Kronik

Mediernes kønskamp skal ud af mit soveværelse

Jeg nyder at blive domineret af min kæreste seksuelt. Ser han mig som et seksuelt objekt dér – det håber jeg da så sandelig! Er det nedværdigende? Nej, det er pissefrækt. Og det giver ham på ingen måde ret til bagefter at sige: ’Kvinde, ud I køkkenet!’
Jeg nyder at blive domineret af min kæreste seksuelt. Ser han mig som et seksuelt objekt dér – det håber jeg da så sandelig! Er det nedværdigende? Nej, det er pissefrækt. Og det giver ham på ingen måde ret til bagefter at sige: ’Kvinde, ud I køkkenet!’

4. januar 2016

Kønsdebatten er i fuld gang, og skal man tro medierne, bør vi kvinder gå rundt i konstant kampposition – og ve den mand, der vover at se os som sexobjekter.

»Kvinder udsat for grove seksuelle ydmygelser på rustur,« »Danskerne er ikke gode nok til at tale om hverdagssexismen« og »Opfør dig ordentligt mand – 5 bud til at undgå sexisme« er blot et lille udsnit af overskrifter, der gør mænd til vores værste fjende.

I december satte en artikel i DJØF-bladet gang i debatten igen. En anonym CBS-studerende fortalte om en leg på en rustur, hvor kvinder skulle sidde på knæ og simulere et blowjob foran en mand med en banan mellem benene.

Læs også: »Der er for lidt fokus på andre former for ligestilling«

»Vi er lige pludselig ikke jævnbyrdige studerende længere,« udtalte hun, og blandt andre Ekstra Bladet var hurtige til at føre debatten videre med udtalelser fra andre studerende, som fortalte om lignende »grænseoverskridende oplevelser«. Medierne insisterer på at gøre kvinder til ofre og mænd til skurke i sexismedebatten. Men helt ærligt, lad os nu droppe fjendebilledet af det modsatte køn. Lad os fjerne -ismen og give plads til sexen.

Den bedste ven

Hele tankegangen om, at udførelsen af oralsex er nedværdigende for kvinden, illustrerer problemet. Den reducerer sex til en udveksling af tjenester. Pludselig handler et blowjob nemlig om, at jeg som kvinde yder et offer for manden. Men sådan skal det jo ikke være. Personligt nyder jeg at give oralsex, men selv hvis de ædlere dele i munden ikke er ens yndlingsaktivitet, elsker de fleste at tænde deres partner. Det begrænser dog fornøjelsen, hvis man som kvinde konstant hører i baghovedet, at det er en degraderende position.

Kun 29 procent af alle kvinder får orgasme, hver gang de har sex. En løsning kunne være at indse, at det at bede om for eksempel oralsex ikke kræver en tjeneste fra mandens side, men et aktivitetsforslag til begges fornøjelse. Og at knæle for en mænd er for din skyld såvel som for hans. Jeg tror ikke, en eneste fyr tænker på, at han er mere værd end kvinden under denne handling – ligesom fyrene på rusturen ikke har følt sig bedre end kvinden mellem deres ben, bare fordi hun sad på knæ.

Læs også: Kan man overhovedet demokratisere sex?

Jeg er af den klare overbevisning, at mine kærester har elsket at give oralsex, og at jeg på ingen måde skylder dem noget efter. Til gengæld mener jeg også, at blowjob om noget giver mig en magtposition. Jeg har trods alt mandens bedste ven i min varetægt.

For hans skyld

I DJØF-artiklen fortæller den CBS-studerende om at blive gjort til en »ting, som man kan have sex med«, fordi mændene på rusturen havde diskuteret, hvem de helst ville i seng med. Men at man som kvinde skal bekymre sig om, at en mand ser en som et objekt, fordi han synes, man er sexet, er da både ødelæggende for ligestillingen samt for sexlivet.

»Du skal ikke klæde dig sexet for hans skyld, men for din egen,« var min venindes argument for, at jeg skulle købe rødt undertøj, selv om min kæreste foretrækker sort. Og ja, jeg køber det da for min egen skyld – men det er da ved gud, fordi jeg vil have, at han skal synes, jeg er sexet. For helt ærligt, når jeg tilfredsstiller mig selv, foregår det meget sjældent med de dyreste blonder fra Victoria’s Secret. Eftersom det er ham, der skal kigge på mit dyre undertøj, er det altså hans mening, der tæller.

Betyder det så, at jeg bare er en undertrykt kvinde, hvis mål kun er stille manden tilfreds?

Du kan begynde med at stryge ’undertrykt’ – men mit mål er så afgjort at tilfredsstille ham. Jeg regner også med, at hvis jeg fortæller ham, at T-shirt er mere sexet end skjorte, så tager han T-shirt på næste gang. For hans egen skyld og for min. Sex er ikke en kønskamp, det er en leg mellem to partnere.

Sommernat på Langelinie

»Du får reduceret en anden person til et sexobjekt,« udtaler Kenneth Reinicke, lektor ved Roskilde Universitet, i en artikel på dr.dk om befamling af kvinder i byen. Og selvfølgelig skal fremmede mænd ikke røre ved kvinder – det er hævet over enhver diskussion – men hvorfor i alverden skal det at blive betragtet som et sexobjekt altid nævnes i forbindelse med at blive »reduceret«.

Tager jeg i byen, gør jeg noget for at se godt ud for andre – ingen tager stram kjole og høje hæle på alene søndag aften. Måske gør man noget ekstra ud af sig selv i byen for en kæreste eller ven, men man er altså i det offentlige rum, ergo vil fremmede se én. Ikke alle nyder komplimenter fra dem, men lad os holde op med at skabe en kultur, hvor et uskyldigt kompliment til en kvindes udseende bliver gjort til en forulempelse. Når det er sagt, skal ingen have lov til at råbe luder efter folk, eller tage fremmede kvinder på røven, det siger sig selv.

Læs også: Nu ændrer feminismen kønsrollerne i soveværelset

Som studerende inden for business og med stor interesse for tal og finanser er jeg som kvinde ofte en minoritet. Men jeg bliver kaldt både hård og ambitiøs og føler mig generelt ikke som en undertrykt kvinde. Der er dog ikke noget, jeg nyder mere end at lade mig dominere fuldstændig af min kæreste seksuelt og bare adlyde ordrer. Om det så er med hofteholdere og håndjern eller nøgen på Langelinie en sommernat. Ser min kæreste mig som et seksuelt objekt dér – det håber jeg da så sandelig! Er det nedværdigende? Nej, det er pissefrækt. Og det giver på ingen måde min kæreste ret til bagefter at sige: »Kvinde, ud I køkkenet!« – jeg tror egentlig heller ikke, den tanke er faldet ham ind.

Objekt i fritiden

Jeg er stolt af at leve i et land, hvor vi er nået så langt med ligestilling, og vores sexliv er bare et bevis på det. I Cambodja er der organisationer, der underviser mænd i at sex kan være en nydelse for kvinden også. Jeg mener, at kvinders rettigheder er en af de vigtigste problematikker i dag i forhold til at reducere global fattigdom og social ulighed, og der stadig kampe at tage i Danmark om lige løn og vilkår. Men netop fordi jeg er feministisk, er det også min pligt at sørge for, at jeg bliver tilfredsstillet seksuelt. Uligheden opstår først, når medierne begynder at blande sig og minde mig om, at jeg skal føle mig degraderet, når nogen ser på mig som seksuelt objekt.

Den CBS-studerende fortæller i øvrigt også, at de mandlige guider udvalgte fire piger, som de så strippede for. Men bliver kvinderne gjort til ofre. Forestiller man sig den omvendte situation, ville der også have været ramaskrig over sexisme og objektivering af kvinderne.

Læs også: Nu savner feministerne at være objekter for mænds begær

Accepterer man derimod, at sex er lige dejligt for begge køn, så er man da et skridt tættere på, at en meget seksuel aktiv kvinde bare bør ses op til for at skaffe sig selv fornøjelse.

De fleste kan godt skelne mellem leg og virkelighed; at gå ned på knæ er ikke et billede på en nedværdigende situation, ligesom dominans i sengen ikke er lig med dominans i hverdagen – og et kompliment kan faktisk bare have til formål at få dig til at smile. Om jeg ender som topchef eller noget helt andet, må tiden vise. En ting er dog sikkert – i min fritid skal jeg være et seksuelt objekt.

Vibeke Schmidt er studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Johannes Lund
  • Jørgen Steen Andersen
  • Ib Christensen
  • ulrik mortensen
  • Carsten Mortensen
  • Morten Pedersen
  • Bjarne Andersen
Johannes Lund, Jørgen Steen Andersen, Ib Christensen, ulrik mortensen, Carsten Mortensen, Morten Pedersen og Bjarne Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

"Kun 29 procent af alle kvinder får orgasme, hver gang de har sex"

Det kunne jo skyldes, at de er travlt optagede af at guffe manden for hans tilfredsstillelses skyld, og at mandens tilfredsstillelse (stadig) er deres primære udgangspunkt for sex og lystfølelse.

"ligesom fyrene på rusturen ikke har følt sig bedre end kvinden mellem deres ben, bare fordi hun sad på knæ"

Åh jo, det har de såmænd gjort. Og fri mig dog for -uendelig søgt- at søge at gøre det til en kvindens magtposition at være tvunget til at(!) simulere blowjob. Det er da dybt ydmygende!

"at gå ned på knæ er ikke et billede på en nedværdigende situation, ligesom dominans i sengen ikke er lig med dominans i hverdagen"

Ovenstående scenarie udspillede sig som bekendt ikke i sengen - men i hverdagen.

Tina Sommer, Niels-Holger Nielsen, Else Marie Arevad, Janus Agerbo, Dana Hansen, Vibeke Rasmussen, Majbritt Nielsen, Anne Koed Westergaard og Mathilde Hoeg anbefalede denne kommentar
Bjarke Hansen

Må sige hun har rigtigt mange gode pointer, og at hun ikke tager fejl, men du marianne nok har en anden holdning, som rigtigt mange især på vores avis herinde har. Drop den offerrolle og evige snak om sexisme hele tiden.

Noget andet er overgreb, men at en kvinde giver blowjob, ses af mange feminister som nedværdigende, og det er ude i hampen. Er det så også nedværdigende for en mand at slikke en kvinde?

Anders: Var det ikke til rusfest. Det er måske hverdag?

Og hvad med de mand som strippede, er de ikke ofre for et mandesyn, hvor de føler de skal strippe for pigerne?

Synes i rammer fuldstændig forbi hendes artikel. og underminere relevansen af hendes holdning til samfundet. Som om det kun er de femmi-tottalitære som skal have ret.

Flemming Berger, Isabel K. Bishop, Jørn Andersen, Klaus Vink Slott, Dennis Lydker og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

@Anders: Hvis den ene part i et par gerne vil have sex hver dag, og den anden en gang hver anden uge - hvor tit skal de så dyrke sex for at ingen af dem skal "ofre sig" for den anden? Et parforhold fungerer ikke uden kompromis'er - er sexualiteten undtaget?
Som Bjarke synes jeg der er mange gode pointer i indlægget. Kvinder er først frie, når de tør lege med sexualiteten og prøve roller af som de har lyst til. Og tag ikke fejl: Mænd er mindst lige så meget sexobjekter for kvinderne som det modsatte. Det er kun erkendelsen af det, der mangler.
Om legen på rusturen er degraderende eller ej afhænger af, om kvinden selv synes det er sjovt. Det nedværdigende ligger ikke i at give et blowjob, men at blive gjort til en, der ikke selv kan eller må vælge.
God mandag derude.

Simon Olsen, June Pedersen, Aske Tange, Else Marie Arevad, Flemming Berger, Jens Illum, Isabel K. Bishop, Ole Steensen, Jørgen Steen Andersen, Jørn Andersen, Majbritt Nielsen, Troels Ken Pedersen, michael andersen, Bjarke Hansen, Steffen Gliese og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Personligt er det min opfattelse at forskellen på mænd og kvinder ikke er at mænd tænker på sex hele tiden. Men at mænd er ærlige om, at de tænker på sex. ;)

Men der lader til at være lige så mange forskellige tanker om sex som der er mennesker, så har altid syntes det var bedst at holde det privat. Selv om det er bedst når man er mindst to. :)

Steffen Gliese

To ting:
En ven definerede engang en sadist (hvis det er det, der er tale om her) som én, der vil tilfredsstille sin partners ønsker.
Der foregår helt sikkert megen kønslig undertrykkelse i vores samfund - men de mænd, der oplever det, må indse, at det ikke er kvinder, der udøver den, men andre mænd.

michael andersen

Skribenten lever op til de sidste 30 års "jeg tager stilling gang til gang". Så skribenten vil eje hele verden i ligerettens navn, men i sengen skal hun have alt serveret på et fad. Det værste ved hende her er at hun tror hun har opfundet hjulet ved det indlæg hun skriver, men man kan bare konstaterer, at det ikke er første gang at den udgangvinkel som hun står for er blevet gjort til et sandhedsserum.
hmm

michael andersen

Læs mit indlæg og mine anbefalinger igen Steffen, så vil du se at det er det lige modsatte af misogyni. Hun har en traditionel holdning til sexuelle kønsrollemønstre, som JEG Steffen mener lyder som hulemand vs prinsessen og det er det jeg kommenterer, som om hun både vil blæse og have mel i munden, hvad hvis manden på "modsatte flanke" , havde hun så været så forstående overfor ham. Ditte Trolles indlæg kan anbefales, hvis du misforstår mit indlæg.

Torsten Jacobsen

Vibeke Schmidt skriver i sit indlæg:

Tager jeg i byen, gør jeg noget for at se godt ud for andre – ingen tager stram kjole og høje hæle på alene søndag aften. Måske gør man noget ekstra ud af sig selv i byen for en kæreste eller ven, men man er altså i det offentlige rum, ergo vil fremmede se én. Ikke alle nyder komplimenter fra dem, men lad os holde op med at skabe en kultur, hvor et uskyldigt kompliment til en kvindes udseende bliver gjort til en forulempelse. Når det er sagt, skal ingen have lov til at råbe luder efter folk, eller tage fremmede kvinder på røven, det siger sig selv.

Hvorfor siger det sig selv, kan man så spørge? Hvorfor er det nu egentlig så forfærdeligt med et lille, godt nok uvelkomment, klap i numsen? En måske lidt friskfyragtig kommentar om et andet menneskes krop og habitus? Hvorfor dog gøre sådanne uskyldige komplimenter til en forulempelse?

Det synes jeg ikke rigtig at Vibeke Schmidt får svaret på. Det siger sig selv, konstaterer hun blot, og den påstand kan man jo så stå og trutte lidt i. Videre tilfredsstillende er det dog ikke, for Vibeke Schmidts argumentation - et ord jeg her kun anvender i en hensyntagen til at skribenten er 'studerende inden for business og med stor interesse for tal og finanser' - hænger slap og skuffende på det ene forhold, at Vibeke Schmidt nok selv skal forstå at definere, hvad der er velkommen seksuelt ladet opmærksomhed, og hvad der ikke er. Det er jo godt for Vibeke Schmidt, men knap så gode nyheder for de mænd eller kvinder, som ikke deler Schmidts forkærlighed for lir.

Niels-Holger Nielsen og michael andersen anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Denne diskussion havde været mere interessant, hvis ikke den havde bygget på virkelig uheldig begrebsforvirring.

"Objekt" her, "sex-objekt", betyder ikke bare at du er hot, sådan som Schmidt bruger det -- det er i alt fald ikke det der er pointen for langt de fleste af de feminister, hun taler op imod. "Objekt" betyder her snarere "ikke-person", noget som eksisterer for andres brug, uden eget synspunkt, egen lyst og egen nydelse.

Det forklarer så også det problematiske i at gå og tage på folk -- alene tråden her viser at det forkerte i det tydeligvis ikke er hævet over enhver diskussion -- ved at overskride folks grænser for at tage på dem disrespekterer man dem. Man behandler dem som genstande frem for personer med grænser, man skal have tilladelse til at krydse. Og lur mig om det ikke også er der, hunden er gravet ned med den rusturs-historie, at skribenten følte sig presset ind i seksuelle lege, som hun ikke ville, men situationen truede med social eksklusion studietiden igennem, hvis hun var "kedelig".

Amanda Nilsson, Rikke Nielsen, Vibeke Rasmussen, Lise Lotte Rahbek og Ann Thomsen anbefalede denne kommentar

Dejligt med en positiv vinkel i denne debat. Ligeberettigelse er ikke et synonym for ensliggørelse. Nyd livet medens i kan venner. De næste generationer ender som dass væsener frem for die und der. Resultatet bliver, at de næste generationer risikerer at blive de sidste. Jeg bliver stadig mere taknemmelig for at have oplevet min guldalder som ung og fyrig hingst :)

Flemming Berger og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Ditte Trolle, jeg er helt med på, at der skal indgås kompromiser i ethvert forhold, af variende art, heriblandt også hvad angår sexlivet. Jeg er også med på, at kvinden ikke nødvendigvis er underdanig as such, selvom den seksuelle akt måske former sig sådan på et givent tidspunkt.

Det var egentlig mest skribentens i min optik fuldstændige fejllæsning af RUS-begivenheden, der pissede mig af. I RUS-tilfældet er der, mener jeg bestemt, tale om netop manden som magtfuldt underkastende og kvinden (som sådan) som underkastet. Jeg synes, det er en meget anstrengt tolkning, at de studerende ved at gå på knæ og konkurrere med de andre objekter om, hvor langt ned i halsen de kan tage fyrens pikbanan, i virkeligheden er dem, der er i kontrol, eller i det mindste fremstår som ligestillede.

Og jeg mener ikke, at dette udelukkende afhænger af, hvorvidt pigerne har optrådt frivilligt, fnisende og kun rødkindet pga. alkoholindtaget. Jeg synes, det er en grænseoverskridende akt i en grad, så det bliver ufint og manipulerende at sidestille det med, hvad der foregår i soveværelset derhjemme, og ovenikøbet mene, at det jo faktisk er kvinden, der grundet potentielt truende tandsæt og kæbemuskulatur er den dominerende i situationen.

For mig er der tale om at blive seksuelt ydmyget i en situation, hvor mange (givet) grundet blandt andet gruppepres vil have svært ved at sige fra, selvom de måtte ønske det.

Tina Sommer, Trine Schmidt Nielsen, Søren Rehhoff, Amanda Nilsson, Niels-Holger Nielsen, Lilli Wendt, Marina Kasimova, Janus Agerbo, Marie Jensen, Vibeke Rasmussen, Anne Koed Westergaard og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar

Hold da op, hvor er det her dog det mindst kvalificerede debatindlæg, jeg nogensinde har set på Information. Det er en lang historie om personlige seksuelle fetisches, som overhovedet ikke forholder sig til kritikken, den var ment til at udspringe af.

Niels-Holger Nielsen, Janus Agerbo, Marie Jensen, Lise Lotte Rahbek, Anne Koed Westergaard og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
steen nielsen

Kære Vibeke!
Prøv at vende historien om, prøv næste gang, at gøre således, at i, i en gruppe af piger, aftaler på forhånd, at i skal behages, på den ene eller den anden måde, ikke nødvendigvis seksuelt, af nogle udvalgte mænd, prøv så at høre dem bagefter, hvordan de havde det med det, prøv også at spørge Ekstrabladet, hvad de synes.
Roller og psykologi når man har sex, er vel, eller kan være det lille ekstra krydderi der gør forskellen i det gode forhold, det skal vi vel ikke have noget moralsk politi til, at dømme om, helt enig.
I øvrigt, kan man (måske) med fordel holde alle de her skønne ting indenfor privatlivets rammer, med ligeså stor eller større fornøjelse og her kan en vis form for offentlig eksponering vel også, igen i privat regi, være et ekstra krydderi, men al den italesættelse, kan vel også børste lidt af krydderiet af igen! Eller?

Jørgen Steen Andersen

Det er meget forfriskende med en ung kvinde, som tydeligvis ikke har taget skade af meget dominerende undertrykkende sexualdebatter og de generelle sexuelle misforståelser, som rask væk bevidstløst bliver kolporteret i alle medier.
Det er dejligt, at en ung kvinde tør og vil stå ved sit køn og sin glæde ved den sexuelle interaktion.
Hun kan helt sikkert godt få fat i mig.
Under læsningen blev jeg kortåndet og svedig med samt andre tegn, som jeg skal forskåne de åbenbart mange moralister i at udbrede mig yderligere om.
Sex længe leve!

Majbritt Nielsen

Damen der skriver, skal da have lov at have det liv hun vil.
Hun er vel en voksen person der kan vælge at fjerne sig fra det, hvis det bliver for grænseoverskridende for hende.

Det der bare irretere mig er at hun mener at ligestiling er ikke et problem for hende, ergo er det ikke for nogen. Suk....

steen nielsen

Hold nu fast!
Nu går det vist lidt hurtigt, (der går da vist lidt matematik i det her):
Altså herrerne stripper efter eget ønske, ergo sum, er de narcissister, der går til fitness, så vidt så godt, damerne er de privilegerede, da de er de udvalgte, blandt flere,
Og dog,
Da herrerne er dem der har udvalgt kvinderne,

Er det dem der er undertrykkere. Eller?

Hvordan ser det ud som matematisk formel?

Isabel K. Bishop

Altid når jeg har analkoitus, hvisker Alice Schwarzer (red. feminist) mig i øret: ja, du tror blot at du har en orgasme nu, det får du dig bare selv til at tro, for at underkaste dig din mand og hans magtfallos. Det er meget svært for mig at have sex, uden at skulle tænke på Alice Schwarzer.[1]

--- Charlotte Roche

Kom jeg bare til at tænke på, da jeg læste denne artikel. Feminisme er desværre blevet til et instrument, for at hade mænd og kalde kvinder svage og dumme. Kvinder er ofre, mænd er undertrykkeren. Derfor er jeg egalitarist / humanist. Jeg synes nemlig at begge køn er lige værdige. ;-)

[1] https://www.youtube.com/watch?v=CdO7advBFIw

Dennis Jacobsen

Hmm...En ganske fornuftig artikel,som jeg ser den,hvor der for en GANGS SKYLD Ikke bliver brugt hvide ,danske ,heteroseksuelle mænd ,som dart-skydeskiver for vrede feminister...Så kan jeg godt leve med at Vibeke Schmidt er feminist..

Skribenten (Vibeke Schmidt) beskriver bramfrit og usmageligt om et forvrænget billede omkring sexlege i det offentlige rum, som IKKE ret mange deler med hende. Men sexlege på Rusture er dybt beskæmmende… og burde til enhver tid forbydes…!

Naturligvis, er sex en livsbestanddel – som er lige så forskelligartet, som der er mennesker – i hvert fald i detaljen.

Muligvis, kan De fleste kan godt skelne mellem leg og virkelighed… lige indtil en voldtægt eller Stalking indfinder sig, fordi signalerne ikke var tydelige.

Hvad skribenten foretager sig hjemme i privaten med kæresten, er op til hende selv… så længe hendes seksuelle adfærd i det offentlige rum ikke er krænkende overfor de tilhørende, som ikke deler samme opfattelse som skribenten.

Charlotte Primdal

Åh de stakkels blå feminister. Ved du hvad unge dame?! Der er ingen der bekymrer sig om hvad der sker i dit soveværelse. Der er heller ingen der prøver at bestemme over det. Feminismen er hamrende ligeglad med din seksualitet. Men tillykke med de mange point du lige har scoret hos diverse kvindehadere ved at svine feminismen til for at ville bestemme over dig.

@Anders, vi er sikkert enige i princip, men jeg håber at du undervurderer kvinderne, og at der også var elementer i legen, der lod dem vise magt.

Rus-situationen kan bruges til tankeeksperimenter. Hvis nu kvinden i stedet for anbragte en eller anden frugt i sit skød og manden skulle demonstrere oralsex på den - er det så lige så grænseoverskridende og seksuelt ydmygende for manden? Hvis ikke, er vi jo ude i den traditionelle dobbeltstandard. Der er andre normer for kvinder end for mænd på det seksuelle område, Hvor mænd i større grad end kvinder må være seksuelt udfarende, vise deres lyst og nyde.

Rikke Nielsen

Vibeke Smidt, jeg synes, du har misforstået hele diskussionen og at du derfor serverer en stråmand - hvilket selvfølgelig er et forsøg på at gøre dig selv mere seksuelt interessant (savner du en partner?) end de kønsfæller, der følte sig seksuelt nedværdiget over at skulle simulere blowjob på mandlige medstuderende.

Nui er jeg ikke selv studerende, men skulle jeg simulere blowjob på en mandlig kollega til et firmaevent, så ville jeg også mene det var dybt nedværdigende (og nægte). Derfor kan jeg jo godt nyde at give manden et blowjob hjemme i privaten. De 2 ting har absolut intet med hinanden at gøre.

Kæreste og sexobjekt hjemme med manden, studerende på studiet og kollega på arbejdet. Så simpelt er det faktisk!

Tina Sommer, Trine Schmidt Nielsen, Mathilde Hoeg, Torsten Jacobsen, Niels-Holger Nielsen, Lilli Wendt, Henrik Brøndum og Niels Erik Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg har godt nok ALDRIG tænkt på Alice Schwarzer, når jeg havde sex, selv om hun fyldte meget i de tyske medier i 70'erne og 80'erne, og jeg ofte læste med glæde Emma, som hun var redaktør af og skribent i :-)

Anders Sørensen

@Ditte Trolle, lad os sige, at det var omvendt. Men det var det jo bare ikke.

Det er cirka samme argumentation, som når folk mener, at man godt må sige "nigger", fordi, hey, det gør de jo selv.

Grethe Preisler

Der er nok en, der ved, hvordan den pose skal skæres

Udbred dig op ad vægge og ned ad stolper i et dagblad om dit spændene og udfordrende liv på silkelagnerne sammen med andre medlemmer af den frigjorte kreative klasse af unge neolibbe femininøser, om hvor det træls det er, at I ikke kan have jeres spændende og udfordrende sexliv i fred for nævenyttige undertrykte og undertrykkende old-school beton-feminister, som aldrig har frekventeret CBS og ikke har så meget som en påbegyndt bachelor i markedsføring og mindfulness at have deres upassende nyfigne interesse for, hvad fa'n I går og laver banken efter tre.

Voyeurs og ekshibitionister mødes på nettet og sød musik opstår i hjerterne.

.

Lisbeth Petersen, Torsten Jacobsen, Niels-Holger Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Grethe Preisler - ja, når man ikke har et problem, og gerne vil i medierne, så opfinder man bare et. Maria Marcus tog den diskussion i 1974, så der er ABSOLUT intet nyt under solen.
Men måske kender skribenten hverken Maria Marcus, hendes bøger og færden i mediebilledet på det felt. Nogle gange får man indtryk af, at horisonten ikke rækker til at opdage noget, der er foregået før år 2000. Men diskussionen er altså mindst 40 år gammel.

Grethe Preisler

Herdis Weins - ja, det er ikke til at begribe, hvem de har det fra,de unge. For sådan har vi da aldrig nogen sinde opført os overfor de voksne, har vi vel?

Isabel K. Bishop

@Charlotte

Jeg er kvinde og antifeminist. Du har lige opstillet ligningen, at jeg så også er kvindehader ;-) ... og faktisk er feminister ret interesseret i, hvad jeg gør på mit soveværelse. Måske du skulle til at læse lidt mere avis? Her en feminist som skriver for Guardian:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/05/women-deserve-orgas...

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/feb/20/woman-uninterested-...

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/06/sheryl-sandberg-lea...

Grethe Preisler - nej, det har vi bestemt ikke.
Vi hiede og søgte ideligt i gamle bøger LOL.
Selvfølgeligt opdager hver generation verden på ny - heldigvis, eller var verden aldrig kommet videre.
Men når man gudhjælpemig sætter sine ret banale "problemer" på tryk, så ville det være klædeligt, om man havde gjort en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiille smule research inden. Men det lærer de måske ikke på uni og andre steder nu til dags?
Næ, dengang jeg gik på universitetet, da var det sandeligt anderledes. Vi læste 28 timer i døgnet, 8 dage om ugen, når vi ikke lige skrev stoooooore opgaver, der naturligvis var større end dem i dag. Og det var uden internet og google. Ja, vi sov eller festede slet ikke - og sex ventede vi med til efter kandidattitlen var i hus :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Hvad der efter alt at dømme er foregået på CBS ruskursus kan kun kategoriseres som grov sex-chikane, som på enhver anstændig arbejdsplads vil medføre øjeblikkelig bortvisning fra arbejdspladsen og dermed fyring uden varsel og uden løn, samt evt. erstatningsansvar overfor den forurettede!

Så simpelt er det !

Hvad kronikøren personligt har lyst til i soveværelset eller når hun går i byen, er fuldstændigt uvedkommende i relation til CBS ruskursus sagen.

Amanda Nilsson

@Torsten Jacobsen
"Hvorfor er det nu egentlig så forfærdeligt med et lille, godt nok uvelkomment, klap i numsen? En måske lidt friskfyragtig kommentar om et andet menneskes krop og habitus? Hvorfor dog gøre sådanne uskyldige komplimenter til en forulempelse?"

For mig er det virkelig en ubehagelig oplevelse at ukendte (og til tider kendte) mennesker rører ved min krop, uden jeg har givet lov. Måske er det ikke noget problem for dig, og det er jo godt, men for mig og mange andre er det virkelig ikke rart. Min krop er min, og det er meget grænseoverskridende for mig hvis folk klapper mig bagi, som om de har retten til det. Jeg er faktisk ikke voldelig, og har da vidst aldrig slået nogen, men raseriet koger i mig når det sker, og jeg får lyst til at pande dem én. Nogle folk kan ikke forstår det nok ikke, og det er fair, men der er da også mange ting jeg ikke forstår. Derfor gør jeg stadig mit ypperste for at respektere andre folks grænser. Hvis man nu står og flirter, og føler at det her er en der synes det ville være hyggeligt med et lille klap bagi, så er det lidt en anden snak, især hvis man er god til at aflæse både situationer og mennesker. Men et tilfældigt klap fra en mand der går forbi mig, og synes han har retten til det? Virkelig nej tak. Han kan få en knytnæve i synet retur.

Amanda Nilsson

@ Isabel K. Bishop

At en (eller nogle stykker) erklæret feminist skriver noget latterligt, gør jo ikke begrebet feminisme til noget latterligt. De skal da ikke have retten til at smadre et helt begreb,og diktere dets retning. Det er jo det samme som at sige, at Daesh repræsenterer islam, at Jehovas Vidner repræsenterer kristne og at Mogens Camre repræsenterer demokrati.

Torsten Jacobsen :
"Hvorfor er det nu egentlig så forfærdeligt med et lille, godt nok uvelkomment, klap i numsen? En måske lidt friskfyragtig kommentar om et andet menneskes krop og habitus? Hvorfor dog gøre sådanne uskyldige komplimenter til en forulempelse?"
Fordi det er en forulempelse. Du skriver det jo selv - et uvelkomment klap. Dermed tiltvinger man sig en ret til at røre ved en andens krop, blot fordi man kan, blot fordi den er der.
Ville du også synes, det var uskyldigt med et uvelkomment albuestød i siden, en aen over kinden, et klap på hovedet etc. bare fordi, det fik man sådan lige en passant lyst til i forbifarten ?

Der er en vigtig pointe i at det er besynderligt, at emnerne seksualisering og seksuel udfordrende adfærd altid alene skal føres som en diskussion om sexistisk adfærd fra mænds side. Både mænd og kvinder bliver seksualiseret og objektiviseret på forskellige måder, men når det bliver problematiseret, fremstilles det altid udelukkende som noget mænd gør ved kvinder.

I det aktuelle eksempel, med de løsslupne rusture, er det jo ganske klart, at både de kvindelige og de mandlige deltagere udfordres på deres grænser omkring seksualiseret adfærd. Og at det afgørende problem derfor ikke er kønnet, men den enkelte kvinde eller mands personlige grænser omkring sin blufærdighed.

Uanset hvor man befinder sig på skalaen mellem puritanisme og frigjorthed, burde alle kunne være enige om, at gøre op med denne konstante og diskriminerende vinkling af emnet, hvor mændene pr. definintion altid bliver tildelt rollen som krænkere, og kvinder altid som ofre.

Steffen Gliese, Torsten Jacobsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

til Amanda Nilsson og Herdis Weins,

Et af de mange problemer med Vibeke Schmidts forhåndeværende meditation over emnet 'sexisme', er at hun ikke rigtig synes at have forstået problemstillingen. I hvert fald formår hun ikke at argumentere sammenhængende for sin grundlæggende påstand, nemlig at det ikke var et udtryk for sexisme, da friske unge tutorer tilknyttet CBS, i et anfald af - må man forstå - ungdommelig joie de vivre, besluttede at simuleret fellatio og andre munterheder var en velegnet måde at ryste de nye studerende ved denne hæderkronede institution sammen på.

Om det skyldes at man på CBS - i sin store fascination af business, tal og finanser - ikke har tid til at bibringe sine elever selv den mindste grad af dannelse - f.eks. i form af en evne til at tænke ud over egen næsetip - kan man jo så spekulere over.

I mit indlæg forsøger jeg såmænd blot at tydeliggøre et af hullerne i Vibeke Schmidts argumentation. Det lykkes jeg så desværre ikke med, kan jeg forstå, og det er jo en skam. Skylden er mestendels min, naturligvis, men måske ikke udelukkende min? Læs evt. det sidste afsnit i mit tidligere indlæg igen, denne gang i sikker forvisning om, at jeg skam ikke finder det helt okay sådan at klappe andre mennesker i numsen, eller for den sags skyld sådan uden videre at kommentere på andre menneskers krop og habitus i alt for friskfyrsagtige vendinger. Jeg tager såmænd blot Vibeke Schmidt på...ordet:

(fra mit tidligere indlæg)
Det synes jeg ikke rigtig at Vibeke Schmidt får svaret på. Det siger sig selv, konstaterer hun blot, og den påstand kan man jo så stå og trutte lidt i. Videre tilfredsstillende er det dog ikke, for Vibeke Schmidts argumentation - et ord jeg her kun anvender i en hensyntagen til at skribenten er 'studerende inden for business og med stor interesse for tal og finanser' - hænger slap og skuffende på det ene forhold, at Vibeke Schmidt nok selv skal forstå at definere, hvad der er velkommen seksuelt ladet opmærksomhed, og hvad der ikke er. Det er jo godt for Vibeke Schmidt, men knap så gode nyheder for de mænd eller kvinder, som ikke deler Schmidts forkærlighed for lir.

Torsten Jacobsen

Peter Jensen,

En god pointe, synes jeg. Men du må dog medgive, at kvinder i langt højere grad end mænd udsættes for uvelkomne 'udfordringer af deres grænser', når de sådan bevæger sig rundt i det offentlige rum?

Ansporet af tidligere diskussioner omkring dette emne, udførte jeg en ganske uvidenskabelig undersøgelse i min bekendtskabskreds, hvor jeg ganske enkelt spurgte kvinder jeg kender om, hvor ofte de udsættes for kommentarer på deres udseende, og hvor ofte de må forholde sig til for dem fremmede mænds artikulerede ønske om at lære dem at kende - i bibelsk forstand, forstås.

Svarene var mildest talt nedslående..

Henrik L Nielsen

Det er heller ikke sjovt som mand at blive befølt af en kvinde, man ikke har lyst til at blive befølt af. Eller at blive taget på røven af den kvindelige chef, eller på benet af en mand der troede jeg var til mænd.
Det et heller ikke rart at få et frækt tilbud eller blive objektificerende af berusede kvinder, når man lufter hunden en sen aftentime. En enkelt gang foreslog en dame ovenikøbet at hunden deltog. Måske jokede hun/de alle, måske mente nogen af dem det seriøst. Aner det ikke, men det ændrer ikke på noget. Det var heller ikke rart at blive 'solliciteret' af en fremmed kvinde, der tilbød mig at komme mellem hendes bryster, hvis jeg gav en stor bigmac menu, for hun var "simpelthen ved at dø af sult". Jeg sagde til taxichaufføren at vi kører bare nu, hvilket han næsten ikke kunne af bare grin.

Men det har ikke noget som helst at gøre med hvad der foregår i mit soveværelse, omend jeg dog også der trækker en grænse ved hunden. Skribenten mangler helt denne indsigt i, hvad der er frivillig gensidig tilfredsstilledels og ubehagelige grænseoverskridende oplevelser, som man helst ville sige nej til men forholdt sig tavs til på baggrund af gruppepres, frygt for 'bad standing' eller lignende.

Matias Jensen

Åh Vibeke, din fail-bakkelse: En rus-tur på CBS, hvor man behandler kvinder nedværdigende uden deres forudgående samtykke, er IKKE INDE I DIT SOVEVÆRELSE.

Hvis din afsky for kvinders ret til selvbestemmelse faktisk blev udbredt, ville du slet ikke have muligheden for at udtale dig i offentligheden.

Vibeke Rasmussen

"Du får reduceret en anden person til et sexobjekt,« udtaler Kenneth Reinicke, lektor ved Roskilde Universitet, i en artikel på dr.dk om befamling af kvinder i byen."

Og det er så ikke lige/kun, hvad Kenneth Reinicke udtaler sig om. Han udtaler sig i forbindelse med offentliggørelsen af en undersøgelse, der viser, at hver fjerde af de adspurgte kvinder, har været udsat for sexisme i hverdagen. For fuldstændighedens og ikke kun for egen pointes skyld (cherry picking også kaldet!), er her hele referencen til Kenneth Reinickes udtalelse:

"Mange mænd føler sig på en eller anden måde berettiget til at udføre det. De tænker ikke over, at det er kulturelt grænseoverskridende adfærd, men tænker, at det her er en del af det, jeg kan tillade mig, siger han.

Ifølge Kenneth Reinicke, [er] danskerne ikke gode nok til at tale om hverdagssexismen. Derfor tror mange kvinder, at det er deres egen skyld, at de får et klap bagi - hvis de for eksempel tager korte shorts på.

- Det kan være et stort problem, fordi du får reduceret en anden person til et sexobjekt.

Han mener dog, at der er muligt at bekæmpe sexismen, hvis kvinder bliver bedre til at sige fra, og mænd gør hinanden opmærksomme på, når de går over grænsen.

- Mænd skal have at vide, at det, de lukker ud, ikke er charmerende, men chikanerende. Man kan sige til dem, at de vel heller ikke har lyst til, at deres egen kæreste, søster eller mor skal udsættes for det – på den måde kan der bliver sat fokus på og sat ord på."

Helt for egen regning vil jeg tilføje, at hvis man som mand har behov for en retningslinje til, hvordan man respekterer en kvindes fysiske grænser, skal man bare undlade at berøre en fremmed kvinde, på en måde man aldrig ville berøre en fremmed mand!

Og hvis man(d) er interesseret i nærkontakt, at flirte, at lægge an på, er det en rigtig god idé først at etablere verbal – og øjen-! – kontakt, før, og i mange – måske endda i de fleste? – tilfælde længe før, man går over til håndgribeligheder.

Vibeke Rasmussen

"Ikke alle nyder komplimenter fra [fremmede], men lad os holde op med at skabe en kultur, hvor et uskyldigt kompliment til en kvindes udseende bliver gjort til en forulempelse …"

Uskyldig kompliment? Æh … hvad har det med forulempelsen, der består i tvungen simuleret oralsex, at gøre? Så vidt jeg kan se, intet.

"… Når det er sagt, skal ingen have lov til at råbe luder efter folk, eller tage fremmede kvinder på røven, det siger sig selv."

Det burde være indlysende, men en mærkelig upræcis formulering. Nærmest lidt … bagatelliserende, udglattende? Hvem er fx de "folk", der bliver råbt luder efter? Det skulle vel ikke være kvinder? Og hvorfor lige netop vælge udtrykket "røv" om en kvindes bagdel?

Jørgen Steen Andersen

Jeg får det indtryk, at sex helst skal være kedeligt og uinteressant og helst skal forgå under gulvtæppet, for - uha - det tåler da kke dagens lys, mener mange kommentatorer.
Som artiklens forfatter mener jeg, at det kan ikke blive frækt nok.
PISSEFRÆKT!!!

Sider