Kommentar

Skakspillet kan blive skolernes bedste værktøj

Det gamle krigsspil rummer kolossale muligheder for både at fremme elevernes læring og udvikle deres sociale færdigheder
26. marts 2016

I en tid, hvor folkeskolen står over for mange nye udfordringer, og hvor lærerne føler sig presset på mange fronter, er der al mulig grund til at gøre opmærksom på et værktøj, som flere og flere i skolens verden har fået øjnene op for: skak.

Skakspillet har nemlig en enestående evne til at fremme andre færdigheder. Elever, der modtager regulær undervisning i skak, får eksempelvis øget deres læringskapacitet. Deres koncentration og evne til logisk tænkning bliver styrket, og de får ikke alene en bedre forståelse af tal og størrelser, men også øgede muligheder for at løse problemstillinger i andre fag.

At der ikke er tale om tomme postulater, men at der tværtimod foreligger videnskabelig evidens, fremgår af et forskningsprojekt, som professor Michael Rosholm for et års tid siden gennemførte i Aarhus Kommune. Her deltog mere end 500 elever i indskolingsklasserne i et forsøg, hvor de i stedet for en ugentlig matematiktime i 10 måneder blev undervist i skak.

Og det gav målelige resultater: Eleverne i forsøget fik op mod 30 procents større fremgang i matematik end de klasser, der udelukkende havde matematik. Forklaringen er i al sin enkelhed, at skakken gav dem bedre værktøjer. Banalt sagt: Man lærer at tænke sig om og se sig godt for, når man modtager en systematisk skakundervisning. Tilsvarende videnskabelige undersøgelser har påvist det samme – at skakken kan gøre en væsentlig forskel i børns læring.

At skakspillet desuden kan bidrage til at udvikle elevernes personlighed, er en tillægsgevinst, man hjertens gerne tager med i købet. Børnene er ligestillede ved spillets begyndelse. Det handler ikke om, hvem de er, eller hvor de kommer fra. Det drejer sig desuden om en ordentlig og imødekommende adfærd, om ligeværd og tolerance. Dermed kan skakspillet bidrage til at skabe veluddannede og kulturbærende hele mennesker.

Skakspillet har en del skrevne og uskrevne love, der handler om respekt. Man giver hånd til sin modstander inden kampen. Under selve spillet opfører man sig stilfærdigt, så koncentration og fokus kan bevares for begge parter.

Og efter partier siger man pænt tak for kampen, man praler ikke, hvis man har vundet, brokker sig ikke over et nederlag.

Og i de fleste tilfælde analyserer man sammen med modstanderen partiets forløb for at finde ud af, hvad man kan gøre bedre næste gang. Det synes indlysende, at skakspillets iboende krav om analyse har en afsmittende virkning på andre fag.

Intelligent masseopdragelse

Egentlig er det ingen nyhed. Skakspillet indgår i mange skoler over hele verden som et integreret element. Et kendt eksempel er ’Chess In The Schools’-projektet, som USA’s tidligere præsident Bill Clinton fremhævede i sin bog Giving fra 2007. Der er lavet flere film om emnet, heriblandt Brooklyn Castle og Knights of the South Bronx.

Et noget ældre eksempel er tiden efter den russiske revolution, hvor de sovjetiske ledere med Lenin og Trotskij i spidsen gik i gang med målrettet at indføre skak i Sovjetunionen. Det var en billig form for intellektuel og disciplinær masseopdragelse – og snart blev der spillet skak alle steder, hvor mennesker mødtes, ikke mindst i de såkaldte pionerpaladser, hvor mange legendariske stormestre kom til at træde deres børnesko.

Nordmændene har i forbindelse med Magnus Carlsens fantastiske karriere og erobringen af VM-titlen i november 2013 oplevet et veritabelt boom i interessen for skak. Flere og flere dyrker spillet og følger med i, hvad der rører sig i skakkens verden. Og flere og flere har indset skakkens værdi som værktøj for andre skolefag og andre former for læring.

En af dem er Dagi Dreyer, der er lærer og konsulent på Røyneberg Skole i Stavanger. Han er klar i mælet, når det gælder skakspillets muligheder for at gavne elevernes kundskaber:

»Børn, som spiller skak, bliver både bedre i matematik og får bedre læse- og skrivefærdigheder. De får også øget koncentration og hukommelse og udvikler den logiske og kritiske tænkning. Tilmed bliver de kreative og kan lettere løse problemer og visualisere, skak i skolen er fantastisk!«

Et citat, der umiddelbart er til at forstå.

Peter Dürrfeld er forfatter og skriver om skak i Information

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jakob Lilliendahl
  • Benno Hansen
Jakob Lilliendahl og Benno Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu