Læserbrev

Togfonden tjener mange formål

17. oktober 2015

Regeringen forsøger nu at underminere Togfonden – et forlig mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale og SF), Enhedslisten og DF.

Regeringen hævder, at der mangler ni milliarder kroner i finansiering over de næste ni år – hvis de nuværende lave oliepriser fortsætter de næste ni år. Det er ikke sandsynligt.

Samtidig er forliget klokkeklart – hvis oliebeskatningen i Nordsøen giver for lidt, skal finansieringen skaffes på anden vis. Hvis forligspartierne har problemer hermed, vil jeg pege på en oplagt løsning.

Mens Togfonden har problemer med de lave oliepriser, nyder bilisterne godt af lave priser på benzin og diesel. Hvis man udlignede blot en lille del af dette prisfald ved at pålægge en midlertidig ekstraafgift på 25 øre pr. liter, ville det netop skaffe de ni milliarder kroner over ni år, som regeringen hævder, at der mangler. Og den danske afgift ligger i dag under niveauet for afgifterne i Sverige og Tyskland.

Togfonden skal skaffe elektrificering af togdriften. Hvis elektrificeringen af banerne følges op med også at anskaffe elektrisk materiel, vil ca. 90 procent af landets togdrift være elektrisk i 2020 mod 30 procent i dag. Eltog bruger mindre energi end dieseltog.

Med elektrificeringen kan vi reducere CO2-udslippet med over 40 procent. Med tiden øges fordelen, fordi andelen af elproduktionen, der er vedvarende energi, stiger op til 100 procent i 2035 – medmindre den nye regering slækker på målene. Eldrift er også langt billigere end diesel. Og så slipper vi for den skadelige luftforurening fra dieseltogene.

Elektrificeringen vil bidrage til at opfylde kravet om, at alle EU-lande i 2020 skal bruge 10 procent vedvarende energi i transportsektoren. Danmark bruger allerede nu 1. generationsbiobrændstoffer med tvivlsom bæredygtighed – de er lavet af afgrøder, som ellers kunne bruges til fødevarer eller foder. Fortsætter vi, vil den tvungne iblanding heraf fordobles i 2020.

Med elektrificering kan vi derimod bruge vindmøllestrøm. Eltog kan bidrage med over en tredjedel af EU-kravet om 10 procent vedvarende energi. Med en realistisk mængde af eltog, elbiler, biogas i tung trafik samt affaldsbaseret (2. generations-) biobrændstof kan vi opfylde hele 10 procentsmålet i 2020 uden at bruge 1. generations biobrændstof.

Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Larsen
  • Jørn Vilvig
  • Ejvind Larsen
Hans Larsen, Jørn Vilvig og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ernst Enevoldsen

Og betale 310 kroner for en enkeltbillet til Odense ??? Og høre pengene fosse ud af IC4 projektet ???
Lav en busfond i stedet. Og support et fint net af billige, fleksible, komfortable, og energirigtige busser der kører på de motorveje som allerede findes. I stedet for at losse en masse penge i noget der, via billetpriserne, kommer til at fungerer som endnu en tvungen ekstra skat for folket.

Leve revolutionen !

Fri os fra midlertidige ekstraafgifter. De har det med at blive permanente.

Den nuværende benzinafgift er mig bekendt kun en midlertidig - som snart kan fejre 100-års jubilæum !

Og så har diverse gebyrer, afgifter, skatter m.v. især på infrastrukturområdet en tendens til at blive brugt på noget helt andet end oprindelig tænkt.

Selv med de p t relativt lave diesel og benzin priser, så kører man ikke bare rundt for sjov.

De aller fleste familiers bilkørsel er en absolut nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen med at passe arbejdet, hente og bringe børn (børnehave, skole m v) , købe ind til det daglige behov o s v.

Det ville være mere enkelt og få hurtigere virkning, hvis man virkelig begunstigede hybrid- og el-bilismen.

Det kan eventuelt ske uden yderligere økonomiske incitamenter af betydning - f eks ved at tillade disse biler at bruge busbanerne, give dem en mærkbar rabat på Storebæltsbroen og Øresundsbroen , afsætte rigelige parkeringsarealer eksklusivt forbeholdt disse biler i byerne , etablere et større net af ladestandere , (- også i udkantsdanmark ), forbeholde specielle baner til disse biler på motorvejene i myldretiden o s v.

Selvfølgelig vil brændstofpriserne stige over tid, efter hånden som denne energiform bliver mere kostbar at få fat i. Men dette er der ikke umiddelbart udsigt til i den nærmeste fremtid. For sagen er jo, at man i mange europiske lande bygger fuldskala-anlæg, der skal forarbejde affaldsprodukter fra skov og landbrug til erstatning for benzin og diesel. Og næste generation af brændstoffer er i øvrigt på vej.

Det er bare ærgerligt for togfonden, der helt grundlæggende er en rigtigt god idé. Og derfor ser jeg ingen anden mulighed, end at pålægge den billige fossile brændstof en mindre afgift.

Thomas Andersen

Selvfølgelig kan vi løse togfondens økonomiske kattepine ved øgede afgifter, og hvad er mere nærliggende end at pålægge disse afgifter den del af befolkningen som togfondens investeringer ikke kommer til at gavne.

Men man kunne jo også blot fordele togfondens investeringer over flere år eller nedsætte ambitionsniveauet til man finder en fair måde at finansiere ønskerne på.