Folk

FOLK

Debat
28. april 2016

Ejvind Larsen

En skiftende tidsånders fortolker og moddebattør fylder i morgen 80 år. Ejvind Larsen startede i 1955 sin karriere på Information som politireporter. Siden udvidede han sit virkefelt ganske betydeligt og var 1966-68 og 1979-83 chefredaktør på avisen.

Ordfygere

Om Ejvind Larsen har Informations forhenværende, nu afdøde, kulturredaktør Hans-Jørgen Nielsen sagt: »Ingen, der for alvor har været ude i det larsenske ordfog, har kunnet undgå at blive opløftet, ja optændt: Det er ildnende, som de gamle sagde.«

Statsministre

Ejvind Larsen fik i 1960 sit journalistiske gennembrud med et interview med daværende statsminister Viggo Kampmann (S), der om åndslivets manglende bidrag til det politiske liv sagde: »Så må de være klar over, at regeret bliver der alligevel.«

Inkarnerede

Ved Ejvind Larsens 60-års-jubilæum blev udgivet fest- og kampskriftet Information inkarneret. Heri hed det: »Ejvind Larsen er sit eget enestående stykke danmarkshistorie og det tætteste, man efter Børge Outze kommer på Dagbladet Informations ånd.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kirsten Precht

Tillykke med fødselsdagen, Ejvind.
Hilsen Bent Larsen

Ejvind Larsen, Maria Francisca Torrezão og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Maria Francisca Torrezão

Hjerteligt tillykke. Vi er mange, som savner Ejvind Larsen i avisens spalter.

Ejvind Larsen

Når jeg anbefaler – er det ikke mig, men jer, som jeg takker for så varme fødselsdagshilsener fra Davids stærke ord til Bents og Marias kønne kommentarer.
Tak skal I have.
Kærlig hilsen Ejvind