Læserbrev

Danske somaliere er ikke kun gedehyrder

16. oktober 2015

Somaliere oplever »stærk diskrimination og stereotype forestillinger«, står der i rapporten Somaliere i København, der er lavet af Open Society i 2014.

Den fremmedhadske retorik stigmatiserer minoritetsgruppen og påvirker deres selvopfattelse.

Når Inger Støjberg (V) hævder, at »der er stor forskel på evnen og viljen til integration, alt efter om det er en kristen amerikaner eller svensker eller en muslimsk somalier«, skubber hun velintegrerede dansk-somaliere ud af fællesskabet. Og når Asger Aamund skriver: »Danmark har under ingen omstændigheder brug for en syndflod af [...] gedehyrder fra Somalia«, har det ingen effekt på de flygtninge, der drømmer om asyl.

Det negligerer til gengæld dansk-somalieres bidrag til samfundet.

Politikernes ord giver genklang i hverdagen. Derfor hører Hibo, der er somalier, sin veninde sige: »Selvfølgelig kan vi modtage syriske flygtninge, de er jo ikke somaliere.« Hibo er en 24-årig civilingeniør, frivillig og tidligere flygtning.

Uanset hvor godt somaliere klarer sig i samfundet, vil billedet, politikerne tegner, stå stærkere end de personlige relationer.

Uanset samfundsindsatsen bliver de danske somalieres respekt og plads i samfundet afgjort af andre.

Trods generaliserende retorik klarer størstedelen af dansk-somaliere sig glimrende.

Den nye generation nedbryder det negative billede ved at befinde sig i landets auditorier, engagere sig i frivilligt arbejde og lade deres stemmer blive hørt. Så hvorfor er det ikke pigen med fire jobtilbud, der tegner billedet af de danske somaliere? Vi dansk-somaliere har lagt øre til megen kritik. Og til forskel fra politikerne vil vi arbejde på at fremme integrationen. Hvis unge dansk-somaliere uden succes møder dem, der har succes, så er chancen for at genvinde troen på sig selv større. Gode eksempler skal frem i lyset.

Mange dansk-somaliere er velintegrerede, veluddannede og villige til at engagere sig i et samfund, de kalder for deres hjem.

Abdirahman Awad, Hamdi Ashur, Ibrahim Dahir Hanaf, Mary Consolata Namagambe og Tine Billekop Reinert, Udlændinge Vejleder Udlændinge, www.uvu.dk

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Madsen

"Trods generaliserende retorik klarer størstedelen af dansk-somaliere sig glimrende."

Skulle vi ikke lige kigge den påstand efter i sømmene? Her fra Danmarks Statistik:
http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/19004/indv.pdf

Beskæftigelsesfrekvenser for 30-59-årige i 2013:
Somalisk oprindelse: 27,6%
Dansk oprindelse: 82,3%

Fire ud fem kvinder fra Somalia er på offentlig forsørgelse. Tallet for danskere er 26%.

Kriminalitetsindekset for 15-79-årige mænd med somalisk oprindelse i 2013 er på 189, når tallene er justeret for alder og socio-økonomisk baggrund, altså knap dobbelt så højt som for mænd med dansk oprindelse.

Jeg er sikker på, at der er mange positive historier, og disse skal bestemt fremhæves, men lad os diskutere ud fra fakta for overhovedet at kunne have en kvalificeret offentlig debat om disse ting.

Så en påstand om, at flertallet klarer sig glimrende kræver i hvert fald en stillingtagen til, hvad 'størstedelen' og 'glimrende' dækker over.

Gert Selmer Jensen, Finn Thøgersen, Mohamed Abdulahi, Finn Nielsen, Claus E. Petersen, Klaus Aagaard og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar

Du har ret i, at vi kunne have udtrykt os mere præcist! ”Størstedelen” er baseret på den tilgang vi har observeret af dansk-somaliere til de gymnasielle- og videregående uddannelser. Vi rejser debatten nu, fordi vi ikke er blinde for den berettigede kritik. Det er også derfor, at vi vil gøre vores for at fremme integrationen, ved at give unge dansk-somaliere en håndsrækning. Vores pointe med artiklen er, at understrege, at man ikke kan ændre på problemerne alene ved at pege fingre, eller fremhæve et enkelt individ som repræsentant for en minoritetsgruppe. Der skal konkrete tiltag til, hvis vi virkelig ønsker at ændre på statistikken.

Bente Petersen, Karsten Aaen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar

Somalierene klare sig glimerende. De klare sig glimmerende i forhold til hvad, kriminalitet, 90% kunne vaere, men er det ikke?,5 ud af 5 kvinder kunnde vaere paa bisstand men kun 4 er. Beskaftigelsesfrekvens kunne vaere 10% men er 27.6.
Jo Somalierne klare sig glimenrende.

Benjamin Hansen

"Mange dansk-somaliere er velintegrerede, veluddannede og villige til at engagere sig i et samfund, de kalder for deres hjem."

Hvad dækker mange lige over i denne for bindelse?
Er det et flertal? Er det noget forfatter synes? Hvor have påstand fra?

Benjamin Hansen

Hvad var dem fra somalia før de kom hertil?
Var" mange" af disse "gedehyrder", da de kom her til?
Hvis de er blevet noget efter, er største delen vel blevet det på basis af det, som det Danske samfund har givet eller foræret dem.

Vibeke Rasmussen

"Den fremmedhadske retorik … Asger Aamund skriver: … Politikernes ord giver genklang i hverdagen."

Ærgerligt at I blander Asger Aamund ind i indlægget, og lader ham repræsentere "billedet, politikerne tegner". Han er som bekendt ikke politiker, og "politikerne" kan derfor heller ikke tages til indtægt for hans ytringer. Det forplumrer bare jeres ellers vigtige budskab og mission.

Men også herfra held og lykke med, og respekt for, jeres projekt.

Kære Vibeke,
Der har tidligere stået "politikere og meningsdannere", det er desværre røget i en redigering. Det beklager jeg. Men vi er skam godt klar over hvem, Asger Aamund er. Og tak til dig og Jørgen!

Per Ulrik Hansen

Held og lykke med jeres projekt. Det er fuldstændig korrekt, at politikernes udtalelser ikke fremmer noget godt, og at de kun er til for at tilfredsstille vores formodede indre svinehund.

Vibeke Rasmussen

Hamdi Ashur, jeg er ked af, hvis min kommentar kunne opfattes som en (nedladende!) insinuering af, at I ikke skulle være klar over, hvem Asger Aamund er. Sådan var den på ingen måde ment. Men vi er jo desværre ikke altid, især når vi udelukkende kommunikerer gennem skrift, selv herre over, hvordan vores ord bliver (mis)opfattet.

Og hvis der så ovenikøbet er en redigering ind over … ;)

Mvh. :)

@Vibeke Rasmussen.

Hvorfor føler du dig nødsaget til en hændevridende forklaring til en af forfatterne efter at har påpeget en svaghed I artiklen?
Uanset om det var en redigeringsfejl var det en fejl.
Hamdi Ashur's forklaring giver mening og videre er den ikke.
Reagerer du sådan fordi de fleste af forfatterne I din underbevidsthed er stakkels brune mennesker som du mener skal special beskyttes, er du en slags racist?
;+)

Mohamed Abdulahi

Mohamed Abdulahi (macaane)
Mange somalier er træt af medierne og folkvalgte politiker der fremstiller somalier som passive, tilbageholdende og undertrykte, selv om at der er mange velfungerende og vel integreret unge og voksne Somaliere som vil gerne vise, at de er stærke, og kræver de bliver behandlet ligeværdigt lige som alle andre dele af befolkning.
Hver år af der tusidvis af somalier der tage lange videgeånde uddannelse og andre står tidligere hver morgen op og tage på arbejde. På trods af at mange af os føle sig at de er en del af de danske samfund, så er det sørgeligt, at vi er nået dertil, at selv vores Folke valgte politikere bruge os som et dårlig eksempel for integrationen.

Vibeke Rasmussen

@ Erik Hansen

Det er nok noget nær det sidste, nogen kan beskylde mig for at være … 'hændervridende'. Om jeg er racist derimod? Tja, 'it takes one to know one', så det vil jeg trygt overlade til dig at afgøre. :)

Vi taler om dansk-somalierne, altså somaliere som er børn af de somaliere der kom hertil for 20-25 år siden. Og som nu, er også min erfaring, når jeg kører i bus eller tog til mit arbejde hver morgen, går i gymnasiet, på teknisk skole, på sosu-skole, på handelsskole, og på universitetet. Og de, og andre befolkningsgrupper, i dette land har altså ikke brug for at nogle peger fingre ad dem. Og siger at de aldrig kommer til at bidrage positivt til dette land. Alt for ofte er det nemlig en selvopfyldende profeti.

ps: Asger Aamund synes at have glemt, at en vis præsident i USAs far altså var gedehyrde i Kenya. Før han kom til USA og blev far til - wait for it - Barack Obama, USA nuværende præsident.

@Vibeke Rasmussen
Ok, jeg er måske noget hysterisk, men jeg ville bare være helt sikker.
PS. Jeg spurgte min (kulsorte) partner hvad hun mente og hun syntes at spore noget som kunne forstås som en lidt nedladende høflighed i din reaktion.
Selv med den bedste vilje er det ikke altid nemt at navigere i dette tema :-)

Bente Petersen

Jeg skammer mig over den danske indtstilling til flygtninge og indvandrere -I dette tilfaelde Somalier ... Jeg arbejdede I Somalia I mere end 4 aar og laerte NUL Somali - det var for svaert syntes jeg.... Een af pigerne jeg gik paa universitet med (RUC) for 2 aar siden, talte fuldstaendigt dansk og Jeg spurgte hende, ''hvor learte du at tale saa godt dansk''... hun grinede og sagde ''jamen jeg er da foedt her'' ... I sin indstilling til studie - etik- haardt arbejde var hun super... men hun var ogsaa MEGET DANSK i den made hun saa paa tingene og hendes humor ... Der hvor jeg bor er der mange Somaliske familier - - naar boerne gaar med deres mor paa vejen snakker de dansk... de somalier jeg har moedt, der er buschauffoerer er megt hoeflige og goer et lige saa godt arbejde som dem der hedder Olsen eller Petersen og deres kammerater taler ordentligt til dem ... ..... hvorfor skal alle de, der er lidt anderledes kanoefles? Som mennesker har vi SAA MEGET mere tilfaelles end some skiller os !!!!

jens peter hansen

Det er fuldt forståeligt at man er dødtræt altid at skulle pisses på, men det ændrer jo ikke på at mange med ikkevestlig baggrund i snit klarer sig dårligt i DK, med undtagelse af efterkommere fra Sri Lanka og Vietnam. Hvordan løser man lige det problem ?