Klumme

Showdown i computerbutikken

It-folket har fanget os i en ubrydelig Bermuda-trekant, som suger al rimelighed ned i et bundløst hul af ekstraregninger
28. september 2015

Jeg har ingen forstand på it overhovedet. Mine kompetencer inden for det tekniske er så begrænsede, at jeg ikke engang kan kamuflere det, når jeg forsøger at klage: Når jeg en sjælden gang bliver indigneret nok til at foretage det 45 minutter lange opkald til servicehotlinen hos den ene eller anden udbyder, så ser jeg for mig, hvordan supporteren fnisende hidkalder de andre ansatte for at kunne sætte mig på medhør og lytte til mine stammende forsøg på at beskrive fejlen og dens udslag.

For alt jeg ikke kan se, hvordan fungerer, er et uløseligt mysterium for mig. En cykel giver mening, eller en symaskine, men hvordan en lille boks i hjørnet i min stue gør, at denne klumme f.eks. kan rejse fra min computer til Informations redaktør er ren heksekunst, og havde jeg ledt inkvisitionen, var Bill Gates og konsorter røget på bålet. Medmindre de altså kunne have forklaret mig, hvad der foregik.

Og jeg frygter, vi tekniske analfabeter er tvunget til at true med flammer og tortur, hvis vi vil have it-folket til at give mening. Som jeg ser det med mine middelalderlige briller, så har de fanget os i en ubrydelig Bermuda-trekant, som suger al rimelighed ned i et bundløst hul af ekstraregninger: Ringer man til sin netudbyder, er de sikre på, at det er ens computer, den er gal med. Computerfabrikanten mener med samme overbevisning, at der må være en opdatering, man har installeret forkert, og udbyderen af software kan så til alles overraskelse afsløre, at hvis hans – i øvrigt glimrende programmer – ikke fungerer, så skyldes det, at man har valgt sig en klamphugger af en netudbyder.

Alle de her ansvarsfralæggelser bliver dels proklameret med en aura af total ufejlbarlighed, og man har som kunde – retarderet eller ikke – ikke andre chancer end at true med at flytte sit abonnement, købe en anden computer med andre programmer – og så få præcis samme behandling hos den næste treenighed.

For skulle man ikke have undladt at installere den opdatering, man sagde ja til 17. juli klokken 23:30? Det skulle man da garanteret, og man havde måske gjort det, hvis ens computer altså ikke havde insisteret som et overtræt barn med to liter cola i blodet.

Min helt igennem hjemmestrikkede analyse er, at vi har opbygget det system, vi har nu, for at beskytte de handlende mod kværulanter, hvilket man ikke behøver indgå i mange netdebatter for at se det rimelige i. Eller man kan bare stille sig i kø og høre, hvilke begrundelser folk bruger i forsøget på at få lov til at bytte tøj eller andre let gennemskuelige varer. Så selvfølgelig skal det være op til kunden at påvise, at der er noget galt med det købte.

»Den var ikke, som jeg havde regnet med,« er selvfølgelig ikke tilstrækkeligt.

Men på samme måde som markedet er et ubrugeligt værktøj, når man skal sammenligne produkter, man ikke forstår, så er almindelige køberetsregler ikke det store bevendt, hvis man skal være datalog for at kunne påpege, at man ikke får, hvad man betaler for hos sine it-pushere.

Og ja, jeg er med på, at verden – ikke mindst for tiden – har større problemer end mit hakkende internet og deraf følgende frustrationer, men det provokerer mig alligevel, at man så konsekvent reklamerer for og skovler penge ind på noget, man ikke leverer.

Tænk, hvis elværkerne havde samme forsyningsusikkerhed som internetudbyderne? Dét ville være et u-landsproblem og ikke et i-lands-ditto.

Lige nu er min netudbyder en form for moraliserende forælder, der ikke mener, jeg skal se tv eller sidde ved computeren ’i det gode vejr’.

Men det synes jeg ærlig talt må være mit eget valg, siden jeg nu er voksen. En retarderet voksen, men alligevel ...

Sebastian Dorset er komiker.
Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Elisabeth Andersen
  • Liliane Murray
  • Flemming Berger
  • Steen Sohn
Elisabeth Andersen, Liliane Murray, Flemming Berger og Steen Sohn anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Alle de her ansvarsfralæggelser bliver dels proklameret med en aura af total ufejlbarlighed, og man har som kunde – retarderet eller ikke – ikke andre chancer end at true med at flytte sit abonnement, købe en anden computer med andre programmer – og så få præcis samme behandling hos den næste treenighed."

Christian, Christian, Christian...
Tænker du slet ikke at du selv er ansvarsforflygtigelse når du vil have alle andre til at hjælpe dig med noget udstyr du selv har inviteret i, men ej har lysten eller evnen til at tilegne dig de kompetencer det kræves for at udnytte førnævnte udstyr?`

"Alle de her ansvarsfralæggelser bliver dels proklameret med en aura af total ufejlbarlighed, og man har som kunde – retarderet eller ikke – ikke andre chancer end at true med at flytte sit abonnement, købe en anden computer med andre programmer – og så få præcis samme behandling hos den næste treenighed."

Christian, Christian, Christian...
Tænker du slet ikke at du selv er ansvarsforflygtigelse når du vil have alle andre til at hjælpe dig med noget udstyr du selv har inviteret i, men ej har lysten eller evnen til at tilegne dig de kompetencer det kræves for at udnytte førnævnte udstyr?`

Fedt med stavekontrol, når den kupper mine ord fordi jeg ikke magter at stave.
Inviteret er selvfølgelig investeret.

Allan Frederiksen

Som tidligere supportmedarbejder kan jeg kun give Sebastian ret. Ansvarsfraskrivelsen er total, og for en akkord-arbejder gælder det om at få kunden af røret - ikke hjælpe kunden.
Og så er det rigtigt, rigtigt let, at skyde skylden på en af de ufatteligt mange aktører, der indgår i det færdige produkt.

Thomas Toft, Elisabeth Andersen, Jacob Lorensen, Gert Selmer Jensen, Flemming Berger og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Nu ved jeg ikke, hvilken udbyder hr. Dorset har, men min har været nede måske een gang det sidste år. Og jeg tror jeg kan tælle det på en hånd, hvor mange gange den har været nede i hele min tid som kunde, og det nærmer sig 10 år.

TJa.. At være IT analfabet er da det samme som at være bil/hus/hvidevare/alt-muligt-andet analfabet. Du lader dig udnytte. Din uvidenhed er selvvalgt.

Det er mig en gåde hvorfor folk som Sebastian Dorset er stolte af intet at vide om IT.

Thomas Tanghus, Janus Agerbo, Lennart Kampmann, Steffen Gliese, Morten Østergaard og Tor Thrysøe anbefalede denne kommentar
Nicholas Christian Langkjær Ipsen

Kære Christian,

Ligesom du når der er problemer med din bil ikke ringer til Honda, men tager på værkstedet, så må du tage kontakt til en fagperson hvis du vil have løst problemer du ikke kan overskue. Enten kan du få en udsendt fra din internet-udbyder, eller også må du bede producenten af din computer om at tage den tilbage og kigge den efter i sømmene, hvis den da stadigvæk er under garanti.

I værste fald må du selv finde et uafhængigt værksted(læs: IT-reparationsbiks) som kan ordne det for dig.

Der er som regel en ekstra udgift at betalte hvis man vil bruge et værktøj man ikke helt forstår. Jeg kan sagtens hjælpe dig med din computer, men når det kommer til f.eks. biler er jeg på bar bund. Send mig en besked, så ser jeg gerne på din.

Maskinstormer eller een stor familie, du vælger selv, så stop klynkeriet.
Har du bil, så vær ekstra opmærksom på fodgængerfelter, de ser ikke dig, men deres Iphone/Ipad hvor de er i forbindelse med 'familien' konstant.
Det elektroniske familieliv er kommet for at blive.

Lennart Kampmann

Uvidenhed er godt for business.

To strategier: a) lær det du er nødt til. b) betal dig fra det.

Hvis du ikke har penge nok til b) er du nødt til at følge a).

Med venlig hilsen
Lennart

Steffen Gliese, Dennis Berg og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

@ Anders Jensen,

"Tænker du slet ikke at du selv er ansvarsforflygtigelse når du vil have alle andre til at hjælpe dig med noget udstyr du selv har inviteret i"

Der er noget meget liberalt/borgerligt i den kommentar, "følg med eller fald ned, det er din egen skyld". Det er jo netop en liberal filosofi at gøre alt til noget selvforskyldt.
Vi er blevet så dygtige til at råbe 'selvforskyldt' efter hinanden.

Jeg går ud fra at du selv ved, hvordan alt hvad du har investeret i fungerer, ned til mindste detalje, din vaskemaskine, opvaskemaskine, dit TV, din bil, dit køleskab, og at du selv er i stand til at ordne alt, skulle noget gå galt?

Personligt hvis jeg køber en forbrugsgenstand, så skal den bare fungere, uden at jeg skal tage en phd først.

Jeg orker ikke at sidde og læse igennem en 172 sider manual, når jeg køber en brugsgenstand, og det ved udbyderne også godt, at de færreste gør, og netop derfor er den så lang. Ligesom forsikringsselskaberne ved at det er de færreste der inden underskrivelse af en police, gennemlæser betingelserne, det samme gælder banklån, dette bruges overalt og gøres bevidst af storkapitalen og det offentlige.

Jeg kører gerne bil, men jeg kan s'gutte reparere den.

Hvad jeg ser er, at Sebastian, netop påpeger en 'trend' i samfundet, som jeg synes vi bør tage alvorligt, og som man møder igen og igen overalt, ikke bare indenfor computer/internet-industrien, men også hos det offentlige, hos virksomhederne, osv. Netop den der med at kunden/borgeren, sendes fra Herodes til Pilatos, rundt i telefonsløjfer, designet til at kunden/borgeren skal opgive at komme igennem med sin 'klage' eller sine bekymringer, hvor hverken det offentlige eller virksomheder vil påtage sig det ansvar de burde. Det bliver tit til en trættekamp, hvor den store altid vinder til sidst, og kunden/borgeren står med sorteper.

Jeg er selv storbruger at hot- og techlines, jeg har installeret 'teamviewer' ved hjælp af en hotline, så jeg end ikke behøver at deltage i tingene selv, men kan lade de ansatte selv gå ind i min computer og ændre det der skal ændres, hvis noget er gået galt. Og jeg har tillid til de søde unge gutter og gutinder, som er vokset op i den digitale verden, og derfor har et langt større greb om disse ting end jeg nogensinde vil få.

Jeg installerede for nyligt internetforbindelse hos et familiemedlem. Nok er jeg IT-kyndigt, men jeg ved lige så meget om netværkforbindelse som menigmand - hvilket som regel ikke er ret meget.

Installationsvejledningen bestod af 4 punkter - tilsæt strøm, netværks-kabel, tænd, vent. Jeg venter, der er intet internet og den lyser rødt. Jeg kigger på bagsiden af vejledningen. Der står: "Lyser den rød, ring til det her nummer ###".

Jeg ringer og får fat i en høflig ung kvinde. Jeg fortalte at jeg havde sat strøm til, sat netværks-kabel i, tændt og ventet - uden resultat og med rødt lys. Hun beder mig om kundenummer og mit telefonnummer, så ville hun ringe når problemet var løst. Blot 5 minutter senere ringer hun tilbage for at meddele at de havde løst problemet. Hun forklarede mig årsagen, undskyldte besværet og ønskede mig en god søndag aften. Der har ingen problemer været siden. Det var hos et af landets største udbydere.

Man kan da blive nok så frustreret, når noget man synes burde virke, pludselig ikke virker og man ikke selv har kompetencerne til at reparere det. Det er dog ingen grund til at præsentere IT-verdenen som værende værre end den egentlig er.

Man plejede at kalde internettet for en informations motorvej, så for at holde mig til ånden i den gamle metafor, vil jeg tillade mig at kalde din artikel her for rent "road rage".

"Tænk, hvis elværkerne havde samme forsyningsusikkerhed som internetudbyderne?"

Der har du jo løsningen. Skift til internet fra dit elselskab. Det kan kun blive bedre end YouSee/TDC. Jo mere man ved om netværk og IT, jo mere bliver det klart at TDC levere et elendigt produkt til overpriser og kæmper med næb og klør for at hænge fast i fortiden så de kan forsætte med at malke deres guldkalv. Hvis ikke der var andre aktører der tvang dem frem, så ville vi stadig have ISDN og fastnettelefon.

Vejen til en god oplevelse på internettet:

1) Hvis du ikke er fanget i TDC monopolet, så skift til en fiberforbindelse
2) Har du ikke fiber, gå til punkt nummer 1 eller lev med dårligt net

Liliane Murray

Jeg har TDC, og har altid fundet, uanset hvilket land jeg har boet i, så er det det bedste med de 'nationale' udbydere, hvad enten det er TDC, British Telecom, eller Deutsche Telekom, de fleste andre udbydere (ikke fibernet), køber sig jo ind hos og kører jo alligevel på de nationale netværk, og det bliver blot en spørgsmål om at få det fra løvens hale istedet for dens hoved.

Steffen Gliese

Fibernet hos Fibia (tidligere Waoo) har kun fungeret godt hos mig.
Jeg er absolut ikke teknisk anlagt, men har dog alligevel haft held til at bygge mig et par pc'ere i tidens løb for at holde prisen nede.