Kommentar

Er generation Volkswagen kaput?

Den seneste skandale er en alvorlig trussel mod tyskernes selvopfattelse som et dygtigt og ordentligt folk. Og den illustrerer, at vi i Tyskland har en elite, der generelt får lov til at slippe af sted med for meget
Debat
10. oktober 2015

»Der Selbstmord« – Selvmordet, stod der på forsiden af Der Spiegel i ugen efter, at #dieselgate – skandalen, der omhandler Volkswagens fusk – kom frem i offentligheden. På forsiden, der henviser til Volkswagens slogan, »Das Auto«, bærer mørkklædte mænd den ikoniske bil VW Beetle til graven.

Fuskeriet i virksomheden kan bringe koncernen tæt på dens undergang, fordi dens gode image går tabt. Udtrykket ’made in Germany’ risikerer i fremtiden at sende et dårligt signal.

Samtidigt er VW-krisen mere end den økonomiske katastrofe, som mange tyske og internationale medier først og fremmest fokuserer på.

Krisen er en trussel mod tyskernes selvopfattelse som et dygtigt og ordentligt folk. Volkswagen er nemlig ikke kun Tysklands største private arbejdsgiver og en økonomisk sværvægter, men også et nationalt identifikationssymbol. Volkswagen er Tyskland. Der Spiegel kunne lige så godt have skrevet »Unser Deutschland« på forsiden med billedet af begravelsesoptoget.

I ingen anden tysk virksomhed kunne en lignende skandale have ramt landet og folkesjælen så dybt.

Demokratiserende biler

Volkswagen blev grundlagt af nazister. Et kendt fotografi viser Adolf Hitler, da han i 1938 var til stede ved påbegyndelsen af byggeriet af den første VW-fabrik. Tanken var at bygge en bil, som alle havde råd til – en folkevogn. Dette blev dog først realiseret efter krigen, idet Nazityskland først og fremmest brugte fabrikken til at producere krigsmateriel – og det med brug af tvangsarbejdere.

Men ligesom Volkswagen står for Tysklands dunkle fortid, står bilproducenten, der har flest ansatte af alle private virksomheder i Tyskland, også for landets økonomiske vækst. I årtierne efter krigen var VW nemlig en central del af det såkaldte Wirt-schaftswunder, hvor landets økonomi boomede.

I denne periode kom den ægte folkevogn på markedet – bilen, som demokratiserede den automobile bevægelse. Først var det Boblen, som blev købt af folk i massevis, og fra 1974 var det også Golfen.

Generation Golf er titlen på en af de bedst kendte tyske non-fiktionbøger inden for de sidste 15 år og er blevet et synonym for de tyske borgere, der er født omkring 1970. Udtrykket ’generation Golf’, der i øvrigt bruges flittigt i daglig tale og er den tyske pendant til forfatteren Douglas Couplands ’generation X’, viser, hvor stor tilknytningen til virksomheden er for selv de tyskere, der hverken arbejder for VW eller bor i Niedersachsen, hvis delstat er virksomhedens største aktionær.

Andre skandaler

Volkswagen har siden Anden Verdenskrig gjort meget for at råde bod på sin nationalsocialistiske fortid – blandt andet ved at give erstatning til tidligere tvangsarbejdere. Åbenheden om den dunkle fortid har gjort det muligt for VW at positionere sig selv som en vigtig spiller i både den europæiske og den internationale bilindustri.

Men på trods af Volkswagens succes er den nuværende skandale faktisk ikke den første i nyere tid. VW’s tidligere direktør Peter Hartz brugte virksomhedens midler til bestikkelse af en nøglemedarbejder i tillidsrepræsentationen – blandt andet gik pengene til at betale prostituerede – og måtte træde tilbage i 2005.

Hartz er dog også kendt som manden, der udviklede en berømt arbejdsmarkedsreform for den tidligere tyske forbundskansler Gerhard Schröder. Den såkaldte Hartz-Reform skulle gøre det mere attraktivt at arbejde frem for at leve som arbejdsløs på en social ydelse, og tanken bag er god. Mange er af den overbevisning, at Tysklands nyere succes også har meget med Hartz at gøre.

Hartz-skandalen og dieselgate har noget grundlæggende til fælles: Mens tyske lønmodtagere skal øge produktiviteten for at gøre landet mere konkurrencedygtigt, findes der mennesker i eliten, som ikke bliver kritiseret. De misbruger deres position og tilfører Tyskland og landets omdømme unødvendige skader.

Den seneste skandale er en hån mod de almene VW-medarbejdere, som yder en seriøs indsats for virksomheden. Når få personer i ledelsen fusker sig gennem biltests, er det ikke kun virksomhedens omdømme, men også medarbejdernes job, der kommer på spil.

Skandalerne tyder på, at vi i Tyskland stadig har et problem med hierarkier. Det må være muligt at stille sig kritisk over for ledelsen, hvis tekniske udfordringer ikke kan løses på ønsket vis. At fuske sig til et drømmeresultat bør ikke være en mulighed.

Jeg er ret sikker på, at den danske virksomhedskultur, hvor det ikke kun er en naturlig procedure at afskedige folk, men hvor man samtidig behandler chefen på lige fod med sine medarbejdere, er med til at forhindre, at man i Danmark har lignende problemer.

Clemens Bomsdorf er tidligere korrespondent i Danmark for The Wall Street Journal og skriver i dag for bl.a. Die Zeit

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

georg christensen

VW, konsernens " kaput" , er nok et lidt kraftigt udsagn, alligevel ser jeg fremskridt, og forudser at den næste er på vej "Monsanto". USAs kemiforurenings "fidusmagere", som sammen med IS siger: For os eller imod os?. Hovedet af, hvis du er imod, eller følg "kæft trit og vores retning".

VW er bare et udmærket eksempel på, at noget bør ændres "OVERALT", hvis ikke "LIVET" overalt bare ønsker at destruere os selv.

"At fuske sig til et drømmeresultat bør ikke være en mulighed." siges det bl a i den udmærkede artikel.

Måske er atiklen lidt af et "et tunnelsyn" , al den stund, den fokuserer på hierakiet og eliten i samme.

Vi ser eksempler på
-at forskere snyder med resultater samt beriger sig ved at tage af forskningsmidlerne
-at sportsfolk doper sig for at vinde
-at politikere og NGO-folk tager på dyre såkaldte faglige rejser med masser af fut og fjas
-at ansatte i det offentlige og i det private modtager "gaver" fra potentielle leverandører til deres virksomhed
-at folk snyder med deres CV og deres eksamenspapirer for at få jobs og karriere
- at plejepersonale udnytter demente
-at advokater og revisorer går over "stregen"
o s v.

Sagen er vel, at hvis en person er "fusker" og "plattenslager" af natur, så vil denne person fuske og slå plat uanset hvor, denne person arbejder eller "folder sig ud".

Heldigvis er det overvældende flertal ordentlige mennesker, men eksistensen af plattenslagere og fuskere nødvendiggør systemer med gennemsigtighed og indbygget kontrol - ellers går det galt .