Læserbrev

Danmarks sidste naturbastion

Debat
4. juli 2015

Grundlæggende har Danmark ikke meget natur at byde på, når vi inviterer turister til landet, eller når vi selv tager ud for at se naturen. Skovarealet er meget begrænset, engarealerne er under konstant pres fra landbruget, og andre vådområder som for eksempel Bagsværd Sø overtages af sports- og friluftsliv eller bortdrænes med henblik på bygge- og anlægsarbejde. Overdrevsarealer med særegen og stor blomsterpragt er nærmest væk over hele landet på grund af overgødning fra blandt andet gylleudledninger, som fordamper og spredes over store områder. De tilbageværende hedearealer er også trængte. Tilbage har vi kysterne, som siden Staunings tid har været meget beskyttede. Men den sidste naturbastion er under enormt pres fra kommunerne.

Kysterne trues af byggeri og anlæg både på selve kysten og på vandsiden. Også vindmøller vil ændre vores natur. Planlovsystemet under forskellige lovnavne, som siden 1970’erne har sikret en samfundsmæssig dialog om vores planlægning af arealanvendelsen i Danmark, er under afvikling. I Folketinget, hvor vækst er mantraet hos måske 90 procent af medlemmerne, er man ikke opmærksom på de udfordringer, fortsat vækst vil medføre.

Udfordrerne af den danske natur er landbrug, erhverv og byggeri. Det er der ikke noget nyt i.

Men der også nye statsstøttede modstandere af ægte natur, herunder Friluftrådet, TeamDanmark, Danmarks Idrætsforbund, Lokale- og Anlægsfonden under Kulturministeriet med flere – som alle finansieres af de lovregulerede tips- og lottomidler. Ved og på Bagsværd Sø står de nævnte statsfinansierede organisationer bag en planlagt ødelæggelse af naturen med henblik på opførelsen af et internationalt rostadion, og et rådgivende ingeniørfirma har anbefalet, at hele området omdannes til et adventureland, hvis investeringerne skal kunne betale sig. Alt dette sker, mens Folketinget langsomt, men sikkert søger at afvikle deltagerdemokratiet. Jeg kan kun opfordre alle til at deltage i underskriftindsamlingen for at hindre ødelæggelsen af vores sidste naturbastion. Husk at ødelæggelserne af vores natur er uoprettelige i mange generationer fremover – måske i al fremtid.

Kurt Loftkjær, formand for Danmarks Naturfredningsforening i Gladsaxe

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kurt Loftkjær

Underskriftindsamling mhp. at sikre Danmarks kyster

Jeg kan kun opfordrer alle til at deltage i underskriftindsamlingen, som arbejder for at hindre ødelæggelse af vores sidste naturbastion, se http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=45074

odd bjertnes

Det kan undre at der tales om uudnyttede områder når de er fulde af alskens livsformers aktiviteter. Kan man ikke stikke de strandsyge nogle forurenede lossepladser de kan 'udvikle' - evt med en mergelsø, så er der havudsigt.

john andy houbo pedersen

Når vandet stiger p.g.a klimaforandringer skal kystnære anlæg ikke forvente erstatninger betalt af skatteydere.

Da jeg klikkede på overskriften læste jeg fejlagtigt "Danmarks sidste masturbation". Ja, ja, jeg ved det. Øjnene der ser, og alt det dér.