ikke de holdninger der ligger i de citater for hvis de gør dette ville DF havde 90 mandater. Det er elementær logik.

"Du luger ud og lægger til, hvor det nu kan komme til at passe ind i dit kram."

Gør jeg det?

Her læs det her fra Venstre:
http://sondagsavisen.dk/forsiden/2015-03-05-kristian-jensen-danmark-er-f...

Hvem skrev det? :)

Det er nuanceret og konstruktivt skrevet. Det er liberalisme og dette syn deles også af LA. DF står alene og isoleret med de citater og holdninger jeg har linket til. Det er et faktum og ikke had eller nedrakning. Det er en objektiv observation og analyse af hvad der skrives i medierne af de forskellig partier og hvad de forskellige partier stemmer for i folketinget. Vi kan altså konkludere at Venstre ikke DF's syn på indvandrere og deres efterkommere som sådan.

Indtil du følger noget bedre med i hvad andre partier skriver og forbliver saglig så er dette min sidste kommentar til dig Felix Austin.

En debat kan kun føres hvis man forholder sig til rigtige data og den virkelighed vi befinder os i. Jeg kan ikke føre en debat med en person der mener at alle partierne i Danmark på nær Ø er helt enige med DF da det jo er en usandhed og som sådan derfor også en fiktiv virkelighed.

Beklager hvis det på nogen måde virker som om, at jeg er bedreviden at jeg ønsker at forholde mig til faktum og ikke fiktive virkeligheder.

Felix Austin

Jonas Nielsen

Hvorfor er jeg ikke en skid forbavset over at der nede under humanismen og bekymringen for flygtningene, gemmer sig en politisk dagsorden med at gennem flygtninge øge arbejdsudbuddet og sænke lønningerne til skade for de der allerede er her.
Hvorfor kan de ikke fobavse nogen, hvilke midler der bruges for at tryne den almindelige befolkning uanset etnisk oprindelse.
Nej hvor er det synd for flygtningene at nogen taler hårdt til dem, lad os få nogle flere så dine arbejdsgivere får billig arbejdskraft.

Niels Duus Nielsen

Felix Austin, Jonas Nielsen skrev:

"Vores selskaber kan nemt flytte til lande som Tyskland ;)"

Men du vælger altså at overse det lille emotikon. Hvorfor mon, mange af dine indlæg vidner ellers om en veludviklet humoristisk sans, hvad gik der galt her?

"Du luger ud og lægger til, hvor det nu kan komme til at passe ind i dit kram." (citat: Felix Austin).

Hvorfor kom jeg til at tænke på den der med at kaste med sten og bo i et glashus?

Kurt Nielsen, Rikke Nielsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Nu mener jeg ikke, at df på nogen måde fravælger højtuddannet arbejdskraft, tværtimod - såfremt der blot ikke er tale om religiøs og anden radikalisering - som udelukkende er, hvad df harcellerer imod. At de så til tider, måske ligefrem ofte, kan have vanskeligt ved at skelne imellem legitimt selvforsvar og inhumane fordringer, og at deres faktiske politik er så rundforvirret i deres forsøg på at skjule, at de enten ikke har fattet deres vælgeres egentlige problemer eller taler med to tunger - det er vigtigt at få afdækket. Fx bør thulesen holdes fast på sit løfte om, at dong dokumenterne fremlægges for finansudvalget. Det må vi satse på, at lars trier sørger for.

Randi Christiansen

Ved nogen, hvilken uddannelse thulesen har? Jeg mistænker, at han muligvis ikke rigtig kan matche lars løkkes drevne jurist sprog, erfaring og tankegang, og dermed bliver et let offer for dennes manipulationer.

Og kan bt's historie om thulesens stærkt berusede opførsel og mundtlige overgreb på en malaysisk kvinde på strøget forleden virkelig passe? For så er han da helt ufattelig dum og/eller så fyldt med skeletter i skabet, at det bliver stadig mere uhyggeligt, at han står i spidsen for dk's næststørste parti og er i forhandling om regeringsmagten.

Søren Sørensen

Thulesen er DJØF'er - eller det burde han da være som cand.merc.jur?

Jeg tvivler på han er mindre snedig end Løkke.

Hvor meget mere åleglat kan det blive end kombinationen af sælger og advokat? :-D

Niels Duus Nielsen, Randi Christiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Felix Austin

Niels Nielsen

Det er trods alt lettere med et par billige daglejere end at flytte hele skidtet??

Randi Christiansen

Ok, det var så ekstrabladet og fra 2001 - hvor thulesen var 30 år - og burde være gammel nok til at opføre sig ordentligt. Episoden siger trods alt noget væsentligt om manden. Vi sagesløse borgere må håbe, at han har ændret karakter - og ikke er en ulv i tilforladelige jyske fåreklæder, som skifter farve efter behag og hvilket emne, han nu måtte finde det opportunt at søge politisk indflydelse på. Vi holder øje med dig thule, og vi er ligeså skarpe og snu som dig.

Niels Duus Nielsen

Felix Austin, du kender sikkert Sloterdijks "Kritik der zynischen Vernunft", hvor han skelner mellem zynismus (overkassekynisme) og kynismus (underklassekynisme).

Måske skulle du læse eller genlæse den, det virker som om du ikke skelner mellem kynisme fra oven og kynisme fra neden. Jonas Nielsen leverer et glimrende eksempel på kynisme fra neden, som du vælger at fortolke som kynisme fra oven.

Felix Austin

Niels Nielsen

Nej Niels, jeg kender ikke hverken mand eller bog, beklager.
Du kan jo give et resume er jeg sikker på??

For mig er kynisme, indtil videre, kynisme uanset om det er fra oven eller fra neden, højre eller ultra højre, forklædt eller åbenlyst.
Lidt ligesom en skovl du ved??

Jeg er nok alt for uddannet til at kunne skelne

Niels Duus Nielsen

Felix Austin, der er heller ikke - overfladisk set - den store forskel. Det kommer an på, hvem der udtaler kynismen, og til hvem, og hvornår. Fælles for begge former er, at de på sarkastisk vis udtrykker noget paradoksalt.

Den vigtigste forskel er nok, at kynisme fra neden er et udtryk for en individualistisk afvisning af "den stærkeres ret", ud fra et håb om, at denne retstilstand står til at ændre.

Kynisme fra oven derimod er et massefænomen, som udtrykker, at ganske vist er "den stærkeres ret" ikke en god ting, men da der alligevel ikke er noget at gøre ved det, kan vi lige så godt gøre lidt grin med det, og i øvrigt lade stå til.

Før 2. Verdenskrig kunne overklassen for eksempel sige "Arbeit macht frei", samtidig med at den gjorde en stor indsats for ikke selv at arbejde. De mere kvikke hoveder i overklassen kunne godt se paradokset: http://www.zpub.com/notes/idle.html

Efter erfaringerne med Auschwitz er det selv samme udtryk blevet en udbredt underklassekynisme.

Så når en arbejdsløs eller en fattig studerende skriver: "Vores selskaber kan nemt flytte til lande som Tyskland" er det åbenlyst for ethvert tænkende menneske, at der må være tale om en kynisme. Med mindre, selvfølgelig, at man lider af Aspergers syndrom, og forventer, at alle altid kalder en skovl for en skovl. Når direktøren for DA eller DI udtaler det samme, er det derimod en trussel.

Kurt Nielsen, Steffen Gliese og Anders Hansen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

PS: "Jeg er nok alt for uddannet til at kunne skelne" er i øvrigt et glimrende eksempel på en kynisme fra oven.

Felix Austin

Niels Nielsen

Jeg undskylder mange gange, jeg glemte et u i uddannet, så meningen bliver en lidt anden, og ikke giver samme grundlag for dit udfald.

i øvrigt er jeg nok for kynisk til at undskylde forklædt humanisme, selvom det skulle komme fra en fattig student.
En skovl er stadig en skolv for mig, selvom jeg ikke altid er god til at stave.

Måske kunne man ydmygt bede alle indlægsholdere i denne tråd om at tilskynde de politikere I hver især stemmer på om at fokusere på, at løse deres opgave - som er, at håndtere de udfordringer samfundet står overfor - i stedet for at vedligeholde og uddybe de selvsamme udfordringer?

Else Marie Arevad

"You can fool all the people some of the time and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."
Hvis det er sandt, er der håb for mig, som ikke kunne drømme om at stemme på partier som Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten og Alternativet.

Sider