Klumme

Sommerens bedste sladderhistorier

Fra hyldesten af Caitlyn Jenner over Donald Trump til Bill Cosbys fald. De hårde nyheder skabes i stigende grad som skandaløse spin-offs af den digitale nyhedsstrøm. Kunne man lære af det i stedet for blot at fordømme?
24. august 2015

Kender De, kære læser, til onlinemediet BuzzFeed? Hvis ikke, skal De måske bare være glad. Ligesom man kan være lettet over, at man aldrig er begyndt at ryge eller spise chips; BuzzFeed er temmelig vanedannende og uden umiddelbar åndelig næringsværdi.

Men til sagen. BuzzFeed er et amerikansk delvist brugerdrevet socialt underholdnings- og nyhedsmedie, som siden dannelsen i 2006 i New York har specialiseret sig i sladder, bizarre historier samt uimodståelige, klikdragende overskrifter som: »Denne pige blev sendt hjem fra skole for at vise for meget af sit kraveben«, »Disse aldrende hundebilleder vil få tårerne frem i dine øjne« og »Find ud af, hvorfor du klør i skrævet«.

Sidste sommer var værdien af BuzzFeed omkring 850 millioner dollar, sitet har 200 millioner unikke besøgende og viser 1,5 milliarder videoer om måneden. Tag den, danske skrantende medievirksomheder. BuzzFeed har desuden siden 2012 huset en afdeling for ’seriøs journalistik og longreads’. Sitet er på blot ni år blevet et af verdens »mest kreative, populære og indflydelsesrige nye medieselskaber«, som NBC’s administrerende direktør benævnte sin investering på 200 millioner dollar i foretagendet i sidste uge.

Så hvad nu, hvis Information begyndte at gøre sig udi overskrifter som »20 ting du ikke troede om Hillarys tøjskab« eller »15 chokerende billeder af Lars Løkke, der gør noget helt normalt« – ville vort læsertal så også eksplodere?

Og ville det så i øvrigt ikke også være helt i orden, hvis det nu netop var det, der kunne finansiere store (dyre) journalistiske satsninger, som vi ikke ellers ville have råd til. Hvad nu hvis man f.eks. kunne sætte mandskab af til mere vanskelig, tidkrævende graverjournalistik, fordi man tjente masser af penge i den anden ende af butikken?

Eksperimentet kan næppe lade sig gøre, fordi nærværende avis har sit image at tage vare på (eller brand, som det jo hedder nu om dage, hvilket indikerer en kommercialisering af førnævnte image). Men egentlig er det pudsigt, at sladder skal være forbeholdt tarvelige medier, mens seriøs journalistik befinder sig i elfenbenstårne forbeholdt landets abonnerende elite.

For står menneskers hang til dyrehistorier, sladder, sex og drama partout i modsætning til vor lyst til at forstå sammenhænge inden for politik, økonomi eller internationale forhold?

Personligt kan overtegnede bruge timer på lange filosofiske eller litterære artikler i langhårede magasiner for efterfølgende at gå direkte til de mest tarvelige sladdersites, nettet har at byde på uden at føle mig det mindste identitetsforvirret af den grund.

Sladder har i øvrigt mange funktioner. Man kan foretage såkaldt projektiv identifikation (overførsel af ubehag over en bestemt opførsel til andre). Rygter kan – som sociologen Norbert Elias har beskrevet i klassikeren The Established and the Outsiders – anvendes som en magtstrategi, der er med til at fastholde visse gruppers dominans over andre. Eller de kan anvendes som en bevidst ondsindet handling.

Men rygter kan også fungere som en væsentlig informationskilde. Sladder har nemlig den egenskab, at den kan hjælpe os med at navigere i en rodet omverden, eller beskytte os mod dårligdomme. Rygter må betragtes som kompleksitetsreducerende redskaber, der giver os mulighed for at orientere os i den konkrete virkelighed, vi befinder os i, ved at opretholde sociale normer via en ikkesanktioneret, vurderende udveksling af informationer vedrørende mennesker, der ikke er til stede.

Set i det lys kunne Information måske godt bringe lidt kulørt sladder til torvs. Hvis det nu kunne finansiere to graverhistorier og en longread om konsekvenserne af den globale opvarmning på Ny Guinea.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Grethe Preisler
Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Det marked, BuzzFeed dækker i USA, er rigeligt dækket i Danmark, Annegrethe Rasmussen.

Det seneste skud på den mediestamme, der producerer sladder på løbende bånd om de lokale kendisser i den danske andedam (de kendte og kongelige og så dem, der mest er kendt, fordi de kender hinanden) hedder "Det vi taler om" og kan downloades gratis på Radio 24/7's hjemmeside.

Men det er måske for svært a tune ind på, når man sidder i Washington D.C . og længes hjem til mor og grisen i Danmark og skruer på sin dampradio med en iPad forbundet med internettet via en amerikansk satellit?

Annegrethe Rasmussen

Tak for kommentaren, der vist mest er at kategorisere som et surt opstød

Men jeg skal forsøge at uddybe, fordi jeg er et omgængeligt menneske. Pointen er nemlig ikke, at sites som Buzzfeed findes på dansk. Der er så rigelig af dem, jeg ved ikke, hvad 24Syv har gjort siden de skal fremhæves. Der er mange andre, som bruger langt mere energi på den slags, mest oplagt naturligvis BT og EB. Pointen var mere - og jeg beklager, hvis den ikke er kommet tydelig frem - at der i USA findes sites, som anvender overskudet (og det har vi ikke meget af på nærværende avis - Information) fra det, de fleste vil betegne som underlødigt (men som vi alligevel kan se trækker ufattlig mange brugere og dermed klik - som f.eks. BuzzFeed, der er en af de dygtigste i verden til netop det - til at finansiere seriøs, grundig og dybdegående journalistik. Og netop det, er der mangel på. Spørgsmålet, som optager mediechefer og ditto direktioner verden over - og i den grad også i Danmark - er hvordan vi fremover skal finansiere kvalitets-journalistik. Normalt har man, som jeg skriver, vandtætte skodder mellem de to typer. Men er det altid nødvendigt var spørgsmålet, som klummen stiller.

Og jeg har været en del i det danske i denne sommer - er dig just i dag vendt hjem fra 14 dage i Australien - og her har jeg holdt møder med en lang række chefredaktører og mediemennesker, både fra avis- og magasinverdenen. Og finansieringsproblemet er et, de alle bakser med.

Venlig hilsen,

Annegrethe Rasmussen

Annegrethe Rasmussen

Tak for kommentaren, der vist mest er at kategorisere som et surt opstød

Men jeg skal forsøge at uddybe, fordi jeg er et omgængeligt menneske. Pointen er nemlig ikke, at sites som Buzzfeed findes på dansk. Der er så rigelig af dem, jeg ved ikke, hvad 24Syv har gjort siden de skal fremhæves. Der er mange andre, som bruger langt mere energi på den slags, mest oplagt naturligvis BT og EB. Pointen var mere - og jeg beklager, hvis den ikke er kommet tydelig frem - at der i USA findes sites, som anvender overskudet (og det har vi ikke meget af på nærværende avis - Information) fra det, de fleste vil betegne som underlødigt (men som vi alligevel kan se trækker ufattlig mange brugere og dermed klik - som f.eks. BuzzFeed, der er en af de dygtigste i verden til netop det - til at finansiere seriøs, grundig og dybdegående journalistik. Og netop det, er der mangel på. Spørgsmålet, som optager mediechefer og ditto direktioner verden over - og i den grad også i Danmark - er hvordan vi fremover skal finansiere kvalitets-journalistik. Normalt har man, som jeg skriver, vandtætte skodder mellem de to typer. Men er det altid nødvendigt var spørgsmålet, som klummen stiller.

Og jeg har været en del i det danske i denne sommer - er dig just i dag vendt hjem fra 14 dage i Australien - og her har jeg holdt møder med en lang række chefredaktører og mediemennesker, både fra avis- og magasinverdenen. Og finansieringsproblemet er et, de alle bakser med.

Venlig hilsen,

Annegrethe Rasmussen

Michael Kongstad Nielsen

Herregud - når folk nu så godt kan lide en pose slik fyldt med sladder, så lad dem dog. Det sælger særlig godt som vitaminslik, beriget med protein og forlænget med stivelse. Sladder har noget befriende og afslappende over sig, åh, endelig en god historie, man ikke behøver at være knibsk overfor. Særligt når den bringes i et halvintellektuelt organ. Så kan man slappe helt af, og nyde den lille uartighed i fuldt flor.

Problemet er, om avisen, trods dens viden om antal klik og "mest læste", kan holde stien ren og fanen højt. Eller om selv seriøse, halvintellektuelle aviser hælder slemt til siden, når lødighed og salgstal skal konkurrere.

Grethe Preisler

@Annegrethe Rasmussen,

Tak for svaret på mit 'sure opstød', som jeg, da jeg efter fattig evne også prøver at være et omgængeligt menneske, beklager, at jeg ikke pakkede pænere ind, og hermed vil forsøge at uddybe:

Som mangeårig køber og læser af den fortsat mindst ringe dansksprogede avis er jeg udmærket klar over, at det ikke er gratis at producere dagblade, og at konkurrencevilkårene i medieverdenen ikke er blevet lettere for seriøse aviser, der ønsker at levere grundige og dybdegående journalistik ved siden af petit-stoffet (der også skal være plads til i en ordentlig 'omnibus') efter finanskrisen, som snart har plaget os alle i syv år, og fremkomsten af Twitter og Facebook.

Grundig og dybdegående journalistik kræver research, research er tidkrævende, og tid er penge, da journalister også gerne skal kunne leve af deres profession uden at have nødigt at prostituere sig.

Det sagt er Deres artikler om løst og fast fra det store udland ikke de værste af arten, den mindst ringe har diverteret sine læsere med på det seneste, men tvært imod som oftest både velskrevne og underholdende. Og Radio 24/7, der kom så flot fra start, kan man jo lade være med at tune ind på, når sladretanterne på "Det vi taler om" er i æteren ;o)

Med venlig hilsen

Grethe Preisler
(trofast læser siden 1962)

Henrik Brøndum

Er det ikke rimeligt at komme med lidt dokumentation hvis vi læsere skal tage pressens jeriminade om hvor vanskeligt det er at få råd til graverjournalistik alvorligt?

Hvad med en tidsserie der viser hvor mange mennesker der er beskæftiget redaktionelt/som presseagenter/i annonceafdelingerne/med teknik og distribution?

Jeg mener der kommer flere og flere til - og der produceres og distribueres også meget store mængder stof både Trykt/Radio/TV/Internet.