Klumme

En overflod af advarsler

Der er ingen grænser for, hvad der skal advares imod i USA for tiden. Fra halloweenkostumer til læsningen af Kant. Det er vildt
19. november 2015

Der kan være gode grunde til at advare mod læsningen af Immanuel Kant; den tyske oplysningsfilosofs erkendelsesteori og moralfilosofi er ikke spor ligetil. Det kategoriske imperativ – som bekendt forsøget på at opstille en almengyldig etisk regel på baggrund af fornuften – er heller ikke. Under mine egne studieår lykkedes det mig ikke for alvor at få skovlen under ham.

Faktisk var jeg selv så desperat over, at jeg intet fattede dengang, at jeg blev nødt til at indlede et intimt bekendtskab med en smuk, lidt ældre filosofistuderende, der var i høj kurs på Institut på Statskundskab i 1990’erne. Det tør jeg godt bekende, fordi det – efter valget af den nye toplækre canadiske premierminister Trudeau – endelig er blevet helt OK at anvende seksuelle referencer i omtalen af attraktive mænd, så længe man bare taler om ’erotisk kapital’. Jovist, det har jeg selv læst på Kommunikationsforum, der er et klogt branchesite.

Nå – Kant faldt mig ind, fordi det på visse amerikanske biblioteker er blevet sådan, at hans værker har fået påklistret advarsler. Blot handler advarslen ikke om, at vi taler om svært tilgængelige tekster, men om at Kant er »et produkt af sin tid og ikke ville have formuleret sig sådan, hvis han havde skrevet sine tekster i dag«. Og at forældre kan diskutere synet på »race, etnicitet, seksualitet og køn med deres børn, før de går i gang med læsningen af dette klassiske værk«.

Det er muligt, at visse meget ambitiøse børn (og deres forældre) diskuterer det 18. århundredes oplysningsfilosofi hen over aftensmaden, det kan ikke afvises. Lad det blot ligge. Det bekymrende handler snarere om den hastigt omsiggribende tendens til at advare mod læsningen af tekster, der formodes at fornærme nogen. Og vi er meget længere ude end svenskernes syn på Pippis negerkongefar.

De såkaldte ’triggeradvarsler’ (på engelsk: triggerwarnings), som underviseren giver de studerende før en forelæsning på universitetet, er overalt. Advarsler om et indhold, der kan virke traumatiserende eller krænkende. Eksempler fra USA: Chinua Achebes storværk Alt falder fra hinanden (advarsel: Bogen beskriver »racistisk vold«, der kan traumatisere ikkehvide studerende) eller Sylvia Plaths Glasklokken (advarsel: Kan virke krænkende eller provokerende på mennesker, der lider af depressioner, eller som har forsøgt at begå selvmord).

Listen er uendelig – i december sidste år skrev juraprofessor Jeannie Suk i en artikel i The New Yorker om jurastuderende, der havde bedt professorerne ved Harvard om ikke at undervise i rape law uden advarsler. Fordi undervisningen kan forårsage »stress« eller »ubehag« for studerende, der selv har været udsat for seksuelle overgreb eller voldtægt.

»Det svarer til,« skrev Jeannie Suk, »at forsøge at undervise en lægestuderende i at blive kirurg uden at vise vedkommende blod, fordi det kunne skabe stress eller ubehag.«

Harvard University måtte fjerne en SodaStream-maskine fra sin kantine i december sidste år, fordi universitetets Komité for Solidaritet med Palæstina klagede over, at sodvandsmaskinen kunne ses som »en mikroaggression, hvor universitetet ikke påskønner palæstinenseres menneskerettigheder«. SodaStream er et israelsk firma.

Men derfor er jeg også lettet over, at halloween er overstået. For listen over stødende og krænkende kostumer vokser nemlig også år efter år. Det mest populære her i 2015 var at optræde som Donald Trump. Han klager næppe, for han elsker al omtale.

Selv valgte jeg det sikre: Jeg poserede som hipster. Dem kan man heller ikke fornærme. Også selv om mine børn hånede mig for at spille ung. Godt så. I det mindste slipper jeg for at blive sagsøgt.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

En syndflod af spildte bedrifter
et vognlæs af døde ideer
en digter der flæbende skrifter
et intet ingen andre ser

Et hav af panik uden mæle
en skipperskrøne ingen tør tro
en ghetto på gloende pæle
et Herrens hus hvor ingen vil bo

Mit livslys er ude at svømme
min næste er gået til ro
jeg står ved en korsvej
& savner dem begge to

Jeg længes mod nul efter noder
længes efter nok et nej
mens alle dine støvede kustoder
længes efter dit og dig

Mit livslys er ude at svømme
min næste er gået til ro
jeg står ved en korsvej
& savner dem begge to

http://www.allthelyrics.com/lyrics/c_v_jshrgensen/spildte_bedrifter-lyri...

Niels Duus Nielsen

Det kan skam være meget farligt at læse Kant, man risikerer at blive inspireret til at begynde at tænke selv, og det kan vi jo ikke have.

Uncle Sam
Kant er kun for de europæiske bløddyr med hans moralprædiken, og se hvor skidt det går dem – vi har heldigvis vores Hobbes med hans magtprædiken, men se hvor godt det går os … ;-)