Først en tilståelse: Jeg er havecyklist. Så godt som hver eneste hverdagsmorgen cykler jeg tværs igennem Kongens Have. Jamen, er jeg da ikke klar over, at det er strengt forbudt at cykle i Kongens Have, spørger du måske. Der står jo store skilte om det ved alle indgange. Jeg kan måske ikke læse?
Sådan siger mange af de selvbestaltede parkbetjente i hvert fald – dem kommer vi tilbage til. Og mit svar er, at jo, jeg kan godt læse, og jeg gør det alligevel. Kald det civil ulydighed, det er jo oppe i tiden, og hvem vil ikke gerne være med på den bølge.
Ej, er det ikke lidt for langt ude at lave den sammenligning, siger du så, og jo, det er jeg faktisk tilbøjelig til at give dig ret i.
Sagen er den, at mine børns børnehave ligger inde i Kongens Have. I hjørnet ved Statens Museum for Kunst – Georg Brandes Plads hedder det hjørne faktisk, men jeg synes ikke, man kan være bekendt at opkalde et kæmpemæssigt lyskryds efter en af danmarkshistoriens vigtigste tænkere, så jeg kalder det for hjørnet ved Statens Museum for Kunst.
Jeg kommer fra hjørnet ved Filmhuset, og det er en soleklar genvej at cykle igennem haven. Nu har jeg lige målt det op på en løbehjemmeside, og det er præcis 350 meter kortere. Det er i grunden ikke ret meget, men tiden er som bekendt kostbar for børnefamilier, ikke mindst om morgenen. Desuden slipper jeg for to lyskryds og en masse trafik.
Havecyklister er ikke populære i Kongens Have. Vi er bunden af havehierarkiet, måske akkurat over flaskesamlere. Havecyklister har to typer af fjender. Der er parkbetjentene iført dragter med ordet Security. De beder en om at stå af, men er ellers tilforladelige. Og så er der de selvbestaltede. De er umulige at spotte og langt mere aggressive i deres tilgang til jobbet.
Jeg tænker turen som et computerspil fra 80’erne. Pacman-stilen. Hvis der er fri bane, giver jeg den gas på christianiacyklen, og får jeg øje på en parkbetjent, skynder jeg mig at hoppe af, inden han når at se mig. Min ældste søn er mesterlig til at spotte dem. Vi kender deres gemmesteder og ved, at vi skal være særligt opmærksomme i området omkring springvandet. Vi kender deres ruter. De skal nemlig scanne sådan et kort rundt omkring – sikkert for at en eller anden inde på kommunen kan få sin dag til at gå med at sidde og holde øje med, om byens parkbetjente rent faktisk bevæger sig rundt i de vedtagne ruter.
Hvis jeg har virkelig travlt, kan jeg godt finde på at cykle i samme retning som en betjent. Altså lige efter ham på ruten, bare 100 meter bagved. Der er selvfølgelig den fare, at han vender sig om, men min erfaring er, at det ikke sker. Når man opsætter scannere, så går medarbejderne ret så målrettet efter dem. Level 1 er vinter. Her er der ingen blade på træerne og godt udsyn. Level 2 er sommer, hvor en parkbetjent pludselig kan hoppe frem bag en busk i blomst.
De selvbestaltede parkbetjente er dog langt de værste. Nogle stirrer bare på en irriterende måde, f.eks. cyklister som selv er stået af for at trække og derfor har deres på det tørre. Andre – f.eks. en mand med hunden i retmæssig snor – brøler pludselig: »MAN MÅ IKKE CYKLE HER.«
Jeg svarer, at han skal finde sig noget vigtigt at gå op i. Helt ærligt, der masser af plads på de stier om morgenen.
Men hvad så, hvis alle gjorde det? Ja, jeg ved det godt.
Dråben, som udløste denne klumme, var dog, da en anden mand, som jeg har mistænkt for at opholde sig i haven med det formål at skælde havecyklister ud, antydede, at jeg var et dårligt eksempel over for mine børn. Så er det, at man bliver nødt til at trække civil ulydighed-kortet, selv om det er søgt. For jeg vil da hellere have, at mine børn bliver gode til at spille havecyklistspillet forstået på den måde, at de forholder sig kritisk til regler og autoriteter – end at de bliver lovlydige bedsteborgere. Eller måske ligefrem selvbestaltede parkbetjente.
Forleden cyklede jeg i øvrigt den laaange vej uden om haven, fordi der stod en parkbetjent ved indgangen. Da jeg holdt i kø for rødt oppe ved Nørreport, så jeg en hundeejer som lod sin hund skide midt på fortovet, uden at der blev samlet op. En fortovsskider, for at sige det lige ud. Og jeg må indrømme, at der var noget i mig, som var lige ved at irettesætte hende. Mere afslappet er man heller ikke. Tænk, hvis alle lod deres hunde skide på fortovet, ikke sandt?
Kristian Villesen er journalist.
Klummen er udtryk for skribentens egne holdninger
Jeg synes at du er lidt af en egotripper og du opdrager dine børn til at blive endnu værre.
Hvor barnagtigt! Og egoistisk! Og ubegavet! Helt ærligt hvor meget længere tid vil det tage at køre på cykelstien – du véd, den der er til for det samme! – rundt om kasernen i stedet? Et minut? Halvandet? Og de to lyskryds? Jamen, dem ignorerer du vel alligevel også, så de burde da ikke udgøre en forhindring.
Hvorfor den disrespekt for fodgængere, som ve'gu' snart ingen steder kan gå uden at have et øje på hver finger og et par stykker i nakken, for ikke at risikere at blive vædret af en egocyklist.
Fnys!
"Desuden slipper jeg for to lyskryds og en masse trafik."
Hvad egotripper er der over det? I mine øjne er der tale om selvforsvar.
plat
Civil ulydighed har et politisk mål, et mål om at ændre noget grundlæggende i samfundet, hvor er det politiske mål her? 350 meter på cykel er vel mindre end 2 minutter til forskel. De 2 minutter kan man stå tidligere op.
Vi mennesker er indrettet således at vi vælger den korteste strækning mellem 2 punkter. Cyklister cykler tværs gennem div. haver OG fodgængere skærer adskillige hjørner af div. græsplæner! Så Kristian fortsæt du bare dine morgenture gennem parken - du kører selvfølgelig hensynsfuldt, ikk!
Hvad med cylelsti gennem parken - problem løst!
Ok, konge ironi, Kristian. :-)
...hvordan kan man ellers formå myndighederne til at opfylde deres forpligtigelser og uddele bøder for manglende respekt for et af Indre By's få grønne trafikfri rum? Godt gået, Kristian.
Kristian, din brug af begrebet "civil ulydighed" krænker alle dem, der har sat liv og frihed på spil for at gøre noget lidt bedre for deres medmennesker.
Jeg synes, det i den grad er misforstået "civil ulydighed", der er gang i her. Det handler kun om at flashe en åh-så-sej fremvisning af, hvor tjekket og opdateret, man gerne vil fremstå. "ville" burde skamme sig. Jeg gør det, på hans vegne.
Mageløs egoisme og mangel på opdragelse. Jeg troede ikke, Information havde sådan nogle tromle-typer ansat, der ser bort fra medmenneskers behov, og kun er optaget af deres egne. Pinligt. Og så i fuld facebook-agtig selvudlevering. Hvor er vi gode, os der træder på de andres rettigheder.
Fald ned fra den skrigblå effektiviserings-liberalisme ... og glem det skide minut. Det er sundere for dig ikke at spare det væk.
Måske du så endda opdager at du kan gå (!) igennem parken - på samme tid som det tager at cykle udenom.
Måske et eksempel til efterfølgelse? Man kan forestille sig knallertkørere og motorcyklister skyde genvej gennem diverse grønne områder.
Vi har jo alle satans travlt! Kan næsten ikke finde tid til at skrive artikler og kommentarer i Information grundet tidspres.
Ah... hvor underholdende. :)
Altså sådan set fra en lukningstruet udkantsby - med masser af plads til cyklister, dyr og meninger.
Gid jeres problemer aldrig må blive større!
Torben, Rudkøbing
Kristian Egoist Villesen skriver: " Vi er bunden af havehierarkiet, måske akkurat over flaskesamlere".
Du tager grueligt fejl, du ligger nemlig under flaskesamlerne, for om ikke andet er de da med til genskabe værdier, hvorimod du blot er med til at nedbryde værdier, herunder hvad god opdragelse står for, nemlig at have respekt for andre end én selv ... i øvrigt må jeg da give Torben fra Rudkøbing ret!
Jeg tænker at klummen er ironisk. Men næste gang jeg ser en havecyklist, pander jeg ham ned.
Sådan kan man komme så galt afsted med ironi, når den ikke er dygtigt nok leveret. Så kan man forårsage mere skade end gavn.
I forbindelse med planerne i 2009 om at gøre København til "verdens bedste cykelby", og dermed bl.a. tillade cykling i byens parker skrev Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse (PDF):
"Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse (FHF) vil gerne være med til at gøre København til Miljømetropol og verdens bedste cykelby, men vil samtidig gøre opmærksom på, at når det kommer til cykling i de Københavnske parker, er disse så forskellige, at de bør analyseres individuelt, og ikke ud fra to pilotprojekter. For selvom forsøget i Fælledparken bliver en succes, er det ikke sikkert, at succesen kan overføres til eksempelvis Kongens Have.
For Kongens Have er ikke kun en meget mere intim park end Fælledparken. Den er også et af de sidste steder, hvor indre bys børn og ældre kan søge tilflugt i vished om ikke at blive kørt ned af hverken biler eller cykler. For i Kongens Have bevæger ingen sig hurtigere end til fods, hvilket giver en helt særlig tids- og tempomæssig atmosfære.
Tillader man cykling i Kongens Have, vil den unikke funktion som fysisk og mental oase forsvinde til fordel for funktionen som færdselsåre og hurtig genvej. Og alle de, der bruger parken som den have de ikke har derhjemme, vil ikke længere kunne bevæge sig uden at skulle være på vagt og kigge sig for. For vi som cykler til dagligt ved udmærket, at tolerancen ikke er større på cykelstierne, end på indfaldsvejene i myldretiden.
Den tid som spares ved at cykle gennem en park som Kongens Have er desuden minimal. Det som vindes er derfor kun få sekunder, mens det som mistes, er den helt særlige atmosfære, som trafikfrie, grønne områder har."
Og selvfølgelig findes der større problemer. Men det betyder jo ikke, at man ikke også kan bekymre sig om og gerne vil værne om fx et af de få tilbageblevne trafikfri byrum.
(Soundtrack til dette indlæg er Gnags sang "Fodgænger")
Der er sket noget mærkeligt i verden når folk fræser igennem Kongens have på en Christiania cykel for at spare 45 sekunder. Der er en massiv kognitiv dissonans imellem Christiania cyklen og en handling, hvor man bevidst ødelægger andres naturoplevelse for en marginal personlig gevinst. Det er også en ufrivillig statement om Christiania.
Jeg ville kunne forstå det, hvis det var en tankeløs teenager, men en familiefar burde vide bedre. Det lyder desværre som om curlingbørnene og mig-generationen er begyndt at formere sig.
John Rohde Jensen - tak for at minde mig om Gnags Fodgænger. Fik pludselig også lydsporet fra Slentre ned ad Vestergade på min indre grammofon og mindes alle de mange, mange gange, jeg med stor fryd er netop SLENTRET ned af dejlige Vestergade og har nydt den.
Hot tip - hvis der skal lidt ekstra fut på Kristian Villesens cykel ;-) - sparer mindst 30 sek. i Kongens Have: https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
skribenten er tydeligvis i lommen på cykelindustrimafiaen............kanalje
Ender jo sikkert med, at bedsteborgere nu drages over mod the dark side, og i måneskær pifter cykler med tegnestifter, og bruger alle de lyse timer på sømmåtter, så børnebørnene aldrig ser dem, og aldrig får is....
Denne klumme minder meget om den, hvor stillekupeerne blev lagt for had. Med god grund blev der nærmest oprørsstemning blandt debattørerne. Ligeså denne gang.
En gang var cyklisterne jaget vildt, i dag tilhører de de hårde trafikkanter. Nederst er fodgængere - i alle aldre.
Fuldstændig rigtig Niels-Simon, jeg tror det var fru Hornstrup Yde der leverede den nedrakning af stillekupeernes indvånere, alt sammen båret af individets ret til at sætte sig igennem, ingen skal begrænse mig i min personlige udfoldelse, skrid væk I fodgængere, her er det mig, der hersker.
Nu vi har gang i den danske sangskat:
Vi elsker disse kolde københavnske nætter
så højt som vi elsker os selv
se hvor venlige alle smiler
se hvor følsomt vi sammen slår tiden ihjel
Og nogen brækker sig af glæde over livet
i det nærmeste havnebassin
mens andre morer sig lidt mere diskret
snakker verdensfjernt om det rene ingenting
Ind til byen, hjem igen og tra la la la
op til baren, ned igen og hva vil du ha?
hen til dig og væk igen og tra la la la
begejstringen vil ingen ende ta
Be babalula (she's my baby?)
op og ned af strøget og hva var det, du sagde?
Det er fuld fart frem uden at se sig tilbage
det er bevægelse på stedet det er be bab a lu la
Det er spil for galleriet, det er utrolig godt gået
det er film for millioner og hva vil du ha!
Ind til byen, hjem igen og tra la la la
op til baren, ned igen og hva vil du ha?
hen til dig og væk igen og tra la la la
begejstringen vil ingen ende ta
Og der står du og ser dig selv i øjnene
drømmer om den helt store kærlighed
mens andre veloplagte og med stor rutine
keder sig, og gaber kæben af led
Be babalula (she's my baby?)
op og ned af strøget og hva var det, du sagde?
Det er fuld fart frem uden at se sig tilbage
det er bevægelse på stedet det er be bab a lu la
Det er spil for galleriet, det er utrolig godt gået
det er film for millioner og hva vil du ha!
Det er billed uden lyd, det er lyd uden ord
det er ord uden mening, det er be bab a lu la
https://www.youtube.com/watch?v=_CKghn5xcd8&list=RD_CKghn5xcd8#t=0
Ska´vi nu også døje med aarhuspop.
apropos skribentens forbindelser til Christianiacykelindustrimafiaen.......m.m.
Det slog mig, at jeg aldrig har læst kritiske analyser af cykelindustrien, udover lidt med Kina. Det må egentlig være big business på verdensplan. Også med reservedele........og lapper, slanger og cykelkurve, lygter ooooooooooooog pumper. Og cykelværktøj.....Og øhhh....reflekser. Og..... cykelklemmer . Og cykeltøj og cykelhjelme etc. Sikkert tentaklervind i aluminiumsindustrien etc. Og alt det er vor skribent søbet ind i.
@Torsten Jacobsen
21. september, 2015 - 09:58
TV2´s beskrivelse af det københavnske natteliv er ganske præcis, men selv dér fandtes/findes oaser, hvor de smarte kunne få samme behandling som i tråden her.
Michael: Ja, det var rigtigt. Katrine Hornstrup Yde, fik det hele til at syde. Det, der er værd at lægge mærke til i den her forbindelse, er, at vi, der flygter fra støj, stress og buldrende trafik ikke lader os totalt tromle ned. I dag skal man jo tonse derudaf, ellers er man lidt af en hængerøv. Det at tysse venligt på nogle, der snakker, hvor man ikke må, kræver et indre opgør om, hvorvidt man optræder som lejrkommandant i forklædning. Og hvorfor er det suspekt at bede nogle om at hoppe af cyklen på gangstierne? Jeg gør det ikke selv, ikke engang når det er børn og forældre. Gider ikke balladen. Beskeden er ellers enkel: Du må ikke cykle her. Men når ikke engang Villesen og Yde bøjer sig og mener alvorligt, at de optræder under den civile ulydigheds fane, hvor er vi så henne? Jo, jeg synes, at Villesen her i bladet skulle undskylde sin opførsel. Den opfordring er hermed givet videre!
Haha, konge artikel! Respekt herfra.
Og fedt med så mange folk der er mavesure i kommentarsporet. Gjorde det lige en tand sjovere :)
Magnus Berg-Pedersen -
Hvad er det lige, du ikke forstår ved begrebet "at tage hensyn til andre" ???
Nu er vi nogle her, der holder Inf., ikke nok med det, men også læser den og bakker den op bl.a. ved at reagere på artiklerne (plus, minus) og skrive indlæg - nå, ja, også holde en vis standard i indlæggene.
Man kan skrive til journalisterne og få svar (!). Det gør jeg af og til, og det gjorde jeg til Kristian Villesen, da jeg tit læser hans artikler med fornøjelse (dog ikke denne). Jeg fik omgående svar.
Kristian mener ikke, at det er så slemt at cykle i haven, især ikke når han er alene. Nej, det er ikke en stor færdselssynd, indrømmet. Det svarer lidt til at snige sig af sted uden cykellygte, men at stå frem og sige, at man sgu gør det ofte, er noget helt andet.
Alle debattører ved, at man kan skrive noget i en god mening, men at det kan blive modtaget i en helt anden. Min modtagelse af 'Havecyklisten' er den, at i de senere år er cyklismen vundet frem (i øvrigt dejligt), men samtidig oplever jeg den tit som en cykelhær, der vælter frem og presser fodgængerne. Det finder jeg mig ikke i som fodgænger. De kan presse opad, kan de, og det kan K.V. også.
Og så overholder man reglerne. Ikke mere pjat!
Magnus: Et lidt dumt indlæg, synes jeg, for hvad er det, du respekterer hos K.V.? Og hvad er det, du ikke respekterer hos os.
Regner med et svar, jeg kan respektere.
Jeg siger med Magnus Berg-Pedersen: Hvorfor er I så sure og gamle og bange herinde? Gå over i Kgs Have og se, hvor hensynsfuldt Kristian Villesen og vi andre vaneforbrydere triller afsted. I må kunne finde noget mere værdigt at rase over...
Søren Markers og Magnus Berg-Pedersen - er det så også i orden, hvis barnevogntrillende viger ud på cykelstierne, hvor de har meget lettere ved at køre, fordi de uforstyrret kan køre ligefrem ? det har jeg set nogle gøre nogle gange, fordi fortovet var nærmest spærret af en stor gruppe fodgængere, der ikke kunne finde ud af at give plads. Jeg skal sandeligt lige love for, det ikke skortede på højlydte vrede kommentarer fra cyklisterne til den formastelige. Den ene af dem havde ovenikøbet et lille barn med ved siden af barnevognen. Fik det cyklisterne til at sætte farten ned eller holde kæft? Nej da.
P.S. Kristian Villesen kan for min skyld cykle al det han vil i Kongens Have, når han er alene. det er hans insisteren på konstant at cykle der, hvor der er beregnet til fodgængere, der er uforskammet.
Søren: Ja, far, vi skal nok finde noget mere værdigt, men svar mig lige: Er det forkert at cykle på gangstierne eller ikke? Sikkert et trættende spørgsmål fra en lille dreng, hvis far har travlt med at udrette værdige og store ting.
"Hvorfor er I så sure og gamle og bange herinde?"
Som sangeren Allan Olsen har udtrykt det:
"Lige så snart nogen er fyldt 30 og siger noget fornuftigt, så er de nogle sure gamle røvhuller … og fra Jylland."
Sidste del har “vi herinde"(!) så endnu til gode. Men giv tid …
@Søren Markers
22. september, 2015 - 13:40
" ... I må kunne finde noget mere værdigt at rase over..."
Vi raser over det uværdige; at udstille er at opfordre.
hmm, teoretiskset kunne man tillade cykler der, men kun i myldretidstimer. Og sætte bøden op udenfor myldretid...
Vi (hensynsfulde) cyklister ved godt, at det er forbudt at cykle i Kgs Have. Men vi gør det alligevel, ligesom vi også nogle gange spiller frisbee på Assistens Kirkegård og fisker uden fisketegn på Kastellet og plukker ramsløg i Botanisk Have og af og til får en sok, når vi vover os ud på for tynd is på Peblingesøen. Come on, Niels-Simon Larsen m.fl. – smid kontrollørkasketterne, nyd byen og vær lidt rummelige.
Søren Markers - dine sammenligninger holder ikke en meter, ja ikke engang en centimeter.
Når fodgængeren ser dig komme på cykel, ved vedkommende ikke, at du er en hensynsfuld cyklist. Tværtimod har vedkommende højst sandsynlig ret så mange erfaringer med hensynsløse cyklister. Så stig af cyklen og gå. Kongens Have er altså ikke så stor, at det tager uforholsmæssigt meget tid af dit liv at gøre det.
P.S. Jeg har i mit liv både været en ivrig fodgænger, bilist i en fandens hurtigt accelerende luksusAudi, som jeg brød samlige fartbegrænsninger i - når der var fri bane - og cyklist med superhurtige 10 gears racercykler. Jeg har konstateret, at cyklisterne er de langt mest arrogante og hensynsløse. De tror f.eks. at rødt lys ikke gælder for dem, så de kører da bare videre, når fodgængerne har grønt lys - og bliver nærmest fornærmede over, at fodgængerne krydser cykelstien, når de - altså fodgængerne - har grønt lys til at gøre det. Det falder dem ikke ind at sænke farten ved busstoppesteder, når bussen holder der og folk skal ind og ud. Tværtimod ser de højst fornærmede ud over, at cykelstien bliver krydset af buspassegerer. de bliver også fronærmede over, at folk ikke ser dem i mørket, fordi de ikke har lys på. En veninde var ved at krydse cykelstien en mørk aften for at komme hjem på egen matrikel, da hun nær var blevet væltet af en mørk cyklist på en sort cykel, der kom fræsende . Hun fik ovenikøbet en beskidt bemærkning, selv om hun var mere synlig end ham, og han derfor burde have taget hensyn. Eksemplerne på hensynsløse cyklister er efterhånden mange, så synet af en cyklist et sted, er kun er beregnet for fodgængere, udløser hos mange fodgængere stress. Derfor skal du hoppe af cyklen, der hvor du ikke må cykle. er det virkeligt så svært at forstå ???
@Søren Markers
22. september, 2015 - 23:58
Vi ved i er uartige, det behøvs i ikke skrive i avisen
Okay, jeg skal nok trække ...
trække luft ....
Efter samme logik som skribentens, er det også ok at køre bil på cykelstierne...
"Haha, konge artikel! Respekt herfra."
Egentlig meget godt set, for der er ganske rigtigt noget majestætisk over den udtrykte foragt for almengyldige love og regler, og for pøbelen, her repræsenteret ved noget så foragteligt (lavt?) som park-betjente.
Martin: Nemlig, og hvor ofte har jeg ikke set forargede cyklister banke på en bil, når den holder lidt uheldigt for dem. Lunten er meget kort, tolerancen lille. Der er ingen grund til at diskutere videre. Havecyklisterne skal bare have en bøde. Jeg leger skjul med mit barnebarn på Assistens og plukker fløjlsg...nej, ramsløg på volden, og jeg tror ikke, det er forbudt, og det gør heller ikke noget, at det ikke er forbudt. Jeg har ikke brug for at trodse forbud.
Tak for denne gang.
Debatten fortsætter ... D.d. i Politiken, hvor Hans Hertel giver sin mening til kende om cyklisten Kristian Villesen.