Klumme

Imperiet må falde

Før i tiden havde vi ’preppere’ ry for at være paranoide, men nu har virkeligheden jo indhentet sig selv. Militærindsats. Undtagelsestilstand. Forsamlingsforbud. Kapitalen bevæger sig frit i Paris – det er demonstranterne, der er blevet forbudt
12. december 2015

Paris lugter af pis, og hun tuder i mine ører. Så selvfølgelig elsker jeg hende, det er ikke dét. Det er mere det, at de sorte biler med de sorte ruder og de flagrende flag kører igennem Paris, som om hun ikke betyder noget. Der er politi over det hele. Militær. Maskingevær. Store, fede, sorte helikoptere summer som hvepse over vores hoveder

Her sidder vi på fortovscafeerne og glor på klimatopmødet, der kører forbi og kører forbi igen, men det har ikke rigtigt noget med os at gøre.

Klimatopmødet foregår ude i forstæderne. Forstæderne egner sig åbenbart til den slags. Forhandling. Den anden dag tog jeg derud, men blev afvist i døren. Ret brutalt, faktisk. Havde det ikke været for delegationen af sydamerikanske indianere, der pludselig kom gående, kunne det sagtens være endt galt, vagten fik travlt med indianerne, jeg daffede af.

Jeg er i Paris for at bevidne klimatopmødet. Jeg er også i Paris, fordi jeg er prepper. En prepper er en, der forbereder sig på when the shit hits the fan. De fleste preppere er amerikanere (og går derfor virkelig meget op i våben). Den skandinaviske prepper er kendetegnet ved at være lidt mere solidarisk i det. Det er på grund af solidariteten, at jeg er her.

Det er på grund af indianerne, hvis land bliver snuppet af olieselskaberne; det er på grund af øerne, der drukner; det er på grund af syreregnen; det er på grund af arternes uddøen. Så fælder de alle træerne i min skov, som om alle træerne ikke betyder noget, som om menneskerne på fortovscafeerne ikke betyder noget, som om vi er magtesløse, som om det ikke har noget med mig at gøre, som om vi ikke kan gøre noget.

Hvis der er én ting, jeg har lært af at være prepper, så er det, at man skal bruge sine hænder; at man altid kan gøre noget med sine hænder; at man kan mere, end man tror; at hvis man vil have noget gjort, skal man gøre det selv.

I øvrigt bor jeg i en bjælkehytte, jeg selv har bygget, langt ude i de svenske skove, langt ude i de svenske skove har jeg lært, at alting hænger sammen. Vandet. Molekylerne. Luften. Jorden. Det er ikke adskilt. Jeg er afhængig.

Nå. Men inden for bæredygtighedsparadigmet taler man om doomers versus boomers. Boomers er dem, der tror på, at den grønne teknologi kan redde os. Doomers er dem, der tror, at der skal en langt større radikal ændring til. Imperiet må falde.

Så her sidder jeg i paris, på fortovscafeerne og glor på imperiet, mens jeg forbereder mig på solstorme, pandemier, atomkrig, peak oil, verdenskrig, økonomisk kollaps, økologisk kollaps, social ustabilitet. Zombier. Klimakrise.

Det er klart, jeg er doomer. Jeg er jo prepper.

Nogle preppere forskanser sig i store fort, containerkomplekser bygget med det mål for øje, at de skal kunne forsvare sig selv mod horderne af desperate civile. Nogle preppere gemmer sig i skovene, guerillastyle, nogle preppere bor i helt almindelige huse og har helt almindelige job og ser helt almindelige ud, men så har de f.eks. en kælder fuld af forsyninger (vand, mad, medicin, krydderier, olie, tændstikker) eller syr pulvermad ind i foret på deres vinterjakker.

Før i tiden havde preppere ry for at være paranoide, men nu har virkeligheden jo indhentet sig selv. Hvepsehelikopter. Militærindsats. Undtagelsestilstand. Forsamlingsforbud. Kapitalen bevæger sig frit i Paris, det er demonstranterne, der er blevet forbudt.

Med mine prepperøjne iagttager jeg politiet. Med min prepperhjerne hører jeg politikerne sige, at nu vil de virkelig gøre noget ved klimakrisen. Min preppersjæl vrider sig, når jeg overhører demonstranterne sige: »Hvad kan vi gøre?« Min prepperkrop er helt anspændt. Prepperhukommelsen gennemgår forsyningerne hjemme i hytten, risikoanalyser, worst case scenario, man burde bygge en dome over køkkenhaven ...

Nu kommer den skandinaviske prepper op i mig. Nu siger hun: »Hey mand, hvad så med de andre?« jeg siger: »Nå ja.«

Så knytter jeg hænderne, op mod himlen, så tager jeg til klimatopmøde i Paris.

Andrea Hejlskov er forfatter og foredragsholder. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jan Pedersen
  • Torsten Jacobsen
Jan Pedersen og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er tankevækkede at politi om militær har holdt demonstranterne på den måde under topmødet. Godt gået af dem som deltog og trodsede jeres frygt og politiets voldelige adfærd I skulle have en medalje. Jeg har lige siddet og hørt de fleste video dagbøger Andres har lavet i forbindelse med Cop21
Jeg belv inspireret til at skrive dette:

Demokratiet have trane kår i Paris...

Andrea videodagbog og om hvordan aktivisterne måtte forberede sig på eventuelle anholdelser, hvordan de skulle forholde sig i forhold til politiets voldelige metoder, tåregas og umotiverede slag og umotiverede anholdelser.

Hun fortæller om hvordan demonstranterne på grund af undtagelsestilstanden i Paris ikke har kunnet ytre sig og demonstrere under cop 21 topmødet. Politiet har været talstærkt til stede og holdt demonstrationerne nede. Jeg har tidligere postet videoer af de franske politi som går amok på demonstranter og tæver løs på folk med knipler som ønskede at demonstrere under topmødet for at gøre opmærksom på at det ikke kun er en klima krise, men også en systemrise, en økonomisk krise, en kønskrise, en demokratikrise en livsstilskrise.

Magthaveren i verden (eller rettere magthaverenes politikere) var samlet og var bange for at demonstrationerne i Paris kunne udvikle sig til et oprør. Det er min vurdering at den terrorhandling som to gange udspillede sig i Paris i år har haft den hensigt at kunne indfører undtagelsestilstand i under topmødet. I lørdags valgte myndighederne eller hvem der nu tog den beslutning af tillade demonstration så de mange fremmødte aktivister ikke skulle drage frustrerede hjem.

Historisk set er flere oprør starter i Frankrig, det skulle vi helst ikke have noget af… så denne gang havde politi og militær, politikerne og ikke mindst intelligens services forhindret at noget sådannet kunne ske. Min hypotese er at de mange af de terrorhandlinger vi siden 11. September har set har haft den hensigt at holde vores demokrati nede og haft formålet at undgå oprør og opstande. Det har jeg og andre mange gange påpeget og set. Jeg tror og mener at kunne føre bevis for at mange af disse terrorlove og terrorhandlinger er iscenesat netop af den grund. ISIS er finansieret af vesten. ISIS er os…

Citater fra videodagbøgerne:

• Koncentreret stemning, mange er bange, politiet har eskaleret.

• En gruppe Irlændere stoppet ved den franske grænse.

• Jeg har selv 4 børn. Jeg skal fandme ikke i fængsel i et år på grund af at jeg i morgen ønsker at få lov til at sige at jeg mener vi skal passe bedre på miljøet. Det er en vandvittig situation.

• Lørdag: den store demonstration som myndighederne til sidst accepterede : Demonstrationen forløb uventet roligt, politiet optrådte ikke aggressivt.

• Demonstranterne var villige til at risikere et års fængsel for at gøre opmærksom på at det ikke kun er en klimakrise. Det er en systemkrise, en finanskirse, en kønskrise, en demokratikrise en livsstilskrise.

• Mange aktivister er bange for at den nye aftale kun er spind og bullshit, men håber det naturligvis ikke.

• Goderne på jorden er uretfærdigt fordelt.

• Hun mener vi kommer til at se flere og flere storme, uvejr og krige på grund af klimaforandringerne. (jeg mener det vi ske på grund af geoingeneering, chemtrails med formål at kunne styre vejret og kunstigt kunne fremkalde naturkatastrofer)

• Daglig aktivismetræning demonstranterne danner små grupper, mange var bange for at blive anholdt , taler i grupper om deres frygt. Myndighederne anviste i stedet et stadion hvor de kunne demonstrere lovligt. Men mange udførte civil ulydighed herunder Greenpeace og 350.org

• Til demoen d 12. 12. Have folk noget rødt på for at markere red line, en streg i sandet.

Rigtigt godt gået af de mange som mødte op i Paris på trods af politiets vold trusler og anholdelser.
I skulle have en medalje. ☺

georg christensen

Et Imperium , som det vestlige ny kapitalistiske står til forfald, et forfald , som det kun kan takke sig selv for i sin "egen" grådigheds fornemmelse overser de hinanden (sig selv og spejlbilledet) "den anden".
Det nye Europæiske imperie er under opbygning, med russerne og tyrkerne side om side med os såkaldte indre Europærer forener vi os i et nyt selvstændig Europa. Nye traktater formuleres og folkene får indsigt og demokratisk med bestemmelses "ret og pligt", og politikerne uddannes til at følge "folket´s" vilje og ikke længere deres eget "magtbegær".
Inden det så sker, vil vi nok se et nuværende Europa falde tilbage i nationalstats følelser, hvilket især skyldes de nuværende Europæiske social kammerater (selv udnævnte demokrater) og deres a´sociale virken, sammen med deres fagforenings bosser.