Læserbrev

Læserbreve

Debat
21. april 2016

Har Rehling fået telepatiske evner?

Margrete Auken, MEP for SF

Information var ikke på SF’s Landsmøde, men satsede i stedet på journalisten David Rehlings telepatiske evner. Det var dumt.

I sin bagsideleder 18. april skriver Rehling, at EU kun blev nævnt i to sætninger i formand Pia Olsen Dyhrs tale til Landsmødet, hvilket på avisens forside blev til, at EU kun blev nævnt to gange på hele landsmødet.

Hallo! EU fyldte meget på SF’s landsmøde, ligesom EU fylder meget hos SF i det hele taget. Behovet for EU og fælleseuropæiske løsninger blev nævnt i Dyhrs tale i langt større omfang end ved to sætninger.

Det blev eksempelvis nævnt, at EU bør gå sammen med USA og andre for at lave en Marshall-plan for Nordafrika og Mellemøsten. EU blev også fremhævet som den eneste brugbare måde at få løst de grove følger af skattely og andet økonomisk fikumdik.

Dyhr nævnte endelig, at EU skal få styr på de ydre grænser. For den menneskelige katastrofe med lig, der driver rundt i vandkanten i Sydeuropa, skal stoppes.

Tyske Reinhard Bütikofer leverede desuden et engageret oplæg om, hvordan vi får et progressivt og grønt EU. Lørdag holdt folketingskandidat Teis Volstrup og jeg en halvanden times lang workshop om, hvordan vi løser EU’s tillidskrise og flygtningekrise.

SF er det eneste EU-engagerede parti på venstrefløjen. Og under folkeafstemningen om retsforbeholdet var SF alene om at føre en klar kampagne uden noget mummespil. Enhedslisten skælder ud på systemet, men er fraværende, når der skal findes løsninger, og bruger i stedet deres stemme til at fjerne Danmark fra indflydelse og magt i EU.

Alternativet er hoppet på den tidligere græske finansministers Varoufakis’ jammerlige analyse af EU’s problemer.

Kære David Rehling, jeg håber, du vil komme til SF’s landsmøde næste år – eller i det mindste sende en af jeres andre dygtige journalister.

Brun bevidsthed

Uzma Ahmed, København

I sin kronik »Hudfarvede argumenter skærer alle over en kam« gør Thomas Wiben Jensen den 15. april mig til skydeskive for en kritik, der går på, at jeg ved at tale om, hvordan jeg oplever det at være en racemæssig minoritet, spænder ben for »idealet om lighed på tværs af kultur og køn – og derved på forhånd fordømmer os til ulighed og lejrtænkning«.

Med det argument underminerer Jensen, at minoriteter gennem mange år har og fortsat oplever diskrimination på arbejdsmarkedet, på gaden og i debatten. Og jeg ser dette som endnu et tiltag, der har til formål at lukke munden på mig og andre, som peger på forskelsbehandling og racisme: noget som netop forhindrer, at vi kan eksistere sammen på lige vilkår.

Havde Jensen ulejliget sig med at citere udsendelsen i Radio24syv fra 8. marts korrekt, ville han have noteret, at når jeg taler om mig selv som brun, gør jeg det bevidst og strategisk for at belyse den diskrimination og forskelsbehandling, jeg og andre minoriteter er udsat for.

Jeg søger ikke en kamp med Jensen, og jeg har ikke noget imod hvide danskere. Jeg har arbejdet med brobygning mellem nyankomne og lokale rundt om i landet, senest hos Røde Kors, og jeg tror på, at vi kan eksistere sammen, hvis vi tør tale sammen og få afmystificeret vores forestillinger om hinanden.

Dertil er det vigtigt, at minoriteter får et sprog og bliver bevidste om, hvordan vi håndterer forskelsbehandling, og hvordan vi imødegår den modstand, vi oplever i form af afvisning, usynliggørelse og latterliggørelse.

I majoritetens øjne smelter mennesker med forskellige baggrunde sammen. Det er ikke bevidst, men ikkehvide minoriteter – og især muslimer – bliver af majoriteten eksempelvis ofte forbundet med tvangsægteskaber, terrorisme, kvindeundertrykkelse og flygtningekriser.

Italesættelsen af diskrimination er derfor helt afgørende for at skabe en mere nuanceret og ligeværdig debat, der komme med nye løsninger på komplekse spørgsmål om sameksistens.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her