Læsetid: 3 min.

Brev til en ung ...

I sine berømte ’Breve til en ung digter’ vejleder Rainer Maria Rilke en ung digterven i livets store spørgsmål. Godt 100 år efter har Information bedt en række velbevandrede danskere skrive til en yngre generation
23. september 2015

I sine berømte ’Breve til en ung digter’ vejleder Rainer Maria Rilke en ung digterven i livets store spørgsmål. Godt 100 år efter har Information bedt en række velbevandrede danskere skrive til en yngre generation. For hvad har liberalisten, imamen, videnskabskvinden, miljøaktivisten og kræftoverleveren m.fl. lært? Og hvad kan vi andre få ud af deres erfaringer?

Læs hele brev-serien her:

Niels Hausgaard: Brev til en ung troubadour

Objektivitet er som sagt altid løgn, så nu har jeg været subjektiv og enøjet og irriterende som bare pokker. Jeg har formentlig også trukket mine egne begrænsninger skarpt op. Tror, jeg vil skrive en sang om den fornøjelse, det har været.

Naveed Baig: Brev til en ung muslim

Så hvordan håndterer du kærlighed og begær på en sund måde? Det første, du skal gøre, er at lære dine følelser at kende. Hvad driver dig? Det andet er, at du skal have nogen at snakke ærligt med om følelserne.

Bente Klarlund Pedersen: Brev til en ung videnskabskvinde

I de første år vil du sikkert opleve, at jo dygtigere du er, og jo hårdere du arbejder, desto bedre går det. Du vil blive beundret og hædret. Men med tiden vil der komme hindringer på din vej, som du ikke kan håndtere med flid og dygtighed alene. Dine konkurrenter vil hade dig for det, du kan, snarere end for det, du ikke kan.

Knud Vilby: Brev til en ung miljøaktivist

Jeg har været imod rigtig mange ting i mit liv. Jeg har bidraget til mod-dagsordener både med underskrifter og i demonstrationer, og det har været vigtigt og sommetider endda nødvendigt. Alligevel siger mavefornemmelsen og erfaringerne mig, at det er bedre at kæmpe for noget, der gør en positiv forskel, end imod noget, man vil undgå. Det giver også større glæder.

Suzanne Brøgger: Brev til en ung forfatter

Det vigtigste ved at skrive er at læse. Så det gør man klogt i at gøre resten af dagen. Forskere peger på, at vi er ved at udvikle en ny type – digitalpræget – hjerne, der har svært ved at kapere det lange seje træk i læsningen. Vi bliver mere skimmende, overfladiske. Enhver må jo finde sin egen metode, men i den skrivende stamme står vi på ryggen af hinanden.

Tania Ørum: Brev til en ung universitetskollega

Det ville være dejligt, hvis du sammen med de andre lærere kunne finde fælles modstandsformer mod de nuværende angreb på humaniora. Helst nogle, hvor studerende og lærere arbejder sammen.

Lars Seier Christensen: Brev til en ung liberal

Selv om du og jeg, kære liberale ven, er rationelle og resultatorienterede, må det aldrig fjerne medmenneskeligheden over for dem, der virkelig har det svært og ingen udvej har for at hjælpe sig selv. Der er langt fra et bryllup i Toscanas sol til regn og håbløshed på Vesterbro. Men der er altså noget galt, når man ser det meget store antal danskere på overførselsindkomst.

Maria Marcus: Brev til en ung feminist

Det er da ikke mig, der er noget vejen med; det er de normer og idealer, jeg er blevet påduttet uden at ane det. Der gør ondt helt ind i sjælen, uden at nogen slår mig, for jeg har lært at slå mig selv. Det er sådan al effektiv undertrykkelse foregår – undertrykkelse af kvinder, af mindretal, af koloniserede folk: Man vænnes umærkeligt til at undertrykke sig selv. Dødsmart.

Erik Rasmussen: Brev til en ung kræftsyg

Jeg har med dette brev forsøgt at øse af mine egne erfaringer med ét eneste formål: at overbevise dig om, at selv den alvorligste sygdom kan bekæmpes, og at man også kan lære af den og styrkes af den.

Serie

Brev til en ung ...

I sine berømte ’Breve til en ung digter’ vejleder Rainer Maria Rilke en ung fagfælle i livets store spørgsmål. Godt 100 år efter har Information bedt en række erfarne danskere skrive til en yngre generation.

For hvad har liberalisten, imamen, videnskabskvinden, miljøaktivisten og feministen m.fl. lært? Og hvad kan vi andre få ud af deres erfaringer?

Seneste artikler

• Brev til en ung feminist

22. september 2015
    Kig godt på dine problemer. Hold op med at holde dem hemmeligt, del dem med os andre. Og hvis nogen kritiserer dig for at være selvoptaget, så tag det helt cool: Ja, selvfølgelig er jeg selvoptaget – den, der har skoen på, ved bedst, hvor den trykker
  • Skid på tidsånden, den kastrerer os. Tag udgangspunkt i de klange, du selv rummer

18. september 2015
    Når gamle mænd som mig kommer med en svada som denne, skal du vide, at det er ok at tænke: Så hold dog kæft og luk op for ’Barnaby’ eller ’Den Store Bagedyst’! Tænk det, men sig ikke noget. Vi skal undgå at såre
  • Brev til en ung universitetskollega

15. september 2015
    Sammen med studerende og andre lærere skal du finde fælles modstandsformer mod angrebet på humaniora. Jeg vil bruge mig selv som et historisk eksempel på udviklingen på universitetet. Et eksempel på, at det har været anderledes og derfor kan blive det igen

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu