Kommentar

Det er opslidende at være grønlænder i Danmark

Prøv at google ’grønlændere i Danmark’. Samtlige links vil omhandle socialt udsatte og drukkenbolte. Det er på tide, at vi gør op med fordommene og får flere herboende grønlændere ind i de offentlige fora
22. oktober 2015

Selv mine veluddannede danske venner har alle en historie om fulde grønlændere, som jeg skal høre på. Den kendsgerning, at vi som grønlændere i Danmark har samme rettigheder som øvrige danske statsborgere, betyder nemlig ikke, at vi har lige muligheder. Der er sprogbarrierer, kulturbarrierer, og mest af alt kæmper vi alle med fordomme mod grønlændere.

Alle samtaler skal først omkring hele alkoholproblematikken og de stakkels ofre. Det tager pusten fra mig.

Det betyder, at jeg som grønlænder i Danmark skal gå flere omveje, uanset om det handler om at søge et job eller skabe debat om vores vilkår her i Danmark. Jeg skal være mere velforberedt end mine etniske landsmænd, simpelthen fordi mit udseende automatisk sætter mig i bås.

Læs også: ’Jeg kender alle grønlænder- vittighederne’

Som barn gjorde det vanvittigt ondt. Jeg ønskede tit, at jeg havde lyst hår og et mere danskklingende navn. Som voksen er det bare irriterende.

Jeg hilser derfor rapporten om ligebehandling af grønlændere i Danmark, som Institut for Menneskerettigheder offentliggjorde i går, velkommen.

Det er vigtigt at få dokumenteret, at grønlændere i Danmark har brug for særlig opmærksomhed, hvis de skal have de samme muligheder som andre danskere.

Grønlændere oplever, at de bliver mødt med fordomme af etniske danskere flere steder i det offentlige system. Og andelen af socialt udsatte grønlændere er langt højere end andelen af socialt udsatte i den øvrige danske befolkning.

Markedsføring

Men faktisk er det nærmest umuligt at redegøre nøjagtigt for, hvor slemt det står til med grønlændere i Danmark. Vi går nemlig ofte stille med dørene – ja, altså lige med undtagelse af de fulde og synlige grønlændere i parken.

Og selvfølgelig skal de socialt udsatte grønlændere have hjælp. Men ofte bliver etableringen af en varmestue mest af alt brugt som markedsføring for en kommune, der så slipper for at gøre mere.

Læs også: Grønlændere i Danmark har samme problemer som andre indvandrere

Den indsats kan under ingen omstændigheder stå alene. Og man skal huske, at hver gang overskrifter om etablering af varmestue for grønlændere når forsiderne, bidrager de til at fastholde det negative billede på en grønlænder som en drukkenbolt. Prøv at google noget neutralt som ’grønlændere i Danmark’. Samtlige links vil omhandle socialt udsatte grønlændere, selv om ordet ’udsat’ slet ikke indgår i søgningen.

Det er opslidende at være grønlænder i Danmark – både for de socialt udsatte og for de såkaldt velintegrerede som mig.

Der er ingen integrationspolitik for grønlændere i Danmark. Netop fordi vi er danske statsborgere, modtager vi ikke integrationstilbud på lige fod med indvandrere.

Hvem har ansvaret?

Grønlændere bosat i Danmark er heller ikke repræsenteret i eksempelvis Rådet for Etniske Minoriteter, i kommunerne, i Folketinget eller i det hele taget dér, hvor man har indflydelse.

Som grønlænder udstiller jeg dermed en skrøbelighed i det danske samfund. En slags konstruktionsfejl i Rigsfællesskabet. Det er højst usædvanligt, at grønlændere i Danmark på intet tidspunkt er blevet inddraget i beslutninger om vores virke og rettigheder i Danmark.

På trods af, at jeg er velintegreret, føler jeg stadig, at jeg tilhører en gruppe i samfundet, som rangerer meget lavt.

Det kan vi kun lave om på ved, at flere herboende grønlændere bliver en del af det offentlige rum, det vil sige offentlige fora som vigtige råd og organer og kommunalbestyrelser. De steder, hvor vi bliver synlige og får indflydelse på det samfund, vi er en del af.

Har vi grønlændere ikke selv et ansvar? Jo, selvfølgelig. Men problemet med de mange fordomme er, at de afføder en magtesløshed hos grønlændere, som desværre fører til, at vi forholder os passive eller giver op. Vi er hele tiden et skridt bagud.

Dengang min farfars generation debatterede med danskere, havde de stor glæde af hinanden. Grønlændere var så glade for den hjælp, de fik fra danskere. Sådan er det ikke i dag.

Det kan en smule politisk velvilje ændre på. Men hvordan skal man kunne træffe de rigtige beslutninger om, hvad der er godt for grønlændere i Danmark, uden at inddrage os, og uden at have tilstrækkelige informationer om os?

Vi er aldrig blevet spurgt, hvad vi ønsker. Alene af den grund glæder det mig, at vi nu har fået nogle anbefalinger fra Institut for Menneskerettigheder. Det er her i Danmark, vi skal starte med at styrke vores fælles fundament. Det vil styrke grønlænderes position i samfundet. Det vil gavne hele Rigsfællesskabet.

Nauja Lynge er debattør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Estermarie Mandelquist
  • Jens Jørn Pedersen
  • David Zennaro
  • lars abildgaard
  • Lars Dahl
  • Lotte Torgersen
  • Niels Erik Nielsen
  • Helene Kristensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
Estermarie Mandelquist, Jens Jørn Pedersen, David Zennaro, lars abildgaard, Lars Dahl, Lotte Torgersen, Niels Erik Nielsen, Helene Kristensen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvor sørgelig rigtigt. Her i Schleswig-Holstein nyder det danske mindretal udvidet beskyttelse. Den danske regering pumper hvert år en halv mia. altså 500.000.000,- kr. oven i den tyske stats 350.000.000,- kr. Man har ret til at blive tiltalt på dansk. Man har ret til at offentlige skrivelser forfattes på dansk. Der skiltes på dansk. Osv. osv.
Med et fast blik på Dannebrog forholder den danske stat sig regulært diskriminerende over for ja - grønlænderne. "Ja! det må fame være nok, at vi finansierer deres samfund i Grønland," kører den almindelige holdning.
Jeg finder det sygt, og man må bare hilse den overstående høflige henvendelse velkommen.

Estermarie Mandelquist og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar

Vi har således n havn i Aalborg der hedder grønlandshavnen, vi skiber stive grønlændere ind hver uge siges det plat. Kender selv en en del grønlændere gennem min skolegang og kun to er ikke alkoholiserede i dag. Men det er samfundets skyld.
Hvad skal vi gøre for at rette op på det? Er grønlændere bare en evig kilde til alkoholisme, misbrug af børn og selvmord?
Jeg arbejdede i en sommer i Nuuk. Oplevede mange positive ting men endnu flere tragiske.
Det er svært at tage Grønland seriøst når de ikke selv gør....

Grønlændere og indvandere.
Det er en direkte historisk arv med koloniherre og storrigementalitet.
300 år som kolonimagt med kolonier i Indien, Afrika og Amerika samt Færøerne, Island og Grønland.
Storige med Skåne, Halland og Blekinge, Norge, samt hertugdømmerne Slesvig og Holsten.

Tror ikke at det på nogen måde er sundt for nogen at have en uetisk selvopfattelse af at være andre racer overlegne. Jeg vil have det forfærdeligt med det.

Jens Jørn Pedersen

Det er i det hele taget vanskeligt at være anderledes i Danmark.
Vi har et parti, der eksisterer på baggrund af, at mange danskere ikke kan lide noget, der er anderledes. Selv sprogbrugen bliver ødelæggende for dem der er anderledes, de stigmatiseres i høj grad og må tage skylden for alt det, der går galt. Så er den almindelige dansker fri for skyldsspørgsmål.
Der er meget større frihedsgrader i mange andre europæiske lande.
Jeg er mere og mere flov over at være dansker!

erik mørk thomsen

selv om, jeg godt kan følge ide med, at grønlænder bliver nedgjort i det danske samfund, må det konstateret, at det drejer sig om alle, der er anderledes, end dem, der er såkaldt normale, som psykiske syge, komtankmodtager, arbejdsløse med flere.

Føler mig ikke overlegen ift Grønland men lad dem endelig klare sig selv. Jeg føler ikke noget ansvar for landet og magen til indspist korrupt styre skal vi lede længe efter på disse breddegrader.
Kan jeg tillade mig at være ligeglad med 50.000 indbyggere på vrønlandt, det kan jeg vel sagtens så længe jeg lader dem være i vredt, og det er vel det bedste for både Danmark og Grønland. Kap navlestrengen og lad Grønland selv finde vejen frem.

Til Peter Nielsen. Der er nok ingen anden grund til at vi holder fast ved Grønland, end at vi forbeholder os ret til de rigdomme, som deres undergrund indeholder. Vi venter bare på at udvindingen skal blive rentabel.
Vores ansvar - det viser din kommentar jo også tydeligt - kan ligge på et meget lille sted.
Og når du taler om korrupt styre, så rammer du vel plet uanset, hvilket samfund du peger på. Hvad med den danske regerings forhold til landbruget gennem tiderne? Sagde du korrupt? Hvad med den danske regerings forhold til finanskapitalen gennem tiderne? Sagde du korrupt?
Ubehageligt, men det lyder mere som om din dom over korruption har mere med fremmedhed at gøre end med korruption.

Lad mig hylde grønlænderne. Jeg havde fornøjelse at møde mine landsmænd i Århus. Mine landsmænd er fantastiske fortællere. De mestrer ældgammel eskimoisk fortællerkunst. Grønlænderne hjælper hinanden og støtter hinanden. Ja, grønlænderne har vanskeligheder i Danmark. Jeg møder også fantastiske danskere som støtter grønlændere. Jeg ser og fornemmer og oplever kærlighed mellem danskere og grønlændere.
I vores ældgammel kultur er respekt for hinanden en meget vigtigt norm. At unødigt fornærme medmennesker er ikke velset i blandt grønlænderne.
Grønlændernes har gode menneskelige kvaliteter. Kvaliteter som er meget værdifulde.
Poul Grønlænder havde brevvekslinger med Poul Egede, Hans Egedes søn.
Poul Grønlænder skrev at kristendommen ikke havde patent på "næstekærligheden." Grønlænderne er af natur næstekærlige. Grønlænderne har viden som det danske samfund kan have gavn af.
Ja, grønlænderne elsker at møedes og drikke og ryge fed.

Lad mig hylde grønlænderne. Jeg havde fornøjelse at møde mine landsmænd i Århus. Mine landsmænd er fantastiske fortællere. De mestrer ældgammel eskimoisk fortællerkunst. Grønlænderne hjælper hinanden og støtter hinanden. Ja, grønlænderne har vanskeligheder i Danmark. Jeg møder også fantastiske danskere som støtter grønlændere. Jeg ser og fornemmer og oplever kærlighed mellem danskere og grønlændere.
I vores ældgammel kultur er respekt for hinanden en meget vigtigt norm. At unødigt fornærme medmennesker er ikke velset i blandt grønlænderne.
Grønlændernes har gode menneskelige kvaliteter. Kvaliteter som er meget værdifulde.
Poul Grønlænder skrev at kristendommen ikke havde patent på "næstekærligheden." Grønlænderne er af natur næstekærlige. Grønlænderne har viden som det danske samfund kan have gavn af.

Nej Lars Dahl det har intet med fremmedhad at gøre. Jeg håber de bliver selvstændige, men enhver grønlænder med bare lidt indsigt siger også selv at de ikke kan stå alene, det er de for få til og landet for voldsomt i natur og omkostninger. Udvinding af råstoffer har stået på i mange år og det bliver sjældent rentabelt. Se engang på guldminen som Canada var med til at starte.
Jeg var som speditør med til at sende prøver fra Nuuk via København til Canada for undersøgelse og der var meget guld i det kan jeg huske, men de kan kun bryde i 3-5 måneder om året pga vejret.
Royal greenland kan ikk give penge, greenland air kan ikke give penge, nuna minerals kan ikke give penge. Penge som man har brug for.
Men jeg ville ønske de var selvstændige og at de fik fod ordentligt under eget bord så de kunne skabe det samfund vi smadrede siden vi kom forbi.
Grønland er tilbagestående mht. Politik, nepotisme og monopolisme. Skadeligt for landets udviklinhi. Så er jeg i og for sig ligeglad med hvad de drikker og ryger, og hvor mange overgreb der sker, det må de selv løse og det kan jeg meddele dig at de gør ude i de mennesketomme fjelde. Der ligger lig som ikke skal findes, men som er et resultat af den grønlandske selvjustits.
Hvis de tager sig sammen så Jan de i det mindste leve som andet end bistandsklienter på bloktilskud og det vil de jo heldigvis gerne for de fleste.