Klumme

Læn dig tilbage, så kommer teknologien løbende

Engang talte politikerne om ’det tavse flertal’, som de ret gnidningsfrit tog til indtægt for deres egne holdninger. Så kom masserne på Facebook, med billeder af deres kat og deres frokost og deres foretrukne badmintonklub. Og man griber sig i at ønske, at det tavse flertal ville tie stille igen
Engang talte politikerne om ’det tavse flertal’, som de ret gnidningsfrit tog til indtægt for deres egne holdninger. Så kom masserne på Facebook, med billeder af deres kat og deres frokost og deres foretrukne badmintonklub. Og man griber sig i at ønske, at det tavse flertal ville tie stille igen

Ted S. Warren

Debat
14. marts 2016

Hvis man må anslå en lidt frisk tone, kan man drage den lektie fra det sidste par hundrede års liberalistiske eksperimenter, at det altid er noget billigt lort, der klarer sig bedst. Sådan blandt os, der udgør de brede masser.
Hver gang, der opstår et valg mellem pris og kvalitet, ender ’markedet’ med at vælge kvantitet og elendighed. Og så det, der er lettest at betjene, selvfølgelig.

Det er jeg selv lykkelig over, når det gælder kampen på teknologifronten, hvor jeg hører til de for længst faldne. Det så ellers ikke for lyst ud i min tidlige ungdom, hvor credoet var, at man skulle lære at programmere disse datamater, der var ved at blive personligt eje.

Heldigvis blev vi dumme og dovne reddet på målstregen af en enkelt lille bagatel: Vi udgjorde det absolutte flertal, så hvis pc’en nogensinde skulle blive personlig for andre end det kvalificerede fåtal, så måtte computerfabrikanterne opfinde en måde at lokke os ind i folden på. Og se – i stedet for DOS, der kun bød på en blinkende streg og lod resten være op til brugerens edb-færdigheder, så opfandt man Windows, hvor der bare skulle trykkes på on-knappen, og så ordnede pc’en stort set resten.

Sådan er liberalismen så tålmodig med os klippede får, altså de mere betalingsstærke klovdyr, i det mindste.
Og ideen om, at man bare kan læne sig tilbage, så kommer teknologien løbende og byder sig til, gælder i særdeleshed de sociale medier. I ’gamle dage’, som er lidt over ti år siden, krævede Myspace, at brugerne selv designede deres sider, med stærkt varierende succes.

Men så kom Facebook, der til manges irritation er blevet disse års digitale forsamlingshus, hvor alle har adgang. Det er dér, masserne er gået hen. Før talte politikerne om ’det tavse flertal’, som de ret gnidningsfrit tog til indtægt for deres egne holdninger. Så kom masserne på Facebook, med billeder af deres kat og deres frokost og deres foretrukne badmintonklub. Og man griber sig i at ønske, at det tavse flertal ville tie stille igen. Bare en gang imellem.

Men hvis man hører til dem, der er forargede over, at så mange medier bruger Facebook som en semiofficiel debatkanal, kan man glæde sig over, at der om 12-15 år sikkert er kommet noget endnu nemmere og dummere, der har taget over og efterladt Facebook som et hengemt, Myspace-lignende månelandskab, hvor alle de for længst fortrængte skænderier kigger opgivende til hinanden på tværs af tomheden.

Hvis man er irriteret på Facebook af den enkle grund, at det er et voldsomt irriterende sted, så har man klart fat i den lange ende, men her er to enkle råd, der kan gøre det til en bedre oplevelse at være derinde:
Det, man skriver på sin egen side, er det, man har lyst til at sige. Andre kan ikke forlange, at man tager stilling til allehånde andre problematikker. De kan til gengæld udnytte den just beskrevne hjemmebanefordel og skrive det, de vil på deres facebookside.

Og hvis folk skriver noget, man er uenig i, eller som man bliver ophidset over, så er det bedre at lade det gå ud over en sofapude eller et forhåndenværende kæledyr end at begynde at trække tilfældige påstande om modpartens motiver ud af den blålige luft. Der står allerede så meget på Facebook, at det er fuldkommen uoverskueligt at begynde at svare på noget, der ikke står der.

Og bare vent – lige om lidt kommer der en nemmere afløser. Bare billigere. Jeg ved det, for vi er mange, der bliver dummere med årene.

Sebastian Dorset er komiker.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anthony Barrett

Med alle de "shitstorms" der florerer, undrer jeg mig fortsat over, at ARSEBOOK ikke er opfundet endnu. Her ville alle med overtryk i sikkerhedsventilen kunne afreagere.

Trond Meiring

Der er noget de kaller Facebook.

bente-ingrid bruun

Det undrer mig, at brugere af sociale medier ikke tænker over, hvordan de hver især bidrager til stigende trådløse forurening, når de håndterer deres. iPads og smartphones. Modulerede og pulserende signaler som Wi-Fi er aktive, når billeder og opdateringer rundsendes, og de er ikke uskadelige..