Kronik

Nej, jeg har fandeme ikke talt mine æg i dag

Jeg er 32 og har ingen aktuelle planer om at få børn. De sidste, der skal blande sig i den beslutning, er Københavns Kommune og Danmarks Radio
Jeg er 32 og har ingen aktuelle planer om at få børn. De sidste, der skal blande sig i den beslutning, er Københavns Kommune og Danmarks Radio

Pernille Sloth/iBureauet

13. oktober 2015

Jeg er ved at tabe mine nyindkøbte frosne laksefileter og hindbærsyltetøj, da jeg bliver overmandet af en reklamesøjle uden for Netto. »Har du talt dine æg i dag?« skriger plakaten til mig.

Først er jeg forvirret. Jo, jeg har vel fem skrabeæg tilbage i køleskabet, som skal bruges til pandekager i morgen. Nej, lyder det fra plakaten. Dem i æggestokkene! Nåh, nej de passer fint sig selv, men jeg bløder et ud i toilettet om måneden, hvis det har interesse?

»Din chance for at blive mor er dobbelt så stor, når du er 25, som når du er 35,« galer plakaten videre med Københavns Kommune som primær afsender.

Hov, nu er det ikke bare gak, men decideret forkert.

I lørdags havde DR så fundet ud af, at det er en del af public service-forpligtigelserne at få de unge kvinder til at reproducere. Her er et lille uddrag fra showet ’Knald for Danmark’:

Nordjyden og pensionisten Annelise fortæller, hvordan de 20 børn på gaden legede gemmeleg og sparkede til dåse i hendes barndom. Scenografien er et falmet sort-hvidt fotoalbum, sol, stokroser og smalle brostensgader. Klip til regnvejrsdag i nutiden. Den 58-årige dagplejemor Jonna frygter en fyring, fordi hun har for få børn at passe. Faktisk er hele landsbyen ved at dø på grund af det lave fødselstal. Klip til studievært Mads Steffensen, der heldigvis har fundet løsningen: »Nogle af dem, der kan gøre noget ved det, er landets unge familier.«

Klip til barnløst ungt par med egne firmaer og triatlontræning. Seerne får også at vide, at p-piller øger risikoen for blodpropper, at hyppig motion skader fertiliteten, at 35-årige kun har 12 procent chance for graviditet (pr. menstruationscyklus, men det står så småt og i så kort tid, at ingen når at læse det), og søreme om ikke også selvmord blandt mænd kobles til manglende børn. Showet slutter med, at Bubber erklærer, at meningen med livet er at få børn. Bum!

Hvor er beviserne?

Lad os begynde med dommedagsprofetierne om kvinders faldende fertilitet. Var der ikke et amerikansk-italiensk studie fra 2004, der viste, at næsten lige så mange 35-39-årige som 19-26-årige blev gravide efter at have prøvet et år?

Der var også forskere fra blandt andet Aarhus Universitetshospital, der så sent som i 2013 viste, at 30-årige faktisk er de mest fertile. Dertil kommer et historisk studie fra 1957, der peger på, at fertiliteten først begynder at falde for alvor efter de 35 år. Copenhagen Fertility Center skriver på deres hjemmeside om chancen for at blive gravid efter de 35 år: »Der ikke er noget skarpt fald i fertiliteten hos kvinder, og fertiliteten er forbavsende god i forhold til de mange rygter, der er om dette.«

Jo, vi bliver ældre og ældre, inden vi stifter familie, og vi føder færre og færre børn. Men helt præcis hvor er beviserne for, at den lave fertilitetsrate skyldes, at kvinder bevidst udskyder moderrollen, til de er løbet tør for æg? I Irland er førstegangsfødende omkring 30 år, mens landet har en af de højeste fertilitetsrater i EU med to børn pr. kvinde. Desuden forblev hver fjerde danske kvinde barnløs for blot få generationer siden, mens det kun er 13 procent i dag. Der er altså myriader af forklaringer på, at børnetallet falder, som ikke involverer, at kvinden blev gold, mens hun oksede i sin souschefstilling.

Derfor ender kampagnen fra Københavns Kommune og DR-showet med at være banal moraliserende og formynderisk, og det er der aldrig kommet børn ud af. Til ingen tider og i ingen lande har en oplysningskampagne kunnet bremse de stærke samfundsstrukturelle kræfter, der presser fødealderen op. Selv uovervindelige Putin har forsøgt at få russerne til at producere flere små bjørneunger, men uden held.

Læs også: Skal staten blande sig i dine æg?

Blår i øjnene

Kunne Københavns Kommune og staten derfor ikke prøve at arbejde med strømmen i stedet for mod den? Førstegangsmødre bliver ældre og ældre, deal with it!

For eksempel er over halvdelen af kvinder over 40 år stadig fertile, men sølle 900 40-årige fik børn i 2014. Til sammenligning fødte de 30-årige 4.300 børn. Måske man skulle rette kampagneskytset mod dette uudnyttede, frugtbare potentiale hos kvinder over 40 år og så give de yngre medsøstre en pause. DR kunne så passende lave programmet ’Efternølere for Danmark’.

I Danmark har vi også meget strikse regler for ægdonation og nedfrysning af æg. En opblødning ville unægtelig gavne børnetallet.

Men der lød et ramaskrig i foråret, da sædbanken Cryos tilbød kvinder kontanter og wellness-ophold i Spanien i bytte for æg. »For at tjene penge lokker man danske unge piger til Spanien,« udtalte chef for fertilitetsklinikken på Rigshospitalet Søren Ziebe blandt andet til TV 2. Men, Søren Ziebe, det er Sunny Beach, der lokker unge piger. Cryos giver derimod et godt tilbud til myndige, selvstændige kvinder.

Ligesom hos Københavns Kommune så er tonen her ekstrem formynderisk over for kvinder, der selv vil være herre over deres forplantning. Fertilitetsklinikken er i øvrigt medafsender på æggekampagnen.

Bedre blev det ikke, da formanden for Det Etiske Råd, Jacob Birkler, skulle forklare til Berlingske, hvorfor rådet tøver med at give kvinder lov til at nedfryse æg i over fem år og adgang til fertilitetsbehandlinger efter de er fyldt 45 år. Det handler om at »undgå at stikke blår i øjnene på kvinderne ved at give dem indtryk af, at de kan bruge nedfrysningen til at forlænge deres fertile periode og vente med at få børn til karrieren er på plads, og manden er fundet,« udtalte han.

Som en veninde vrissede, da hun hørte citatet, så bør Det Etiske Råd også forbyde tips- og lottokuponer, hvis de mener, at borgerne skal beskyttes mod at få stukket blår i øjnene. Ligesom kommunen og DR må ypperstepræsterne i Rådet meget gerne holde fingrene fra mine æg.

Brun hjemmehjælper

Vi kunne også bare stoppe stigmatiseringen og hetzen mod gamle mødre. Til alle tider har samfundet villet styre kvindens frugtbarhed og sikre, at hun får børn i et heteroseksuelt forhold i slutningen af 20’erne, men kvindeoprøret rev lænkerne til moderskabet over. Min ene bedstemor blev gravid som 19-årig og fik seks børn. Den anden blev gift med sin fætter og fik fem børn. Ingen af dem nåede en uddannelse over 7. klasse.

Er det egoistisk, når kvinder som jeg prioriterer vores frihed i ungdommen over børn? Ja, selvfølgelig, men vi vil faktisk gerne have lov at nyde endelig at kunne udleve vores bedstemødres utopiske drømme. Til de eksperter, der i DR-programmet udtrykte bekymring over, hvem der så skal passe os, når vi bliver gamle, så må jeg bare sige, at min hjemmehjælper gerne må være brun.

Københavns Kommune vil sikkert forsvare sig med, at kampagnen er rettet mod de unge mennesker, der ikke er klar over, at æggene har en udløbsdato. Og nej, det er de 20-årige piger ikke, men de skal heller ikke bekymre sig om, at de måske ikke kan få børn som 40-årige. De har nok at bakse med i den alder, og de skal nok få viden om frugtbarhed tidsnok.

Jeg er 32 og har ingen aktuelle planer om at få børn. Den sidste, der skal blande sig i den beslutning, er Københavns Kommune.

Nej, jeg har fandeme ikke talt mine æg i dag.

Gunver Lystbæk Vestergård er journalist og ph.d.-studerende i videnskabskommunikation

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jeppe Morgenthaler
  • Gert Selmer Jensen
Jeppe Morgenthaler og Gert Selmer Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vi lever i en tid hvor overbefolkning ikke bare er ved at slå de fleste andre dyr ihjel, men også truer vores egen eksistens samt planetens evne til at opretholde liv.
Alligevel udsættes vi konstant for opfordringer til at få flere børn. Tilbydes gratis fertilitetsbehandling, har absurde regler mod abort osv osv.
Det svarer lidt til at tilbyde selvmordskandidaten et lift op på broen eller at han kan låne en pistol.
Det er hjernedødt idiotisk, med andre ord, og illustrerer en skræmmende grad af manglende indsigt samt ikke så lidt bundløs egoisme.

Astrid Pedersen, Henrik Bang, Carsten Mortensen, Hanne Ribens, morten Hansen, Anne Eriksen, Janus Agerbo, Lise Lotte Rahbek, Morten Andersen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Charlotte Primdal

Nu så jeg ikke det pågældende tv show, da tv giver mig for mange associationer til Orwells 1984, men det lyder da som om Hitler ivrigt ville have taget noter hvis han havde set det.

Hele den her historie er meget, meget mærkværdig. Hvorfor finder det officielle Danmark pludselig på at de skal tryne unge til at få børn? Samtidig med at levevilkårene for en meget stor procentdel af befolkningen forringes markant?

peter fonnesbech, Hanne Lading, Gert Selmer Jensen, Teodora Hansen, Sascha Olinsson, Carsten Mortensen, Hanne Ribens, Anne Eriksen, Janus Agerbo, Torben Skov og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

En bedre tilgang ville vel være at gøre det lettere og mere tillokkende at være børnefamilie. De unge er vel bange for, om de kan klare alle kravene fra arbejdspladserne (vi kan altid arbejde LIDT mere...), lukkedagene, forældreengagementet i institutioner og skole - godt det ikke mere er mig, der skal leve op til alt det.

Jeg forstår de unges betænkeligheder, men ville ønske, at de ville gøre oprør og få de børn, de ønsker, alligevel - og så kræve ordentlige betingelser til at børnefamilierne (det vil jo bl.a. sige at stemme på nogle andre).

Anne Schøtt, Maria Skov Pedersen, Nille Torsen, Anne Eriksen, Janus Agerbo og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Historien fortæller ganske præcist hvad Danmarks Radio er for en størrelse:

Den fascistiske statsmagts folkestyringsapparat!

Dorte Sørensen

Uden at have set den nævnte DRs udsendelse - så tillader jeg mig at spørger om hensigten med kampagnen ikke kan være, at kvinder og mænd skal tænke over om de ønsker børn inden de kommer til kvindens udløbsdatoen eller i nærheden af den????
Det kan ikke være sjovt så at ønske et barn , men så ikke kan få det uden tilskud af hormoner mv.

lars abildgaard, Anne Koed Westergaard, Nille Torsen, Dennis Berg, Anne-Marie Krogsbøll og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Enig, Dorte Sørensen - det er en rigtig trist situation at komme i. Men jeg synes, at man individualiserer problemet, hvor jeg opfatter det som et samfundsproblem, at samfundet ikke er særligt børnefamilievenligt.

Kim Strøh, Hanne Lading, lars abildgaard, Anne Schøtt, Margit Tang, Carsten Mortensen, Nille Torsen, Dennis Berg, Dorte Sørensen og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Det kommer næppe som nogen overraskelse for voksne kvinder, at æggene har en udløbsdato. På mig virker hele det show som noget fuldstændig absurd. På den ene sider hetzer man unge ugifte kvinder for at få børn når de ikke har arbejde - uhhhh de kunne jo få nogle penge som gik fra overklassen, på den anden side punker man voksne kvinder fordi de vælger selv hvornår de ønsker at få børn.
Engang for omkring 5-10 år siden var jeg ked af, at det aldrig blev sådan at jeg fik børn, nok savnede jeg mest børnebørn - men i dag, hvor ungerne skal plages med lange arbejdsdage, skal tage stilling til hvad de ønsker af uddannelse allerede i 4-5 klasse, har hele arbejdsdagen planlagt til sidste minut - skal være færdig med skolen hurtigst så de kan komme ud i hamsterhjulet - og hvor sikkerhedsnettet er forsvundet hvis noget skulle kikse undervejs - ja så er jeg sq glad for ikke at have nogle efterkommere. Jeg er her jo ikke så længe endnu, at jeg kan holde hånden under børnebørn og oldebørn.
Så jeg vil sige, få de børn I ønsker, lad ikke over-Danmark bestemme hvornår eller hvor mange.

Tina Sommer, Charlotte Primdal, Kim Strøh, lars abildgaard, Gert Selmer Jensen, Lise Lotte Rahbek, Teodora Hansen, Maria Skov Pedersen, Anne Koed Westergaard, Sascha Olinsson, Carsten Mortensen, Heidi Larsen, Torben Skov, Janus Agerbo og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Hele Kristensen:
Tak for et indlæg, der gik lige i maven... det gør ondt, at det skal være nødvendigt at tænke sådan.

Anne-Marie Krogsbøll

Helene.... selvfølgelig. Ved ikke, hvad der lige skete... Det er nok det der med, at man begynder at tænke med maven...

Indfør aldersbegrundet brugerbetaling for behandling og for at trodse naturen - og indfør ret til at udtræde af arbejdsmarkedet så længe man ønsker - for begge forældre. (nu kaldet barselsorlov).

Emil Bisgaard Commerou

Når vi står og mangler nogle flere børn i Danmark er der rigeligt af syriske at tage af, så vi kan opretholde vores levestandard - også om 20 år. Nåh nej, dem har vi jo slet ikke plads til - de har jo for guds skyld hverken den rigtige religion og er ej heller lyserøde i huden, som ham vi af uransaglige årsager fik klistret en statsministertitel på. Jeg tror kampagnen er udtænkt af glade fødselslæger og lignende der simpelthen ikke kan forstå hvorfor i al verden alle ikke synes at børn er det mest ultimative i verden ligegyldigt hvad. Med andre ord, folk der er bukket under for deres instinkt i stedet for deres rationalitet. Hvis vi skal bremse fattigdom i verden kunne man faktisk argumentere for at stoppe med at lave børn i den vestlige verden og adoptere noget mere i stedet for - dermed kan vi jo også fortsat være 110% arbejdsdygtige, uden besværlig graviditet med heraf følgende ferie.
Advarsel: Indeholder spor af ironi og sarkasme.

Man kunne også sige følgende til dem der ryster i bukserne over fødselstallet:

- Måske I skulle dunke jeres forældre og deres venner oveni hovedet for at have skabt den største årgang nogensinde.

Baby boom'et i 60erne var et politisk redskab til at skabe vækst. Det er bare en ufattelig dum og kortsigtet måde at tænke på.

Jeg har den største respekt for jer der vælger børn fra og jeg kan sagtens forstå det.
Og ved I hvad.... Vi skal bare over de par generationer så er puklen reddet af.
Samtidig synes jeg I skal have følgende in mente:

- Den generation der nu går og vil ha vi skal lave flere børn er samtidig dem som er med til at stemme politikere ind i folketinget som tager flere og flere resourcer fra lige præcis vores børn og de nuværende ældre.
De er selv dele af den generation som bliver ramt af vores lave fødselstal.

Burde vi egentlig ikke bare returnere den ilde handling når det bliver deres tur til at sidde i pensionsracet?

Anne-Marie Krogsbøll

Nej, Torben Greve. Jeg skulle lige til at anbefale - men nej - vi skal ikke behandle nogen dårligt - hverken unge eller ældre.

Torben Knudsen

Taler vi om teknik og datomærkning af æg eller om etik og hvorfor man skulle føde børn, der placeres udenfor hjemmet i mange timer fra de er 1 år, der skal opleve en verden, der prioriterer nyhedsformidling løbende baseret på terrorhandlinger af groveste art, der placeres i erhvervslivets skole og ikke i livets skole, der er sorteret i rangorden efter mange forældres Iphones , Ipads. Ja jeg vil gætte på, at nu har hveranden fødende kvinde mobilen med på fødestuen.
Det basale i at få børn og betragte det som noget af det største man kan opleve, viger for det teknologiske liv og konstant at skaffe penge til dette. Der er ikke megen plads til børn.
Det hele bunder måske i evolution, man fødes ind i en verden, der på mange områder ikke er værd at leve i, så hvorfor fødes?, som firbenet sagde, da det gik på land?

Spliid - Jeg foretrækker at opfatte naturen som positivt. Selv om den kan være grusom og selv om det efterhånden er svært at skelne. At dø er naturlig. At holde terminale gamle i live med alle midler er ikke naturligt - men grusomt.
Det kan der filosoferes meget om.

Kære Gunver, jeg kan godt forstå, hvis du ikke ønsker at sætte børn i denne verden nu hvor Venstre har indført et kontanthjælpsloft, som først og fremmest går ud over mødre med børn. For hvad bliver dog ikke de finder på.

Majbritt Nielsen

Jeg har lidt svært ved at se den hetz som flere andre åbenbart gør.
Jeg har kun set artikler om det. Men som jeg ser det så er det bare en lidt mere avanceret heads up til unge (mænd som kvinder)at hvis de vil have børn, så der en udløbstid på hvornår det er mest frugtbart.

Jeg kan så se et problem i at man gerne vil importere "brun" arbejdskraft.

Det betyder Brain-Draine i de lande de kommer fra. For det er jo ikke flygtninge der kommer fra et land med ingen eller lidt skole-undervisning, der der lige kan træde ind og overtage jobs.
Men folk der kommer fra et land med et undervisningssystem der fungere godt nok, til at uddanne eksempelvis sygeplejsker, engeniører og hvad der nu skal bruges for at et samfund kan kører nogenlunde....

De mennesker kommer til at mangle i deres eget land. Der sku ikke mange lande der uddanner to hold, for kun at bruge det ene internt og det andet skibes ud.
Det bliver et større problem på sigt end det er nu.
Når vestelige lande for alvor begynder at støvsuger fattigere lande for hjerner...

Jeppe Morgenthaler

Tak for en på alle måder velformuleret og vigtig kommentar til et fuldkommen latterligt og uvidenskabeligt program. En komplet fejlslagen public service-øvelse fra DRs side.

"Til de eksperter, der i DR-programmet udtrykte bekymring over, hvem der så skal passe os, når vi bliver gamle, så må jeg bare sige, at min hjemmehjælper gerne må være brun."
Der rammer artiklen sagens kerne i det smagfulde og licensbetalte program.

Jeg synes da det er en fin kampagne, så jeg er begyndt at tælle æggene hver morgen. Idag var der 2 - er det kritisk ?

Anne-Marie Krogsbøll og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Peter Tagesen
Jeg synes godt du kunne udvise mere forståelse overfor de, som har eller ikke har talt sine æg.
Man kan godt føle sig en vis afstandstagen til statsradiofoniens licensstøttede blanden sig i seertallenes privatliv, her i den første verden.

Lise Lotte Rahbek

Peter Tagesen
1) Det kan ikke tilrådes at lægge sig fladt ned for unge kvinder, som skal føde flere unger. Og slet ikke i kombination med at gå over for rødt.
2) Lad os se, om vi kan få DR1 til at lave et show for licenspengene, som opfordrer til punkt 1. Just for fun.