Kronik

I Danmark er du født – men her har du ikke hjemme

Mennesker, der har boet hele deres liv i Danmark, skal nu igen dunkes i hovedet med indfødsretsprøve og årelange sagsbehandlingstider. Socialdemokraternes budskab til de unge er klart: I er ikke rigtige danskere, så statsborgerskabet må vente
Mennesker, der har boet hele deres liv i Danmark, skal nu igen dunkes i hovedet med indfødsretsprøve og årelange sagsbehandlingstider. Socialdemokraternes budskab til de unge er klart: I er ikke rigtige danskere, så statsborgerskabet må vente, skriver Johanne Schmidt-Nielsen og Niels Rohleder

Molly Wittus/iBureauet

8. december 2015

KRONIK – Du er et ungt menneske på 18 år. Hele livet har du boet i Danmark, og du taler accentfrit jysk eller københavnsk ligesom dine klassekammerater.

Dine forældre er ganske vist født i udlandet, og flere gange har du besøgt bedsteforældre, onkler og tanter, fætre og kusiner i dine forældres gamle land. Men: I Danmark er du født. Det er her, du har hjemme. Selvfølgelig.

Du mangler bare én ting. Et dansk statsborgerskab, som giver dig fulde borgerrettigheder.

Og den gode nyhed: Du kan bare henvende dig til Statsforvaltningen, betale 1.100 kroner i gebyr og afgive en erklæring om, at du er dansk. Så er du det.

Hvis ovenstående signalement passer på dig, skal du skynde dig.

Folketinget førstebehandler nemlig i morgen et lovforslag, der gør det langt mere bøvlet og besværligt for unge, der er født i Danmark, at få dansk statsborgerskab. Socialdemokraterne og højrefløjen har aftalt at afskaffe den ordning om dansk statsborgerskab ved såkaldt ’erklæring’, som trådte i kraft for godt et år siden, og som gælder unge, der er født i Danmark.

Det bliver dermed sværere for de unge at få dansk pas, og signalet er klart: Føl jer mindre velkomne. I er ikke en del af det danske samfund på samme måde som vi andre.

Da Socialdemokraterne var i regering, forhalede justitsministrene regeringsgrundlagets aftale om en mere enkel adgang til statsborgerskab for unge, der er født i Danmark. Og nu er partiet altså med til at afskaffe ordningen, som ellers ifølge den socialdemokratiske justitsministers pressemeddelelse fra sidste år »fremmer integrationen«.

Snørklede paragraffer

Danmark er langt bagefter både Sverige, Norge og Finland, når det gælder en lempet adgang til statsborgerskab for børn og unge, som er født og opvokset i de respektive lande. Børn, der er født i Sverige, kan eksempelvis allerede inden skolealderen få svensk statsborgerskab, så de er fuldgyldige medlemmer af det fællesskab, som både et land og en skoleklasse udgør.

I kraft af vores arbejde på Christiansborg er vi hver dag i kontakt med mennesker, som sidder i klemme i de stramme danske regler om statsborgerskab.

Inden indførelsen af den ordning, som nu står til at blive afskaffet, modtog vi mange e-mails og opringninger fra unge, som ikke kunne forstå, at de skulle holdes ude af det danske demokrati, de var vokset op med og havde lært så meget godt om i skolen. De forstod ikke, at de først efter en langvarig ’naturalisationsprocedure’ kunne få lov at stemme ved folketingsvalg – forudsat altså, at de til punkt og prikke levede op til alle de krav, som Folketingets strammerpartier gennem årene har stillet – herunder den test i paratviden om Kalmarunionen, Tycho Brahe og Struensee, som mange af deres klassekammerater trods lyse lokker og blå øjne ikke umiddelbart ville kunne bestå. ’Naturalisation’ indebærer nemlig krav om permanent opholdstilladelse, en indfødsretsprøve eller statsborgerskabsprøve samt en gennemsnitlig sagsbehandlingstid alene i ministeriet på op mod halvandet år.

Disse unge kunne ikke forstå, at de ikke måtte køre med deres gymnasieklasse på bustur til Berlin eller tage et halvt års udvekslingsophold i Madrid, sådan som deres klasse- og holdkammerater gjorde helt selvfølgeligt, eftersom de havde det rigtige pas.

Størstedelen af de unge, vi var i kontakt med, ville ganske vist med årene kunne kvalificere sig til den nådesakt, som det ifølge Dansk Folkeparti og andre strammerpartier skal være at blive optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Men hvad hjælper det, når sagsbehandlingen tager flere år, og studieturen til Berlin og udvekslingsopholdet i Madrid ikke kan vente så længe?

Andre unge måtte desuden se i øjnene, at de snublede i en eller anden detalje i de mange siders snørklede paragraffer i cirkulæret om naturalisation – for eksempel kravet om den permanente opholdstilladelse. Fra deres 18-års fødselsdag er de unge ikke længere omfattet af forældrenes eventuelle permanente opholdstilladelse, og unge, der var havnet på kontanthjælp på grund af sygdom eller arbejdsløshed, kunne have svært ved at kvalificere sig til permanent opholdstilladelse, selv om de har boet her i landet permanent siden fødslen.

Det er disse forhold, som Socialdemokraterne nu hjælper højrefløjen med at genindføre.

Et lille aber-dabei

Ordningen med, at unge, der er født i Danmark, kan ’erklære’ og blive danske statsborgere, har da heller aldrig været en blomst, der voksede i Socialdemokraternes forhave.

Selv om den stod udførligt beskrevet i S-R-SF-regeringens regeringsgrundlag fra oktober 2011, forhalede skiftende socialdemokratiske justitsministre fremsættelsen af lovforslaget om ’dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark m.v.’ helt frem til marts 2014. På den måde minimerede først Morten Bødskov og siden Karen Hækkerup kraftigt antallet af unge, der fik glæde af de nye regler.

Og i loven, der omsider blev vedtaget i juni 2014, er der desværre en meget snæver tidsgrænse for opnåelse af dansk statsborgerskab. Allerede på den unges 19-års fødselsdag udløber muligheden for dansk statsborgerskab ’ved erklæring’ i stedet for den bøvlede vej via ’naturalisation’. Da loven trådte i kraft, var der desuden et lille aber-dabei, som de fleste – muligvis fraregnet den socialdemokratiske justitsminister og hendes embedsmænd – havde overset: De unge mennesker skulle stadig løses fra deres hidtidige statsborgerskab, og ambassaderne for en meget stor del af de lande, hvor de unge mennesker havde statsborgerskab – blandt andet den tyrkiske – nægtede at udstede såkaldte løsningsattester.

Så rigtig mange unge måtte se til, mens månederne gik frem mod deres 19-års fødselsdag, for så at resignere og gå i gang med den tidskrævende og bureaukratiske ’naturalisationsproces’ på linje med de ansøgere, der ikke er født og opvokset i Danmark.

Ny S-politik

På Justitsministeriets hjemmeside kan man stadig finde daværende S-justitsminister Karen Hækkerups pressemeddelelse fra marts 2014. Hun skrev dengang: »Regeringen mener, at denne gruppe velintegrerede unge skal have lettere ved at opnå statsborgerskab. Det fremmer integrationen.«

Nu er det ikke længere socialdemokratisk politik. Nu ønsker partiet sammen med højrefløjen at afskaffe den integrationsfremmende regel.

1. september i år trådte reglerne om dobbelt statsborgerskab i kraft. Det betød, at de unge omsider ikke længere behøvede løsningsattester, men Venstre-regeringen havde allerede bebudet, at ordningen med erklæringsadgang for unge, der var født og opvokset i Danmark, ville blive afskaffet hurtigst muligt. Og med den nye, restriktive indfødsretsaftale fra oktober satte ikke bare den samlede højrefløj, men også Socialdemokraterne mandater bag regeringens politik: Ordningen afskaffes 1. marts 2016.

Regeringens lovforslag L 53 om ophævelse af erklæringsadgangen førstebehandles i morgen og vedtages om få uger. Dermed er Socialdemokraterne med til at bane vejen for, at unge, der har boet hele deres liv i Danmark, endnu en gang kan blive dunket i hovedet med indfødsretsprøve og årelange sagsbehandlingstider, der minder dem om, at samfundet ikke ser dem som rigtig danske. Uanset hvor meget de er født og har hjemme i Danmark.

Johanne Schmidt-Nielsen er politisk ordfører, og Niels Rohleder er politisk rådgiver, Enhedslisten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Philip B. Johnsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Gorm Lerche
  • Christian Curdt-Christiansen
  • Kirsten Svejgaard
  • Poul Anker Sørensen
  • Jørgen Steen Andersen
  • Pia Qu
  • Poul Sørensen
  • Ole Steensen
  • lars abildgaard
Philip B. Johnsen, Maj-Britt Kent Hansen, Gorm Lerche, Christian Curdt-Christiansen, Kirsten Svejgaard, Poul Anker Sørensen, Jørgen Steen Andersen, Pia Qu, Poul Sørensen, Ole Steensen og lars abildgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvis man er født i Danmark er man dansker og dermed selvfølgelig også dansk statsborger. Politikere der vil lægge hindringer i vejen for den kendsgerning, vil aldrig få min stemme uanset argumenter. Selv "nationens sikkerhed" kan ikke ændre mit synspunkt. Hvis det er naivt - så er jeg naiv.

Peter Hansen, Janus Agerbo, Maria Steno, Mads Berg, Merete von Eyben, Rikke Nielsen, Peter Wulff, peter juhl petersen, Niels Duus Nielsen, Jørgen Steen Andersen, Hans Larsen, Steffen Gliese og Pia Qu anbefalede denne kommentar

Man skal ville være dansker, men der skal ikke være alle de umulige prøver, som intet siger om det at være dansker.
Før indvandringen i 60'erne der måtte unge med specielt tyske efternavne så moddel for mange fordomme og måske skulle prøven på at være dansker, være et udvidet kursus i alle danskernes fordomme igennem tiderne. Disse fordomme siger mere om, hvad man skal tilpasse sig til i vores land end hvilke halv skøre levemænd der har været konger.

peter fonnesbech

At indføre denne lovpakke med sit bureaukratiske og diskrimenerende sigte er jo vand på de radikale islamisters mølle. At det netop sker overfor unge på 18-19 år, som i denne alder stadig er ved at skabe sig en egen identitet, delvis bundet på til deres rødder , opvækst og geografiske tilhørsforhold, er ikke mindre end en katastrofe.

Det må alt andet lige kalde på flere og større bevillinger til politiet og efterretningstjenesterne.

Og sortere kan det vel ikke blive.

Gud hjælpe Danmark.

Peter Hansen, Janus Agerbo, Gorm Lerche, Calle Hansen, susanne sund, bo thomsen, Niels Duus Nielsen, Jørgen Steen Andersen og Ole Steensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Steen Andersen

jeg gider ikke engang argumentere for, at det er helt hen i vejret, for enhver kan umiddelbart se det idiotiske i en sådan lovgivning.
Dagens polikere er ikke deres løn værd i tidens gangbare mønt.

Peter Hansen, susanne sund, curt jensen, peter fonnesbech og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvis man er født i Danmark er man dansker og dermed selvfølgelig også dansk statsborger.

Sikke en gang pølsesnak. Et barn kan da meget let være født i DK af forældre der aldrig nogen sinde ville drømme om at deres barn så skulle være dansk, men beholde fx deres britiske, franske eller tyske pas.

Hvis man er barn og født i Danmark har man selvfølgelig statsborgerskab efter forældrene. Alt andet kan medføre uoverstigelige problemer.

Så hvis forældrene ønsker at barnet skal være dansk statsborger som skal forældrene igang med at erhverve dansk statsborgerskab.

@jens peter hansen "... født i DK af forældre der aldrig nogen sinde ville drømme om at deres barn så skulle være dansk, men beholde fx deres britiske, franske eller tyske pas."
Det tog jeg som en selvfølge, men ja, du har ret.

@Niels Bøjden "Så hvis forældrene ønsker at barnet skal være dansk statsborger som skal forældrene igang med at erhverve dansk statsborgerskab."
Jeg ser hellere man er dansk statsborger pr. automatik, men at forældrene kan fravælge det.

Peter Hansen, Steffen Gliese og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Der er altså noget galt, når politikere bestiller modstand fra mennesker.
Var ønsket sikkerhed, så skubber man da ikke farlige folk væk, og beder dem om at gemme sig så vi ikke kan holde øje med dem.
I mine øre lyder dette til det modsatte af sikkerheds ønsker. Ønsker om at presse folk ud i afmagt. Kan allerede se politikerne i medier med "se hvad vi sagde om at de er farlige. Stem ja til hvad som helst næste gang"

Det er simpelthen noget forbandet svineri! Vi kan ikke være bekendt at behandle børn og unge mennesker på den måde, det er ikke alene uværdigt men direkte skammeligt.
Det må være sådan, at det land man fødes i straks tildeler statsborgerskabet.

Peter Hansen, Steffen Gliese, Ole Steensen og Torben Kjeldsen anbefalede denne kommentar

Hvis man er dansker er det vel ikke et problem at klare en banal prøve... Det er da fint nok. Hvis man er opvokset her og har levet et alm. Tilværelse her så er de prøver en smal sag. Det er mere skræmmende hvis man ikke kan klare den efter en hel opvækst i landet.
Hvorfor er man dansker bare fordi man er født her... Hvis ens forældre ikke er danske statsborgere så må de jo sørge for at deres børn bliver det. Indtil det sker så er man gæst.

Jesper Jorgensen

Det her er sikkert kun begyndelsen på det brune slams regeringsepoke. Hvis man begynder at lave et plastisk og uigennemskuelig statsborgersystem er næste logiske skridt at gå efter de 'udanske', som meget vel med tiden kan blive efterkommere af uønskede nationaliteter. Racelove og racediskrimination ligger tæt på den politik der føres i øjeblikket.

Peter Hansen, Niels Duus Nielsen, peter fonnesbech, Steffen Gliese og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Jesper Jorgensen

- og burde historien ikke have lært os at vi skal stoppe de første spæde skridt af de brunes magt, fremfor at vente til de har fået kontrol over statsmagt og mentalitet?

Peter Hansen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Janus Agerbo og Thomas Christensen anbefalede denne kommentar
Isabel K. Bishop

Hvis man er født og opvokset i Danmark får man automatisk statsborgerskab. Folk som har boet hele deres liv i Danmark skal følgerigtig ikke til nogen test. De eneste som skal til test er dem som har boet en længere periode i Danmark: altså immigranter. Det er en meget nem test, som alle med en dansk skoleafslutning burde bestå: her bliver altså blot testet, om immigranter er på samme niveau som danske børn.

"Indtil det sker så er man gæst."

Peter,
gæster har det med at være hjemme et andet sted end der, hvor de er gæster. I dette tilfælde - kan du så forklare mig, hvor det skulle være? Måske i et land, hvor de muligvis aldrig har været?

uffe hellum, Peter Hansen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Ole Steensen, Janus Agerbo og Thomas Christensen anbefalede denne kommentar

@Ole Steensen

"Jeg ser hellere man er dansk statsborger pr. automatik, men at forældrene kan fravælge det."

Dårlig ide. En af de ting der sker med dobbelt statsborgerskab er at de enkelte lande hvor man har statsborgerskab kan vælge og sige : "Det er ikke vores problem!". Derved kan barn og forældre pludselig høre under 2 forskellige statsborgerskaber.

Derudover er ideen med automatisk statsborgerskab ikke en specielt ønskværdig situation med mindre man ønsker at udvide tilbuddene i turistbranchen med rejser for stærkt højgravide som vil sikre opholdstilladelse i Danmark, da de jo pludselig er værger for en dansk statsborger.

At fjerne ansvaret for børnenes opdragelse og tilhørsforhold fra forældrene og flytte dem over i staten giver absolut ingen mening for mig. Så børnenes statsborgerskab må og skal være forældrenes ansvar. Hvis forældrene vælger ikke at søge dansk statsborgerskab efter potentielt 18 år i Danmark, så må børnene lide under forældrenes beslutninger og søge om dansk statsborgerskab når de selv bliver myndige.

Erik Karlsen, de hører hjemme der hvor de har statsborgerskab. Så kan man være her som gæst, såvel som alle andre.
Det fungerer ganske fint. jeg har selv været gæst i et land for en kort periode, og havde på intet tidspunkt ønske om at skifte fra gæst til statsborger. En anden af mine rigtig gode venner har valgt at bosætte sig i landet og har nu boet der siden 1998, og er stadig gæst. han går og overvejer dobbelt statsborgerskab nu hvor det er muligt for ham.
Hans status er ikke unik i forhold til så mange andre - og det fungerer godt.
Hvis man så vil have statsborgerskab, så må man da anstrenge sig for at få det, evt. bevise at man er værdig til at blive statsborger gennem en test. Danmark er ikke det eneste land med en test.
Så har vi de statsløse, primært palæstinensere. Kan du forklare mig hvorfor det skulle være en umulig opgave for dem at bestå en test i et land de er opvokset i? Man skulle jo tro at de nærmest må have været komplet isoleret fra omverden hvis ikke de kan bestå den ganske simple test.
Jeg synes ikke det er urimeligt at forlange at folk tager en test for at kvalificere til at få statsborgerskab. jeg mener det er idiotisk at ekskludere folk fra statsborgerskab hvis de har fået en parkeringsbøde, været på kontanthjælp etc., men det er rimeligt og fornuftigt at fratage dem muligheden hvis de har begået lovovertrædelser der falder ind under straffeloven.
Er det så meget at forlange at de personer der vil være danske statsborgere har lidt omløb i hovedet og ikke render rundt og laver kriminalitet og at de som minimum har en vis indsigt i det samfund de efter sigende så hjertens gerne vil være en officiel del af?

Hvor er det lige at forældrenes tilhørsforhold kommer ind når vi taler om en person som er 18 og myndig, som søger om dansk statsborgerskab - hvilken betydning har forældrenes tilhørsforhold.. det må vel være den 18 årige der søger statsborgerskab og det er for dem de regler der omtales gælder.
Så hvorfor diskutere forældre..
Hvorfor skal der stilles særlige krav til personer som er født og opvokset i DK, man hører vel ikke til andre steder, man er vel dansk. Hvis man har en afsluttet eksamen fra folkeskolen så må det vel være nok.. eller stoler vi ikke på det bevis mere.
Hele denne diskussion er styret af små mennesker med et sølle menneskesyn, som ikke har opdaget at de er marionetter for DF.
Og socialdemokratiets rolle er en skandale.

Ole Steensen, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

I dag er det præcist 24 år siden, at jeg blev født i det her lille land. Hver 2-3 år, står jeg ved skranken hos udlændingestyrelsen for, at få fornyet min opholdstilladelse, så jeg kan få lov til at blive i mit eget land! Har gået i folkeskole her, gymnasiet, HAR AFTJENT MIN VÆRNEPLIGT I LANDET, arbejdet og bidraget til samfundet, aldrig været på sociale ydelser, starter på videregående uddannelse. Jeg står stolt synger med på nationalsangen til landskampene, og hvis jeg på ferie svarer jeg stolt" at jeg fra Danmark"....Jeg fik jeg et brev ind af døren sidste år, at jeg ingen gang kunne få permanent opholdsstilledelse, pga et par måneders manglende arbejde. Nu det ikke et stykke papir, det skal afgøre om hvad jeg føler MEN COME ON DK, KOM IND I KAMPEN!!!! HVAD MERE KAN MAN FORVENTE?????

Ole Steensen, Jørgen Steen Andersen, Peter Hansen, Jette Møller SOS mod Racisme og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Ajay Mahey, det er sgu flot, at du stadig stolt kan sige "Jeg er fra Danmark" efter den behandling, du har fået i udlændingestyrelsen. Selv bliver jeg mere og mere flov over at være dansker, især når jeg hører historier som din.

Jørgen Steen Andersen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Jette Møller SOS mod Racisme

Fremover bliver det så kun nordiske statsborgere, der kan opnå statsborgerskab vederklæring, og de behøver ikke engang være født i Danmark.
Selv Socialdemokraterne støtter denne helt urimelige lov. De støtter også blå bloks krav om Danskprøve 3 med meget mere for at få dansk statsborgerskab. På trods af, at PISA-undersøgelsen i 2010 viste, at 55% af de tosprogede drenge i København forlader 9. klasse som funktionelle analfabeter. Det er slet ikke i orden.

"Det fungerer ganske fint. jeg har selv været gæst i et land for en kort periode"

Peter,
det kan jeg sagtens følge dig i. Jeg har også befundet mig i andre lande som noget, man kunne kalde gæst (det var ikke ferie).
Men personer, der er født og opvokset her i landet, er ikke gæster, for heri ligger der jo, at de kommer et andet sted fra.
Du nævner jo selv statsløse. De kan vel ikke være gæster fra ingenting, kan de vel?
Man kunne da sikkert godt godt forsvare en test, hvis den var gratis og ubureaukratisk, og hvis den kunne gennemføres uden en sagsbehandling, der varer op til flere år. Men hvorfor skal så ikke alle tage den - sådan en slags "borgerpligtstest" ligesom den gamle værnepligt. ;-)

Jørgen Steen Andersen, Peter Hansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Erik Karlsen, er vi ikke enige om at såfremt du er født og bør i landet men ikke har statsborgerskab, så Jan du som 18 årig søge og få statsborgerskab og det eneste du skal gøre er at henvende dig inden der er gået 365 dage?
Der er visse statsborgere som har dobbelt statsborgerskab og visse der intet har, for dem må en mindre omkostning formodes mulig at betale ved ansøgning om statsborgerskab. Prøven burde vel heller ikke være et problem.
At få et statsborgerskab er vel ikke en selvfølge og en ret for alle andre end danskere der bor her, det er noget noget man skal skal søge om og gøre sig fortjent til. Så er der en lille snæver kreds hvor man er født æg Danske statsborgere og dermed selv automatisk statsborger.
Det er da ikke urimelige krav, og hvis det betyder så meget for en så må Mam jo gøre sig visse anstrengelser for at få det, eller skal det være en selvfølge for alle der er i landet at man kan få statsborgerskab?
Jeg synes det fungerer fint og det fordrer jo at man som ny medborger i landet foretager sig visse overvejelser. Hvorfor er det urimeligt at stille krav?

Borgerpligtstest ville faktisk være en fin ting for alle, høj som lav, royal som pøbel. Men diskussionen handler om hvordan man opnår statsborgerskab og rimeligheden i om der skal være betingelser eller ej.
Jeg synes omvendt også at det skulle være muligt at fratage folk statsborgerskab og i yderste konsekvens gøre dem til statsløse, både etniske danskere og andre. Men mon ikke der er en menneskeretsdomstol et sted der kan forhindre det...