Klumme

Når naturen går over optugtelsen

TV 2's natur er kommerciel, men når tv-stationen blander sjov og spas med terrorangreb og flygtningestrøm, bliver det useriøst – også for de politikere, der danser med
Debat
23. december 2015

Når naturen går over optugtelsen, sker der altid fascinerende ting. I den forløbne uge har en mediebegivenhed været særligt fascinerende – også uden for journalisternes egne rækker. Den handler ikke blot om TV 2’s særlige identitet og virksomhedskultur, men også om en smitsom underholdningssygdom, der har bredt sig i dele af den danske, politiske elite. Det handler om underholdning, markedsføring, skærmens natur, journalistik og noget så simpelt som smag.

TV 2 har – som DR – oprettet en såkaldt eventafdeling. Event betyder såmænd bare en begivenhed. Men i tv-sammenhæng betyder event ofte, at det er en begivenhed, vi selv har lavet. For eksempel et stort anlagt nytårsshow, hvor underholdning, glitterstads, festkjoler og musik danner en ramme om en gennemgang af årets største begivenheder. Det er journalistik og underholdning blandet sammen. Og at dømme efter seertallene elsker vi det.

Som optakt til årets store gallaevent havde TV 2 skruet en inciterende videoreklame sammen. Kunstneren MØ var hovedpersonen, hvis hit »Lean On«, blev rytmisk kædet sammen med små klip fra årets begivenheder. Herunder terrorangreb og flygtningestrømme, død, ødelæggelse og tragedie. Men også med scener, hvor MØ dansede med Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen og De Radikales Morten Østergaard. To politikere, der dermed i mere end en forstand var let på tå. Og det blev for meget for førstnævnte:

»Videoen er ærlig talt langt ude. Den blander fjolledans med terror, flygtninge og maskingeværer. Det er respektløst. Ikke mindst over for de mange, der har mistet. Det fremstår som lallende ligegyldighed,« skrev Enhedslistens politiske ordfører på Facebook.

Kort efter trak TV 2 reklamespottet tilbage. Det var en klog melding uden praktisk konsekvens, for videoen kan i al evighed findes på nettet. Som i andre aktuelle tilfælde er en moderne ’tilbagetrækning’ en vigtig symbolsk kommunikation, men den har ingen praktisk virkning. Man kan ikke slette fortiden.

Det blev endnu mere fascinerende, da Presselogen på TV 2 NEWS satte sagen til debat. Som optakt viste man hele den tilbagetrukne video, hvilket fik chefredaktør Jacob Kwon til spidst at meddele studieværten, at han syntes det var angribeligt at vise videoen, hvortil studieværten svarede, at det jo var en nødvendig dokumentation til brug for debatten. Det er ikke hver dag, at en chefredaktør for åben skærm kritiserer sine egne medarbejdere!

Det mest fascinerende var, hvad der efterfølgende skete. I genudsendelsen af Presselogen var videodokumentationen klippet ned, og Kwons kritik klippet ud. Men jeg bed mærke i, at Kwon i den direkte debat – som primært handlede om sammenblandingen af seriøs journalistik og underholdning – kom med det efterhånden ultimative tv-argument, nemlig noget i retning af, at der jo er rigtigt mange seere, der synes, at det er godt. Altså, hvad man kalder et skudsikkert kommercielt argument. Den her sælger vi mange af, så må den jo være god.

Den kommercielt finansierede, statsejede public service-station TV 2’s natur er kommerciel, men her svigtede altså optugtelsen, som burde være public service, der alt andet lige foreskriver seriøs nyhedsformidling (som gerne må være underholdende, men ikke må blive til ren underholdning).

Det andet svigt, som sagen også udstillede, var den tiltagende villighed hos politikere til at deltage i hvad som helst. Hvad enten det er quizprogrammer eller Vild med Dans.

Det ligger selvfølgelig i enhver politikers natur at føre sig frem. Det er nærmest en nødvendighed. Men i den larmende og massive medievirkelighed synes der at være en tendens til at føre sig frem for enhver pris. Optugtelsen hos politikerne burde jo være, at man skal føre sig frem – helst med saglige og hårdtslående argumenter i debatten. Baseret på indsigt og overbevisning.

Men Johanne og Morten lod sig altså lokke til at danse med MØ – uden at vide helt præcist, hvordan det ville blive brugt. De øjnede en chance for at komme på skærmen. Og blev så brugt – og misbrugt – til en iøjnefaldende smagløs reklame.

Naturen gik over optugtelsen over hele linjen. Hos politikerne såvel som for TV 2’s eventspecialister. Vi ser nu frem til et nytårsshow, hvor denne verdens ulyksaligheder præsenteres af festklædte værter, mens champagnepropperne springer.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Seriøse politikere kommer let til skade i useriøse medier. Og de ved det.

Jeg er heldigvis forskånet, idet jeg ikke kan se TV2 - men jeg undrer mig over "seriøse politikere"! - både nævnte og nogle ikke-nævnte.