Kultur er hverken alt eller intet

Kritikken af multikulturalismen er for vigtig til, at man må bortforklare den som højrepopulisme. Respekt for etnisk diversitet er ikke det samme som anerkendelse af kulturel diversitet
14. januar 2016

Venstrefløjen hvæser. Af dem på højrefløjen med deres nationalromantik, selvfede kulturalisme og let-antændelige påskud til at aktivere den indre svinehund.

Men også af sig selv. Kan også brune mænd være nogle svin, endog med kulturel farvning? Er æresdrab ligefrem noget specifikt kulturelt og ikke bare universelt udtryk for kønslige overgreb?

Vakte kvinder med indvandrerbaggrund stiller sig kritisk over for de bekvemme skrivebordsholdninger. Kom nu ind i kampen, i virkeligheden, siger de.

Selv SF’s Pia Olsen Dyhr er nu kommet ud af busken og taler om kulturelt betinget sexisme og forstokkede kvindesyn i indvandrermiljøer. Vi har lagt berøringsangsten fra os, sagde Enhedslistens Pelle Dragsted i gårsdagens Information. 

Venstrefløjens selvudnævnte status som moralens vogter vakler. Er det på tide at slippe vagthunden løs?

Det er helt legalt at vogte på højrefløjens ofte begrænsede virkelighedsforståelse. Men nogle gange betaler det sig at skifte briller. Ikke alt kan fejes ind under gulvtæppet som de onde hvide mænds eller majoritetsbefolkningens diskrimination.

Det var ganske tydeligt for få år siden i England, hvor en gruppe af pakistanske indvandrere systematisk havde udnyttet unge piger, og myndighederne ikke turde gribe ind af frygt for at blive stemplet som racister.

Det samme har åbenbart været tilfældet i Sverige, og måske også i Tyskland.

Er danskerne racister?

»Det er socialt, ikke kulturelt« er den gængse udmelding også blandt hjemlige meningsdannere på den veluddannede venstrefløj, der ikke anerkender etnisk eller kulturel relation til volden, hvor tydelig den end måtte være.

Muligvis er de inspireret af den generelle socialvidenskabelige vending af humaniora, hvor klasse og køn har overtrumfet ’kultur’ som forklaringsfaktor.

Det var sikkert også tanken, dengang en radikal politiker anmeldte en politimester for at udtale sig om østeuropæeres overrepræsentation i kriminalitetsstatistikker (hvilket han ellers med basis i data havde god grund til).

Eller når minoritetsforskere febrilsk leder efter sociale og økonomiske forklaringer på skævheder inden for samme og dirigerer problematikken over i danskeres angivelige racisme (som Mehmet Necef og Henning Beck påpegede i bogen Er danskerne racister?).

’Kultur’, synes tanken at være, fejres gerne som positivt indslag (kunst, mad, musik, litteratur, skikke) i en multikulturel virkelighed, men ikke hvis det på nogen måde kan tilskrives noget negativt. Medmindre det gælder vores egen.

Jeg har selv deltaget i universitetskonferencer, hvor ’minoriteter har altid ret’ og white male bashing er helt naturlige diskurser, og jeg husker stadig min forbavselse over præsentationen af et ph.d.-projekt, der ville afsløre kvindeundertrykkelse i Afghanistan som en vestlig mediekonstruktion (den pågældende havde i øvrigt aldrig sat sine ben uden for Vesteuropa).

’Islamofobi’ er blevet en mærkat, der shamer enhver kritik af islam, ligesom holocaust-kortet strategisk trækkes frem, når Israels undertrykkende politik kritiseres.

At påpege visse islamiske gruppers stærkt anti-demokratiske og diskriminerende holdninger over for jøder, kvinder og homoseksuelle kan også i Danmark stemples som islamofobi, mens utilpassede unges bølleoptøjer i islams navn omvendt bortforklares som havende med alt andet end religion (eller kultur) at gøre.

Den norske antropolog Unni Wikan skrev for nogle år siden bogen Generous betrayal, hvor hun skarpt kritiserede sin egen stands brug af begrebet til at legitimere grusomheder begået i netop kulturens navn.

I USA er flere anklagede blevet løsladt eller har fået reduceret straf, hvis den kriminelle handling kunne forklares med kultur eller religion. Måske er det en formildende omstændighed at være ’religiøs i gerningsøjeblikket’?

Brodne kar

At der faktisk er kulturelle forskelle blandt etniske minoriteter, var en markant pointe ved en værdiundersøgelse fra en tænketank for nogle år siden.

Kultur og oprindelsesland overtrumfede både køn, uddannelse og økonomi som parametre for, i hvor høj grad etniske minoriteter herhjemme var i overensstemmelse med en række »grundlæggende værdier og normer i Danmark« (som f.eks. defineret i Grundloven).

Undersøgelser fra andre vestlige lande tilskriver ligeledes kulturen en væsentlig rolle, også i forbindelse med integration. Selv sociologen Robert Putnam har måttet erkende, at den sociale sammenhængskraft (i hvert fald i første omgang) ikke vinder ved multikulturalisme, da denne ikke genererer tillid.

Misforstået sympati for de andre kan let blive »til gavn for de sorte« (på højrefløjen), som det hed i titlen på en bog af Kåre Bluitgen for nogle år siden.

De kriminelle, de højtskrydende radikalister, de homofobe og kvindeundertrykkende mænd (og kvinder) bliver som gruppe forsvaret, hvis man ikke tør tage tyren ved hornene og erkende, at der er brodne kar, der trænger til at blive undersøgt og givetvist straffet.

Der findes faktisk også onde brune mænd. Fagfolk har endog givet udtryk for, at de nordafrikanske mænds svinagtige handlinger i Tyskland var kulturelt genkendelige.

Men påpegning af kultur er ikke løsningen på en sådan analyse i sig selv. Der er sociale, økonomiske og psykologiske etc. aspekter, der naturligvis hører til registret af problemer.

Kultur er ikke noget i sig selv, men er til forhandling og bliver hele tiden fornyet og forandret. Mennesker skaber kultur, men kultur er også som normativ orienteringsramme med til at skabe mennesker.

Der er derfor en gylden middelvej mellem at forstå alt eller intet som kultur. Selvfølgelig kan både terror, voldtægt, undertrykkelse, diskrimination og alt andet skidt have kulturelle aspekter, og de skal naturligvis analyseres. Det skylder vi ikke mindst dem, der bliver undertrykt. Både i Tyskland, Sverige og herhjemme.

Jørn Borup er lektor i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kommentarer

Brugerbillede for Torsten Jacobsen

Jeg bliver altid så nysgerrig, når mennesker med deres gang i universitetets hellige haller - hvor kildehenvisning regnes for en dyd - henviser til "en værdiundersøgelse fra en tænketank for nogle år siden."

Det er da noget underligt noget. Jo mere jeg tænker over det, jo mere underligt bliver det faktisk.
Men måske skal man slet ikke tænke så meget? Bare sådan mere tage den ærværdige Lektors udlægning for gode varer? Det er nok bedst...

Brugerbillede for Thomas Holm

Lasse,

hvor kommer de sydamerikanere fra? I flere af de ærkekatolske lande derovre er lavalderen sat til 'første menstruation', i andre ord 'kan du bløde, kan du føde, kan du giftes'.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen

Vi glemmer behændigt, at Forum i København vist var det eneste koncertsted i verden, hvor sangerinden Beyonce blev taget på bagdelen under en koncert:
http://ekstrabladet.dk/musik/dkmusiknyt/article4519625.ece. Efterfølgende var sympatien vist ikke på hendes side. I en koncertanmeldelse på politiken.dk stod bl.a. "Man tager ikke Mrs. Carter på røven: Her er det fruen i arenaen, der bestemmer." Noget kunne tyde på, at kun brune mænd skal holde fingrene for sig selv.

Noget helt andet er, at kultur er meget andet end det, der indgår i begrebet "multikulturalisme", og kulturel diversitet er andet og mere end etnisk diversitet. Det er for nemt at gøre kultur til et spørgsmål om hudfarve el. religion.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Vil nogen venligst fortælle mig, hvor 'den progressive intellektuelle venstrefløj' i Danmark har til huse? Altså den del af 'fløjen' som ikke er mere optaget af eksperimenter med alternative livsformer som 'yoga', 'mindfulness', 'transcendental meditation', 'mikro-makro gastronomi' og hvad vi ellers har af vestlige varianter af den gode gamle østasiatiske 'buddhisme' - end af at finde en metode til etablering af nogenlunde fredelig sameksistens mellem kristne, jøder, muslimer, asatroende og ateister i det 21. århundredes 'etniske smeltedigel' på den lille knast på det store eurasiske kontinent, der kaldes Europa?

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen

'den progressive intellektuelle venstrefløj' er i hvert fald ikke dem, der nedrakker alternativ tankegang, og mobber og gør grin, og kalder dem molboer. der vil redde kornet fra storken, - hvor fløjen ellers er, ved jeg ikke - næppe i nogen organiseret gruppe, parti eller forening.

Brugerbillede for Frank Hansen

Ordet islamofobi er helt malplaceret. Visse kvinder har en fobi overfor edderkopper eller kakkelakker; de kan også springe op på en stol, når en mus eller en rotte kommer ind i lokalet. Der er fobier mod tandlæger, åbne pladser, lukkede rum eller flyrejser. De er kendetegnet ved at være irrationelle. Det er velkendt, at taxaturen til lufthavnen er langt farligere end den efterfølgende flyvetur. Alligevel bliver mange først nervøse, når de sidder i flyet.

Hvis man derimod har studeret politisk Islam og finder at Koranens fortælling om, at der venter martyren 72 sortøjede jomfruer i paradis, for helt igennem utroværdig og latterlig, så er det et helt legitimt synspunkt, som intet har at gøre med en fobi.

Brugerbillede for Niels Nielsen

Frank Hansen: "Hvis man derimod har studeret politisk Islam og finder at Koranens fortælling om, at der venter martyren 72 sortøjede jomfruer i paradis, for helt igennem utroværdig og latterlig, så er det et helt legitimt synspunkt, som intet har at gøre med en fobi."

Det har du da ret i, men det, du beskriver, er altså ikke islamofobi, snarere en slags usofistikeret religionskritik. Lidt ligesom at påpege det absurde i, at kristne tilbeder en død mand på en pind.

Islamofobi er en mental forstyrrelse, der får de, der lider af den, til irrationelt at frygte/hade islam og/eller muslimer som gruppe. Typisk opfatter islamofober muslimer som tilhørende ét homogent kollektiv, og ser de muslimske lande som én stor politisk enhed.

Niels Nielsen,

Der er muligvis nogle få islamofober af den slags, som du beskriver. Jeg synes dog ikke, at det er usofistikeret religionskritik at afvise Koranens fortælling om de 72 jomfruer. Tværtimod er det vel disrespektfuld overfor en religion ikke at underkaste dens trossætninger en nærmere analyse. Det svarer til at tale børn efter munden om julemanden og tandfeen.

Der er alt mulig grund til at være på vagt overfor en islamisering af samfundet også uden at nærlæse de hellige skrifter. Man kan for eksempel pege på at ingen af de 55 islamiske lande har nået en samfundsform, som set med danske øjne er tilfredsstillende, og det på trods af at nogle af dem har været usandsynligt heldige med hensyn til udvikling af naturressourcer.

Brugerbillede for Martin Olafssen

Hvad islamofobi angår, kan man blot kaste et blik de utallige facebookgrupper der omhandler anti-islam. Her kan diverse xenofober skam dagligt få hele dagen til at gå med at diskutere hahal-nutella og andre farlige ting som "islamiseringen" har ført med sig.

@Frank Hansen - 15. ds. 03.39: "Hvis man har studeret politisk islam .. etc"

Og hvis man nærlæser de kanoniserede hellige skrifter hos tilhængerne af den variant af monoteismen (jødisk opfindelse) som kaldes kristendommen og er den mest udbredte religion i 'den frie vestlige verden' etc. som f.eks. 'lutheranismen' - så efterlades man jo heller ikke i tvivl om, hvad rationalet er bag udbredelsen af dens læresætninger som 'sandheden' om, hvad vi danskere' bør holde os for øje' før vi sætter et kryds på en stemmeseddel.

Men tak for forelæsningen, hr. professor. Og Ikke mindst tak for belæringen om hvad forskellen er på en feminin fobi og en rationelt begrundet maskulin afsky for edderkopper, mus og rotter og andet kryb og kravl, der bør bekæmpes med alle til rådighed stående kemiske midler fra DDT til missiler og landminer. Thi som skrevet står i grønspættebogen for raske danske drenge:

Når en mandlig professor siger noget klogt, beror det på, at han tilhører det køn, som fra naturens hånd er begavet med de uvurderlige egenskaber fantasi og kombinationsevne.

Hvis en kvinde slumper til at sige noget, der lyder næsten lige så klogt, er det bare fordi hun forlader sig på sin medfødte kvindelige intuition - kort sagt sin irrationelle feminine mavefornemmelse.

J

Brugerbillede for Niels Nielsen

Frank Hansen, når jeg kalder din religionskritik usofistikeret er det skam ikke kritisk ment, jeg er jo helt enig, de fleste religioner bygger på dybt absurde påstande, hvis de tages for pålydende. Den lille dreng m/k i eventyret om kejserens nye klæder er jo netop befriende usofistikeret i sin kritik af kejserens absurde (mangel på) påklædning.

Ligesom jeg er helt enig med dig i, at der ikke er nogen af de 55 islamiske landes samfundsformer, som er tilfredsstillende set med mine danske øjne. Men måske synes nogle (mange?) af indbyggerne i nogle (mange?) af de 55 lande noget andet?

Grethe Preisler,

Jeg har skam selv noget som ligner en fobi mod mukade. Det er et slags japansk tusindben, som kan blive 5-10 centimeter langt og med stærke kæber og en stærk gift kan jage selv mindre pattedyr. De optræder især i bambuslunde. Bor man i et hus et sådant sted med åbne tatamimåtter, som lader den kølige aftenvind komme indendøre, hænder det at en mukade slipper med ind og gemmer sig. Om natten kravler de hen over loftet, og når de føler varmen fra et menneske nedenunder lader de sig falde ned over det og går til angreb. Jeg blev engang bidt af en mukade mens jeg sov. Lige mellem tæerne. Det var meget smertefuldt og hele benet svulmede op og blev blåt.

Frank Hansen,

Det var dog en væmmelig en, sådan en japansk skolopender. Den ville jeg heller ikke bryde mig om at have kravlende på loftet over min seng. Men hvad kan man stille op for ikke at blive bidt mellen tæerne af bæstet, mens man sover? Tænke - tænke .... HEUREKA jeg har det! When i Japan be a Japanese: Man ringer til det nærmeste Geisha House og rekvirerer en kold jomfru at ligge under på futonen.

Heldige mig, de eneste dyr jeg har en fobisk (komplet irrationel) skræk for at komme i nærkontakt med er heste. Og de kravler i det mindste ikke rundt på vægge og lofter i lejligheder i danske etageejendomme som den, jeg residerer i.

Jens Thaarup Nyberg,
Af hjertet tak for dit korte, men klare og udtømmende svar af dags dato kl. 00.31 på mit naive spørgsmål af gårs dato kl. 20.44.

Jeg var nær ved at tro, at der var værre ting i vejen med mig end min manglende interesse for og indsigt i Rosenkreuz-ordenens kanoniske skrifter, men indser nu, efter at have tænkt over sagen, at der ikke er andet galt med min forstand end det beklagelige faktum, at jeg kun er et kvindfolk.

Jeg vil derfor efter fattig evne prøve leve med dette handicap og bære mit intellektuelle støttekorset med kristelig tålmod, indtil vorherre i sin miskundhed løser op for mig ;o

Med mange venlige hilsener forbliver jeg,
din trofast forbundne beundrerinde
Maren i Kjæret

Brugerbillede for Philip B. Johnsen

Personlig gider jeg ikke spilde min tid på ny moralismens jagt på syndebukken, hvilket antallet af artikler i de danske og udlandske blade, vel ikke kan tolkes som andet end.
Som jeg ser det, er nu foruden, politisk også kulturelt, syndebukken sat ilde ude.

Sandheden om mangt og meget høres stadigvæk ofte fra børn.

Strukturelvold.
Link: http://youtu.be/MqSFqnUFOns

Fordom.
Fra link:
"Som hovedregel er fordomme rettet negativt imod en geografisk lokaliserbar gruppe, en kønsbestemt gruppe, en racebestemt gruppe, en religiøst bestemt gruppe, eller en kulturelt bestemt gruppe, vel at mærke som man ikke selv tilhører.

Fordomme bliver et problem, når de har indflydelse på hvordan vi opfatter og opfører os over for det enkelte menneske.

Hvis fordomme er gensidige to grupper imellem, kan fordomme resultere i hadefulde, eventuelt voldelige konfrontationer."

Link: http://da.m.wikipedia.org/wiki/Fordom