Klumme

Nattens sprog

Hvordan skal vi kunne begribe omfanget af denne amputation (følelsesmæssig, fysisk), hvis vi kalder det ’klimakrise’ og bare snakker om vejret?
7. november 2015

Problemet er, at det nu er forbundet med en vis helbredsrisiko at spise fisk fra havet og kød generelt, problemet er arternes uddøen, opdyrkningen af alle skovene, pløjningen af alle arealerne. Vi er nogle stykker, der synes det er et problem.

Og nu nævner jeg ikke engang det med menneskerne. Hvordan de forsvinder (i ressourceforløb eller selvmordsstatistikker), hvordan de tvinges på flugt eller arbejder som slaver i miner, nej, jeg taler om det problem der oftest benævnes ’klimakrisen’, og så refereres der til vejret. Superstorme, tørke, oversvømmelser. Måske noget med isbjørne. Helt klart noget med isbjørne.

Dét problem.

Når vi taler om dét problem, kommer sproget med dets CO2-regnskaber, klimamålsætninger, cop21 og atmosfæriske syreord som ’kulstofsreserver’, ’udledningsreduktioner’, ’IPCC’, ’TTPI’, ’2 grader’, ’80 procent’, ’El Niño’ og ’fordelingskurver’ og ødelægger det hele.

Eller: Ikke, at det ødelægger det hele – mere at det gør det hele så fjernt. Jeg ved ikke lige, hvad det sprog har med mig at gøre. Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal stille op med kulstofsreserverne eller El Niño.

I øvrigt er jeg også sur over den polerede økooverflade og grøn vækst-paradigmet, bæredygtighedskonferencer, bestyrelsesposter, nye sociale hierarkier (at kæmpe med vindmøller). »Se mig, jeg risikerer ikke noget.«