Læsetid 5 min.

Pensionister skal performe

I dag skal gamle mennesker helst være overskudsmennesker, så de kan afhjælpe den samfundsbyrde, de potentielt udgør. Og de ældre mærker presset – ikke alle har overskuddet til ’aktiv aldring’ og svedperlende Facebook-smileys
Det er dejligt at være en aktiv ældre – nogle gange. Det kan også være udfordrende, hvis man ikke kan leve op til de krav, der stilles i dag.

Det er dejligt at være en aktiv ældre – nogle gange. Det kan også være udfordrende, hvis man ikke kan leve op til de krav, der stilles i dag.

Tor Birk Trads
25. april 2016

»Nu skal du altså ikke grine af mig, for jeg er altså nybegynder.«

Den ældre herre 83 år vil i gang med at bruge sin e-mail, og jeg forsøger at hjælpe. Han fortæller mig, at han får svært ved at holde kontakten til familien, hvis ikke han snart kommer i gang med IT. Børnene og børnebørnene har travlt og kommer sjældent på besøg.

I mit job ved Aalborg Bibliotekerne møder jeg mange seniorborgere som ham. De opsøger os for at få hjælp til det IT-udstyr, de har anskaffet sig. Deres omgivelser forventer nemlig, at de er med på beatet digitalt. Kommer de ældre ikke i gang med internet, mails og sociale medier, føler de sig udenfor.

Pensionister skal nemlig performe. Gamle mennesker skal være overskudsmennesker, og udbuddet af aktiviteter til ældre er enormt. Samfundet forventer nemlig et højt aktivitetsniveau fra de ældre, så de kan afhjælpe den byrde, de potentielt udgør ved passiv livsførelse.

Det aktive seniorborgerliv kan uden tvivl medføre øget livskvalitet, men ikke nødvendigvis for alle. Det er på tide, at vi diskuterer de dilemmaer, der eksisterer i devisen om aktiv aldring. Forventningspresset fra det omgivende samfund pådutter nemlig ældre at være aktive og omstillingsparate, men ikke alle har evnerne til at forvandle deres livs efterår til forår.

Biologisk deroute