Derfor er det et problem, når Lars Løkke flyver med Ryanair

Lønninger man kan leve af, gode arbejdsvilkår og et samfund, der gør os trygge, kommer ikke af sig selv. Det er en kamp, som angår os alle, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvilket flyselskab Danmarks statsminister vælger at flyve på ferie med
26. februar 2016

Sidste vinter bekendtgjorde flyselskabet Ryanair, at man ønskede at åbne en base og adskillige flyruter fra København og ud i Europa. Men flyselskabet og dets kontroversielle direktør Michael O’Leary nægtede pure at tegne en overenskomst med de ansatte, der skulle have base i København.

Det er nemlig selve kernen i Ryanairs forretningsmodel: Man lønner sine ansatte elendigt og byder dem arbejdsforhold, som vi i Danmark længe har kæmpet for at undgå. Det er sådan, Ryanair og Michael O’Leary tjener sine rekordstore overskud. Sidste år blev det til et på 6,5 mia. kr.

I tirsdags holdt Michael O’Leary og Ryanair så endnu et pressemøde i København. Her annoncerede man, at man vil åbne endnu flere ruter uden overenskomst, og at man i øvrigt kun har hån til overs for samme. Som O’leary sagde på pressemødet: »Danske fagforeninger ville tvinge vores ansatte til at melde sig ind i en fagforening. Det ville vores folk ikke.«

Ryanairs direktør har tilsyneladende ikke forstået, hvad en overenskomst er. Og han har slet ikke forstået, at målet for fagbevægelsen ikke handler om at skaffe flere medlemmer. Det handler om at slås for et arbejdsmarked, hvor konkurrence ikke handler om den laveste fællesnævner.

Men i Ryanair er logikken, at den danske arbejdsmarkedsmodel ganske enkelt strider imod det frie marked. Det fortalte Michael O’Leary sidste år under et af sine mange pressemøder: »Vi tror ikke på, at det er muligt for den model at overleve, for i sidste ende vil den blive væltet i EU-Domstolen,« sagde han og fulgte op med: »Minimumslønnen er, hvad end markedet siger, den skal være.«

Presset til at flyve

Det betyder, at langt de fleste ansættes på individuelle kontrakter uden basale rettigheder. Bladrer man kontrakterne igennem, kan man f.eks. læse om medarbejdere uden faste regler for arbejdstid, medarbejdere, der selv skal betale for uddannelse, medarbejdere, der selv skal betale for indkvartering og forplejning, når de er ude i tjeneste, medarbejdere, der selv skal betale for deres uniform, og medarbejdere uden ret til løn under sygdom – alt sammen noget, der hører fortiden til i Danmark, fordi vi har en stærk arbejdsmarkedsmodel.

De dårlige forhold går ikke kun ud over medarbejderne, men også sikkerheden om bord på flyene. Eksempelvis fortæller tidligere ansatte piloter, at de følte sig presset til at flyve, selv om de var syge.

Tydeligere kan det ikke siges. Den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor lønnen forhandles mellem arbejdsmarkedets parter, skal altså afløses af en fuldkommen ureguleret løndannelse. Ryanairs ambition er ikke kun at underbetale egne ansatte, men at knække selve rygraden på den danske arbejdsmarkedsmodel.

For dem skal arbejdsmarkedets vilkår ikke findes i en fair forhandling mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, men udelukkende foregå på arbejdsgiverens præmisser. Ifølge Ryanair er arbejdsgiveren konge. Og står arbejdstagerne sammen imod dem, så er det ud af vagten.

Løkke er også forbruger

I sommer afgjorde Arbejdsretten så, at LO lovligt kunne indlede strejker og sympatistrejker imod Ryanair, hvis selskabet ikke ønskede at tegne overenskomst for sine ansatte. Så langt så godt. Men slagsmålet for et arbejdsmarked, hvor ansatte får en løn, de kan leve af, har basale rettigheder under sygdom og barsel og i det hele taget har tryghed i deres ansættelse, fortsætter.

Det er en kamp, der angår os alle – også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). For selv om han sikkert tager sig en velfortjent ferie til Malaga, så er det den samme mand, der få dage forinden havde bedt fagbevægelsen om at hjælpe til med at åbne overenskomster op, så der gøres plads til de mange nye flygtninge på arbejdsmarkedet. Det er rent ud sagt hykleri.

Derudover er Lars Løkke også en forbruger, der bør være i stand til at vide, hvilket foretagende han støtter.

Ryanair-slagsmålet handler i virkeligheden om kampen for vores samfundsmodel, og lønmodtagere, politikere og forbrugere skal stå sammen i den kamp.

Lønmodtagerne skal forhandle sig til ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Politikerne skal sikre fair konkurrence mellem selskaberne og et fair forhandlingsgrundlag mellem lønmodtager og arbejdsgiver. Og forbrugerne skal sige fra over for billige billetter, hvor det er de ansatte, der betaler prisen for discountudgaven.

Derfor bør Lars Løkke ikke flyve med Ryanair.

Peter Hummelgaard Thomsen er medlem af Folketinget for Socialdemokraterne

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kommentarer

Brugerbillede for Sup Aya Laya

Jeg undrer mig over aspekter af Peter Hummelgaard Thomsen indlæg.
Er han, på trods af at han er medlem af Folketinget, uvidende om hvad partiet Venstre står for? Det synes bøjet i neon at Ryanairs personalepolitik er i fin harmoni med med både Venstre, Liberal Alliances - og Socialdemokratiets? - syn på arbejdstagerne. Claus Hjort Vader er i årevis blevet inspireret af hans supporter Fritz Schur, der har slagtet diverse statslige selskaber til ukendelighed. Og Hjort Vader har benyttet en lang række lejligheder til at plædere for en dansk mindsteløn på en flad 50'er - svarende til den tyske.
Hvad angår Socialdemokraternes syn på arbejdstagerne har jeg aldrig hørt/læst/set dette parti arbejde imod den løndumping og forringelse af den danske arbejdsmarkedsmodel der har foregået de sidste 15-20 år. Et eksempel er de unge under 25 år der kan gå i COOPs butikker og sætte varer op i 37 timer om ugen - til 5000-et-eller-andet-kr om måneden. På det sociale område er folk i årevis blevet ansat i deltidsstillinger, vikariater og alverdens fiksfakserier for at undgå at betale kommunalt ansatte den løn de er berettigede til. Kører man rundt i Københavns gader, er der masser af kommunalt/statsligt arbejde på byggeområdet der udførers af underbetalte østarbejdere.
Så ... jeg er enig med pointerne i indlægget, men betragter ikke Socialdemokraterne som det parti der kæmper for arbejdstagernes rettigheder. Og anser det som påfaldende at Socialdemokraterne har slået sig ned i Vester Voldgade 96, der er 20 meter og diagonalt overfor Vester Voldgade 113. Socialdemokraterne behøver altså ikke engang at tage overtøj på for at gå på besøg hos Dansk Arbejdsgiverforening. Er det mon grunden til, at der ikke er det mindste navneskilt på partikontoret? Det er fint at et par medlemmer af A forholder sig til de massive forringelse der foregår i en lind strøm på den danske arbejdsmarkedsmodel ( der pt er flex- uden security ), men det tegner ikke partiets politik ...

Brugerbillede for Anne Schøtt

Nå da, hvorfor dog lige klandre Løkke for noget I også selv gør i socialdemokratiet. Frank Jensens kommune og landets øvrige kommuner er da ellers storforbrugere af social dumping, når man sender ledige ud i nyttejob, løntilskud og jobpraktikker. Dobbeltmoralen er til at få øje på.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjarne Falk Rangård

Der er intet ulovligt i det Lars løkke Rasmussen gør.
Det er endda som forventet. Han er formand for et parti som i hele deres historie har bekæmpet fagbevægelsen med alle midler. Selv under besættelsen af Danmark angreb Venstre lønmodtagernes arbejdsforhold under beskyttelse af tyskernes bajonetter.
Historien har utallige eksempler på Venstre provokatører som har prøvet at ødelægge den danske fagbevægelses overenskomst resultater, samtidig med at man selvfølgelig nyder godt af dem der hvor man arbejder.
Så lad være med at bebrejde LLR at han klart melder ud hvad han står for.
Treparts forhandlingerne er for at få løst integration af de flygtninge der har trodset den garanterede straks-opbremsning.
Hvis man samtidig kan gøde jorden for tyske tilstande på det danske arbejdsmarked tager han gerne denne sidegevinst med. Det er et ønske Claus Hjorth Frederiksen ofte har fremsat. Liberal Alliance ønsker det samme, hvilket klart fremgår af deres retorik.
Det har altid været mig en gåde hvordan man har kunnet overbevise lønmodtagere om at stemme på partier der vil ødelægge de organisationer man betaler til og hvis resultater man nyder godt af.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kurt Nielsen

sup aya laya

Ohh. Hvor har du dog været hele mit liv?

Eller: Tak for et glimrende indlæg , der i den grad rammer hovedet på sømmet.

Socialdemokratiets ca. 150-årige historie er plastret til med dobbeltstandarder og dobbeltmoral, benspænd og røvrenderi. Deres næste selvbiografi (arbejdstitel: 'En bygning vi river ned') er vel snart moden til udgivelse.

I øvrigt Peter Hummelgaard Thomsen: Var det mon den reaktion, som du indtil videre har fået, du forventede ved at vælge Information, som medie for din moralske opsang. Eller synes du bare 'vi' Informationsdebattører trænger til lidt 'opbakning'?

I hvert fald har din artikel - givetvis ufrivilligt - afstedkommet en næsten glemt følelse af (selv-)tilfredshed med at jeg stemte 'nej' til EF i sin tid. Allerede dengang (1972 - for evt. unge læsere), var det tydeligt, at vi med tiden ville komme til at miste kontrollen over vores velfærdssamfund. Hvilket Socialdemokratiet dengang som nu giver Fanden i.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Friis

Sidste sommer var det Villy Søvndal hos Ryanair...Det er dobbletmoral men naturligvis ikke ulovligt.
Lars Løkke Rasmussen skal have ros for at tage en billig ferie. Se et ramaskrig hvis han havde kombineret det med et EU møde..
Jeg bliver altid lidt glad for at være dansk, når jeg læser at statsministeren tager med rutefly i stedet for med privatfly som nogle andre landes ledere ville gøre..

anbefalede denne kommentar