Jeg lever i en verden af ting, som jeg ikke kan begribe. Jeg ville ikke selv kunne lave en eneste af de ting, jeg ejer, ikke den mest simple ting, forarbejdningsprocesserne bag f.eks. papir ligger milevidt uden for min forståelse.
Alt hvad der indeholder plastik, alt hvad der indeholder metal, alt hvad der indeholder glas, alt mit tøj, alle de ting er det uden for mine evner at lave selv, for slet ikke at nævne elektronikken – hvem kan egentlig fatte et digitalt urs indre mekanik? En computers?
Jeg udgør et højdepunkt af uduelighed, næsten ethvert menneske, som har været her før mig, ville klare sig bedre alene, den gennemsnitlige neandertaler ville fremvise en livsduelighed, jeg kun kan misunde. Jeg er uddannet til informationssamfundet, hvilket vil sige til ingenting.
Men selv om jeg ikke kan forstå, hvordan noget af det, som omgiver mig, er skabt, kan jeg dog forstå, at tingen (hvad end det er for en ting, jeg tænker på) slæber et spor af undertrykkelse efter sig – uden at forstå hvordan jeg kan gøre noget ved det.
Priserne i supermarkederne svinger efter et mønster, som jeg hverken forstår eller kan påvirke. Når jeg iklæder mig en trøje, er den sandsynligvis lavet af en underbetalt asiatisk teenager for en krone i timen, en udnyttelse som jeg ved mit indkøb er med til at understøtte. Og sådan kan man ikke tænke, men sådan kan man heller ikke ikke tænke, for viden er irreversibel, så alternativet for den, der allerede ved, er ikke uvidenhed, men dumhed.
Jeg kan købe økologisk mad, fair trade-kaffe og ordentligt tøj, men som såkaldt politisk forbruger er du altid til grin. Hvis du køber økologisk mælk, er der altid nogen, der spørger, hvorfor du så ikke køber økologisk kød. Hvorfor du så overhovedet spiser kød? Hvis du er vegetar, spørger nogen, hvorfor du så ikke er veganer.