Kronik

Velkommen til Danmark

Var det mon bare et tilfælde, da min buschauffør smækkede dørene i og kørte uden den passager, der ikke delte hans hvide hudfarve? Eller var det måske en efterdønning af folketingsvalget og den fremmedfjendske debattone i Danmark?
Var det mon bare et tilfælde, da min buschauffør smækkede dørene i og kørte uden den passager, der ikke delte hans hvide hudfarve? Eller var det måske en efterdønning af folketingsvalget og den fremmedfjendske debattone i Danmark?

Sofie Holm Larsen/iBureauet

Debat
9. juli 2015

KRONIK – Som dansk journalist bosat i Berlin på snart 12. år er jeg klar over de snubletråde, der er spændt ud, når jeg nærmer mig Danmark.

En af de mest faretruende hedder kritik-af-fædreland. Det er altid tilladt at rose Danmark og fremhæve os selv på bekostning af andre. Det må du gerne. Knap så velkommen er kritik, der forsøger at anlægge en international og ikke en provinsiel målestok. Det må du ikke. Så trækkes udlandskortet. Man skal ikke skide i egen rede. Og ytringsfrihedskortet: I udlandet har de samme problemer, de tør bare ikke konfrontere dem så åbent som danskerne.

Nå, men i sidste uge ringede jeg på hos nogle venner klokken halvsyv om morgenen. Ikke for at genere dem, men fordi min ene datter havde overnattet dér sammen med sin klasses øvrige piger, heriblandt parrets datter. Jeg skulle med mine to døtre med bussen til København klokken 7.40, og min højgravide veninde, der er det smukke og usædvanlige resultat af en mor fra DDR og en far fra Ghana, var stået tidligt op for at smøre madpakke. Inden jeg gik, fortalte hun, at en af hendes musikerveninder fra Danmark også tog turen i dag. Bare den anden vej. Så langt så godt.

Busturen har jeg taget masser af gange. Den foregår oftest sådan, at man kører med en tysk bus til Rostock. Her stiger man ud ved færgen og bærer selv sin bagage ombord. Når færgen lægger til i Gedser, holder der en bus og venter. Det var en tyndt befolket tur i sidste uge. Udover mine to døtre og mig var der kun en ung tysk kvinde med en stor rygsæk og en mand i jakkesæt med en stor kuffert. Han var tydeligvis af afrikansk afstamning. De rejste hver for sig.

’Jeg kan ikke så godt vende om’

Da vi ankom til Gedser, steg mine døtre og jeg først ombord i bussen. Der gik et par minutter, så ankom kvinden. Så snart hun var inde, smækkede den danske chauffør dørene i og kørte. Jeg sagde til min ene datter: »Nå, den mand, der var med fra Berlin skulle åbenbart ikke med.« Det hænder, at folk kun er med til enten Rostock eller Gedser.

Men efter at vi havde kørt måske fem minutter, ringede buschaufførens telefon, og vi overhørte hans del af samtalen, der viste sig at være mellem ham og busselskabets kontor:

»Nå, skulle han have været med?« Pause. »Ja, han kom godt nok hen og sagde, at han skulle til København, men så sagde jeg: ’Ja, det er der jo så mange, der skal. Der går nogle offentlige gule busser derovre.’« Pause. »Ej, jeg kører lige her og kan ikke så godt vende om.« Samtale slut. Chaufføren kørte videre i samme høje tempo som før. Det sidste i verden, han havde tænkt sig, var at vende om.

Jeg havde ikke selv bemærket det, men min datter bekræftede, at hun så vores manglende medpassager henvende sig til buschaufføren, inden vi kørte. Så gik jeg op og prikkede buschaufføren på skulderen. »Ved du hvad?« sagde jeg. »Vi er fire passagerer i den her bus, og min familie og jeg er de tre af dem. Nu spørger jeg den tyske kvinde, om hun har noget imod, at du vender om og kører tilbage til færgen for at se, om den stakkels mand, som du undlod at hjælpe, skønt han havde en billet til din bus, stadig står og venter et eller andet sted.«

Som sagt så gjort. Den tyske kvinde havde ikke noget imod det. Jeg gik op til buschaufføren igen. »Du havde vel fået at vide, at der var fem passagerer, der skulle med fra færgen?« Ja, det havde han. »Når nu der så sidder fire passagerer i din bus, og der kommer en mand hen og siger, at han skal til København, kunne det så tænkes, at han var den femte?« sagde jeg.

»Ja, jo, men han kunne jo også selv ...« sagde buschaufføren.

»Du kunne jo have spurgt, om du måtte se hans billet, hvis han havde en. Han var vel lidt forvirret. Det er jo en bus, der ser anderledes ud, der kører videre fra Gedser. Måske kunne han ikke tale dansk?« sagde jeg.

»Nej. Det kunne han vel ikke,« sagde buschaufføren skarpt.

Men nu var jeg også skarp. Jeg sagde, at han skulle se at få vendt sin bus. Omgående. Det gjorde han. Bagefter fortalte min yngste datter, at hun hørte ham hvisle »pis!«. Vi var tilbage i Gedser Havn på fem minutter. Manden var væk. Han havde formentlig taget den offentlige bus, der afgår fra Gedser Havn klokken 13.25. Herfra har han måttet køre til Nykøbing Falster Station og tage regionaltoget til København – hvis altså ikke han allerede her fik nok af Danmark og sejlede tilbage til Tyskland med Prins Joachim.

Jeg er mig bevidst, at den oplevelse, jeg her beskriver, af nogle læsere vil blive slået hen som min personlige overfortolkning af situationen. At jeg bekræfter mine egne fordomme. Mine kritikere vil mene, at buschaufførens opførsel ikke skyldtes den omstændighed, at den afviste passager var sort og endnu mindre, at grænsebommene allerede er ved at blive sænket – i alt fald i folks hoveder. Episoden skyldes, kan de påstå, ren og skær tankeløshed. Jeg håber, at de har ret. Men med disse forbehold, som jeg gerne tager, kan man måske også læse historien som en bekræftelse af, at der har været valg i Danmark, og at vor nyudnævnte uddannelses- og forskningsminister, cand.theol. Esben Lunde Larsen, har givet sin velsignelse til, at vi kalder sorte mennesker ’negere’.

Let bevægelige sjæle

Lunde Larsen sagde i fjor til Jyllands-Postens læsere: »Hvis jeg i fremtiden skal omtale en person, der er sort, så vil jeg omtale ham som ’neger’, fordi det er, hvad ordet rettelig dækker over.«

Når den holdning legitimeres af landets lovgivere, risikerer det at inspirere let bevægelige sjæle til at behandle mennesker med en anden hudfarve end den gængse albyldanske i en ånd, der har vundet hævd som racistisk. Efter at hr. Larsen var udnævnt til minister, åd han i al hast sine ord i sig og proklamerede, at han nu ikke længere vil tage ordet ’neger’ i sin mund. Denne paulinske omvendelse vil forhåbentlig blive registreret i Danmark.

Tilbage ved havnen i Gedser mumlede buschaufføren noget om, at manden ikke længere var der. At han nok havde taget den offentlige bus. Lidt efter. »Ja, vi refunderer selvfølgelig hans ekstraudgifter,« sagde han så.

Ja, tænkte jeg. Hvis han oveni den behandling, han netop har været udsat for, har nærvær nok til at henvende sig endnu en gang og kræve sine penge hos busselskabet. Der netop har mistet flere både hidtidige og fremtidige passagerer: Jeg går ikke ud fra, at den pågældende herre køber billet hertil nogensinde igen. Jeg gør helt sikkert ikke.

Og jeg skal huske at advare min veninde. Hvis hun og hendes snart tre små døtre, hvis ghanesiske herkomst ikke er til at tage fejl af, skulle overveje at besøge musikerveninden i Danmark, er der et busselskab, de i hvert fald ikke skal benytte, såfremt de ønsker at nå København.

Velkommen til Danmark.

Hennriette Harris er journalist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ernst Enevoldsen

"»Ja, jo, men han kunne jo også selv ...« sagde buschaufføren.

»Du kunne jo have spurgt, om du måtte se hans billet, hvis han havde en. Han var vel lidt forvirret. Det er jo en bus, der ser anderledes ud, der kører videre fra Gedser. Måske kunne han ikke tale dansk?« sagde jeg."

Forvirring, bliver til racisme, bliver det Danmark efter valget.

Så fruen ser hvad hun vil se ! Og får lige chancen for at overfuse en af plebejerne fra underklassen.

Jørn Andersen, robert jensen, Kim Kristensen, Jens Illum, Gert Selmer Jensen, Jannik Sørensen og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar
Lillian Redam

Det er dårlig opførsel og elendig service af chaufføren - uanset hvilken kulør den 'afviste' har. Det er ikke i orden. Og så er der den ekstra dimension at det meget vel -oveni - kan handle om racisme. Ikke godt. Og rigtigt nok: man kan ikke være sikker, men alene bekymret. Og den bekymring deler jeg også.

Hanne Ribens, Peter Nørgaard, Liliane Murray, Elisabeth Andersen, Flemming Berger og Frederikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Nils Soelberg

Om den chauffør bare var almindelig morgensur eller en udsendt grænsevagt fra DF får vi nok aldrig at vide, men når du derfra går over til hvad man må kalde folk med diverse hudfarver, kan jeg kun fromt ønske held og lykke. Uanset hvilke pæne - for ikke at sige "stuerene" - benævnelser vi kan finde på, så får de kun en yderst kort levetid før de ryger over i skuffen med racistiske skældsord. Engang var det "nigger" der var det grimme ord, nu altså også "neger" - og snart bliver det selvfølgelig også "sort" osv. osv. Rigtig god fornøjelse!

robert jensen, Jannik Sørensen og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar
Britt Kristensen

Fruen kommer jo til Danmark med alle fordommene med i håndtasken, så episoden kan kun tolkes på én måde.

robert jensen, Mikkel Madsen, Gert Selmer Jensen og Jannik Sørensen anbefalede denne kommentar
Britt Kristensen

Ps. Det er min erfaring som erfaren buspassager, at mange chauffører er ret sure - til tider uforskammede. Mange af dem taler dårligt dansk og har en mørk lød, men det får mig godt nok ikke til at drage andre konklusioner, end at det nok er et stressende og dårligt betalt job at være buschauffør. I hvert fald i København.

Jørn Andersen, Mads Jakobsen, robert jensen, Mikkel Madsen, Morten Pedersen, Kim Kristensen og Jannik Sørensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wassmann

Kommentar til @BrittKristensen, @NilsSoelberg og @ErnstEnevoldsen:
Det er IKKE fordomme, det er fakta !
Jeg har selv boet i udlandet i mange år, og - ja lad os bare blive i trafikken:
Biler med ikke-danske nummerplader bliver der set skævt til - jeg har mere end 1 gang fået et 'håndtegn' - ganske u-provokeret.

Som dansk født har jeg KUN ret til at kritisere andre dansk-fødninger, men det gør jeg også gerne, og jeg gør det også hér og nu:
De 3 ovenstående personer er desværre typiske eksempler på intolerante danskere.
Dem er der kommet flere af de senere år, og med den seneste politiske udvikling i DK må jeg forvente, at der vil blive flere af disse i fremtiden.

Men tilbage til artiklen - forbeholdet overfor øvrige danskere - kender jeg så udemærket.

Både som dansker i udlandet: møder man andre danskere (de kan normalt høres på lang afstand) ja så holder man lav profil, og kontakter dem ikke.

Som udenlands-dansker i Danmark: man vænner sig til de små kommentare man altid - ALTID - får om sit valg af bopæl i udlandet.
Dette er - blandt andet - med til at man ganske automatisk acceptere omgangstonen, og de nedladne kommentare.

MEN NU ER DET SLUT - jeg er flyttet tilbage til DK, og skammer mig på vegne af forfatteren.
Til de 3 nævnte - I burde afholde jer fra at komme med billige, platte kommentare, når I tydeligvis ikke vil deltage i debatten, men kun håne forfatteren.
Siden hvornår er det blevet dansk at skyde budbringeren ?

JEG MENER er der sørgeligt Danmark er blevet sådan et ånds-fattigt land, og kan kun tilslutte mig forfatteren.

Nette Skov, Hanne Ribens, David Zennaro, Carsten Søndergaard, hanna konyher, Christel Gruner-Olesen, Peter Nørgaard, Liliane Murray, Tino Rozzo, Behzad Aryaee, Hans Larsen, Flemming Berger, Ture Nilsson, Bodil Waldstrøm, Merete von Eyben, Peter Hansen, Mads Berg, Peter Günther, Mille Damgaard, Lene Kruhoffer, Gert Romme, Dana Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

Jeg tror, uden at vide det, at buschaufføren måsked troede, at manden fra Afrika var asylansøger. Uden papirer. Og at han ville søge asyl i DK. Og hvis jeg har ret, så kan busselskabet såvel som færgeselskabet få en kæmpebøde - af den danske stat. For at have transporteret en asylansøger uden papirer til DK. Og det uanset om han havde billet til bussen eller ej.

Philip B. Johnsen, Mikkel Madsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar

Kære Jørgen Wassmann,

Tusind tak for dit indlæg, det rummer faktisk en hel del af det, som vi selv føler, når vi kommer til Danmark. Og jeg tror faktisk ikke, at de nævnte personer bag indlæggene, overhovedet ved noget som helst om.

Vi er danske skattebetalere uden nogen som helst fordele i Danmark. Vi har ingen stemmeret. Vi har således ingen egentligt skattefradrag bortset fra et beskåret personfradrag. Og selv lægehjælp ved evt. sygdom under ophold i Danmark skal betales kontant.

Og selv om vi kun kommer til Danmark en enkelt gang om året, - vi føler os absolut ikke velkomne, mødes vi stort set alltid i en eller anden forbindelse med ordene, når man ser på vores nummerplader: -" Skrup hjem til det land, som I kommer fra." Det hører man mange steder, i trafiken, på indkøbscentrenes parkeringspladser osv.

Ja selv da jeg sidst fik fornyet mit pas, og fremviste min udenlandske kørekort, spurgte den venlige dame ganske uinteresseret, om hvorfor jeg ikke rejste "hjem" og gjorde det der. Hvorpå jeg svarede, at det var Borgerservice og ikke mig, der havde valgt hendes kontor, men at hvsi det kunne gøres et andet sted, ville hendes kommune i øvrigt miste mine skattepenge, hvilket kun bidrog til den dårlige stemning.

Jo, man hygger sig sandelig i det lille semifacistiske og navlebeskuende Danmark, hvor man beskylder alle udefra for sig egen usle situation, men også helst skal have nogen udefra, som man kan sparke nedaf i systemet. Og især små usle borgere helt uden egentlig betydning for landet, mener åbenbart, at dette er deres ret.

David Zennaro, hanna konyher, Christel Gruner-Olesen, Liliane Murray, Mikkel Madsen, Keld Albrektsen, Jørgen Wassmann, Behzad Aryaee, Hans Larsen, Ture Nilsson, Karsten Aaen, Bodil Waldstrøm, Merete von Eyben og Mads Berg anbefalede denne kommentar

Vist findes snævertsynede bøller,og en del af dem er såmænd nok racister. Ligesom racisme er ubehøvlet behandling af andre mennesker forkasteligt, om de er negre, asiater, grønlændere, indianere, kaukasiere, arabere eller noget helt sjette, men hvordan er det ulykkelige hændelsesforløb, kronikøren beskriver, en bekræftelse af, at der har været valg i Danmark, hvor er Lunde Larsens bemærkning relevant, og hvorfor skal farven på os, der ikke har været så heldige at blive født med gylden eller brun lød, benævnes "albyldansk"?
Dertil, hvorfor så grove generaliseringer i en kronik, der handler om forskelsbehandling?

robert jensen, Britt Kristensen, Mikkel Madsen, Morten Pedersen, Carsten Hansen, Vibeke Rasmussen, Troels E. Lund og Ernst Enevoldsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvad hedder busselskabet ???

jens peter hansen

En buschauffør opfører sig utilstedeligt. Kan man af denne opførsel så drage konklusionen at den danske nation er racistisk og fremmedfjendsk. Eftersom at Harris har taget turen så tit skylder hun vel at fortælle om er det almindeligt at afrikanere bliver efterladt i Gedser. Jeg har selv kørt med en chauffør til Berlin, hvis stupide snak og fordumsfulde ævl var en prøvelse at høre på. Skulle jeg derfor dømme en hel nation fordi en idiot af første rang opfører sig tåbeligt ?

robert jensen, Mikkel Madsen, Morten Pedersen, Troels E. Lund, Britt Kristensen, Felix Austin og Jens Illum anbefalede denne kommentar
Anker Nielsen

"Karsten Aaen" Suk....den bortforklaring er simpelthen for langt ude.

Hanne Ribens, David Zennaro, Peter Larsen, uffe hellum, Peter Nørgaard og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

@ Anker Nielsen - nej, det er den aldeles ikke. For jeg ved at i hvert fald flyselskaber også står til store bøder, hvis staten finder ud af det (ulovligt?) har transporteret asylansøgere fra f.eks Syrien eller Afrika til DK. Altså folk med enten falsk pas eller ingen papirer. Og det er jo netop derfor at folk fra Syrien og Afrika flygter over Middelhavet eller kører i bil fra f.eks. Tyrkiet.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor buschaufføren afviste at tage den mand med i bussen, der var mørkere i huden end andre; jeg tænker bare at det måske kunne være en forklaring; altså dne forklaring jeg gav i mit første indlæg her i tråden.

Philip B. Johnsen, Mikkel Madsen og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Anker Nielsen

"Karsten Aaen" Hvis det var forklaringen ville buschauføren jo nok have givet udtryk for det istedetfor at køre tilbage.

Kommuner hyrer det busselskab som tilbyder laveste pris til kommunen, det er de nødt til, da danske politikkere hellere vil bruge penge på moterveje og militærfly.
Det er der nogle buschauffør som kommer til at mærke, nogle af dem er sikkert så gennembanket op i hovedet, at de ikke kan se forskel på en dansker og en afrikaner.
Mon ikke neglelakken var ved, at tørre på venstre hånd, mens journalisten skrev denne pøbel-artikel med højre hånd.

Merete von Eyben

Tænk hvis man nu, næsten 50 år efter at betegnelsen "neger" af den befolkningsguppe, den refererer til, er blevet klassificeret som racistisk, kunne få banket det ind i hovederne på dem, der insisterer på at bruge ordet. Jeg var lige ved at sige "mod bedre vidende," men de ved det jo godt. Deres udgangspunkt - og jeg mener jer, Nils Solberg, Jens Illum et.al - synes at være, at de folk skal bare ikke komme her og fortælle de kloge danskere, hvad andre "må" kalde dem.
Som en udløber af borgerretsbevægelsen i '60erne valgte sorte amerikanere altså at kalde sig Afro-Americans i stedet for det racistiske "Negro." Fra midten af '80erne gik de over til at kalde sig African-Americans på linje med andre indvandrede, der foretrak en bindestregsnationaliteter. Jeg er f.eks dansk-amerikaner, derved at jeg er født i Danmark og bor i USA. Ingen sorte, afrikansk nedstammede etniske grupper stammer fra "Negerland" men fra et afrikansk lande med en dertil hørende nationalitetsbetegnelse. Da sorte amerikanere jo ikke ved, hvilket land deres slave forfædre kom fra, har de altså nu valgt at kalde sig afrikansk-amerikanere. Hvor svært kan det være at fatte?

Henrik Bjerre, Hanne Ribens, David Zennaro, uffe hellum, Christel Gruner-Olesen, Peter Nørgaard, Karsten Aaen, Steen Sohn, Flemming Berger og Gert Romme anbefalede denne kommentar

@Jens Peter Hansen,

Jeg er ikke part i denne historie, men jeg tænker, at busselskabet hedder Euro-Line. Dem møder man i hvert fald overalt i Europa, hvor de er i fast rutefart mellem udenlandske destinationer.

Merete, lad være at antage andre mennesker for idioter.
Spørgsmålet om, hvad man kalder amerikanere af afrikansk oprindelse er nu nok lidt mere nuanceret , end du skitserer, se f.eks. .http://www.theatlantic.com/business/archive/2014/12/the-financial-conseq...
Sjovt, som du åbenbart mener at vide en masse om, hvad andre ved og selv glad generaliserer,
ligesom kronikøren. Er det ikke en smule ironisk?

Henriette Bøhne

Jeg kører tit med Eurolines mellem Nykøbing F og Berlin - jeg har svært ved at tro, at det er det busselskab, for hos dem går man ikke selv om bord på færgen. Jeg har heller aldrig oplevet noget lignende på turen, hvadenten chaufføren har været dansk, tysk eller polsk.
Det plejer iøvrigt at være Grænsepolitiet/toldmyndigheden som laver stikprøvekontrol og går ombord i bussen og checker pas og papirer.
Til gengæld kan jeg en hårrejsende historie om dengang min tyske samlever blev arresteret nede i Rødby Havn og forsøgt anklaget for menneskesmugling, fordi han havde tilbudt et lift til en mørklødet mand en mørk vinteraften, hvor det frøs 15 grader. Dansk politis høflighed lader i den sammenhæng meget tilbage at ønske, sammenlignet med tysk politis, skal jeg melde.

David Zennaro, Christel Gruner-Olesen, Philip B. Johnsen, Karsten Aaen, Mikkel Madsen og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Troels E. Lund

Problemet er mere hvem der har ret til at define hvilke ord der er racistiske.

F.eks. indeholder koranen 134 gange ordet kuffar ( i forskellige bøjninger) som betegnelse for de mennesker der ikke tror på profetens Muhammeds "mytologiske fantasier" som Michael Rothstein forleden betegnede den salgs. I samme bog betegnes disse mennesker for laverestående end dyr ”Sandelig, de er ligesom kvæg, nej, de er endnu mere vildfarende fra den rette vej.” (Koranen 25/44)

Tænk hvis man nu, næsten 1400 år efter at betegnelsen "kuffar" af den befolkningsguppe, den refererer til, er blevet klassificeret som racistisk, kunne få banket det ind i hovederne på dem, der insisterer på at bruge ordet. Kan man være et anstændigt menneske med et rummeligt menneskesyn, uden at kræve koranen ændres og får fjernet de racistiske betegnelser.

Lise Lotte Rahbek

Jeg kan nu konstatere,
at fordi jeg er fastboende dansker med danske rødder,
er jeg også racist
for det er alle danskere i Danmark
Til gengæld er alle tidligere danskere som kommer til landet, så kritiske overfor enhver detalje, som de finder uforenelig med deres opfattelse af hvordan Danmark og danskerne burde være,
og parate til at kritisere og bekræfte egne fordomme om, at landet er blevet værre, nu DE ikke selv længere bor her.

Hvis man oprigtigt tror, at de detaljer i sindelag man finder hos få buschauffører karakteriserer hele instillingen hos alle buschauffører OG danskere i særdeleshed,
så skulle man måske lave et større fordomstjek. Hos sig selv.

Mads Jakobsen, Mikkel Madsen, Carsten Hansen, Britt Kristensen, Vibeke Rasmussen, Jens Illum, Ernst Enevoldsen og Troels E. Lund anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Angående sorte amerikaneres selvidentifikation har langt den overvejende del af de sorte amerikanere, jeg kender/kender til, i årevis foretrukket betegnelsen 'black' om sig selv frem for 'African-American'. Som Aisha Harris, skribent på Slate har forklaret det, i forbindelse med en beretning om hvordan hun under et ophold i Kenya, også dér var blevet spurgt om, hvor hendes forældre kom fra:

"I am at least partially African, genetically speaking. A few years ago, my father took an ancestry DNA test, which revealed that some of his roots can be traced to Nigeria. But I don’t consider myself Nigerian-American, or even African-American. Where I’m from is America—who I am is a black American."

[…]

"Having to explain what I am—an American with American parents, grandparents, and great-grandparents—emphasized the gulf between the Kenyan understanding of race and my own. For the Kenyans I interacted with, having black skin also means being African. For me, being black means, well, being black."

I øvrigt blev betegnelsen "Negro" på formularer og i undersøgelser foretaget af den amerikanske folketælling, the Census Bureau, først fjernet og ændret i 2014:

"The category 'Black, African Am., or Negro' was used in Census 2000, based on research in the late 1990s that showed there was an older cohort of African-Americans who self-identified as 'Negro.' Surprisingly, about 56,000 persons took the time to write in under the 'some other race' category the word 'Negro.' Above half of them were less than 45 years of age in 2000."

Philip B. Johnsen, Karsten Aaen, Mikkel Madsen og Jens Illum anbefalede denne kommentar
Annica pedersen

Eller også er det bare en misforståelse, sommetider er en cigar bare en cigar.

Peter Hansen

Apropos buschauffører der forskelsbehandlere, så er der en svensk kille, der har lavet et lille forsøg.

https://www.youtube.com/watch?v=LSH9_IWeSK4

Michael Kamp

@Troels

”Kuffar” som begreb i dennes originale betydning, bruges blot om ”ikke-troende” altså de der ikke accepterer budskabet om den monoteistiske gud , profeterne, og de hellige bøger. Ikke noget odiøs i det. Alle religioner og ideologier, har betegnelser for ”ikke-troende”. At man vælger at lægge en masse negative ting under begrebet er en helt anden historie.
Mht. verset du nævner, så tager du jo tingene ud af kontekst og har tydeligvis ikke forstået den rigtigt. Du har valgt at tage halvdelen af verset i stedet for hele verset der lyder sådan:
”Or do you think that most of them hear or reason? They are not except like livestock. Rather, they are [even] more astray in [their] way.”
Dette kan/skal ikke forstås som du påstår at verset beskriver disse mennesker som værende laverestående end dyr, men beskriver blot menneskers tendens til flokmentalitet (ligesom kvæg), altså at de ikke tænker og reflekterer selv. To vidt forskellige ting.

Peter Nørgaard, Karsten Aaen og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Michael Kamp

Og ja Danmark er ved at blive et semi-fascistisk og racistisk land.
Sandheden er ilde hørt, men vi kan ikke blive ved med at lade som om at dette ikke er tilfældet.

Thomas Frisendal, Peter Nørgaard, Tino Rozzo og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Peter Hansen,

Jeg tænker, den slags forskelsbehandling og den rassisme, Henriette Harris mener, hun har oplevet, finder sted allevegne. Det er for mig lidt uklart, hvad hun vil med artiklen - prøver hun at gøre den til et udelukkende dansk fænomen?
I så fald er det dybt naivt ig blåøjet. Lige så meget som jeg holder af Tyskland, lige så bevidst er jeg om, at rassismen også trives her i visse området, f. eks Sachsen i øjeblikket. Günther Wallraf lavede iøvrigt for et par år siden en film, hvor han blev sminket sort og levede som sådan en vis tid, for at illustrere, hvordAn vores kultur reagerer på "det fremmede".

Henriette Bøhne

https://m.youtube.com/watch?v=d1cZkO8nbT4
Günther Wallraff " Schwarz auf Weiß"

Vibeke Rasmussen

Henriette Harris beskriver en veninde, som "det smukke og usædvanlige resultat af en mor fra DDR og en far fra Ghana", mens hun samtidig vrængende omtaler "den gængse albyldanske" hudfarve!

Hvis ikke dét er racisme! På én og samme tid leflende racistisk mod én race, og fordømmende racistisk mod en anden.

Ak, så megen hellig forargelse i indlæg som i kommentarer, hvor man fordomsfuldt, intolerant, nedladende og navlebeskuende peger fingre ad andre og råber "intolerance", "nedladenhed", "ånds-fattigdom", "semifascisme", "navlebeskuende" …

Os og dem, os og dem, os og dem … igen og igen og igen; i utallige variationer, men hvor "os" beklageligvis kun sjældent, om nogensinde, ser indad og opdager, at de selv er akkurat lige så fordømmende – og i tilgift selvgode! – som "dem". Suk!

Mads Jakobsen, Carsten Søndergaard, Jonathan Smith, Britt Kristensen, ulrik mortensen, Mikkel Madsen, Morten Pedersen, Jens Illum og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Hvem er mon de mest racistiske ?.

Danskerne ?
Araberne ?
De kristne ?
Muslimerne ?.
Andre ?

En ting er sikkert; De der betegner et helt folkefærd som "racistiske", må selv være "racister".

Mikkel Madsen

Henriette Harris' bøger om Tyskland er ellers gode.

Underligt, at en, der ellers skriver godt, lukker sådan en gang udokumenteret vrøvl ud.

I øvrigt står der vist i de fleste busser "chaufføren må ikke samtale under kørslen". Den regel satte hun sig i sin egen (selv)godhed sig også ud over - fordi hun tilsyneladende i sin selvforståelse er et bedre og mere moralsk mennesk end den sikkert DF-stemmende prole, der førte bussen.

Peter Hansen

I Øvrigt, syns jeg det er hul i hovedet, at man bruger en bus til at fragte 5 personer fra Gedser til København.

Liliane Murray

Ordet neger kommer af det amerikanske ord nigger, som er den betegnelse og tiltaleform de gav til slaverne i sydstaterne, at tale til eller tiltale et andet menneske med enten det ene eller det ord, er lig med at tiltale nogen "slave".

Jeg flyttede hjem til Danmark i midten af februar, efter at have tilbragt store dele af mit voksenliv i udlandet, og jeg er allerede igang med at planlægge min kommende og sidste exit fra Danmark.
Danmark er for åbne, imødekommende og tolerante mennesker, der kender og har oplevet at leve blandt andre folkefærd og racer, blevet et mareridt. Så jeg vil råde dem der allerede i udlandet, lad være med at flytte hjem.

Til Ernst, det var ikke burchafføren der var forvirret, men passagereren der muligvis var det, der førte forvirring ikke til racisme, da forvirringen tilhørte person, og racismen en anden.

Liliane Murray

Henriette Böhne,

Nej den slags finder ikke sted alle steder, og selv hvis den gjorde, så gør det det da ikke bedre.

Der skal fem mennesker med bussen - det ved han - han lukker de fire ind, og smækker døren i for den femte -
Det gør han helt bevidst. Der kan ikke være nogen anden forklaring.
Hvis alle de "langt ude" begrundelser, som nogle debattørrer her disker op med, havde noget på sig, ville han vel i have holdt sig til dem.
I stedet vender han bussen, fordi han ved han har en dårlig sag.
Dét er da racisme i renkultur.
PS. Har selv - her midt på Frederiksberg - oplevet en buschauffør smække døren i for to skoledrenge med sort hår og mørk hud, ligesom de skulle til at træde op i bussen.
Vi var flere, der råbte mindre flatterende ord til ham - men han var iskold.
Han følte åbenbart, det var hans RET.
Igen: Racisme i renkultur.
Det går ikke at benægte det længere.

Claus Petersen

Lilliane Murray - du skal vist til at opdatere din viden om sprog - du kan jo prøve at undersøge, om der overhovedet er en forbindelse til ordet "niger" på latin til at starte med?

Derudover - din opfordring til at fraråde folk at flytte hjem - hvad hjælper den? Andet end caffe latte-segmentet, som ikke vil konfronteres med den daglige ubehagelige racisme (og ja, racismen viser sit ansigt næsten overalt til daglig!). Hvis netop de åbne, tolerante mennesker vælger at fraflytte, hvem skal så kæmpe sammen med de, der dagligt udsættes for racisme???
Stik bare hovedet i busken og få lidt luft ud herinde, mens du i virkeligheden intet gør ved tingene i praksis andet end at flygte fra tingene frem for at gå i dialog, bekæmpe racismen, være det gode eksempel og hjælpe til på det daglige lav-praktiske plan i f.eks. foreningslivet.

Og vedr. din kommentar til Henriette Böhme: nævn mig ÈT land i verden, hvor der ikke er racisme eller uretfærdig forskelsbehandling! Så ja, den slags foregår alle steder, i alle lande...men det foregår ikke hele tiden alle steder...og hvis du finder en tryg caffe latte-ghetto, hvor der er nok politiske korrekte mennesker, så kan I sikkert sætte jer sammen og dyrke kritikken af det racistiske Danmark som det værste land i verden.

Og billedet af, at man ikke kan rette kritik mod Danmark i artiklen er jo det værste vrøvl: behøver jeg at minde om en dronnings nytårstale, hvor "vi skulle skamme os"? - for blot at gå mange år tilbage...og de daglige kultur-bashinger i diverse aviser af kunstnere, forfattere og diverse kronikører...samt de utroligt mange kommentarer herinde?

Tino Rozzo - man må jo være total idiot, hvis man benægter, at der ER racisme og racister i Danmark - bare se på Jonni Hansen og hans bande af IDIOTISKE nynazister fra dengang, der nu er ved at organisere sig langt bedre, med ny formand og langt mere aggressiv "markedsføring". Der er INGEN, som i officielle rapporter fra skiftende regeringer eller NGO'er benægter dette - INGEN! At nogen så benægter "omfanget" og "problemets størrelse" er en helt anden diskussion...

Men derfra og så konkludere, at alle danskere er racister..latterligt! Hvis det er sandt, så er alle herinde med dansk statsborgerskab racister - inkl. de, der har fået tildelt statsborgerskab gennem diverse (rent ud sagt latterlige) prøver.

Og til de ressourcestærke danskere, som fordømmer racismen, men ikke vil tage del i den daglige kamp i praksis eller selv bo i et belastet boligområde: Papirtigre og ynkelige medløbere i ordet, men kujoner i handling! Et godt eksempel på, at passivitet KAN være en moralsk forbrydelse i sig selv! Hvad fanden forhindrer jer i at gå ind til den "sorte" nabo og banke på og starte dialogen? Hvad fanden forhindrer jer i at melde jer ind i en af de mange lokale foreninger og hjælpe til med at inkludere "nydanskere"?(latterligt udtryk i øvrigt, da der ikke er tidsgrænse på)

Hilsen fra et alment boligbyggeri på Nørrebro med ufatteligt mange nationaliteter, etniciteter og andre etiketter, som folk måtte have behov for frem for at gøre som os andre i området: brug ordet MENNESKER!

Mikkel Madsen, hanna konyher og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Lilliane Murray,

At jeg skriver, at den slags rassisme finder sted mange steder, skal ikke opfattes som en billigelse af at det gør og heller ikke en forklejnelse af den oplevelse, Henriette Harris har haft. Men jeg tager afstand fra, at det udelukkende skulle være et dansk fænomen.
Hvis du ser Günther Wallraffs film, som jeg har linket til, vil du se, at han som sort bla ikke kan få en lejlighed eller en fast plads på en campingplads. Der er også rascisme i Tyskland, forskellen består i - oplever jeg - en større vilje til at se kritisk på sig selv.

Karsten Aaen og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Peter Hansen,

Sådan er det jo at drive en fast busrute - nogle gange er der få passagerer med.
Jeg er glad for Eurolines, som forbinder Nykøbing F med Berlin, Hamburg og nu også Paris dagligt. For det meste er der godt fyldt op i busserne, er det mit indtryk.

Philip B. Johnsen

Yes..

South Carolina’s Confederate Flag Removed from State Grounds.

Link: http://youtu.be/IfclE73gs4U

Nej, Lilliane Murray, nigger og slave er ikke det samme. Der har været slaver mange steder og til alle tider.
PS: En forlægger i Alabama udgav Huckleberry Finn, hvor han erstattede det ene med det andet; langt fra alle fandt det en god ide.
https://m.youtube.com/watch?v=nW9-qee1m9o

Carsten Hansen

Den dag i dag siges det at der findes slaver specielt i den muslimske del af verden.
Historisk har man holdt slaver overalt i verden.(Som Jens er in de på).

Og selvfølgelig findes der racister i Danmark. Lige såselvfølgeligt som der findes racister over hele kloden.
At danskere skulle være specielt racistiske kan vist ikke bevises .
Men selvfølgelig kan enhver gå på nettet og finde artikler der understøtter præcis lige deres holdning. Det kommer nok an på hvilke kriterier man lægger vægt på.

Hvis man mener at det er racistisk at tage afstand fra f.eks islamisme/Fascistoid politisk Islam, så er vi rigtigt mange racister i Danmark og ganske uenige .
Hvis man mener, at folk der dømmer andre med anden hudfarve end deres egen for underlegne, så er vi enige i at disse folk er racister.

Mikkel Madsen, hanna konyher og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar
Martin Hansen

Det lyder ikke som en sand historie.

Martin Hansen

Kuffar betyder vantro - og dem har koranen ikke så meget pænt at sige om - påbyder de rettroende at gøre meget lidt pænt mod.

Neger og negro har rod i det latinske niger, der blot betyder sort. Hverken neger eller negro på engelsk er nedsættende. Men benævnelser for etnicitet er for nogle et politiseret felt - og de afkræver andre at bruge nye benævnelser som en del af en magtkamp om definitionsretten af virkeligheden - kan man få folk til at underkaste sig ens forrykte udgave af virkeligheden er man godt på vej.

Og slaver er der været i alle kendte civilisationer, også afrikanske stammer og riger holdte slaver, der hvor den europæiske skiller sig ud her, er, at den europæiske civilisation afskaffede slaveri og indførte et globalt forbud mod slaveri, der for eksempel satte en stopper for den islamiske verdens slaveri og afrikanske slavehandel - det krævede dog en del konsekvenspædagogisk indsatser førend lykkes at få de arabiske og afrikanske riger til at makke ret.

Peter Nørgaard

Tak for en god artikel, Henriette Harris.

Herdis Weins

Jeg får, når jeg læser artiklen, mindelser om fjeren og de 5 høns.

Mikkel Madsen, Vibeke Rasmussen, Britt Kristensen, peter hansen og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Peter Nørgaard

Vil du uddybe det, Herdis..?

Carsten Hansen

Peter N.

Mon ikke bare Herdis mener at denne historie er et uendeligt tyndt grundlag til til at dømme en hel nation racistisk ?

Og pudsigt at du og andre falder for dette evnetyr!

Christel Gruner-Olesen

...en tysk asylansoeger, ovenikoebet sort ! Keine Chance in Dänemark :-)

Peter Nørgaard

Mon ikke Herdis er kvinde for selv at uddybe, Carsten..?

Og jow der er - heldigvis - visse eventyr jeg falder for, bl.a. "Fjeren der blev til fem høns". Artiklen skildrer udmærket, hvordan et af H. C. Andersens eventyr k a n blive til virkelighed i dagens Danmark, hvis ikke fjeren gribes i mens den stadig flyver.

Og at nogen griber ind, i stedet for at blive siddende pænt på deres pladser i bussen. Omnibus betyder i øvrigt - som du sikkert ved - for alle.

Mikkel Madsen og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Peter Nørgaard

Da H. C. Andersens meget korte eventyr "Det er ganske vist.!" udkom i april 1852, var der også sit at se til i andegården hjemme i Danmark. Og digteren elskede sine rejser ud i den vide verden.

Uhuu Uhuu ... Pia Kjærsgaard læser "Det er ganske vist.!" op når folketinget åbner, og dronningen ler og folket græder ... Uhuu Uhuu..!

Sider