Klumme

Ingen tænker, at jeg er en kvinde med værdighed

At være kvinde fra Thailand er i manges øjne lig med at være prostitueret. Mænd ser ikke på mig og tænker, at jeg er en kvinde med uddannelse og værdighed, der er i Danmark, fordi jeg søger asyl. De ser en kvinde, som de formoder er villig til at bytte sex for en opholdstilladelse
9. oktober 2015

Det er sket mange gange, men det her er en af dem, jeg husker: Jeg stod i Netto et sted i København i færd med at købe fødevarer, da en mand nærmede sig. Han var omtrent 50 år, buttet og gråhåret. Han lignede en mand, der var vant til hårdt arbejde, og da han henvendte sig til mig, troede jeg, at han ville spørge mig om noget ganske normalt. At han ville spørge mig, hvad klokken var eller sådan noget. Men i stedet spurgte han, om jeg var fra Thailand.

Ja, svarede jeg, for det er sandt; jeg er fra Thailand, og på det tidspunkt havde jeg kun været i Danmark i ganske få måneder.

Så trak han sin pung op ad lommen og fandt et stykke papir frem, som han rakte mig. Der var flere ens papirer i pungen, kunne jeg se, og på sedlen var der fortrykt en besked: Jeg er en italiensk mand, stod der, jeg arbejder som ingeniør og er halvtreds år gammel. Teksten fortsatte med at pointere, at han havde dansk pas og ledte efter en kone fra Thailand eller Filippinerne, og at papirarbejdet i forbindelse med ægteskabet ville blive ordnet – han ville selv stå for alle udgifterne for den kvinde, der sagde ja til at gifte sig med ham.

Det var i dét øjeblik, jeg blev klar over, hvordan europæiske mænd ser på thailandske kvinder: som prostituerede. Som kvinder, der kun er noget værd, hvis vi går i seng med dem. Og jeg skammede mig.

Den dag i supermarkedet var ikke første gang, jeg er blevet chikaneret, fordi jeg er enlig mor og fra Thailand, og det vil sikkert ikke blive den sidste. Men det triste er, at jeg føler, at det stiller mig ringere som asylansøger. Ingen tænker, at jeg er en kvinde med værdighed og en høj uddannelse. Ingen lytter, når jeg siger, at der er store politiske problemer i mit land for dem, der som jeg ikke elsker det thailandske monarki.

Da jeg havde læst mandens besked til ende, følte jeg en voldsom desperation. Jeg fortalte ham, at jeg ikke havde søgt til Danmark for at finde et bedre liv, men for at få retsbeskyttelse, og at jeg ikke mente, at jeg var i hans målgruppe. Men han insisterede. Havde jeg måske nogle thailandske veninder, som kunne være interesserede, spurgte han, sådan at de kunne blive i Europa?

Med et skarpt blik svarede jeg: Nej – jeg har ingen thailandske veninder, der opholder sig her i landet, fordi de søger vestlige ægtemænd. Desværre.

Jeg sagde det så tydeligt og med så fast en stemme, som jeg kunne, og alligevel gav manden ikke op. Han lænede sig ind over mig og sagde: »Jeg er meget interesseret. I dig.«

På det tidspunkt havde jeg ikke flere ord i mig. Jeg vendte mig fra manden og gik langs hylderne, men hver gang jeg stoppede, stod han lige ved siden af mig i færd med at række ud efter en vare, der tilfældigvis stod lige netop der, hvor jeg var standset. Til sidst måtte jeg løbe ud af Netto for at komme væk fra den skamløse italiener.

Intet ved manden og hans fortrykte besked gav mig lyst til at blive hans kone – det er svært at forestille sig nogen, der ville få lyst til det. Men der var alligevel én ting, han gav mig lyst til: Nemlig at råbe til verden, at det at være født som kvinde med thailandsk statsborgerskab ikke betyder, at jeg kun er interesseret i sex. Det betyder ikke, at alle mænd har ret til at chikanere mig. Der findes masser af thailandske kvinder, der er veluddannede, som ernærer sig som lokalpolitikere, laver street food eller åbner små butikker; Kvinder, der vender ryggen til sexindustrien i Thailand.

Så min bøn til den italienske mand og til alle andre med samme intentioner er, at de holder op med at rejse til Thailand for at støtte sexturismen. På den måde vil den ikke længere være den økonomiske rygrad, der holder landet oprejst.

I stedet burde man sørge for, at thailandske kvinder får lige adgang til uddannelse og arbejde. Så vi kan få vores værdighed tilbage. Så europæiske mænd ændrer deres syn på os. Så de thailandske kvinders image kan ændre sig fra at være hele verdens prostituerede til at være hele verdens succesrige direktører.

Yechiela Pojanamesbaanstit har arbejdet som journalist og researcher, og er en del af redaktionen bag denne særudgave af Information, der udelukkende er skrevet af flygtninge.

Skrevet i samarbejde med Johanne Pontoppidan Tuxen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Der går noget galt her.
Meget galt.
Jeg tror, nogle tilflyttere/flygtninge i Danmark har fået den opfattelse, at europæere og danskere ikke også har deres problemer og har brug for at opfinde diverse små nicher og tricks for selv at overleve.
Danmark - og Europa- oplever massiv arbejdsløshed og krisestemning. Især Sydeuropa er ramt. Og i modsætning til hvad man skulle tro og hvad vores regeringer måtte ønske at give udtryk for, er der mange mennesker som IKKE harnoget at leve af - eller for - og prøver at finde sig et ståsted, en indkomstmulighed og , hvorfor ikke ofså kærlighed og samhøringhed med andre mennesker.

Nej, alle europæere opfatter ikke thailændere som prostituerede.
Det er en misforståelse.
Men ligesom der er et vist antal kiks, misforståelser, fordomme og tosser internt i Thailand, ligesådan er det også i Danmark og i resten af Europa.
J

Charlotte Primdal

Det dårligste argument i hele verden for ikke at tage en problematik alvorligt er: "Jamen jeg har jo også problemer".

Den problematik der her beskrives er så afgjort reel og jeg kan levende forestille mig, hvor ubehageligt det må være at blive opfattet som potentiel prostitueret pga. ens nationale tilhørsforhold.

Jeg havde engang et skænderi med min mor og stedfar, fordi jeg gav udtryk for at jeg synes det er slaveri at danske mænd køber en kone fra udlandet. Det er jo ofte netop fra Thailand. De mente at kvinderne jo selv vælger og at de jo også har det meget bedre her, og at min kritik derfor var forfejlet. Det er min opfattelse at deres holdning er den gængse holdning i Danmark. At vi nærmest gør asiatiske kvinder en tjeneste ved at lade europæiske mænd købe dem.

Det er naturligvis dejligt hvis Lise Lotte Rahbek har ret i at det ikke er alle europæere der har dette syn på sagen. Nu er det jo naturligvis heller ikke "alle mænd" @Klavs Hansen, der henvender sig til thailandske kvinder og spørger om de er til salg. Men når man som kvinde har været udsat for en bestemt ubehagelig, nedværdigende overgrebshandling fra en mand, så kommer man nemt til at føle at problemet er "alle mænd". Og hvis man så bliver udsat for det en gang om måneden, eller måske endda en gang om ugen, ja så er det lidt småligt hvis man som mand afviser den ubehagelig erfaring med et hånligt: "Nu er det jo ikke alle mænd der er problemet". Det er muligt det ikke er alle mænd der er problemet, men mænd med din holdning er så sandlig en del af problemet. I nægter nemlig at tage den erfaring kvinder gør sig med mænd, alvorligt, og dermed underkender I at der begåes overgreb.

@Yechiela Pojanamesbaanstit, nu ved jeg ikke om du læser kommentarsporet, men vær forvisset om at danske feminister godt ved at, for alt det er røvsygt at være skandinavisk kvinde, så gør det "hvide privilegie" det noget nemmere, og der ses, desværre, i meget højere grad ned på asiatiske kvinder, som også i højere grad opfattes som legitime mål for overgreb. Desværre har jeg ikke noget svar eller nogen løsning, kun anstændigheden til at anerkende problemet.

Lise Lotte Rahbek

Charlotte Primdal
Selvfølgelig har Lise Lotte Rahbek ret i, at det ikke er alle europæere som er snotdumme og fordomsfulde overfor asiatiske kvinder,
ligesom ikke alle danske mænd køber kvinder i Asien.
Der findes skam også danske mænd som gifter sig med thailandske kvinder, fordi de indbyrdes kan lide hinanden og gerne vil leve sammen,
men dine fordomme fortæller dig, at danske mænd KØBER thailandske kvinder?
Tillykke. Du har lige skudt dig selv i foden.

Nu ved jeg ikke i hvilke kredse I bevæger jer, men jeg kender altså ingen mænd der har købt sig en asiatisk kone eller har planer om sådan noget. Ja, jeg har hørt at problemet eksisterer, ligesom jeg har hørt at der findes en sexindustri i Thailand. Der findes forresten også en sexindustri i Tyskland, Danmark, Polen, ja selv det (skin)hellige Sverige, og hvor der findes sådan en industri er der også kvinder og mænd der bliver misbrugt og mishandlet og set ned på.

Det er altså hverken et Thailandsk problem eller begrænset til kvinder vil jeg gerne hilse og sige.

Naturligvis kan jeg forstå at en menneske der bliver forulempet på den måde som beskrevet i artiklen bliver sur, frustreret og vred, og når man er vred griber man gerne bøssen og skyder med spredhagl.

Men derfor bliver det ikke en dyt mere retfærdig, og det burde en professionel journalist vel være klar over. Generaliseringer har aldrig hjulpet sandheden.

Det gør Charlotte Primdals argumenter heller ikke. Jeg føler mig faktisk ganske alvorligt forulempet af at blive smidt i en skuffe med idioter der lader sig styre af deres pikhoveder alene på baggrund af mit køn. Og jeg kan også hilse og fortælle at jeg (da jeg stadig var ung og tiltrækkende) mere end en gang er blevet behandlet på en lignende måde som artiklens skribent her fortæller. Af kvinder som typisk var lidt ældre end mig og mente at jeg hverken burde eller kunne sige nej til et tilbud af et uforpligtende engangsknald - alene fordi jeg var en ung mand.

Nu mener jeg selv ikke at jeg har taget varige men af disse oplevelser, men de var i hvert fald så ubehagelige og nedværdigende at jeg stadig husker dem 40 år senere.

mvh.

Søren Rehhoff

Forstår ikke rigtig Klavs Hansen og Lise Lotte Rahbeks kommentarer. Yechiela Pojanamesbaanstit hævder sådan set ikke, at alle europæsike mænd har et specielt syn på thailandske kvinder, men snarere at fordi hun er thailandsk kvinder giver det ikke automatisk alle mænd ret til at chikanere hende, det er noget lidt andet og noget som hun vel er i sin gode ret til at mene. For øvrigt underligt med den italienske mand der prøver at købe en kone i supermarkedet. Er det sådan man gør i Italien?

Lise Lotte Rahbek

Søren Rehhoff
Så opfatter vi forskelligt.
Jeg læser en sætning som denne fra kolofonen: "At være kvinde fra Thailand er i manges øjne lig med at være prostitueret." og får opfattelsen, at Yechiela Pojanamesbaanstit har fået opfattelsen, at mange europæere tror, at det af være kvinde fra Thailand er lig med at være prostitueret.
Jeg kan ikke se, hvordan det citerede kan opfattes anderledes.

Jeg deler ikke denne opfattelse og kender rigtig mange europæere, både mænd og kvinder, som ikke har en opfattelse af thailandske kvinder som prostituerede. Og det giver jeg udtryk for. Ligesom jeg ville have haft indvendinger hvis det var en philipinsk kvinde, en grønlandsk kvinde eller en homoseksuel eller en anden her i landet residerende minoritet, som bliver chikaneret.

Een italiensk mand i Netto med et skriftligt forfattet frieri kan i mine øjne ikke være repræsentativ for ret mange mænd i Europa.
Jeg har ikke hørt om fænomenet andre steder fra, men derfor kan det godt findes i et mindre antal.
Så.. hvad og hvordan kan jeg forklare bedre?

Søren Rehhoff

@ Lise Lotte Rahbek

Prøv at læs dine tidligere kommentarer. Bare til din oplysning "mange" er ikke det samme som "alle".

Lise Lotte Rahbek

Søren Rehhoff
Deri har du sandelig ret.
Lige nu forstår jeg heller ikke formålet med at forsøge at fornærme mig. Så du får ret. Og jeg går et andet sted hen.