Læsetid 3 min.

Læserbreve

10. juli 2015

Firmaer, tag og uddan elever

Matthew Stendal, medejer af opsvinget.dk

Mangel på kvalificeret arbejdskraft er skyld i, at mange danske virksomheder er nødt til takke nej til ordrer. Samtidig er kun cirka hver fjerde virksomhed villig til at tage elever. Og det er alt for få til de op imod 12.000, der står og mangler en elevplads her og nu.

Jeg driver portalen opsvinget.dk, hvor elever og virksomheder kan finde hinanden. Her oplever vi en stor efterspørgsel på elevpladser inden for stort set alle brancher over hele landet. Siden krisen er manglen på elevpladser i virksomhederne steget. Og der er stadig alt for få elevpladser at finde i Danmark.

I stedet for at lede efter færdigstøbte medarbejdere skulle danske virksomheder fokusere på at udvikle egne talenter. På den måde kan de satse mere langsigtet med attraktive uddannelsesforløb og skabe deres egen drømmemedarbejder. Det handler om at investere i fremtiden i stedet for at læne sig tilbage og lade andre bære uddannelsesbyrden.

Trist bosnisk virkelighed

Elvir Pelesevic, København

I år er det 20 år siden, at det blodigste og mest brutale folkemord i Europa siden Anden Verdenskrig fandt sted i den bosniske by Srebrenica. Det er også snart 20 år siden, at krigen i Bosnien blev afsluttet. Efter så mange år skulle man tro, at Bosnien var en funktionel stat. Der er dog langt fra sandheden

Den serbiske politiske ledelse i Bosnien såvel som i Serbien har i alle disse år modarbejdet opbygning af en robust og stabil bosnisk stat. Serbernes modvilje afspejles ikke mindst i deres holdning til grusomhederne i Srebrenica, hvor serbiske militærstyrker slagtede mere end 8.000 muslimske mænd og drenge. Aktuelt udarbejder FN en resolution for at markere årsdagen for folkemordet. Resolutionen har været lang tid undervejs, fordi serberne råber op og stiller sig på bagbenene hver gang, man nævner Srebrenica og folkemord i samme sætning. Det har også betydet, at bosniske serberne har intensiveret deres evige trusler om at løsrive sig fra Bosnien.

Tvisten om Srebrenica afbilder meget godt den triste bosniske virkelighed. Det centrale problem er, at så længe den serbiske politiske ledelse, hverken indrømmer eller angrer sine fejl, er forsoningen og en fælles platform i Bosnien et umuligt projekt. Derfor vil det klæde EU og verdenssamfundet, hvis det endelig effektivt sætter ind mod serberne, som bevidst saboterer Bosniens muligheder for at indgå i de europæiske integrationsprocesser og skabe bæredygtig fremgang.

Krig er ikke en bunga-bunga-fest

Bjørn Tving Stauning, Frederikssund

Hvad enten man er rød, blå eller grøn, er der næppe nogen, der forestiller sig, at suspensionen af Irak-kommissionen handler om andet end at undgå at afdække afsløringer af en række fremtrædende politikere. Det er en skændsel for et dansk demokrati og bringer regeringsflertallet på niveau med Berlusconis magtfuldkommenhed.

En krig er ikke en bunga-bunga fest. En krig er noget, der involverer en hel nation. Jeg er, såvel som læseren af disse linjer, medansvarlig for mit lands politik. Og for mig er denne krig ingenlunde tilstrækkelig belyst. Jeg tror, folket ønsker en større forståelse for, hvad der egentlig foregik. Det kan hænde, at der blev begået fejl, at nogle mistolkede situationen eller fik løgnagtige efterretninger – men det vil befolkningen i et åbent demokrati med ærværdige og ærlige politikere finde forståelse for. Af argumentere for at feje sandheden ind under gulvtæppet er skammeligt i en grad, som der næppe findes ord for.

Sker der ting på Information?

William Paaske, Nykøbing Falster

Her i agurketiden, hvor man kan sidde uforstyrret på sin gren og fundere over tilværelsen, bedrøver det mig, at man i forbindelse med en nylig ’modernisering’ af Information indførte tre ændringer, der hver for sig ser ubetydelige og uskyldige ud.

For det første blev »Uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser« flyttet fra forsiden til bagsiden. For det andet forsvandt den daglige reminder, fotoportrættet af den nydelige grundlægger, Børge Outze, helt fra avisens spalter. Og for det tredje rykkede den administrerende direktør op på øverste placering i kolofonens hakkeorden – endog over den administrerende chefredaktør.

En gammel bekendt af mig sagde ofte: »I am paranoid – but am I paranoid enough?«. Hvad mener Informations læsere?

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Erik Pørtner  Jensen
Erik Pørtner Jensen

Helt enig med W. Paaske betragtninger omkring Informations "modernisering"

Det er bestemt en usædvanlig priotering, at fravælge eller nedtone Informations uafhængighed og historiske baggrund. For nogen helt unge læsere er det måske blevet ligegyldigt at kende avisens identitet og baggrund. Men hører vi ikke gang på gang, at vi skal lære af historien og at det er forudsætningen for at forstå nutiden og og være rustet til fremtiden? Lige præcis de to første punkter som W. Paaske påpeger, er netop dem jeg satte størst pris på; et dagligt vidnesbyrd som huskede mig på, at Information ikke er som andre aviser. At det er "min" avis. I det stille må man håbe, at det er en fejl og det hele blot beror på en tanketorsk, eller ganske enkelt skyldes at en aspirant har overtrådt sine beføjelser. Det er svært at tro på, at det er et bevidst valg, for så kan man også godt frygte, at der snart vil komme mange flere og større billeder, tykkere og mere sexede overskrifter, og langt flere overfladiske og populistiske artikler med få anslag og et endnu lavere lixtal, krydret med et stigende antal fordummende reklamer, - noget som smarte reklamefolk har analyseret sig frem til er fremtiden for det NY Information som engang var »Uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser« og som var stiftet af - en eller anden.. Nevermind - hvorfor interessere sig for den slags detaljer. Ham manden er jo død for længe siden og alle medier og jounalister kan jo alligevel købes for penge idag. Skal vi nu ikke bare se fremad...

########################
Sker der ting på Information?
William Paaske, Nykøbing Falster

Her i agurketiden, hvor man kan sidde uforstyrret på sin gren og fundere over tilværelsen, bedrøver det mig, at man i forbindelse med en nylig ’modernisering’ af Information indførte tre ændringer, der hver for sig ser ubetydelige og uskyldige ud.

For det første blev »Uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser« flyttet fra forsiden til bagsiden. For det andet forsvandt den daglige reminder, fotoportrættet af den nydelige grundlægger, Børge Outze, helt fra avisens spalter. Og for det tredje rykkede den administrerende direktør op på øverste placering i kolofonens hakkeorden – endog over den administrerende chefredaktør.

En gammel bekendt af mig sagde ofte: »I am paranoid – but am I paranoid enough?«. Hvad mener Informations læsere?