Læserbreve

25. februar 2016

Hjælp, EU indoktrinerer mit barn

Jakob Lindblom, Folkebevægelsen mod EU.

Mine unger ved godt, at jeg er imod EU. Det var derfor også en spændt knægt, som kom hjem og fortalte, at de blev undervist i skolen via en EU-hjemmeside. Det troede han ikke, at jeg kunne lide. Efter få klik måtte jeg give ham ret. Linket, han viste mig, førte til en side med en digital lærebog; På opdagelse i Europa, hed den. Lærebogen var et sukkersødt billede af alt det gode, EU gør på – snart sagt – alle politikområder, kædet sammen med en nærmest kvalm nationalistisk forståelse af EU som en familie, hvor vi alle er bundet sammen af et ældgammelt slægtskab. Billedet er i den grad forførende og endimensionelt.

Udover selve den digitale lærebog findes der også et såkaldt ’børnehjørne’ med spil og quizzer. Her kan man quizze om EU og spille økonomispil, hvor de ældre børn kan lege centralbankdirektør og føre en stram pengepolitik, hvorefter man belønnes med fiktive avisartikler om glade investorer. At selvsamme politik har kastet millioner ud i fattigdom i Sydeuropa nævnes til gengæld ikke.

For de mindste børn er der puslespil med eurosedler. Hele 23 forskellige spil er tilgængelige. Alle med et rosenrødt EU-syn plastret til med EU-flag og symboler.

Jamen herregud, det er vel meget uskyldigt? Men nej. Intet er overladt til tilfældighederne, og EU ved udmærket, hvad de gør. Der er et begreb fra national identitetsforskningen, som hedder banal nationalisme. Det går det ud på, at ved at blive mindet om nationale symboler dagligt, knyttes man til dem – og placeres de i positive sammenhænge, knyttes der positive værdier til dem.

Meningen er, at børnene skal lære at elske EU og få en EU-identitet. Metoden adskiller sig således ikke fra multinationale firmaers reklamekampagner. Men lige som det vil være utænkeligt med Coca-Cola-bøger, eller at danske ministre bruger skattekroner på undervisningsmateriale om sit eget parti, burde det heller ikke være tilladt for EU at bruge skattekroner på propaganda, som vækker minder om tidligere tiders totalitære regimer.

Visionær undervisning, tak

Klaus Rose, formand for Syddanske Studerende

I artiklen »DJØF advarer: Tag ikke flere timer fra de studerende« i Information den 15. februar argumenterede formanden for DJØF Studerende, Tue Andersen Johansson, for mindre selvstudium og flere undervisningstimer. Jeg tror ikke på, at det er løsningen på de udfordringer, vi står over for på universiteterne. Man skal i stedet nytænke undervisningen.

Vores undervisning har ikke rykket sig siden tidernes morgen. Jovist, vi har fået nye computere i stedet for papyrusruller, og vores professorer bruger diasshow i stedet for gamle overheadprojektorer. Men resten er der ikke rørt meget ved.

Man hører ofte om, at fag i starten af uddannelsen er grundlæggende fag, som skal klæde den studerende på til de mere komplicerede fag senere på uddannelsen. Hvorfor har man for eksempel ikke digitaliseret disse fag? Hvorfor laver man ikke korte videoer med dygtige forelæsere, som formidler deres viden, for så efterfølgende at bruge undervisningstiden på problembaserede cases, forskningsspørgsmål eller lignende engagerende aktiviteter?

Der findes så ufatteligt mange muligheder for at højne læringen på universiteterne, men i stedet for at realisere de muligheder, vælger man fra ministeriets side af at skære i uddannelsesbevillingerne.

Det er ikke billigt at lave radikalt om på måden, vi tænker uddannelse. Og de nuværende strukturer og politiske kovendinger – og deraf affødte finansielle usikkerheder – fordrer ikke just, at vi kan satse på forandring på universiteterne.

Taxameterrapporten fra 2015 fastslog sidste år, at vores uddannelser er underfinansierede, og nu vælger man at beskære yderligere.

Vores fremtidige universiteter har brug for at kunne investere i ændringer, som kommer hele samfundet til gode. Vi skal turde have visioner for måden, hvorpå vi tænker læring, men den forandring koster, og derfor er det håbløst at skære vores uddannelser ned til det lavest tænkelige driftsomkostningsniveau.

Vi skal i samarbejde med vores politikere turde have større ambitioner og visioner for vores uddannelser. Ellers tvinges vi ud i visionsløse diskussioner om timetal og ikke det egentlige mål: bedre læring.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu