Cola-ministeren

Det er umuligt ikke at skrive en højrøvet kritik af Inger Støjbergs studentikose madvaner og overfladiske dagbog. Det var garanteret det, hun håbede på, at Information ville gøre. Men helt ærligt – kan man stole på én, der drikker cola til morgenmad?
13. januar 2016

Det er med stor sandsynlighed denne reaktion, Inger Støjberg havde håbet på at få oven på sin selvudleverende dagbog i Berlingske. Men hun får den alligevel, for helt ærligt – en minister, der drikker cola til morgenmad? Og ja, gu er det en forudsigelig reaktion. Og så fra en journalist på Dagbladet Information. Jeg giver hende alle muligheder for at lægge denne klumme i stakken af elitær kritik fra venstrefløjen. En bunke, som hun kan vise frem og bruge til at opbygge et endnu tættere fællesskab med den del af befolkningen, som synes, at det er helt fint at drikke cola til morgenmad.

Læs også: Støjbergs kostpyramide

For de læsere, der er så heldige ikke at have set Berlingskes lange gengivelse af Inger Støjbergs uge (bragt i weekenden), er her et kort resume: Ministerens uge er travl på grund af grænsekontrollen og flygtningekrisen, men hun går tilsyneladende ikke op i andet end letfordøjelig mad. Tag nu indledningen: »Jeg spiser den samme morgenmad hver dag. Lyst brød med lys pålægschokolade fra Galle & Jessen, te, appelsinjuice fra Valsølille. Og en Cola Zero.«

Jamen herregud, det er jo sådan noget, man gør, når man lige er flyttet hjemmefra og vil imponere sine studentikose venner på kollegiet, som så kan sige: »Inger drikker syyyyygt meget cola.«

Bemærk også, at hun – formentlig for at provokere maksimalt – skriver ’lyst brød’ og ’lys pålægschokolade’, selv om alle ved, at lys pålægschokolade er noget, børn spiser. Hvis voksne spiser pålægschokolade – og det skal de helst ikke gøre for ofte – så er det selvfølgelig den mørke version.

Cola nævnes hele seks gange i teksten og bruges som social markør. Blandt andet onsdag, hvor Støjberg besøger Margrethe Vestager i Bruxelles: »Mens vi drikker te – hun har ikke cola – fortæller jeg hende …«

Smart, ikke sandt? Vestager, den elitære gås, har ikke engang en ærlig cola at byde på!

Læs også: Kvinden, der ikke ville rødme

Serveringen på flyet på vejen derned var heller ikke i top: »Morgenmaden er desværre to vakuumpakkede minicroissanter og en yoghurt, som ikke er så interessant,« skriver Støjberg og fortsætter: »Men til gengæld får jeg en del colaer.« Vores integrationsminister kan ikke engang finde ud af at købe en ordentlig pizza, viser det sig: »Det ender med, at jeg på vej hjem køber en pizza med oksekød, løg og ananas – den vælger jeg altid.«

Det er umuligt at kritisere folk for at drikke cola og spise lys pålægschokolade og ananaspizza uden at fremstå elitær. Sympatien vil altid være med den, som deler værdier med den brede befolkning. Det ved Støjberg, og derfor provokerer hun helt bevidst, og jeg hopper i med begge ben. En redningsplanke ville være at indføje en selvironisk sætning, hvor jeg gør grin med elitens fordomme, men det gider jeg faktisk ikke. Ikke denne gang. Måske hvis det kun handlede om maden, men det gør det ikke, for beskrivelsen af Støjbergs uge er lige så næringsfattig som ministerens diæt, og nogen bliver nødt til at være den trælse, der siger: »Du blir’, hvad du spiser,« som det hed i en sundhedskampagne i 80’erne.

Der er ikke en eneste refleksion over noget substantielt. Ikke én tanke om, hvad det er for en politik, hun fører, og hvad den kommer til at betyde. Ikke antydningen af politisk ideologi. Bare passager om cola og lys pålægschokolade. Det er selvfølgelig muligt, at Støjberg har skrevet noget indholdsmæssigt interessant, men i så fald er det konsekvent blevet klippet ud i redigeringen af dagbogen.

Ministeren må vel spise, hvad hun vil og lefle for de befolkningsgrupper, hun vil? Ja, ja. Men hun må også gerne byde ind med bare en lille smule substans, nu hvor hun trods alt har fået den tillid, der ligger i at repræsentere os alle sammen. Komme med en politisk analyse af sin ageren i en af tidens allervigtigste debatter – eller måske ligefrem en vision.

Jeg er bange for, at Inger Støjberg er ved at stå af her, så jeg må hellere oversætte til noget med mad: En enkelt portion havregryn og en rundtenom rugbrød ville klæde dig, Inger Støjberg. Den må gerne være med leverpostej – man kan sagens være både folkelig og substantiel.

Kristian Villesen er journalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

• Embedsmakværk

Mudderkastning er en øvelse, som embedsmænd bør overlade til politikere. Embedsværkets kattepine er imidlertid, at det skal være loyalt over for den til enhver tid siddende regering. Og den loyalitet har skiftende regeringer over de sidste årtier trukket stadig større veksler på
  • Kommuner anvender 225-timersreglen vidt forskelligt

Fra i dag vil kontanthjælpsmodtagere, der ikke har levet op til den nye 225-timersregel, få nedsat deres ydelse. Men der er stor forskel på, hvor mange kontanthjælpsmodtagere kommunerne vælger at undtage fra reglen, viser nye tal. Loven er blevet hastet igennem på bekostning af borgernes retssikkerhed, siger eksperter
  • Louis Jensens enestående udgivelsesserie med 1.001 historier er efter 24 år endelig færdig. René Jean Jensen er i anledning af bind nummer 11 dykket tilbage i de foregående ti bind og konkluderer, at historierne er pædagogisk drillende, viltert uforudsigelige, men ender med from slagside

Rosenhækken hed Gerda og boede i nærheden af Skive

Kommentarer

Brugerbillede for Johanna Haas

Politiken bragte mellem jul og nytår et alenlangt interview m./ portræt af Udlændinge-, integrations- og boligministeren, der beskrev ministerens politiske interesser og mærkesager. Konklusionen var, at udlændingepolitikken er hendes eneste "claim to fame." Hun har fundet sin platform og der bliver hun stående - uden at lede sig selv eller befolkningen på afveje med refleksioner, menneskerettigheder, konventioner og den slags.
Hvis der skal gang i den politiske "debat" eller den demokratiske samtale efter regeringens takter diverterer ministeren hellere med en frisk lille løgnehistorie om børn, der ikke må spise svinekød i en børnehave i Ålborg...
Og det går jo forrygende godt med ministerens politiske karriere og popularitet - og mgt. skidt med overholdelsen af menneskerettighederne, konventionerne og andre ting af stor betydning for et samfunds niveau og omgang med hinanden.
Dagbogen, som gengivet her i Information, ligger fint i forlængelse af Politikens lange, men substansforladte Støjberg portræt / interview. Og det har betydning, hvis substansen er væk.
Derfor tak for en let, men alligevel tankevækkende og kommentar til Inger Støjbergs selviscenesættelse i morgenmadsdagbogen; Inger Støjbergs politiske niveau er beskæmmende - og det er en vel en vigtigt pointe, som det må være tilladt, at gøre opmærksom på med jævne mellemrum?
Vi kan jo ikke bare lade stå til uden protester indtil vi er helt nede på Donald Trump niveau?

Brugerbillede for Helene Kristensen

Åhh han skrev jo ikke hvad en rigtig pizza er for en. Så nu har jeg ikke engang mulighed for at lade som om jeg er et rigtigt menneske ved at bestille den rigtige pizza.
Nej, jeg elsker bestemt ikke fr. Støjbjerg og venstre, og har normalt ikke svært ved at kende forskel på ordentlige mennesker - men den pizza ødelagde lige det hele. Det vil sige, at jeg reelt risikerer at stemple mig selv som noget meget pinligt, fordi jeg den ene gang om året bestiller en forkert pizza, måske.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for arne lund

Under nellikerevolutionen i Portugal i 70'erne var der nogle lyse hoveder, der fik den ide, at man skulle se på hvad de indsatte i landets fængsler spiste, måske var der en sammenhæng mellem deres kost, og såvel arten som beskaffenheden af det, de var dømt for.
Det viste sig, at der var en sammen-hæng mellem et stort indtag af sukkerholdig mad og drikke, især colaer var problematiske, og så de pågældende indsattes meget lave voldstærskel.
Mens de fanger, der spiste alsidig og ikke fik særlig meget sødt, udviste en større tolerance , og ikke havde tendens til personfarlig adfærd.
Hvor placerer det så Støjberg? Et er, at hun næppe går rundt og smækker skaller til flygtninge eller andre hun ikke kan lide. Hendes voldelige tendenser kommer i stedet til udtryk i den politik hun fører.

Brugerbillede for arne lund

Under nellikerevolutionen i Portugal i 70'erne var der nogle lyse hoveder, der fik den ide, at man skulle se på hvad de indsatte i landets fængsler spiste, måske var der en sammenhæng mellem deres kost, og såvel arten som beskaffenheden af det, de var dømt for.
Det viste sig, at der var en sammen-hæng mellem et stort indtag af sukkerholdig mad og drikke, især colaer var problematiske, og så de pågældende indsattes meget lave voldstærskel.
Mens de fanger, der spiste alsidig og ikke fik særlig meget sødt, udviste en større tolerance , og ikke havde tendens til personfarlig adfærd.
Hvor placerer det så Støjberg? Et er, at hun næppe går rundt og smækker skaller til flygtninge eller andre hun ikke kan lide. Hendes voldelige tendenser kommer i stedet til udtryk i den politik hun fører.

Brugerbillede for Maria Guldager

Haha Helene, jeg tænkte også et øjeblik over om de pizzaer jeg bestiller mon er rigtige...
Men syg dagbog i forhold til næring- ikke mindst den manglende søvn. Jeg er også et morgenmenneske, og står tidligt op selv hvis jeg kom i seng efter midnat, men når det sker bliver jeg til et sukkertrængende underskudsmenneske, der næppe skal spørges til råds om noget som helst vigtigt...
Men sådan er vi så forskellige

Brugerbillede for Steen Bahnsen

Tak for den gode artikel, som på en fin måde siger en hel del imellem linierne...

Hvis man ser på et menneske i dag, har man en idé om at man ser på én person. Men måske ser man flere mennesker, flere personaer - men altså, ved første øjekast, uden at realisere det. Får man derimod mulighed for at kigge lidt dybere, vil det måske vise sig, forudsat at man er bare lidt vågen og iøvrigt modtagelig, helt af sig selv.

At høre at IS(!) spiser lyst brød, chokolade pålæg og drikker cola til morgenmad og regelmæssigt spiser ananaspizzaer (med ananas hvér gang) er måske ganske interessant, for hvad siger det om hendes dømmekraft og værdisættelse af sig selv? At hun fungerer på et uhyggeligt og i øvrigt umodent lavt, i forhold til sin alder, niveau, hvad mad/ernæring angår? Ja, ikke? Mad som er lige så vigtigt for et menneske, som den luft vi indånder (fraværet af begge slår os ihjel)...

Hvis der er sammenhæng mellem alt eksisterende (og hvilket rettænkende menneske kan benægte det?), hvad giver denne “næring” så grobund for i et menneske? Menneskeligt “overskud”? Positiv, velvillig energi? Evner til fordybelse? Evner til at stille de rette spørgsmål? Evner til at inkludere fremfor at ekskludere - til empati? Evner til at danne større visioner? Svaret hænger i luften...pluk det selv!

For at vende tilbage til de flere persona’er: Når man udsættes for indtryk af IS og ser og hører hendes emationer i hendes rolle (persona) som udlændinge-, integrations- og boligminister, der foregiver at vide/tænke selvstændigt om så væsentlige spørgsmål som hvad man samvittighedsfuldt kan udsætte andre for, skal man altså huske at hun også indeholder en persona der ikke formår at passe på sit eget liv (slet skjult selvhad?), på selv megen basale områder.

Alene tilstedeværelsen af disse 2 personaer, “ministeren” og “barnet” (for der er mange flere), som er væsensforskellige, i én, er nok til at man må erkende at man ikke kan yde et sådannet menneske nogen særlig tillid. At hun er givet ansvar som udlændinge-, integrations- og boligminister er én af de største fejltagelser (ud af mange) den siddende regering har bedrevet - og siger dermed alt om dens dømmekraft.

Lyst brød, chokolade pålæg og cola til morgenmad?!! Vor-herre-bevare-os!

Brugerbillede for Mads Nielsen

Du løber nok ikke med Cavling-prisen for den dér Kristian. Gik din arbejdsdag med at skrive det ligegyldige lort? Det er faneme for dumt at sætter sig til tasterne fordi en minister drikker cola til morgenmad. Jeg undrede mig da osse, men det må hun da ved Gud selvom og det gør hende da hverken til en bedre eller dårligere minister eller menneske. Information er vist ikke hvad det var engang eller osse så er det......

Brugerbillede for Ib Christensen

Venstre. Partiet med politik bygget på vandrehistorier og "hvide" løgne. Hvor antagelser og fordomme foretrækkes frem for at bruge tid på indsigt og viden.

Når man har brug for at lyve for at få opbakning til sine ideer, så er det vel en indrømmelse af at ideen er for dårlig til at kunne sælges ærligt.
Og når vi i dag ved hun er villig til at benytte sig af fordomme, løgn og vandrehistorier som "dokumentation" bør det være sund fornuft at betragte alt med skepsis.

Under VKO regering opfattede jeg regeringen som et defekt kompas. Nå regeringen anbefalede at gå mod nord, gik jeg syd. o.s.v.
Da krisen kom var jeg gået fra 50.000 i gæld til 30.000 i opsparing, over VKO regeringens periode, mens jeg kunne se VKO's følgerer stå tilbage med stor gæld.

Var det ikke så tragisk er det egentlig ret komisk at skulle høre på, at dovne hunde skal vi ikke have noget til overs for, fra en med hængekøje i sit øgenavn.

Brugerbillede for Flemming Berger

Artiklen skal jo læses ,når man er i det humoristiske hiørne,og helt uden alvorsbrillerne.
Der er så mange lag i,hvad forfatteren skriver: ministeren logrer for ,hvad hun tror er 'folket',hvorved hun viser,hvor lidt hun kender til samme folk; hun udstiller sin manglende politiske bevidsthed ved fuldstændig at undlade politiksnak. Dette viser forfatteren gennem sin muntre gennemgang af dagbogen;og det helt uden at tale dårligt om denne besynderlige person.

Brugerbillede for Esben  Lykke

Jeg synes artiklen er vedkommende af én grund: at påpege hvordan IS tilsyneladende har et meget stort behov for at være i opposition til "de rigtige meninger".

Man kan jo kun gisne om, at det må være blevet en identitetsmarkør af en slags for hende, at være "folkelig" eller hvad man nu vil kalde det. I opposition til folk, der bekymrer sig alt for meget om teoretiske og ubrugelig menneskerettigheder og diagnoser som PTSD og lignende.

Og det er måske ikke helt optimalt at have en minister, der opfører sig som et omvandrende teenageoprør.

Men det er nok næppe svært at finde tilslutning til det synspunkt her omkring.

Brugerbillede for Kaj Spangenberg

Inger Støjberg er da ikke så interessant som person, som hun her gøres til. Uanset hendes morgenmad med lyst brød og cola, og uanset hendes forsvar for stramningerne i udlændingepolitiken, så er og bliver Inger Støjberg ikke andet end en repræsentant for den i øjeblikket herskende politik på Borgen.
Om man så er enig i den politik eller ej - det er da en vigtigere sag at diskutere end personen Inger Støjberg.
Dem, der er for den for tiden herskende politik, støtter hende. Modstanderne dæmoniserer hende. Men er det nu særligt fair?
Gå efter bolden og ikke personen.

Brugerbillede for Kirsten Svejgaard

Jeg undrer mig meget over nogle af de sure kommentarer, som nogle har skrevet her. For det første er artiklen ret morsom. For det andet handler den i høj grad om den manglende politiske substans i den såkaldte dagbog. Det er da påfaldende, at en minister vælger at divertere de sagesløse læsere med, hvad hun spiser, i stedet for at fortælle om sine dybere overvejelser omkring integrations- og flygtningepolitik (hvis hun ellers er i stand til at gøre sig sådanne). Inger Støjberg har for længst afsløret, at hun ikke aner en hylende fis om det område, hun er minister for. Man ser ingen tegn på, at hun forstår konsekvenserne af sin politik; integration er et fremmedord, hun ikke har forstået betydningen af; hun foreslår frækt at bestjæle flygtningene for det sidste, de ejer; hun lytter til ingen, (måske bortset fra DF); hun er revnende ligeglad med, hvordan hendes politik bedømmes i resten af verden, og hvad det betyder for Danmarks omdømme; hun er på alle måder en katastrofe. Mon hun får en bonus fra Galle & Jessen og Coca Cola?

Brugerbillede for Peter Knap

Kære Kirsten Svejgård. Det er ikke morskaben over IS der falder mig for brystet.
Det er holdningen, at såkaldte almindelige mennesker som folk nu er flest er en laverestående masse, der ud over at læse Ekstrabladet og Se og Hør kaster sig frådende ud i kulinariske tilbøjeligheder.
Eksempel blandt mange:
"Sympatien vil altid være med dem, som deler værdier med den brede befolkning."
Modsætningen er selvfølgelig elitære læsere af elitære skrifter, der med deres forfinede manerer og madvaner hæver sig højt over pøblens masser.
Velbekomme.

Brugerbillede for Kjeld Jensen

Måske bliver jeg nu stemplet som elitær (?), selvom jeg forlod folkeskolen efter 3. real
Men kan ikke lade være med at tænke på, om ikke Inge Støjbergs morgenmad kan være et billede på hele hendes tilgang til tilværelsen, manglende interesse for noget andet end det man kender og er tryg ved
Jeg vil tro, at man for at være en god politiker må være åben, oplyst, nysgerrig og interesseret i verden....fortsæt selv. Og det et ikke det billede jeg har af Inge Støjberg, slet ikke at have læst om ministerens morgenmad.

Brugerbillede for Peter Andersen

Utrolig morsom artikel, selvom det virker på et stort antal af kommentarerne her, som om læserne ikke fanger det.

Igen står een ting centralt:
At det ypperste, man kan gøre som politiker, er et virke som "en af folket". Og skulle der være nogen såkaldte eksperter tilbage, det være sig indenfor kost og sundhed, miljø og landbrug eller lign., så kan de bare rende og hyppe!
Foghs "opgør med ekspertvældet" er det VÆRSTE, nogen magtfuld politiker har udsat os for som nation i min levetid!!!
Nu er det tilladt, ja åbenbart popularitets-skabende grænsende til det nødvendige, at man som politiker og endda minister klart markerer, at man har sin EGEN mening, og ikke eksperternes...
Det er fanme en syg høne, der har lagt det æg!!!

Mit Danmark ødelægges.
/P

Brugerbillede for Nanna Wulff M.

Der er også bekymrende, at Inger Støjberg (IS) kunne sige, at hvis en sådan morgenmad er god nok til hende, så skal alle børn og voksne flygtninge også spises af med hvidt brød, mælkechokolade, cola, te og juice til morgenmad.

Hun lytter jo ikke til andre end sig selv. Ordenlig kost er en vigtig byggesten for optimal hjernevirksomhed.

Brugerbillede for Niels Nielsen

Helt ærligt, Per Hækkerup var i sin tid berømt for at tage sig en lille en eller to eller tre til morgenmaden, og Støjhelvedet drikker cola. Smag og behag. Den eneste forskel, så vidt jeg kan se, er at Per Hækkerup ikke selv skrev om det i aviserne.

Ikke at jeg på nogen måde ønsker at forsvare IS, men lad hende dog have sine colaer i fred. Og kritiser hende i stedet for den politik, hun fører, der er nok at tage fat på.

Man fristes næsten til at tro, at der er en smart spindoktor, der har sagt: "Kan du ikke skrive i avisen, Inger, at du drikker cola til morgenmad, så bliver folk sikkert så forargede, at de helt glemmer at være utilfredse med flygtningepolitikken."

Brugerbillede for Magnus Frimer-Larsen

Et noget bovlamt demagog-portræt, som lykkeligvis peppes op, når der en passant botaniseres i ungdommens morsomme primitiviteter –

"Jamen herregud, det er jo sådan noget, man gør, når man lige er flyttet hjemmefra og vil imponere sine studentikose venner på kollegiet, som så kan sige: »Inger drikker syyyyygt meget cola.«".

Forfriskende læsning er det ligeledes, at "[...] alle ved, at lys pålægschokolade er noget, negre spiser".