Har min kærlighed til Sverige frataget mig al sund fornuft?

I Danmark godter mange sig. Så kan de lære det, de elitære svenskere, der ville tage imod alle verdens flygtninge! Imens frygter jeg for min elskedes ve og vel
30. januar 2016

Der er blevet længere til Sverige. De to regeringer kan ikke tale ordentligt sammen, og hver eneste morgen må jeg og mine medpendlere betale prisen – med paskontrol og store forsinkelser til følge. Det rammer frem for alt mennesker, der flygter fra krig, men det rammer også lidt mig. For jeg er nemlig forelsket.

Lad mig bekende: Jeg har levet som skabssvensker det meste af mit liv, men har nu valgt at springe ud. Ja, jeg elsker Sverige! Så er det sagt. Jeg elsker Alfons Åberg, Pippi Langstrømpe, Pelle Haleløs og kanelbullar. Og jeg elsker Bellman, Bergman, Lagerlöf og Strindberg. Jeg er ganske bevidst om, at det ikke er god dansk tone at udbasunere den form for naboskabskærlighed. En pæn stor del af rød og blå stue og det meste af den danske journaliststand bryder sig nemlig ikke om deres naboer mod nord. For de er politisk korrekte, de er anstændige, og de er med på noderne – altid 10 år før med alting. Svenskerne er med andre ord alt det, som vi ikke er. Humane, moderne og internationale.

Tilsyneladende har vi glemt i Danmark, at vi engang var på forkant med at sikre minoriteters rettigheder og kæmpede om førstepladsen mod Sverige – og altså ikke bare i fodbold. Danmark var det første land i verden, der tillod homoseksuelle registreret partnerskab. Det var i 1989, seks år før svenskerne, ligesom danske kvinder også fik stemmeret seks år før de svenske. Men i de senere år lader det til, at vi er faldet noget af på den. Svenskerne har i den grad overtaget roret, hvad angår køns- og asylpolitik.

Stockholm skal lytte

Kærlighed gør blind, siger man. Har min kærlighed til Sverige frataget mig al sund fornuft? De sidste 15 år har jeg arbejdet i Sverige, og det er min erfaring, at mange svenskere taler om mennesker i stedet for om flygtningestrømme og udgifter. Man taler også om områder med høj frekvens af tosprogede og ikke om ghettoer.

»Ja, de er så pæne og politisk korrekte, de svenskere,« indvender mange danskere. De kalder jo ikke en spade for en spade, men har frivilligt taget mundkurv på.

Og ja, der er for mig ikke nogen tvivl om, at den demokratiske samtale lider, når kritiske røster udelukkes fra debatten. Eliten i Sverige er for dårlig til at lytte til grupper i befolkningen, der frygter indvandring og flygtninge. Når Sverigesdemokraterna råber højt dernede i Trelleborg, så er det på tide, at de lytter deroppe i Stockholm. Det afgørende spørgsmål er imidlertid: Hvordan skal de lytte uden at give køb på anstændigheden?

En tredje løsning?

I Danmark godter mange sig. Så kan de lære det! Gå her og spille godhedsregimente. I årevis har eliten i Sverige undertrykt kritiske røster i befolkningen, og nu er det payback time!

Jeg medgiver, at Sverige er delt. Ligesom Europa og USA synes delt i disse år. Den ene side udgør de mennesker, der er med på globaliseringsbølgen og mener, at vi ikke kan isolere os fra verden i vores små velfærdssamfund, selv om vi måske gerne ville. Og på den anden side ser vi mennesker, der oplever, at deres privilegier bliver taget fra dem. Er løsningen at tale de frygtsomme efter munden som i Danmark? Eller er løsningen at nægte de frygtsomme taletid som i Sverige? Eller er der en tredje løsning? Til forskel fra de mange – på vores side af sundet – der fryder sig over, hvad der kan ligne en svensk kapitulation med midlertidig grænsekontrol, så frygter jeg for min elskedes ve og vel. Vil Sverigesdemokraterna få afgørende indflydelse i Sverige de kommende år? Vil der om føje måneder også blive vedtaget love i Sverige, der ikke harmonerer med FN’s Menneskerettighedskonvention?

At svenskerne er nødsaget til at sende asylansøgere tilbage, der ikke kommer fra krigshærgede områder, er trist, men dog ikke mod konventionerne. Den dag svenskerne tilsidesætter menneskers ret til beskyttelse, er jeg ikke længere så sikker på det gamle ordsprog: Gammel kærlighed ruster ikke.

Lone Koldtoft er adjunkt i dansk sprog og litteratur ved Lunds universitet siden 2001

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Gitte Roe

Jeg synes, at det er bekymrende for ytringsfriheden, at politiet i Sverige vælger ikke at fortælle om etnicitet i forbrydelser, bl.a. de unge piger, der blev angrebet og befamlet til en ungdomsfestival. Og politiet siger over i købet ligeud, at det er for ikke at spille Sverigesdemokraterne nogen kort i hænde.

Jeg kunne forestille mig, at jo mere dele af den svenske befolkning føler der bliver holdt skjult for dem, af politi, medier og politikere - jo flere grimme situationer kommer der med selvtægt, såsom tæskehold, private "vagtværn" og ildspåsættelser.

Hvis ikke integration af de nytilkomne sker hurtigt og effektivt, så vil der komme voldsomme kultur- og religionssammenstød baseret på helt forskellige holdninger til demokrati, ytringsfrihed og kønsroller.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders  Hede

Klavs Hansen. Lad os håbe den anden fløj ikke relativiserer angrebet og finder eksempler på ting brune mennesker har gjort i en helt anden sammenhæng.

Det var så forfærdeligt efter Køln at læse mennesker der i ramme alvor sammenlignet med Roskildefestival og pointerede at hvide mænd er mindst lige så slemme og på den måde bagaelliserede forbrydelserne og gerningsmændene.

Dét var uanstændigt. Ligesom det ville være nu at relativere denne forbrydelse. Men kan de samme mennesker som kastede sig over disse whataboutism i forholde til hvide mænd se hvor upassende det egentlig er? I stedet for at holde fokus på sagens kerne og få foragtet denne og opklaret den?

Brugerbillede for Jesper Oersted

Jeg kan skam også godt lide Sverige med Emil Fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe. Det gamle politisk ukorrekte Sverige, hvor Pippis far er Negerkonge. Efter de politisk korrekte har været ind over, er han blevet til en Sydhavskonge. Men det ny politisk korrekte Sverige med sine mange tåbeligheder finder jeg aldeles uspiselig, og ja, man kan da godt GOTTE(ikke godte) sig over svenskerne. Det har været nogle dyre lærepenge og spørgsmål er, om de er færdige med at betale dem. Nu har en amerikansk undersøgelse jo lige udpeget Danmark som verdens bedste land at være kvinde i. Foran Sverige med deres kønskvotering, kønsneutrale børnehaver, legetøj og tiltaleformer (hen). Sikke en begmand til svenskerne. Ja, der er en grund til at Sverigedemokraterne i en nylig meningsmåling står til at få 28% af stemmerne hvis der var valg i Sverige.

Brugerbillede for Brian Jensen

Jeg er også bekymret for SD-fremgangen, men jeg ser ikke noget, der skulle få mig til at flytte tilbage til Danmark.

SD's retorik, her I Sverige, svarer nogenlunde til det man hører fra Danmarks S, V, K, LA og DF.

SD's fremgang, kan nok tilskrives at de Svenske politikere I højere og højere grad gemmer sig I spindoktorernes flyverskjul. Ligesom I Danmark.

Det er klart at integration koster penge og anstrengelser, men den investering giver godt tilbage hvis man ikke misligholder den.

Brugerbillede for jens peter hansen

Jeg elsker Alfons Åberg, Pippi Langstrømpe, Pelle Haleløs og kanelbullar. Og jeg elsker Bellman, Bergman, Lagerlöf og Strindberg. Jeg er ganske bevidst om, at det ikke er god dansk tone at udbasunere den form for naboskabskærlighed.

Artikelskriveren elsker skønlitterære børnebogsfigurer og afdøde svenske forfattere samt kanelbullar. Hvem gør ikke det ? Det er dog lidt fattigt i forhold til dagens Sverige, som ikke er repræsenteret på denne liste.Jeg er ikke skadefro over den svenske situation, men det er vel i høj grad svenskerne som selv har inviteret så mange at de nu vil sende halvdelen af dem hjem. Der er altså også bund i svenskernes imødekommenhed. Der har ikke endnu ikke været afbrændinger af asylhjem i DK, som ellers har hærget i Sverige, men det siger da ikke så lidt om misforholdet mellem politikere og befolkning i Sverige. Sverige er et foregangsland, men intet samfund kan overleve at dets befolkning ikke kan orke mere. Det er hvad Sverige oplever nu. Det gør jo ikke Sverige ringere, men det viser da i høj grad at landets politikere ikke har været i stand styre hvad de troede de kunne. Det er svenskernes ulykkelige situation lige nu og det er det der har gjort at Sverige har vendt 180 grader. Den europæiske løsning som kunne være en mulighed ligger endnu langt væk, måske skulle svenskerne have tænkt på det.

Brugerbillede for René Arestrup

Som dansker kan man måske godt blive fanget ind af en særlig negativ naboskabs-retorik, der er baseret på uvidenhed og mere eller mindre velunderbyggede fordomme. I den forstand kan det være meget godt at få et helt tredje syn på sagen. For nogle år siden gennemførte jeg en længere rejse gennem Sverige sammen med en engelsk ven. Det var hans første besøg i 'Folkhemmet' og han havde et utvetydig positivt billede af Sverige som et åbent, frisindet og progressivt samfund, men blev temmelig skuffet. Efter vores rejse - og frit efter hukommelsen - brugte han ord som 'lukket', 'konformt' og 'autoritært'. Ikke dermed sagt, at han har forstået Sverige til bunds. Men det giver alligevel stof til eftertanke.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

Nogen har sagt, at hvis Sverige var et politisk parti, ville det være Det Radikale Venstre. Det synes jeg nu ikke, svenskerne har fortjent. De er da bare meget nemmere at acceptere og holde af. Sagt og ment blottet for ironi. :)

Men nu lige det hér med flygtningesituationen, og hvordan man tackler den hinsidan … tja, bum-bum … den er svær.