Internettet skal på skoleskemaet

Vi er nødt til at lære de mindste at håndtere den digitale virkelighed. Hvordan skal de ellers finde rundt i suppen?
7. januar 2016

For godt ti år siden kom min lillebror til verden. Jeg ved ikke, om mine forældre dengang i 2005 var klar over, hvad der ventede dem af udfordringer i forhold til hans opdragelse.

Jeg ved ikke, om de havde gjort sig noget begreb om, hvor stor en rolle teknologien skulle komme til at spille for hans generation, og hvordan de skulle vejlede ham i noget så abstrakt som det virtuelle univers.

Mine forældre er ikke født ind i en verden, hvor teknologien dominerer hverdagen. Det står klart i deres hukommelse, at breve blev erstattet af fastnettelefonen; at fastnettelefonen blev erstattet af mobiltelefonen; og at mobiltelefonen blev erstattet af smartphonen.

Derfor kræver det en enorm indlevelsesevne at vejlede ham i den verden, han er født ind i. En verden, som er en parallel til deres ’virkelighed’.

Skal de holde øje med hans søgehistorik? Har de overhovedet noget at frygte?

Vi bliver konstant konfronteret med alt mulig vigtig og relevant information. Og med bunker af crap og ubrugeligt bras.

Internettet er totalt genialt. Jeg værdsætter det hver dag og er på ingen måde fortaler for, at tilværelsen var bedre, før den moderne teknologi blev en integreret del af vores liv. Men hvad med opdragelsen? Hvad med de forældre, der ikke har den fornødne viden til vejlede deres børn i denne nye virkelighed?

Svært at kontrollere

Et sted at starte er folkeskolens pensum. Det trænger til en seriøs opdatering. Faktisk bør vi oprette et helt nyt fag med fokus på teknologien og vores tilgang til den. Vi kan kalde faget X.

Alt for mange vælger nemlig at forholde sig til den nye virkelighed ved slet ikke at forholde sig til den. At scrolle videre eller logge af – en udvej, som jeg ofte vælger.

Jeg er fra 1990’erne og kan huske Facebooks indtog i vores liv. Jeg er ikke født ind i det på samme måde som min lillebror. Og jeg har gradvist lært at undgå meget på Facebook ved ikke at følge eller synes godt om sider, men det er stadig vildt svært at filtrere og kontrollere, hvad der kommer frem.

Selv hvis jeg ikke udviser interesse, får jeg serveret alt muligt, eksempelvis fordi en Facebook-ven deler det.

Det er i bund og grund pisse smart og interessant, for lige pludselig har jeg adgang til en hel masse oplysninger, billeder, videoer, events osv. som jeg slet ikke vidste var sjove eller vigtige.

Pludselig er der en ven, som sender mig et link til en fed koncert; eller til en video med en dreng, der flipper helt ud i hysteri og smadrer en fodbold ned i asfalten, så den hopper tilbage direkte i ansigtet på ham; eller til en mega spændende artikel, som jeg får kuldegysninger af på den fineste måde.

Slug det ikke råt

Men en gang imellem får jeg sgu også nogle ubehagelige facebookindtryk, som kan ramme mig dybt. Indtryk, som ikke bare klør lidt på overfladen. Eksempelvis når jeg bliver gjort opmærksom på, at en bekendt, som jeg ikke længere har kontakt med, har taget sit liv. Eller når jeg læser om endnu et terrorangreb et sted på kloden, lige dér på min smartphone, mens jeg er på vej i bussen.

Den slags ting rør mig dybt, men igen: Jeg er fra et andet årti end min lillebror. Jeg har til dels lært at håndtere den digitale virkelighed.

Jeg ved, at det hele ikke skal sluges råt. At billederne og videoerne kun fortæller brudstykker af sandheden.

Men hvad med de børn, der som min lillebror er blevet smidt ind i den digitale virkelighed? Hvordan skal vi lære de grønne at rumme alt det, som finder sted? Hvordan skal vi lære dem at være kildekritiske? At der altid er en afsender med særlige interesser.

Det er her, X-faget kommer ind i billedet. Det bør være på skemaerne fra børnene begynder i skole, og rent praktisk skal det handle om, hvordan man udnytter teknologien bedst og navigerer i den, ligesom de etiske aspekter selvfølgelig også skal berøres.

Faget bør vise børnene, hvordan man kan skille teknologien fra virkeligheden og lære at stille sig kritisk over for den, hvordan man selv skal agere virtuelt på de sociale medier, og hvilke konsekvenser ens handlinger her kan have.

De fleste af os bruger internettet i stor stil på en daglig basis. Vi er nødt til at hjælpen hinanden og især de yngste med at finde rundt i suppen.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Anders Sørensen

Alt er brudstykker af virkeligheden, og virkeligheden skal vi først og fremmest lære at forstå ved at opleve disse brudstykker selv og forsøge at sætte dem sammen til det hele, der alligevel ikke eksisterer.

Ti-årige har mere ekspertise i at opleve www-brudstykket af virkeligheden, end en eventuel underviser vil have. Som man har lettere ved at lære sprog, når man er lille, fordi man lever i det/dem.

Men derfor kan man da stadig godt søge at lære de små at færdes i den verden, der forekommer dem naturlig og underviseren fjern. Man kan da godt lære dem om cookies og shit og om, hvordan man forholder sig til deres virkelighed set fra en voksen planet. Men det skal altid gøre i bevidstheden om, at man i virkeligheden underviser dem i gamle dage og egen virkelighedsopfattelse ud fra en frygtbaseret platform.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikael Velschow-Rasmussen

Jeg synes egentlig, at det er et sindssygt vigtigt emne der bliver taget op i artiklen.

Selvom Internettet på mange måder har beriget os utrolig meget med al den information og underholdning der pludselig er tilgængelig med meget få klik. Er der jo desværre heller ikke nogen tvivl om, at signal/støj forholdet mellem reel information og 'crap' er blevet rigtig meget værre i forhold til 'de gode gamle dage' (før Internettet), hvor medier satte en ære i kildekritik og lignende.

Udover den voldsomme mængde af misinformation på nettet er et af de helt store problemer den stigende anvendelse af automatiske algoritmer der serverer, hvad de tror, vi ønsker at se (baseret på mønstre for vores tidligere web historik, handlinger og hvem vi er). Dette medfører desværre at folk bliver holdt fast i en helt urimelig grad af 'confirmation bias' - hvor de 'kun' får vedligeholdt deres vrangforestillinger angående samfund, politik, verdens og tingenes tilstand baseret på den misinformation der desværre findes i så rigt mål - og aldrig bliver udfordret på deres evne til at forholde sig kritisk til information.

Måtte vores uddannelses system dog genindføre en eller anden form for fag der handler om dannelse, oplysthed, kritisk tænkning, filosofi og lignende ...... Desværre er dette vel blot utopisk tænkning fra min side i en verden, hvor uddannelse mere og mere handler om disciplinering, manipulering og træning af individer til udførelse af hjernetomme jobfunktioner uden perspektiv og fremtid fremfor oplysning af befolkningen.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Til gengæld, Anders Sørensen, vil jeg godt anholde den med at det er lettere at lære som ung: det er meget lettere, når man har en masse erfaring, men selvfølgelig især hvis denne erfaring har at gøre med at tilegne sig viden. Jeg kan ikke leve mig ind i, hvor svært det må være at skulle til at lære for første gang som 50-årig, men jeg kan mærke som 51-årig, at jeg på mange måder har meget lettere ved at lære nyt, fordi jeg kan relatere det til noget, jeg har oplevet eller lært tidligere.

Brugerbillede for Torben Selch

Ved vores juleaftens middag - var der til forandring kun 2 mennesker ud af før måske 50% - som sad og fjottede med mobil-facebook før, under og efter middagen - det var 2 - mand og kone som for få år siden havde forvildet sig ind i den elektroniske verden.

Mine børn får ikke lov til facebook konto før 16 - og egen køb på nettet før 18. Derimod har de begge 12 og 13 - skype, men deres vennekreds på skype skal godkendes stille og roligt. Derud over er jeg enig med Anders Sørensen, de unge svømmer som naturlige fisk i elektronikkens tidsalder. Os gamle sidder og fedter med manualer uanset om det gælder en håndmixer, en videomaskine eller reglerne til et Adventure Game - ungerne flår kløerne lige i programmet, da deres logiske forståelse er den samme som programmerne er bygget op af.