Kommentar

Voldtægt og hijab

Det giver masser af klik, når en mørklødet dreng dummer sig i et debatindlæg, og når en meningsmåling bruges til at bekræfte en masse fordomme om muslimer – men bør vi ikke forlange mere af vores medier?
Debat
7. november 2015

To historier har fyldt i mediebilledet den seneste måned. 16-årige Ebrahim Saids debatindlæg i Weekendavisen om kvinders ansvar for voldtægt og Jyllands-Postens tema ’Muslimske stemmer’.

Begge er eksempler på mediernes higen efter at bringe historier, der forarger og graver kløfter i stedet for at gøre os klogere på hinanden. Ebrahim Saids indlæg om, at letpåklædte kvinder bærer et medansvar, hvis de bliver voldtaget, gik næppe nogens næse forbi i sidste måned. Er jeg uenig i hans synspunkt? Ja. Er det lav journalistisk standard at bringe det? Ja.

Er der ingen kriterier, der skal opfyldes for, at et debatindlæg kan bringes? Jeg som gik og troede, at et debatindlæg skulle være med til at dreje en debat i en anden retning, give nuancer og nye perspektiver fra mennesker, som måske har mere indsigt i problemstillingen end politikerne og meningsdannerne. Hvis jeg var redaktør på Weekendavisen, ville Ebrahim Saids debatindlæg aldrig have set dagens lys.

Ebrahim Said er først og fremmest 16 år. Når man er i den alder, kan ens meninger og holdninger skifte ret mange gange, inden man bliver voksen. Hvor seriøst skal vi tage drengen?

Der bliver ikke argumenteret sagligt for noget som helst i debat-indlægget, og at kvinder har et medansvar for voldtægt, er ikke ligefrem en ny påstand, som kan gøre os klogere på problemet. Jeg tvivler på, Ebrahim Said ved særligt meget om voldtægt og konsekvenserne deraf.

I en så følelsesladet debat skulle Weekendavisen nok bruge lidt længere tid på at overveje, hvem der skal til orde. Men jeg kan da godt se, at avisen har set sit snit til at skabe en masse ravage, når nu voldtægt og hijab bliver nævnt i samme kontekst. Ja, det kan forarge – på trods af man ikke skal lede længe i det ganske danske land efter lignende holdninger til kvinders medansvar for voldtægt. Bare spørg Amnesty.

Ekstra Bladet, MetroXpress, BT, Radio24syv, DR og TV 2 var alle hurtige til at følge op på historien. De gyldne klik må for alt i verden ikke gå til konkurrenten. Hele dette cirkus for en i bund og grund tandløs historie.

Man ved, hvad man får

Oktober var også måneden, hvor Jyllands-Posten lancerede artikelserien ’Muslimske stemmer’ båret af en meningsmåling foretaget af Wilke. Som om statistikhistorier ikke fyldte nok i vores mediebillede allerede, er behovet for et helt tema kun omhandlende muslimer pudsigt nok i sig selv.

I stedet for at fordybe sig i en anden verden, stille opfølgende spørgsmål og få nuancerne med, nøjes Jyllands-Posten med at stille en masse ja/nej-spørgsmål, som avisen så kan vinkle, som den vil. Og vinklingen er mildest talt negativ.

Jyllands-Posten vil have, vi forstår muslimerne, men det virker som om, de ikke rigtig vil tage sig tid til at rejse sig fra skrivebordet og møde dem, hvor de er. I stedet bestiller de en meningsmåling, og ligesom når jeg bestiller en nr. 66 på den lokale grill, så ved man præcis, hvad man får.

Og når der endelig bliver plads til en positiv historie som f.eks. »Danske muslimer føler sig mere knyttet til Danmark«, får selveste Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti naturligvis lov til at kommentere, og så bliver det alligevel til: Danske muslimer føler sig tilpasse i deres parallelsamfund.

Ingen overraskelse.

Andre stemmer

Når Jyllands-Posten endelig tager sig tid til at lave egne interviews i artikelserien, ja, så er det igen lederen af Grimhøj-moskeen, og den lokale imam, som helt og aldeles overskygger det gode kildevalg af Sherin Khankan fra Kritiske Muslimer.

Medier i Danmark skal forstå, at en imam højst kan repræsentere den gruppe, som er tilknyttet den bestemte moské, for danske muslimer kommer i alle skikkelser, med forskellige holdninger og verdenssyn, så kom nu ud og mød den virkelige verden.

Den her type journalistik gør intet godt for vores samfund. Giv i stedet mikrofonen til jurastuderende Tarek Ziad Hussein, som værner om demokratiet, men stadig er muslim. Giv mikrofonen til Khaterah Parwani, som arbejder med afradikalisering og kvinderettigheder. Giv mikrofonen til alle de muslimske studerende på Panum og CBS, og fri os fra interesseprægede imamer, Hizb ut-Tahrir og lederen af Grimhøj-moskeen.

De har fået nok taletid, og vi ved, hvad de står for. Giver vi de muslimske, demokratiske stemmer mere plads, vil det bringe en bedre balance i mediebilledet, skabe sammenhængskraft og forståelse i vores samfund.

Hvis vi insisterer på kun at bringe de historier, som forarger og graver kløfter, men som kan deles på internettet, så insisterer vi også på ringe journalistik og fordummende debatkultur.

Rojs Hussein er journaliststuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Umiddelbart efter 9/11 var der små indvandrerbørn på 8-10 år, som løb rundt min gård og råbte "Osama Bin Laden" i kor. Man kan selvfølgelig ikke tage nogens mening seriøst, hvis de bare er børn.

Det interessante er derimod, hvor børnene har det fra? De opfinder jo ikke meninger helt ad sig selv men har måske opfanget dem fra deres ældre fætre og brødre, som så igen har det fra voksne, som lytter til imamer, er politisk interesserede og følger en kultur, som de selv er flasket op med som børn...

Jeg har aldrig hørt kampråb fra danske børn, så jeg synes da, det er ret interessant at høre børns meninger og bore lidt i det.

Jonathan Smith, Henrik Andersen, Ernst Enevoldsen, Preben Haagensen, Søren Lindved, Jørgen M. Mollerup, Isabel K. Bishop og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Charlotte Primdal

Det er udmattende at de højreradikale i deres evige hetz mod ikke-hvide, ikke-kristne, tager kampen mod patriarkatet som gidsel.

Mange mænd (og sågar også nogle kvinder) mener at det er okay at mænd begår overgreb mod kvinder. Hvis du tror hvide mænd er meget bedre end brune mænd, så har jeg et Eiffeltårn jeg gerne vil sælge dig billigt.

søren ploug, David Zennaro, Henning Pedersen, Niels Duus Nielsen, Jonathan Smith, Herdis Weins, Birgitte Gøtzsche og Jan Weis anbefalede denne kommentar

Hvad kommer det os ved

Endnu et eksempel på, at alt dette ’muslimeri’ efterhånden dominerer og ligefrem styrer de offentlige debatter til langt over ørlegrænsen – og hvad kommer der så erkendelsesmæssigt mon ud af det - på et retroniveau som om samfundet var bombet tilbage til dengang i ’50-erne …

Jørgen Madsen, Ernst Enevoldsen og Preben Haagensen anbefalede denne kommentar

I stedet for at kritisere alt muligt udenoms, kunne man jo også gå til sagens kærne og sige: "Næ, der er faktisk ikke noget der tyder på at en kvindes påklædning påvirker hendes risiko for at blive voldtaget."

Nanna Wulff M., Janus Agerbo, Niels Duus Nielsen, Jørgen M. Mollerup, Lilli Wendt, Lise Lotte Rahbek og Morten Jespersen anbefalede denne kommentar

Oplysning med kant

Temaer du næppe kommer til at læse om i Dagbladet Information, efter chefredaktør Christian Jensens eget udsagn, et medieorgan i forlængelse af oplysningstraditionen -

http://www.b.dk/nationalt/jeg-vil-kende-voldtaegtsmandens-etnicitet
http://www.b.dk/nationalt/meningsmaaling-indvandrere-anerkender-ikke-dan...

Lasse Reinhold, Jørn Andersen og Peter Olesen anbefalede denne kommentar

Man bevæger sig åbenbart direkte ind i højreradikalismen og det der er værre, hvis man påpeger visse ubekvemme sandheder. Særligt hvis man bliver ved med at påpege disse fakta, er man tilsyneladende i fare for at blive nærmest 666.

Det er jo ikke fordi det er underholdende, eller specielt interessant, at blive ved med at påpege de samme deprimerende fakta, men repetitionen skyldes 1: at der tydeligvis ikke sker fremskridt, på disse for visse af vore tilflyttende medborgere så ømme punkter, og 2: at nogle, i misforstået tolerance/relativisme, forsøger at kvæle debatten.

I et demokrati med oplysning som kongstanke, er det svært (umuligt) at acceptere, at nogle vil sætte kunstige, politisk korrekte dagsordener og forbyde visse typer af statistikindsamling.

Dennis Iversen, hans lemming, Lasse Reinhold, Finn Thøgersen, Jørn Andersen, Jørgen M. Mollerup, Preben Haagensen, Morten Pedersen og Jan Weis anbefalede denne kommentar

Ja, medierne vil gerne tjene penge på "gyldne klik", men når det er sagt, så er det umådelig trist, at 16 årige drenge har den indstilling overfor pigerne. Drenge i den alder er seksuelle væsener, og der er blandt dem individer, der desværre både kan og vil udøve mental og fysisk og seksuel vold, hvis de mener, de har "ret" til det.

Vi må være obs på de tendenser, vi ser, således at de rigtige ofre i denne sag findes - og det er nok ikke lige denne dreng, som har disse holdninger.

I stedet er ofrene de piger og kvinder, som bliver chikaneret og udsat for mental eller fysisk og seksuel vold grundet deres ønske om frihed til selv at vælge beklædning og i øvrigt kunne gå i fred på gaden.

Hanne Ribens, erik mørk thomsen, Jørgen M. Mollerup, Jonathan Smith, Tina Sommer, Vibeke Rasmussen, Jørn Andersen og Robert Kroll anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Giv mikrofonen til Khaterah Parwani, som arbejder med afradikalisering og kvinderettigheder.
Skrives der.
Hun er da også på i tide og utide!

Til Lilli Wendt

Jeg kan ikke se at det er "umådeligt trist" at en 16-årig dreng ønsker at hjælpe piger med ikke at blive voldtaget. Det er selvfølgelig et problem at hans velmente råd til dem ikke er rigtigt. Men knægten er kun 16.

"Hvis vi insisterer på kun at bringe de historier, som forarger og graver kløfter, men som kan deles på internettet, så insisterer vi også på ringe journalistik og fordummende debatkultur." siger skrbenten.

???

Hvem insisterer egentlig på KUN at bringe forargende og kløftdannende historier ??

Så vidt jeg ved, er der ingen af de danske aviser/TV stationer, der insisterer på dette ??

Med sin retoriske formulering lægger skribenten (efter min umiddelbare opfattelse) op til, at medier og journalister skal manipulere en lille smule for at lede "folket" i den "rette retning" , og så kommer man hen i et Orwell'sk "1984" samfund - problemet er , at man aldrig kan garantere , at de journalister og medier , der manipulerer, altid og i al fremtid "gør det rigtige".

Skriv og bring alt - hvis noget er sygt og tåbeligt, så skal det nedkæmpes i en åben og brutal debat - manipulation, fortielser , censur og selvcensur er vejen til en masse uhyggelige problemer.

søren ploug, Dennis Iversen, Jonathan Smith, Peter Olesen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar

@Mads Jakobsen,

Hvis knægten ville gøre noget godt, så kunne han passende skrive et indlæg om hvor forkert det er at chikanere og voldtage piger i stedet for at fuldstændig misforstået at prøve at underbygge en forkert forestilling om at "mænd og drenge har "næsten" ret til dette, når pigerne er forkert klædt på - for så "beder de jo om det"..." - at det er "pigernes fejl" og de selv er skyld i voldtægten.

Lige her, så må jeg sige, at jeg har ZERO tolerance over for sådanne ytringer, da det skader umådelig meget i forhold til mænds kvindesyn, som jf. diverse undersøgelser faktisk har nogle grimme punkter allerede.

Og nej, drenge på 16 år er seksuelle væsener, som sagtens kan finde på at voldtage piger og kvinder - uanset påklædning. Samtidig er mange af dem - både etnisk danske og ikke etnisk danske - i forvejen fulde af grimme fordomme om piger.

Med den holdning, som den 16 årige har, så må kvinder ikke længere gå i shorts, ærmeløse t-shirts, bikini på stranden, og måske ad åre, så må de slet ikke færdes udendørs uden mandlig beskyttelse. For så har de jo selv været uden om det.....

Jeg fatter i øvrigt ikke, at mænd og drenge ikke protesterer over at de bliver beskrevet som om de ikke har nogen selvstændig tankegang, men kun tænker med en vis legemsdel.

Hvis vi overfører tankegangen til andre ting her i livet, så er det voldsofferets egen fejl, hvis han eller hun går på gaden om aftenen og bliver slået ned. Og den gamle kone, der hæver penge kl. 1100 om formiddagen er selv skyld i, hvis hun bliver overfaldet. Og hvis du har et dankort, så må du forvente at du bliver frastjålet penge, og hvis du bor på landet, eller i en lejlighed, eller et hus, ja så inviterer du jo hjemmerøvere ind....

Da jeg var ung, så kunne man gå med bare bryster på Strøget uden nogen tog anstød af det....!

Men mænd har så ufattelig travlt med at sikre at kvinder skal indordnes, at de køber hvad som helst, når blot det ikke går ud over deres egen beklædningsform.

Hvis nu det var en tøs på 16, der skrev at mænd ikke måtte gå med shorts og bar mave, fordi kvinder ikke kunne lade være med så at rage på dem .... hvad ville du så synes om det?

søren ploug, ingemaje lange, Jørgen M. Mollerup, Preben Haagensen, Jonathan Smith, Lasse Reinhold, Ernst Enevoldsen, Vibeke Rasmussen, Tina Sommer og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Bare et lille kvæk - mange af de, der mener at kvinder selv er ude om det, mener også, at heller ikke mænd må gå i shorts - det har Muhammed selv sagt, for han gik altid i natskjorte ... ;-)

Kilde: Martin Krasnik, DR Deadline, på besøg i Hanstholm flygtningecenter.

Jørgen Madsen, Preben Haagensen, Lilli Wendt og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Henrik Plaschke

Lilli Wendt:

”mænd har så ufattelig travlt med at sikre at kvinder skal indordnes, at de køber hvad som helst, når blot det ikke går ud over deres egen beklædningsform.”

Må jeg så være fri!

@Henrik Plaschke,
Sorry - jeg kom til at generalisere... Jeg mener naturligvis IKKE ALLE mænd.
Håber det kan bøde på min brøde....

søren ploug, Jonathan Smith, Vibeke Rasmussen og Tina Sommer anbefalede denne kommentar

Skribenten skriver: "Ebrahim Said er først og fremmest 16 år. Når man er i den alder, kan ens meninger og holdninger skifte ret mange gange, inden man bliver voksen. Hvor seriøst skal vi tage drengen?"
Ja der er da en mulighed for at knægten kan skifte holdning. Men sandsynligheden for at han IKKE gør, ja den foreligger sandelig også. Jeg synes da bestemt også, at vi skal tage drengen og hans holdning vedrørende kvinders påklædning og "medansvar for voldtægt" (klam sætning i øvrigt) alvorligt. Han har bevidst sat sig ned og skrevet et indlæg, som han vidste skulle/kunne bruges til en debat. Derfor formoder jeg da, at han har skrevet det i ramme alvor.

Hvis der i øvrigt er nogen, der ligger inde med en statistik, der viser, at en kvindes risiko for voldtægt falder proportionelt med x antal ekstra centimeter beklædning på hendes krop - jamen så oplys mig tak.

Skræmmende i øvrigt at omkring hver 7. dansker deler holdning med drengen! Vi er da i år 2015 og i (i forhold til mange andre lande) ligestillede Danmark ikke? Jeg kommer helt i tvivl ....

Jørn Andersen, søren ploug, ingemaje lange, Janus Agerbo, Jørgen M. Mollerup, Jonathan Smith, Vibeke Rasmussen, Jan Weis og Lilli Wendt anbefalede denne kommentar

Til Lilli Wendt

"Jeg fatter i øvrigt ikke, at mænd og drenge ikke protesterer over at de bliver beskrevet som om de ikke har nogen selvstændig tankegang, men kun tænker med en vis legemsdel."

Så lad mig da straks protester over dit indlæg, som er fyldt med forskruede fejlopfattelser af hvad der foregår mellem ørene, og benene, på mænd.

"Hvis nu det var en tøs på 16, der skrev at mænd ikke måtte gå med shorts og bar mave, fordi kvinder ikke kunne lade være med så at rage på dem .... hvad ville du så synes om det?"
Ikke noget. Og hvis jeg gjorde, ville jeg holde det for mig selv. For jeg skal ikke nyde noget af offentligt at kritiserede en 16-årig piges ret til at kritisere mænd ad libitum.

"Men mænd har så ufattelig travlt med at sikre at kvinder skal indordnes..."

Forestil dig et øjeblik at du projektere. Forestil dig at de fleste mænd bare vil have at kvinderne omkring dem er glade, for så bliver der fred og ro, og at det er kvinder der konstant er optaget af at regulere andre folks adfærd. Forestil dig at mænd føler sig ansvarlige for at løse kvinders problemer, så alle kan blive glade igen, og at mænd til den ende kommer med ideer og forslag... som nogle gange er dårlige.

Henrik Plaschke

Lilli Wendt:

Om det kan bøde på din brøde?

Ja, hvis du holder op med at generalisere uden at have et ordentligt grundlag for det. Jeg har jeg også bemærket din ubehagelige bemærkning om ”mænds kvindesyn, som jf. diverse undersøgelser faktisk har nogle grimme punkter allerede”.

Personligt kender jeg ingen mænd (heller ikke blandt mine muslimske venner), der har det, som du beskriver det, men de skal da nok findes… Ligesom der måske findes kvinder, der har det tilsvarende med mænd – men her er jeg indtil videre heldigvis kun stødt på en enkelt (dig), der dog efterfølgende har trukket i land.

Janus Agerbo, Niels Duus Nielsen og Mads Jakobsen anbefalede denne kommentar

Oplysningens æstetik år 2015

Diskussioner, som poppede op i ’50-erne og blev jordet i ’60-erne, ser nu igen dagens lys primært grundet alt dette enerverende postmoderne ’muslimeri’ under temaet ’tilbage til fortiden’ – og man kan, dvs. de, der orker, begynde forfra til ære for den åbenbart voksende analfabetiske population ude i paralleliteterne …

Jørgen Madsen, Preben Haagensen og Peter Olesen anbefalede denne kommentar

Jf. Amnesty International, så er det hver 7. dansker, der mener at kvinder har medansvar for voldtægt. Dette er særdeles tankevækkende og meget skræmmende.

søren ploug, Robert Kroll, Vibeke Rasmussen og Tina Sommer anbefalede denne kommentar

@Mads Jakobsen,
Men du mener det er OK, at en 16 årig knægt skal belære kvinder og piger i det danske land om hvordan de skal opføre sig....? Men de må så ikke tage til genmæle, fordi den stakkels dreng kun er et "barn" ? Skal børn styre debatten og moralen herhjemme - er det det, du mener?

søren ploug, ingemaje lange, Jørgen M. Mollerup, Robert Kroll og Tina Sommer anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"I en så følelsesladet debat skulle Weekendavisen nok bruge lidt længere tid på at overveje, hvem der skal til orde. Men jeg kan da godt se, at avisen har set sit snit til at skabe en masse ravage, når nu voldtægt og hijab bliver nævnt i samme kontekst. Ja, det kan forarge – på trods af man ikke skal lede længe i det ganske danske land efter lignende holdninger til kvinders medansvar for voldtægt. Bare spørg Amnesty."

Jamen netop derfor: at man angiveligt ikke skal lede længe for at finde den holdning, at kvinder kan have et medansvar for at blive voldtaget, er det et vigtigt problem at fokusere på. Ganske uanset tro og hudfarve hos dén, der udtrykker en sådan holdning! At Rojs Hussein betragter det som et 'cirkus' og 'en tandløs historie', at så mange medier har fokuseret på problemet, finder jeg til gengæld problematisk.

søren ploug, Jørgen M. Mollerup, Jonathan Smith, Lilli Wendt og Tina Sommer anbefalede denne kommentar

Til Lilli Wendt

"Skal børn styre debatten og moralen herhjemme - er det det, du mener?"

Næ. Og jeg tvivler på at du tror at det er det jeg mener.

Rojs Hussein, tak for et rigtig relevant indlæg.
Og jeg er enig i alt!

Det skønnes at ca. 3.600 kvinder i alderen 14 år og opefter hvert år bliver udsat for voldtægt, og gerningsmanden er som oftest mellem 15-25 år. De færreste voldtægter bliver anmeldt, fordi offeret er bange for at blive set som havende "medansvar for voldtægten" eller fordi de er bange for repressalier. Derfor bliver kun 10% af voldtægterne anmeldt til politiet.

Det grundlæggende i hele denne sag handler om angst. Kvinders og pigers angst. Angsten for at blive overfaldet og seksuelt lemlæstet, måske endda dræbt. Det er rent faktisk, hvad denne sag handler om.

Voldtægt er lemlæstelse af kvindens krop og sjæl.

Det handler således om kvinders angst for den ven, de troede var en ven, men som viser sig ikke at være en ven, men en person, der i stedet tiltvinger sig magt over dem og lemlæster dem.

Det handler ligeledes om kvinders angst for at gå alene på gaden efter mørkets frembrud eller før mørkets frembrud, for man ved aldrig hvilken idiot, der kan gemme sig bag et træ, eller følge efter een fra stationen, eller rive een af cyklen.

Gennem mine veninder og bekendtskaber i tidens løb kan jeg f.eks. fortælle om:

1) den 13 årige pige, som kom alene hjem til huset ved 18 tiden, hvor der gemte sig en fremmed, der voldtog hende. Tal lige om traumer bagefter....

2) den 53 årige kvinde, som kørte på cykel ved 05.30 tiden for at komme på arbejde og blev revet af cyklen og voldtaget af en fuldstændig fremmed mand. Hun var i øvrigt iklædt arbejdstøj. Det kostede en del psykologtimer at komme tilbage til bare nogenlunde normal tilværelse for hende.

3) den 22 årige kvinde, som på grund af kærestesorger fik for meget at drikke til en fest, faldt i søvn på en sofa og vågnede ved at hendes blodige menstruations tampon blev hevet ud og en tidligere bekendt var i gang med at forlyste sig med hende. Han mente bestemt, at når de tidligere engang havde haft et kort forhold, ja, så var han da helt og fuldt berettiget til hendes krop. Det blev aldrig meldt, kvinden opgav på forhånd.

4) den 20 årige kvinde, som blev banket af sin kæreste, fordi han syntes hun smilede for meget til en anden mand. Ingen troede på hende, da hun fortalte det.

5) den 21 årige kvinde, som til en fest blev jagtet af en bekendt ind på toilettet og kun blev reddet fordi der var nogle andre, der havde set hvad der skete. Hun havde aldrig haft et forhold til ham.

6) den 16 årige pige, som blev opsøgt at sin venindes ekskæreste til en fest, der havde brug for at snakke og græde ud. Hun blev kaldt luder af sin daværende egen kæreste, fordi hun havde talt med en anden.

Der er rigtig mange dejlige mænd i verden, som aldrig kunne drømme om at begå voldtægt og som respekterer kvinder, holder af dem og beskytter dem, men der er sandt for dyden også rigtig mange mænd derude, som er totalt snotskovle, og som mener, at de har ret til kvinders kroppe.

Voldtægt er et spørgsmål om mænds magt og et spørgsmål om adfærdsregulering for kvinder. Det er den ultimative form for ejerskab for nogle besidderiske mænd af kvinders kroppe og hjerner.

Volden i lemlæstelsen tjener som afskrækkende middel til at så angst i kvinden og dermed kunne herske over hende.

Den adfærdsregulerende del sker ved at fortælle kvinder, at de selv er skyld i voldtægten ved at opføre sig forkert - være det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt og være forkert klædt. Når dette gang på gang hamres ind i kvinder og i andre mænds bevidsthed gennem religioner og kultur, ja, så bliver kvinder angst og føler sig skyldige, og mænd føler de har retten på deres side. Samtidig opnås, at kvinder tror andre kvinder selv er skyld i den voldtægt, der overgår dem.

Ord skaber virkelighed.

Således har besidderiske mænd i tusinder af år terroriseret kvinder og piger.

Biologisk set er det vel egentlig begrundet i svage mænds ønske om videreførelse af gener. Derfor ses voldtægt mod kvinder også brugt som ultimativt og yndet krigsvåben.

Det har taget så frygtelig mange år og så forfærdelige hårde kampe for danske kvinder at opnå ligestilling og retten til egen krop.

Det skal en snotskovl på 16 år ikke komme og ødelægge !

Jørn Andersen, Hanne Ribens, søren ploug, Ingrid Uma, Tina Sommer, ingemaje lange og Jørgen M. Mollerup anbefalede denne kommentar
erik mørk thomsen

Folk bedes tænke på, at hvis vi, de hvide blåøjet dansker altid bliver beskrevet udfra, hvad de mener i Indre mission, som trogrundlag, og politisk, at Dansker parti!
Også specielt, hvad 16 årige hvalpe, fra disse foreninger mener.

Jeg synes det er et fornemt indlæg. Dels har Rojs Hussein ret i at medier kan "piske en stemming op" - det er en af ulemperne ved den nødvendige ytringsfrihed - og hvis man vil være et respekteret mediemenneske skal man holde sig dette for øje. F.eks. ved ikke at bringe dette indlæg af en 16-årig og skrue ned for antallet af historier baseret på "undersøgelser" - der nærmere burde betegnes som frageschemakonstruirte wirklichkeit - som det så fornemt hed dengang jeg studerede dette.

Derfor skal problemet med højere kriminalitet blandt indvandrere/efterkommere - end blandt kaukasiske danskere ikke negligeres. Jeg er ikke ekspert - og kan ikke tallene - men mon ikke sagen er at ca. 90 pct af alle kaukasiske danskere stort set overholder straffeloven - hvor det så "kun" gælder for 75 % af indvandrere/efterkommere?

Men både grov vold og voldtægt er forbrydelser som vi bedsteborgere bliver ganske rasende over. Det er en del af vores mentalitet og kultur at kun politiet bærer våben - og vores kvinder (mødre, døtre, koner og søskende) skal kunne gå med bare bryster på strøget uden nogen forgriber sig på dem. Har man svært ved at acceptere og respektere dette bør man finde et andet land at leve i.

Mads Berg, søren ploug og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Man kan godt mene, at Weekendavisen skulle have afvist den unge mands kronik. Og man kan mene, og håbe, at 'Herregud den unge mand er kun 16 år, han bliver nok klogere med alderen'.

Men hvad angår det første, kunne det jo lige så godt have medført kritik, hvis det var kommet frem, at avisen havde afvist hans kronik, og have ført til spekulationer om, 'hvad var nu lige grunden til dét?'. Desuden fremturer han jo efterfølgende i diverse andre medier: Facebook, i EB 'uddyber' han sine synspunkter, og til TV2 udtaler han bl.a., at:

"… vi hører om Pernille fra Skive, der bliver voldtaget, så skal vi være bedre til at se på, hvad der har fremprovokeret denne lyst hos manden, og hvis hun er gået gennem byen alene midt om natten, så bærer hun selv et ansvar."

"… hvis man kaster et blik på de sidste 50 voldtægtssager i Danmark, så er jeg sikker på, at man vil kunne konstatere, at påklædningen har været medvirkende faktor."

"… Vi bliver nødt til at italesætte problemet, og hvordan vi kan forebygge det. Det er en provokation af de vellystne mænd …"

"Måske skal man ikke gå [i] bukser med hul i, men almindelige bukser og en jakke og et halstørklæde, og man skal ikke [gå] rundt, så man kan se arme og brystparti, da det fremprovokerer nogle lyster hos [mænd]. Jeg kan jo også mærke det på mig selv, at det er dem, jeg har lyst til at score i byen."

"… der sidder nogle mænd derude, som bare vil have tilfredsstillet deres lyster, og som ikke gider besværet med at score dem. Pointen er bare, at påklædningen har en betydning, og voldtægtsmanden har garanteret udset sig et offer, og det bliver jo nok ikke Fatima i hijab, hvis han kan vælge en lækker pige, der går fristende påklædt."

For mig at se, er det mest bekymrende, at der tilsyneladende ikke er nogen i den unge mands kreds af familie, venner, undervisere, studiekammerater, der kan retlede ham. Både mht hans holdning til, hvor ansvaret for voldtægt skal placeres, og mht til at eksponere sig selv og denne holdning over for medierne.

For i hans omgangskreds deler forhåbentlig ikke alle hans holdning?

Jonathan Smith, Jørn Andersen, Lilli Wendt, Søren Peter Langkjær Bojsen, Tina Sommer og søren ploug anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Vågner, vågner danske helte, springer op og spænder bælte! Der er gået hijab og burka i "kønsrolledebatten" på face-book og twitter, Weekendavisen og Jyllandsposten - og nu også på det ærværdige danske frihedskæmperundergrundsorgan fra besættelsestiden og senere mindst ringe danske dagblad Information ;o)

"Smil til mig pigelil, hør mit bankende hjertes bøn.
Dans med mig pigelil gennem natten så lys og skøn.
Kom med mig pigelil, vi går hjem over engen grøn.
Alle fuglene synger i skoven, når du smiler til mig.
Alle stjernerne blinker foroven, og så voldta'r du mig."
(Pigelil/Ibrahim fra filmen De røde Heste 1950)

Poul Erik Pedersen

Indledningsvis må jeg nok hellere slå fast, at jeg under ingen omstændigheder finder voldtægt og anden forulempelse af nogen acceptabelt overhovedet. Så er det på plads.
Efterfølgende undres jeg så over at debatten om kronikken mest har drejet sig om drengens kvindesyn, er det acceptabelt eller ej. Det er for mig at se en skæv læsning af kronikken, idet hovedbudskabet er at problematisere den redaktionelle disposition det har været at bringe kronikken - og det er sådan set en ganske anden sag. Forfatteren af kronikken påpeger at den blot er med til at grave grøfter i debatten, hvor der i højere grad er brug for at få nogle andre vinkler som kan bringe debatten et andet sted hen end hvor den er nu. Og i det perspektiv at spørge til, hvilken rolle massemedierne spiller i den sammenhæng. Bekræfter medierne læsernes verdensbillede eller forsøger de på at problematisere det?
Jeg synes så det er interessant at bemærke, at en del af de debattører der har forholdt sig til kronikken i langt højere grad har reageret på det unge menneskes kronik end på problematiseringen af den position avisen kommer til at indtage, ved i det hele taget at bringe den.
Dvs. hvad er det for et rationale, der ligger bag redaktionens disposition i så henseende. I forlængelse heraf: der er jo ingen der direkte kan pålægge den pågældende avis at man skal trykke ALT hvad der havner i debatredaktørens indbakke. Det ville da være interessant at vide, hvilke redaktionelle overvejelser man har gjort sig, inden det pågældende indlæg fandt vej til avispapiret.
For så at vende tilbage til læserredaktionerne her på siden: jeg undrer mig over, hvad der er årsagen til at den tidligere omtalte skæve læsning opstår. Mon det er fordi den passer ind i en bestemt optik for, hvordan vi forholder os til indvandring/islam på? Er det tilfældet: hvor mon den optik så er skabt? Hvis medierne spiller en rolle her, så må det vel bestyrke den kritiske position som forfatteren af Informations kronik indtager i forhold til mediernes prioritering. På den måde får hans analyse betydning, både på et konkret indholdsmæssigt plan (selve sagen) og på et generelt plan (medierens rolle i den måde indvandring/islam italesættes på).
Reaktionerne synes at kunne bekræfte lige præcis kronikkens budskab.

Jeg mener ikke, at voldtægt har noget at gøre med lyst til sex eller begær af nogen slags. Voldtægt er ikke seksuelt betonet men snarere voldsbetonet, og et resultat af indestængt vrede.

En letpåklædt kvinde ses derfor ikke som attråværdig, men snarere som én man kan bruge sin vrede og følelse af mangel på kontrol på. Det er helt ude i hampen, at tro, at en kvinde selv beder om at blive voldtaget ud fra hvordan hun går klædt. Det er bare en undskyldning for at gøre et andet menneske fortræd. En handling der får et andet menneske, til at føle sig lige så mindreværdig som én selv.

Tina Sommer, Jørn Andersen, Lilli Wendt og søren ploug anbefalede denne kommentar