Klumme

Tør ikke røv i den, du dater

Man lader ikke bare bryster blafre i vinden. Det gør man bare ikke. Husk det. De kræver et svar
9. februar 2016

Kære Niko, jeg skriver til dig her, fordi jeg ved, at du læser klummen, før du reagerer på min SMS-besked fra i lørdags. Sådan er café latte-København ligesom blevet. Det er vigtigere at vide, hvem der vræler i Information, end at passe fårene i dating-folden.

Inden du bliver vred over at optræde i Information, vil jeg gerne understrege, at det virkelig er sidste udvej. For det var jo ikke en hvilken som helst besked, jeg sendte dig i lørdags. Det var virkelig last resort: Hvis vi var i krig, var det atombomben, og så er det her brintbomben.

Det var et nøgenbillede med teksten »Har vi en aftale i aften?«

Det havde vi egentlig, for det havde vi aftalt, men det havde vi så ikke, og det blev en lortelang alenelørdag aften. Men det er det med billedet, der virkelig går mig på. For man lader ikke bare bryster blafre i vinden. Det gør man bare ikke. Husk det. De kræver et svar.

For at citere Spiderman: Det her er større end dig og mig. Jeg ved jo godt, hvor du kommer fra, og det er det, der er problemet. Jeg skider også på dem, jeg dater, og når jeg kigger ud i Datingdanmark er vi mange med en lort på hovedet.

Det er aldrig bevidst tilsidesættelse. Jeg kæmper ikke kampen om at blive Årets Isdronning. Det er mere sådan: 1. Jeg får en besked fra en mand, jeg har det lunkent med. 2. Jeg tænker: Kom så Amalie, svar svar svar. 3. Jeg ser en kattevideo på youtube. 4. Jeg har glemt beskeden.

Det er ikke pænt af mig, for nogle af de her mænd har det med mig, som jeg har det med dig: De kan virkelig godt lide mig. Og måske går de og forklarer mine manglende svar på samme måde, som jeg forklarer din tavshed: Du har sikkert travlt på arbejde. Du har sikkert travlt efter arbejde. Du har måske ikke set beskeden, selv om min iPhone fortæller mig, at det har du. Det sker vel nogen gange. Måske er beskeden slet ikke sendt rigtigt. Man ved jo bare aldrig med teknik.

Vi fortæller os selv de her ting, selv om vi godt ved, at det ikke er tilfældet. Vi er bare endt i andetvalgskassen, og når man først er endt her, kan man ikke regne med et svar. Nogensinde faktisk. Man kan håbe på tre sene opkald en fredag nat, og så kan man bede til værdighed og vilje til ikke at besvare dem.

Nogle skyder skylden på opblomstringen af socialt acceptable dating-apps. Tinder, Happn, Heaps og haps haps haps har opelsket en fuck-and-fuck-off-kultur, der har gjort os grådige og genstridige i troen på, at der er grønnere på den anden side af næste swipe.

Det er nok en del af forklaringen på os to, mit nøgenbillede og dit ikke-svar. For mens du ikke har haft tid til at svare, har du haft tid til at være på Happn. Det ved jeg, fordi jeg overvåger dig derinde. Jeg ved, at du var online for under 30 minutter siden, og jeg ved, at du sidder hjemme hos dig selv. Det ved jeg, fordi der står, at jeg er under 100 meter fra dig, når jeg står uden for din lejlighed. Ja. Så sindssyg er jeg.

Men dating-apps er ikke hele forklaringen. Folk var lemfældige lang tid før dem. Der er altid kommet en sporvogn og en pige til. Jeg er kommet bagerst i køen, og det er ikke kun fantomfrøkner fra Happn, der har fået nogle forlommer. Sandheden er, at du har ladet de fleste og det meste komme forud, og det i troen på, at jeg kan vente.

Men jeg er ikke et flûte. Du kan ikke lægge mig fra dig og regne med, at jeg bliver liggende, til du har lyst til at samle mig op igen.

Og så er det også bare dårlig opdragelse. Bare svar et eller andet. Svaret må gerne være »Amalie, du siger mig faktisk ikke så meget, jeg aflyser i aften. Og jeg gider ikke have flere bryster nu.«

Fair nok.

Hilsen Amalie, forsmået kvinde på tredje døgn.

Amalie Langballe er journaliststuderende.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anne Schøtt
Anne Schøtt anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Det her er uden sammenligning det dummeste jeg nogensinde har læst i Information. Og jeg har sgu læst med i nogle år.

Else Marie Arevad, Morten Pedersen, Morten Balling, Nanna Wulff M., Tino Rozzo, Torben Skov, Ronald Hauber, Jens Pedersen, Mike Zäch, Bo Klindt Poulsen , Flemming Berger, Karsten Aaen, Hans Larsen, Ole Steensen, Dorte Schmidt-Nielsen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Annemette Pedersen

Tænk, jeg synes det er godt og morsomt skrevet. Nu fik jeg så også lige læst et par andre klummer af forfatteren, og hun er da et forfriskende indslag i debatten. Om det så egner sig for Information ved jeg ikke, men jeg betaler gerne.

Klaus Vink Slott, Bastian Barx, Torben Wandall, Søren Cramer Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Kæmpelivets Undergang i Nord og vice versa - frem og tilbage er lige langt.
O tempora o mores! Hvornår ser vi enden på komedien med Amalies lange baller i klaskehøjde på forsiden?

Hans Houmøller

Jeg fatter ikke klummen. Hvad handler den egentlig om?
Kan nogen oversætte den til gammeldansk?

Rune Sørensen

Haha - jeg kan da prøve at oversætte ;) Amalie siger, at hun er ked af, at Nikolaj ikke ikke gad dyrke sex med hende. Og at han i det mindste kunne have svaret hende, da hun spurgte ham. Nikolaj ignorede bare Amalie! Og det på trods af, at hun sendte et nøgenbillede af sig selv til Nikolaj sammen med forespørgelsen om sex. Amalie erkender dog også, at hun også flere gange selv ikke har svaret fyre, der har spurgt hende om at ses.

På et metaplan skal artiklen vel ses som en personlig beretning fra dating/sexlivet anno 2016. Og ja, den er vel ganske realistisk, hvis du spørger mig.

Carsten Mortensen, Janus Agerbo, Søren List, Søren Sommer, Anne Schøtt, Karsten Aaen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Og er der en grund til at vi skal læse det her personlige brev i Information? Jeg kan forstå hvis kommentaren, brevet, indlægget, klummen, indeholdt nogle velovervejede reflekterede tanker og ideer om hvordan mænd og kvinder er sammen her i 2016, men ud af det jeg kan læse, gør den det ikke.

Flemming Berger, Maj-Britt Kent Hansen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

En rapportage fra parringsdansen anno 2016 - udfra en sociologisk anskuelse ganske interessant. Nogle vil tale om sædernes forfald, andre vil måske se, at ifht tidligere tider er forskellen ens. Kærestebrevene er blevet elektroniske og mere vovede, men afslaget, den forsmåede må lide, er så sviende som altid. Hvad kan det lære os? At hvis vi ikke vælger afholdenhed men at følge vores seksuelle lyst, som i ungdommen i høj grad er båret frem af den underliggende drift mod videreførelse af slægten, så indgår vi i den nådesløse udvælgelse, som har til formål at holde afkommet sundt. Sådan er det bare, og hvis man går rundt og forelsker sig i 10'ere - og her taler jeg om både den ydre og den indre skala - hvis man selv er en femmer, så er man lidt selv ude om det. Man må bare se sin virkelighed, sit udgangspunkt, i øjnene og så ellers gøre sig klart, hvad man vil bruge det til. Halse efter uopnåelighed og skuffejern eller måske omsider forstå, at lykken er iboende eksistensen, at vi er rumrejsende i et magisk univers. Det er et spørgsmål om, hvor man fokuserer sin opmærksomhed. Fordyber man sig i den ydre form, blir det på sigt en tom fornøjelse. Omvendt er det klart, at seksualitet i høj grad har at gøre med formen.

Og terningerne er kastet, der er spillet op til dans .... vil du snuble i stiletterne eller vil du se klart og acceptere, hvad der er, du har fået at spille med.

Klaus Vink Slott, Svend Erik Sokkelund og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Og du vil opdage, at når du har fundet og forbundet dig med livets iboende skønhed, vil du nå din attråværdigheds optimum - hvilket på alle planer jo er at foretrække. Du risikerer sågår, at måtte afvise tidligere tiders svigefulde partnere, fordi du nu langt overstråler deres forgængelige og begrænsede skønhed. Fald ikke i samme fælde som dem men forstå, at den rette overvindelse af udfordringer er vejen til lykke.

Randi Christiansen

Så man kan sige, at amalie modigt og desperat i sine lysters vold selv hængte sine bare bryster til tørre - og hun måtte også selv tage dem ned igen.

I fuld offentlighed - det er der da både pondus og potentiale i. Og amalies historie fortæller os, at det ikke kun er mænd, som kan have svært ved at styre libidoen.

Finn Årup Nielsen

Jeg skulle lige læse den tre gange før jeg forstod den. Interessant skrift. Vel ikke en avisartikel, men en art prosadigt. En opdateret "Det var en lørdag aften" fra en smartphone-ejende caffe lattist.

jens peter hansen

Der ville vel ikke være plads på verdens servere hvis vi skulle skrive hver gang vi var blevet brændt af ??

Else Marie Arevad

Hvorfor kommer der mange flere kommentarer til den her slags pjat end til Informations seriøse artikler?