Læsetid: 2 min.

Middagssamtalen

Ugen har væ­ret travl. Du har for­sømt Face­book, Twit­ter og tv og har ikke haft avi­sen i hån­den, si­den du tøm­te post­kas­sen. Men for­tvivl ej. Uan­set om af­te­nen står på cham­pag­ne­fest med dine bor­ger­li­ge be­kend­te el­ler rød­vin med dine ven­stre­ori­en­te­re­de ven­ner, klæ­der In­for­ma­tion dig på. Her er, hvad I skal snak­ke om, og hvil­ke syns­punk­ter, der sik­rer dig op­mærk­som­hed ved middags­bor­det
Debat
12. september 2015

Hov, flygtninge

Dette var ugen, hvor vi opdagede, at der også er flygtninge i Danmark. Reaktionerne varierede fra spontan nødhjælp til spytklatter på Lolland.

Det røde synspunkt: Nu er de stakkels mennesker flygtet helt til Europa fra tøndebomber og halshugninger i Syrien. Kun for at havne midt i det værste helvede af dem alle, nemlig Danmark. Her er jo ikke sikkert for dem at være! De skal til Sverige. Jeg kørte selv et par stykker over broen i mit folkevognsrugbrød, efter jeg havde været i Rødby for at aflevere nogle urtekramkiks og en gammel oilskinjakke.

Det blå synspunkt: Så begynder det! Det her er jo kun første rystelse i det ragnarok, der venter Danmark og resten af Europa, hvis ikke snart vi får lukket de grænser. Danmark er et lille land, og der er slet ikke plads til alle de afrikanske gæstearbejdere. Jeg sejler jo heller ikke bare til Congo eller Saudi-Arabien og slår et telt op.

Bomben: Sæt stikprøvekontroller op på Øresundsbroen og snup alle dem, der kan spille fodbold. Vi kunne godt bruge en dansk Zlatan på landsholdet.

Ulovligheder i SKAT

SKAT imponerede endnu en gang, da det blev afsløret, at deres it-system både indhenter oplysninger om borgerne på ulovlig vis og inddriver gæld, som for længst er forældet.

Det røde synspunkt: Som om det ikke var svært nok i forvejen at argumentere for velfærd, omfordeling og gratis uddannelse i den her neoliberale tidsalder. Det er også på grund af alle de besparelser og det dér new public management. Hæv dog skatten, så vi kan få råd til et ordentligt it-system.

Det blå synspunkt: Som om skattefar ikke i forvejen havde fingrene langt nok nede i mine lommer. Nu skal jeg også overvåges og betale gamle dummebøder til staten. Hvem sagde Nordkorea, Stalin og Hells Angels? FØJ, siger jeg bare. I kan finde mig i banken, i færd med at flytte pensionsopsparingen til Maldiverne.

Bomben: Erstat SKAT’S it-system med en hær af dresserede chimpanser og sæt nogle konsulenter til at måle deres effektivitet.

Don Ø bag trem­mer

Hele Dan­marks wan­na­be Do­nald Trump, Flem­ming Øs­ter­gaard, blev idømt fire må­ne­ders fæng­sel for kurs­ma­ni­pu­la­tion i stør­rel­ses­or­de­nen 15 mil­li­oner kro­ner.

Det røde syns­punkt: Fire må­ne­der?! Ja, så­dan er det vel, når man har råd til en god ad­vo­kat. Og mil­li­oner­ne får han selv­føl­ge­lig lov at be­hol­de, det er klart. Don Ø har godt af at kom­me ind og brum­me den lidt. Det bur­de være ulov­ligt at være så slesk.

Det blå syns­punkt: Free Don Ø! Han er en dyg­tig er­hvervs­mand, og Dan­mark har brug for ty­per som ham, der tæn­ker krea­tivt og får virk­som­he­der til at væk­ste. Én lil­le fod­fejl, og så sætter vi man­den i fæng­sel? Det er som at klip­pe vin­ger­ne af en på­fugl og smi­de den i skral­de­span­den.

Bom­ben: Fire må­ne­der er in­gen straf for en mand som Don Ø. Lad ham i ste­det af­so­ne ved sam­funds­tje­nes­te som Klaus Riskjærs pri­va­te kok i et års tid.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her