Klumme

Google og Facebooks frie spil

Et groft skøn er, at Google og Facebook årligt og helt lovligt undgår at tilføre den slunkne danske statskasse knap en milliard kroner. Et beløb, der er mere end dobbelt så stort som den direkte skattefinansierede mediestøtte
Næsten en fjerdedel af den samlede reklameomsætning i Danmark – godt tre milliarder kroner – tegnes alene af giganterne Google og Facebook. De udskriver fakturaer fra vor EU-brodernation Irland og undgår derved – helt lovligt – at betale dansk moms. På billedet er det Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, under et besøg i Berling tidligere i år.

Næsten en fjerdedel af den samlede reklameomsætning i Danmark – godt tre milliarder kroner – tegnes alene af giganterne Google og Facebook. De udskriver fakturaer fra vor EU-brodernation Irland og undgår derved – helt lovligt – at betale dansk moms. På billedet er det Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, under et besøg i Berling tidligere i år.

Kay Nietfeld

27. april 2016

I denne tid, hvor Panama-pampernes lyssky luskerier udfordrer almindelige skatteyderes retsfølelse, og hvor der er stigende angstfornemmelser over den berygtede ene procents stigende ejerandel af stort set alting, er det forbavsende at iagttage, med hvilken ro magthavere og (alt for) mange medier betragter den stigende dominans, som færre og færre medievirksomheder udgør.

Her tænker jeg ikke på danske – eller for den sags skyld europæiske – giganter. Men først og fremmest på de to rigtigt store mediemonstre: Google og Facebook, der stille og roligt tilkæmper sig en dominerende rolle på markedet.

Skulle man være i tvivl, så læs hovedtallene i den undersøgelse af det danske reklamemarked i 2015, som Danske Medier offentliggjorde mandag.

Hovedoverskriften er naturligvis positiv. Det skal den slags jo altid være, for man skulle nødigt komme i dårligt humør, selv om der er masser af grunde til det.

Det går fremad! Annonceomsætningen er steget 3,4 procent i forhold til 2014. Godt nok halvanden milliard kroner lavere end i 2007, året før finanskrisen, men pyt – bare den stiger!

Den skotske journalist og forfatter Andrew Lang bemærkede i forrige århundrede, at statistikker kan bruges som en drukkenbolt bruger en gadelampe: Til at klamre sig til for at stå oprejst – ikke for at blive oplyst.

Og hvad har annoncestatistikken så at gøre med Panama-papirerne?

Jo, den handler nemlig også om kreativ skattetænkning. Næsten en fjerdedel af den samlede reklameomsætning i Danmark – godt tre milliarder kroner – tegnes alene af giganterne Google og Facebook. De udskriver fakturaer fra vor EU-brodernation Irland og undgår derved – helt lovligt – at betale dansk moms.

Google og Facebook har også danske datterselskaber, men de udviser meget praktisk et så lavt overskud, at skatten er minimal. Et groft skøn er, at disse to megaannoncemedier årligt og helt lovligt undgår at tilføre den slunkne danske statskasse knap en milliard kroner. Et beløb, der er mere end dobbelt så stort som den direkte skattefinansierede mediestøtte – dvs. støtten til dagblade mv. og ikke licens – i Danmark.

Det er blot et af mange foruroligende tal i mandagens reklameforbrugsrapport. Printmedierne går alle tilbage – dagbladenes annonceomsætning falder år efter år og udgør nu mindre end en tiendedel af markedet. Et fald på næsten to milliarder kroner siden 2007. Lokale og regionale ugeaviser mister tilsvarende omsætning, og det samme gør magasiner og fagblade.

Men hvis man som midaldrende, lettere traditionel mediebruger trænger til en anelse opmuntring midt i de trælsomme printtal, kan man hente et glimt af håb ved at kigge på andre ’gamle’ medier: Trods utallige dommedagsprofetier om flow-tv’s død stiger annonceomsætningen her en smule, mens den nærmest suser opad for små nærmest oldnordiske medier som biografer og radio.

Her går det nærmest forrygende. Radio, tv og biografer – altså traditionelle audiovisuelle medier – tegner sig tilsammen for dobbelt så stor en procentdel af annoncemarkedet som dagbladene. Her er der stadig en anelse tro og håb, men størst er dog, som skrevet står, kærligheden. Altså brugernes og dermed annoncørernes kærlighed til internettet. Her sprænges alle rammer.

Med 47 procent af det samlede annoncemarked i 2015 har nettet nu et forspring foran alle andre medier, som aldrig vil blive indhentet. En af reklameforbrugsundersøgelsens sagkyndige, ekstern lektor Ole E. Andersen fra CBS, anslår, at nettet allerede i år vil tegne sig for halvdelen af det samlede reklamemarked.

Det kommer også delvist printmedierne til gode. Men ikke nær nok til at opveje deres indtægtsnedgang. Midt i den almindelige benovelse over, at sociale medier og søgemaskiner trækker millioner af brugere væk fra de traditionelle nyhedsmedier, er den autoritative rapport fra Danske Medier først og fremmest en dokumentation af, hvem der repræsenterer den største trussel mod alle danske medier.

Tør man gætte på, at Google og Facebook som nettets ubestridte (og næsten skattefri) sværvægtere hver eneste dag erobrer større og større økonomisk dominans?

Lasse Jensen er mediejournalist.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Silcowitz
  • Anders Jensen
  • Toke Andersen
  • Christian Mondrup
  • Torben Jørgensen
  • Jørgen M. Mollerup
  • Oluf Husted
  • Sup Aya Laya
Morten Silcowitz, Anders Jensen, Toke Andersen, Christian Mondrup, Torben Jørgensen, Jørgen M. Mollerup, Oluf Husted og Sup Aya Laya anbefalede denne artikel

Kommentarer

Et ønske herfra:
Jeg kunne godt tænke mig en journalistisk kuglegravning af hvornår det officielle Danmark og institutioner som f.eks. DR besluttede at koble sig på Facebook. Hvem deltog i beslutningsprocessen? Hvorfra udgik den praksis?
Det forekommer mig M Æ R K V Æ R D I G T at det officielle Danmark vælger at (psedo-) kommunikere med borgerne via et privat firma der skider på alles privatliv og ophavsret.

Bjarne Andersen, Henrik L Nielsen, Herdis Weins, Michal Bagger, Leif Høybye, Henrik Brøndum, Carsten Mortensen, Lise Lotte Rahbek, Anders Jensen, Toke Andersen, Dina Helbo, Jens Kofoed, Christian Mondrup, Torben Jørgensen, Niels Nielsen, Jørgen M. Mollerup og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Claus Pedersen

Danmark snydes ikke for moms af den omsætning.
Det er hovedsageligt virksomheder der køber annoncering af Google og Facebook. Ved salg af ydelser mellem virksomheder i EU er der reverse Charge, hvilket vil sige at fakturaen fra Irland er uden moms og det er køber virksomheden der skal tillægge lokal moms i deres regnskab, som så kan modregnes i salgsmomsen.

Henrik L Nielsen, Henrik Brøndum, Anders Jensen og Morten Silcowitz anbefalede denne kommentar
Jørgen M. Mollerup

Det er helt korrekt, hvad Claus Pedersen skriver.
Det Danmark går glip af, er skatten af overskuddet i firmaet. Alle internationale forretningskæder, der huserer i Europa, gør det samme. Det vil derfor være ønskeligt, om EU harmoniserer selskabsskatten.

Jørgen M. Mollerup

Det er med Fjæsbog som med Fanden. Ræker man ham en lillefinger, så tager han hele hånden. Vig bag mig!

Hvis du købte en annonce fra et dansk medie, ville den blive pålagt 25% moms. Det er jo en "vare". Hvis du køber en vare fra fx Google i Irland er der tale om en vare, der passerer landegrænsen og den er derfor momsfri. Reglerne er lidt indviklede, men her er de:

Der er ikke moms på varer, som bliver sendt på tværs af landegrænserne – så længe det er en virksomhed, som handler med en virksomhed (B2B). Hvis du har oplyst dit CVR-nr. (VAT-nr.) klarer din leverandør det automatisk. Det er gældende uanset, om det er fra et EU-land eller udenfor EU.

Har du alligevel modtaget en regning med udenlandsk moms f.eks. med 23% fra Google i Irland, skal du gøre en af nedenstående ting:

Bede om en ny faktura uden moms på og få den anden krediteret (anbefales).
Bogføre hele fakturaen med totalbeløbet på en konto der håndterer udlandsk moms. Du bogfører altså hele beløbet inklusiv moms og får derved ikke momsen tilbage (ikke sikkert skat godkender.)
Søge momsen tilbage fra Irland (langtrukket).
(dinero.dk)
Mht til spørgsmålet om en "kulegravning" af danske virksomheders samarbejde med Facebook (aktualiseret af FB's nye tjeneste "instant articles") så debatteres det jo fortsat. Se fx "Debatten" hvor EB's chefredaktør Poul Madsen gik meget kritisk til fx DR's brug af Facebook. Jeg ved ikke rigtigt hvad der menes med "officielle" virksomheder. DR er ikke en statsinstitution, men en selvstændig offentligt ejet virksomhed og der er intet i regler og lovgivning, der forhindrer dem i at bruge FB. Det er et etisk spørgsmål og disse spiller jo i det store billede (desværre) ikke den store rolle!

Morten Silcowitz

Moms:

Hvis man er Dansk virksomhed, og køber annonceydelser af en dansk virksomhed, så ja, ville der blive lagt 25% til prisen i moms. Men denne type moms vil aldrig ende i statskassen, da virksomheden nettop har fradrag for alt sin købsmoms, dvs moms som er betalt ved køb af ydelser/varer. Det bliver modregnet i salgsmomsen, som virksomheden får ind igennem salg (og som jo ellers skal afleveres til skat).

Der er altså generelt ingen provenue til statskassen fra B2B transaktioner fra moms. Det vil der være i nogen tilfælde, men slet ikke ved køb af annoncer, så vidt jeg ved.

Der er så nogle tilfælde, som f.eks udgifter til repræsentation, forplejning og lignende hvor man kun har delvist fradrag eller slet intet fradrag for momsen. Men så vidt jeg ved er det kun for nogle særlige ting, som f.eks kantinedrift. (firmabiler er måske et andet eksempel?)

Selv hvis virksomheden har underskud i opstartsfasen, og der altså ikke er noget salgsmoms at trække fra i, så skal Skat refundere momsen til virksomheden.

så jeg kan ikke se andet end at Statens momsindtægter er 0 når en dansk virksomhed køber annonceydelser af en anden virksomhed. Og det er ligegyldigt og den virksomhed ligger i Danmark, Irland eller i noget andet EU land....

Anne-Marie Krogsbøll

Er der nogen, der har overblik over, om de store danske medicinalvirksomheder som Novo og Lundbeck har formuer anbragt i skattesnyderlande?

Sup Aya Laya - 27. april, 2016 - 00:43
Havde på et tidspunkt en snak med en avis-redaktionschef - hmm kan ikke huske hvem det var..:)
Men overfor Google og Facebook har man ganske enkelt "lagt sig ned" - som det blev sagt.

Torben Jørgensen

Noget helt andet er de ansatte i FB og Google har ingen overenskomster! Det gælder for alle amerikanske sociale media.

@ Torben Selch 13:03
Een ting er hvad andre medier m.fl. vælger at gøre.
Det der U N D R E R mig er, at statslige og kommunale institutioner vælger et så privatlivsfjendtligt fora som Facebook

Anne-Marie Krogsbøll og Torben Jørgensen anbefalede denne kommentar
jasper bertrand

@Lasse
Det med momsen du skriver er ligeså naivt, som det Bo Lidegaard skrev i Politiken om samme emne for et par år siden. De problemstillnger har told/skat tænkt igennem for mange år siden. Det med at man ikke betaler moms direkte, hvis man har et importmomsnr, er blot en administrativ lettelse, det ændrer intet i det samlede regnestykke, som Silcowitz også prøver at forklare. Tror du toldvæsenet er idioter?
Det er netop fordi så få forstår de ting, at firmaer med immaterielle aktiver som Google, Facebook og Uber slipper afsted med at undlade at betale skat af det meste af deres overskud.
Du må arbejde lidt mere med tingene, du har vel fået penge for den artikel, hvor vi andre skriver gratis?

Sören Tolsgaard

Jeg har sagt det før og kommer nok til at sige det igen:

Den danske stat bør som ansvarlig for public service stille en digital medieplatform i stil med google og facebook til rådighed for alle danske borgere!!

Det er langt vigtigere end stadig flere ligegyldige TV-kanaler. Behovet for en af offentligheden ejet medieplatform er reelt, men selv den minimalistiske E-boks, der kun tjener som en personlig regnskabsfører, er vistnok overladt til et privat selskab. Offentligheden har spillet fallit på dette som på mange andre digitale områder, hvor milliarder er gået tabt pga. dårlig forvaltning. Som ekempel har Sverige en fornem offentlig miljøportal med artsdatabase, mens vi endnu ikke er kommet ud af starthullerne, hvad dette angår.

http://artfakta.artdatabanken.se/

Men det nytter ikke at klynke og samtidig fortsætte miseren. Vi må op på hesten og skabe den sammenhængskraft (bl.a. via en fællesejet medieplatform), som vi i øjeblikket desværre er i færd med at tabe på gulvet.

Ikke blot spinder google og facebook guld på vores kollektive uformåen. De opnår stadig større magt til at diktere de digitale spilleregler, som vi i fællesskab burde udvikle ud fra demokratiske principper.

Det behøver ikke at være særlig dyrt at påbegynde en sådan medieplatform (og gerne flere platforme til flere funktioner), Man skal blot ikke stile for højt og pumpe formuer ind i tvivlsomme firmaer i skattely, som lover guld og grønne skove.

Et lille dansk team kan sagtens udvikle et sådant koncept, som naturligvis bør forblive på offentlige hænder og ikke kastes i grams til aldrig så rundhåndede investorer.

Men alt for få har fattet dette budskab, og vel de færreste af vore politikere.

Google havde i 2014 en annonceomsætning i Danmark, der blev anslået til at være 2,2 mia kr. Google Danmark Aps angav samme år iflg Skat en skattepligtig indkomst på 13.548.433 kr og betalte 3.319.358 kr i selskabsskat. Iflg Skat var der i 2014 ingen selskaber i Danmark, der havde "Facebook" i navnet. Tja...