Vi skal ikke gøre flygtninge til løndumpere

Fremmedfrygt er noget af det grimmeste i vores samfund. Men opskriften på integration er ikke at presse bunden af arbejdsmarkedet
16. januar 2016

I disse måneder har jeg en konstant nagen i baghovedet. Den dårlige samvittighed prikker i mig. Der er nok mange, der kender det: Frustrationen og skammen over den måde, vi modtager flygtninge på.

Regeringen piner og plager flygtninge. Stjæler deres ting og indlogerer dem i telte i snevejr, selvom vi har rigeligt med huse, der står tomme. Senest kom Lars Løkke & Co. på en idé, der skulle hjælpe flygtningene: Indslusningsløn. Hvis virksomhederne kunne hyre en flygtning til 60-70 kroner i timen, så kunne de komme ind på arbejdsmarkedet og blive integrerede.

Det lød alt sammen meget godt, men det er det ikke - og fredag tog Claus Hjorth Frederiksen (V) konsekvensen. Forslaget om indslusningsløn, der er opskriften på at så splid mellem flygtninge og lavtlønnede, blev droppet. Det kan aldrig være den rigtige løsning, hvis man vil hjælpe flygtninge og samtidig komme den voksende fremmedfrygt til livs.

For hvilke danskere var det, der skulle holde for, da man talte om at indføre indslusningsløn? Det var næppe de slipsedrenge og -piger, der holder til hos CEPOS, Dansk Byggeri og i regeringen. Det var nok nærmere de ufaglærte, som risikerede at miste deres job og som ville blive ramt af et nedadgående lønpres.

Jeg vil aldrig undskylde, at man taler hadsk om mennesker på flugt eller mener dårligt om mennesker på grund af deres oprindelse, men det må nu være nemmere at brede armene ud, når man ikke er en af dem, der frygter for at miste sit job.

Hvem er de?

Diskussionen om indslusningsløn ramte lige ned i det skel, der er i den danske befolkning. Det skel, der bliver tydeligt, hver gang der er valg, og Dansk Folkeparti høster endnu flere stemmer. Og alle venstreorienterede, højtuddannede, velbjærgede spørger hinanden: »Hvem er dog alle de DF-vælgere? Hvorfor vil de ikke have indvandrere? Hvad er de bange for?«

Hvis man gerne vil bekæmpe fremmedfrygten, så er det en meget dårlig idé at lave regler og lønsystemer, hvor det officielle formål er at hjælpe flygtninge, men den reelle effekt bliver, at man presser de lavtlønnede længere ned i løn.

Når alt det er sagt, så mener jeg også, at det er helt forkert, at sætte bestemte befolkningsgrupper på et lavere løntrin – bestemt ud fra deres nationalitet eller status som flygtninge. Det kan vi ikke være bekendt. Et lavtlønsarbejdsmarked for flygtninge er dårlig integration. Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd tyder erfaringer fra Tyskland på, at folk bliver fastholdt i de lavtlønnede job i stedet for at blive ’sluset ind’ i ordentligt betalte jobs efter en periode.

Mangler faglærte

Ingen sidder med nemme løsninger i baghånden. Men hvis vi virkelig ville hjælpe flygtninge ind på arbejdsmarkedet, så skal vi da i fællesskab betale for, at de kan blive uddannede og opkvalificerede, så de kan komme ind på arbejdsmarkedet på ordentlige vilkår.

Vi kommer snart til at mangle faglærte. Måske sidder der nogle unge folk i telte og andre asylcentre, som kunne tænke sig at blive industritekniker, murer eller social- og sundhedshjælper?

Der er ikke krise i Danmark. Vi er blandt verdens rigeste samfund. Vi kan sagtens tage ordentligt imod mennesker i nød uden at tage midler i brug, der får flygtninge til ligne løndumpere.

Helga Mathiassen er tømrerlærling

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Mona Blenstrup

Hvorfor kommer vi til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden?
Kunne det hænge sammen med den tyrkertro på, at vi alle skal på universitetet og at faglærte håndværkere må "nøjes" med et praktisk fag?
Der er masser af unge, der ikke kan få en praktikplads som håndværkere, hovrfor dog det?
Vi har krise, alle områder skal vi spare på både offentligt og privat. Hvis man benægter det, så lever man ikke i dette samfund.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Vibeke Hansen

Det er efter min mening ikke flygtningene, vi skal frygte, men vores politikere. De har i den grad ignoreret, at sådan en omvæltning af situationen kræver en ordentlig fortælling om, hvad man arbejder på af løsninger, og hvad man forventer af os borgere. Kun DF har den fortælling, der jo tjener som deres partigrundlag. Det er dårligt politisk arbejde, at lade en så negativ og følelsesladet fortælling stå alene og uimodsagt. Ovenikøbet en fortælling, der ikke skammer sig over populistiske udsagn og total mangel af respekt overfor et relegiøst mindretal, for ikke at tale om retssikkerhed og demokrati. Her er kritikken rettet mod hele folketinget, der synes til kun at have overskud til at finde på nye stramme regler for at stoppe strømmen.
Sig mig lige, hvor ligger logikken i at have underskrevet menneskerettighedskonventionerne, for derefter at umuliggøre de omhandlende mennesker i at gøre brug af dem? De blev trods alt underskrevet på en tid, hvor vi ville gøre op med, hvad man kunne byde den menneskelige race.
Hvad angår regeringen, er jeg svært bange for, at de ikke har en fortælling, fordi de bruger "krisen" indenrigspolitisk. Mens alle taler integration, har regeringen afskaffet stort set alle de samfundspositive tiltag fra forrige regering. F.eks fattigdomsgrænsen og kønsopdelte statistikker. de få, der modtog lidt ekstra til ydelserne, må atter igang med kuglerammen. Regningen for flygtningene er overgivet til de i forvejen rundbarberede kommuner, men allige vel bruges denne regning som undskyldning for at udskyde skatteforhandlingerne. Så meget for, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det er snarere "det skal ikke være let, at være fattig".
I en positivt indstillet befolkning, hvor viljen er til stede, burde det ikke være svært, at integrere flygtningene. Integrere, ikke assimilere! Politi og myndigheder har god erfaring med at tackle endog meget store forsamlinger ved fodboldskampe, koncerter og de årlige gadefester i de store byer, så burde det være til at styre en flok udlændinge i en teltlejr. Men så længe vi skynder os at skifte plads i toget, når er muslim sætter sig, eller pigerne på diskoteket går en stor bue udenom dem, mens drengene står med knyttede næver og skumler i hjørnet, kan vi ikke forlange, de kan lære at leve hos os. Det er lidt ynkeligt, at en efterhånden delt befolkning skal klare problemerne, hvor kun den ene part er politisk støttet. Jeg håber, man snart finder ud af, at få kvinder og piger ud i bybilledet, også diskotekerne, det tror jeg ville gavne gevaldigt.

anbefalede denne kommentar