Kommentar

SF har et forkvaklet syn på søstersolidaritet

Når jeg i fremtiden skal sidde med en udsat, nydansk mor, der har modtaget et brev om, at hendes kontanthjælp er blevet sanktioneret, kan jeg så glæde hende med den vestlige feminismes budskab om søstersolidaritet. Mon hun vil juble og takke Pia Olsen Dyhr?
Jeg har endnu ikke mødt den etniske minoritetskvinde, der er stolt af at blive kaldt kontanthjælpsmodtager. Men jeg har mødt den mor, der ikke har overskud til at læse det brev, som hun har modtaget fra kommunen, og som i nogle tilfælde kan være dateret flere uger tilbage, når hun henvender sig til mig. Er det mon den mor, som SF mener, skal stå oprejst i værdikampen og råbe ligestilling?

Jeg har endnu ikke mødt den etniske minoritetskvinde, der er stolt af at blive kaldt kontanthjælpsmodtager. Men jeg har mødt den mor, der ikke har overskud til at læse det brev, som hun har modtaget fra kommunen, og som i nogle tilfælde kan være dateret flere uger tilbage, når hun henvender sig til mig. Er det mon den mor, som SF mener, skal stå oprejst i værdikampen og råbe ligestilling?

Ernst van Norde

29. april 2016

Kontanthjælpen var min redning ud af et ægteskab for 13 år siden. Det indrømmer jeg blankt. Var de nye sanktioner aktuelle på det tidspunkt, ville jeg ikke have haft mulighed for at afslutte mit ægteskab.

Havde du, Pia Olsen Dyhr, på det tidspunkt, hvor min verden var sort og trist, fortalt mig, at jeg skulle tage mig sammen og følge bølgen af vestlig feminisme, ville jeg blot have kigget på dig og tænkt: Dit ’virkelighedstjek’ er en illusion.

Det mest absurde i hele denne debat om SF’s nye position i integrationspolitikken er, at Olsen Dyhr begrunder de nye tiltag med et ønske om at befri kvinderne og være fortaler for ligestilling:

»Vi går forrest i kampen for frihed og frigørelse. I solidaritet med mennesker, der holdes nede og undertrykkes,« udtalte hun til SF-landsmøde i forrige uge.

Når jeg så som jurist i Exitcirklen i næste uge sidder med en udsat mor, der har modtaget et brev om, at hendes kontanthjælp er blevet sanktioneret, kan jeg så fortælle hende om den vestlige feminisme og søstersolidaritet, hvor kvinderne i Danmark støtter hinanden og ændrer samfundets undertrykkelse af kvinderne. 

Derefter vil jeg fortælle hende, at hun skal trække sig væk fra kødgryderne, stå oprejst og råbe ’værdikamp’ med et kæmpe smil. Hvad mon denne fattige mor vil sige til det?

Hvis det er, hvad der skal forstås med kvindekampen og et strejf af søstersolidaritet, må Olsen Dyhr have et helt forkvaklet indtryk af, hvad solidaritet betyder.

Jeg har endnu ikke mødt den etniske minoritetskvinde, der er stolt af at blive kaldt kontanthjælpsmodtager. Men jeg har mødt den mor, der ikke har overskud til at læse det brev, som hun har modtaget fra kommunen, og som i nogle tilfælde kan være dateret flere uger tilbage, når hun henvender sig til mig.

Er det mon den mor, som SF mener, skal stå oprejst i værdikampen og råbe ligestilling?

Listen er lang

Det er jo ingen hemmelighed, at vi har store sociale problemer såsom æresrelaterede konflikter at kæmpe med. Men måske skulle Pia Olsen Dyhr først komme lidt væk fra skrivebordet og få styr på de allerede kendte problematikker, før hun tvinger idealer om ligestilling ned over kvinder, som allerede kæmper med PTSD, depression, fysiske skavanker, begrænsede danskkundskaber og analfabetisme. Listen er meget lang.

Men i stedet skal den udsatte mor, der indrømmer, at hun er undertrykt, altså åbenbart blive modtaget med et tilbud om et uddannelsespålæg og læring om ligestilling. Har hun ingen kræfter til at modtage læring, fordi hun i realiteten har været igennem et helvede med fysisk og psykisk vold, vil hun så også miste sit levebrød.

Det vægter åbenbart meget i systemet, at hun som indvandrerkvinde skal leve op til sin forpligtelse i forhold til ligestilling. For manglende ligestilling betyder eksklusion fra samfundet, forstår man. Men sandheden er snarere, at SF’s retorik og de nye tiltag blot bidrager til, at kvinderne i endnu højere grad for følelsen af, at de kæmper mod et system, som har stjålet deres levebrød – eller sendt dem tilbage til den mand, de er flygtet fra.

Børnene vil blive de store tabere i hele denne omgang af populistisk vrøvl, når Olsen Dyhr med sin fejlslagne integrationspolitik vil straffe indvandrerkvinderne.

Er arbejde den eneste vej?

Kan det virkelig passe, at der ikke er andre måder at deltage i samfundet på end at have et lønnet job? Er beskæftigelse virkelig den vigtigste vej til integration, som nogle politikere forsøger at gøre den til?

Jeg har en akademisk uddannelse, jeg har de sproglige kompetencer og et arbejde. Men jeg føler mig faktisk ikke velintegreret. For mig er integration ikke at have fine eksamenspapirer, og at nogen skal klappe mig på skulderen og fortælle mig, at jeg er dansk og velintegreret.

Jeg har mødt mange etniske minoritetskvinder, der ikke har gode danskkundskaber og uddannelse, men som er bedre integreret end jeg. De deltager aktivt på hver deres måde i samfundet. Arbejde er ikke den eneste vej.

Rest af selvstændighed

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at venstrefløjen har været alt for længe om at komme ind i kampen for nydanske kvinder. Men hvis den moderne kvindekamp er en sag for os alle, hvor vi skal kæmpe for at frigøre de nydanske kvinder fra social kontrol, undertrykkelse og religion, så burde kvindeorganisationerne og de danske feminister vide bedre.

De nye tiltag harmonerer nemlig meget dårligt med de såkaldt danske værdier. De privilegerede feminister anser det som deres opgave at vække den ressourcesvage Fatima af sin undertrykkelse og pådutte hende en uddannelse uden at tage del i de konsekvenser, der venter hende.

For den smule kontanthjælp, Fatima og de andre kvinder får, giver dem i realiteten en smule selvstændighed, når de ikke skal bede ægtefællen om penge.

Nu ryger den smule selvstændighed også, hvis det står til SF.

Silvana Mouazan er debattør og leder af retshjælpen ved Exitcirklen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Flemming Berger
  • Anne Schøtt
  • Karsten Aaen
  • Keld Albrektsen
  • Jørgen Steen Andersen
  • Henrik L Nielsen
  • Steffen Gliese
  • Lise Lotte Rahbek
  • Christian Mondrup
  • Niels Duus Nielsen
  • Niels Erik Nielsen
  • Dorte Sørensen
Flemming Berger, Anne Schøtt, Karsten Aaen, Keld Albrektsen, Jørgen Steen Andersen, Henrik L Nielsen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Christian Mondrup, Niels Duus Nielsen, Niels Erik Nielsen og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Nielsen

Eller også handler det om at en nydansk mor som ikke taler sproget og har tilstrækkelige kvalifikationer til at have et job, bliver sat i gang med de nødvendige sprogforløb og uddannelsesforløb, så hun kan tjene sine egne penge.
Bare fordi du er nydansk og ikke kan en døjt, så er du ikke selvskrevet til at modtage overførselsindkomst, og måske denne pisk er nødvendig for at få gjort op med de kulturelle dogmer der forhindrer ordentlig integration.

Niels Duus Nielsen

Peter Nielsen, har du læst artiklen? Anbefaler du virkelig og i fuld alvor at man sparker (eller pisker) dem, der allerede ligger ned?

Mads Berg, Hans Larsen, Flemming Berger, Michal Bagger, Jørgen Steen Andersen, Per Klüver, Ebbe Overbye, Henrik L Nielsen, Steffen Gliese, Leif Høybye, Lise Lotte Rahbek og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

SM fokuserer på kvinder, der gerne vil ud af eller ændre et traditionelt, muslimsk ægteskab.
Der er vel også de kvinder, der ikke ønsker at ændre sin kultur. Skal samfundet blande sig i det med økonomiske sanktioner ? Er det ikke sindelagskontrol og misforstået integration.
Familierne bør kunne leve deres liv uden big mother statens indblanding.
Alle borgere bør ha`friheden til selv at vælge - uanset deres motivering..
Denne holdning ligger bag UBI - Basisindkomst.

Joy Nitav, Per Klüver, Ebbe Overbye, Henrik L Nielsen, Steffen Gliese, Leif Høybye, Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian Larsen

Vi kan sagtens blive enige om at social kontrol er en meget ubehagelig størrelse. Det er også noget vores samfund skal tage alvorligt.

Samfundet sørger for bolig, sundhed, uddannelse og meget mere. Man kan ikke pålægge samfundet at sikre folks selvstændighed via offentlige ydelser, som i sidste ende betales med andres frihed.

Peter Nielsen

Niels Nielsen - nej men jeg anbefaler at man gennemgår samtlige sygeerklæringer på indvandrere der er på overførselsindkomst for at se om der skulle være svindlet - og der tør jeg godt godt love at der kommer mange sager frem hvor vedkommende har snydt på vægten. Dernæst anbefaler jeg at disse personer fratages enhver form for overførselsindkomst der tilkommer den på uretmæssigt grundlag, som det også gælder for etniske danskere.
I omtalte artikel skal vi holde for øje at du har en forbandet pligt til at lade dig integrere, om det er sprogligt eller kulturelt og arbejdsmæssigt i det land du opholder dig i, herunder også Danmark.
Disse exitprogrammer er helt sikkert nødvendige, men kun fordi vi her i landet har haft en latterlig løssluppen holdning til at folk bare kunne kommer hertil uden at virke i samfundet.
Derfor mener jeg også at vi bør tildele betinget statsborgerskab der gælder 1. og 2. generation og som stiller krav om at du kan dansk, at du kan finde ud af at arbejde på lige vilkår som danskere, og at du ikke begår kriminalitet. Skulle du træde ved siden af én gang så er det ud af vagten for dig og dine efterkommere. Det er såre simpelt at forstå, og man har et ansvar som familie for at lade sig integrere og slippe de sindssyge kulturelle dogmer som man kommer fra. Kan man ikke tilslutte sig kravet, så har man ophold indtil man kan vende hjem, og opholdet foregår i de dertil indrettede centre.
bottom line er at enten overgiver du dig til det nye lands normer og standarder ellers er du kun på besøg og har derfor ikke samme rettigheder og friheder som resten af befolkningen.
problem solved.

Henrik L Nielsen

Peter Nielsen

Hvem skal så beslutte om den sygemeldte har ondt i ryggen?

Jeg har et kronisk problem i min ryg som man kun kan symptom behandle imod. Det gør ondt 24/7 og forbandet ondt meget ofte ligesom det har medført et tilfæde af hjertestop. Jeg er heldig at jeg arbejder med hovedet, og har en forstående arbejdsgiver, så jeg kunne forblive ansat. Hvis jeg havde haft selv en smule fysisk arbejde måtte jeg have sagt op efter et par år med lidelsen. Og det er netop der problemets kerne ligger. For min lidelse kan ofte ikke dokumenteres i de første mange år. I mit tilfælde tog det seks år før at beviserne manifesterede sig på scanninger og endnu længere før røntgen billeder kunne påvise problemet. Jeg har læst artikler om personer, der knap kunne gå 100 meter efter fem år, men hvor det tog op mod 20 år at bevise lidelsen objektivt. Min læge og jeg vidste begge hvad jeg fejlede, men bevise det kunne vi ikke i mange år. Så jeg ville falde for den bedrageriundersøgelse du der efterlyser, selvom jeg rent faktisk har et meget invaliderende problem.

Dernæst kan jeg garantere dig for, at kommunernes lægekonsulenter allerede er meget skeptiske over for lægererklæringer og kræver kontanthjælpsmodtagere undersøgt ganske grundigt før en langvarig sygemelding accepteres. Men i mit tilfælde ville jeg i seks år ikke kunne have bevist min lidelse ud over at der er en genetisk markør som 10% af alle hvide mænd har, men som heldigvis kun engang imellem medfører problemet.

Mads Berg, Hans Larsen, Rikke Nielsen, Michal Bagger, Karsten Aaen, Jørgen Steen Andersen, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Peter Nielsen demonstrerer godt, at vi ikke længere har et velfærdssamfund, fordi vi ikke længere tænker velfærdssamfundsmæssigt: det, der skulle være til større frihed for alle borgere, er i stedet over de seneste tyve år blevet mere og mere af en stalinistisk arbejdslejr.

Mads Berg, Hans Larsen, Flemming Berger, Christian Mondrup, Anne Eriksen, Rikke Nielsen, Joy Nitav, Jens Kofoed, Jørgen Steen Andersen, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek, Henrik L Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Straf er hjælp, hjælp er straf, straf er hjælp, hjælp er straf, fred er krig, krig er fred!

Christian Mondrup, Steffen Gliese, Dana Hansen, Jørgen Steen Andersen, Per Klüver, Henrik L Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørgen Steen Andersen

Det Peter Nielsen plæderer for er da meget intimiderende og nedgørende, og dette at være negativ og gøre mennesker økonomisk afhængig af andre er så afgjort ikke at hjælpe folk, men derimod fjerne den sidste mulighed for at beholde lidt værdighed og selvbestemmelse.

"bottom line er at enten overgiver du dig til det nye lands normer og standarder ellers er du kun på besøg og har derfor ikke samme rettigheder og friheder som resten af befolkningen.
problem solved."
Nu er der jo altså forskellige normer og standarter i landet, så hvem er det lige, der skal foretage en granskning af, hvilke normer og standarter, du skal leve op til ?
En del normer og standarter ændrer sig løbende, lige som en del er forskellige alt efter køn, alder, socialklasse og geografisk placering. Vestjyske landmænd og københavnske akademikere har ofte vidt forskellige normer, fynske økologiske frugtavlere deller ikke mange normer med Brian Sandberg og lignende - og sådan kan man blive ved. Man skal være ubegavet på niveau med Inger Støjberg for at tro, " vi danskere" - som det er blevet så moderne så sige - deler normer hele vejen rundt.
Men en del som f.eks. Peter Nielsen så vist helst, vi alle blev stødt i samme grå betonkasse - så ville her være så dejligt fredeligt, når vi alle tænkte ens. Der ville ganske vist være sindsygt kedeligt og den innovationstænkning, der vist skal sikre os i fremtiden, ville ikke finde sted.

Mads Berg, Christian Mondrup, Joy Nitav, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen, Dana Hansen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar

Det er som regel dem der betaler gildet som bestemmer. Det står debattørerne frit for at samle penge ind til en fond, der hjælper nydanske kvinder.

Henrik L Nielsen

Lars Hansen,
Det er dig og mig der betaler gennem skat. Men hvis jeg vitterligt også bestemte som du så siger jeg skal, så var reglerne ganske anderledes.

Christian Mondrup, Joy Nitav, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Henrik Plaschke

Lars Hansen

Det er vist langtfra altid tilfældet. Tit og ofte forholder det sig nok snarere omvendt: hvorledes gildet skal betales og af hvem, afgøres af dem, der bestemmer.
Det er eksempelvis tilfældet, når nogle har muligheder for at indrette samfundets regler og funktionsmåde, så de kan undgå at bidrage til fællesskabet. Eller når andre på mere eller mindre bevidst vis undgår at betale til fællesskabet gennem placering af formuer og indkomster, hvor beskatningen er lav eller ikke-eksisterende. Panama er langt fra den eneste mulighed, og det er ikke småpenge, der drejer sig om.

Mads Berg, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Henrik L Nielsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Tværrtimod, Lars Hansen, er ideen med det offentlige som betaler, at det er et neutralt organ, der sikrer midler til institutionerne, så disse kan levere de midler, der efterspørges til alskens initiativer på borgernes og eksperternes opfordring.

Jørgen Steen Andersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg bemærker, at de som har sympati for Pia Olsen Dyhrs forslag her på tråden, lader til at have alt andet end kvinders ligestilling i tankerne.

Steffen Gliese, Jørgen Steen Andersen, Joy Nitav og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Peter Nielsen

Det er åbenbart gået mange debattørers næse forbi, hvad jeg mener med min kommentar. Hvis du er syg så hører du til i den kasse hvor du enten ender på flexjobordning, førtidspension eller revalidering i et andet job. Jeg undrer mig over at man er blind for at systemet udnyttes til stor skade for de der virkelig har brug for hjælp. De der har brug for hjælp mister penge og støtte fordi tiden spildes på et eller andet usolidarisk fjols der udnytter systemet, og disse mennesker kommer i alskens hudfarver. Faktum er bare at en overvejende del af bl.a. indvandrerkvinder fra muslimske lande går på overførselsindkomst fordi de kan, ikke fordi det er nødvendigt. De skal simpelthen kyles ud af systemet eller i gang med at lave noget der tjener samfundet bedre, end at gå og gemme sig i en burka.
Vi har jo så mange grelle eksempler på at systemet udnyttes.
Mit svar på spørgsmålet om hvem der skal afgøre om amn er for syg til at arbejde - så er det jf. lovgivningen en læge med ekspertise på dette område. Kommunerne fortolker pt., og har gjort det i adskillige år, på lægelige udtalelser, hvilket er ulovligt. Desværre sker der ikke noget på dette punkt.
Slå eventuelt op og se hvor mange fra Ex-jugoslavien der kom hertil og alle som en fik diagnosen psykisk traume / lidelse og røg direkte på førtidspension... dengang fattede riget åbenbart ikke penge i samme grad som nu.
Systemet udnyttes - og det ved alle. Det bør kunne stoppes for en stor dels vedkommende, og fordi man er muslimsk kvinde der ikke må arbejde, så gælder den undskyldning ikke.

Peter Nielsen

@ Henrik L Nielsen, pga. min kones ulykke kender jeg alt for godt til hvor inkompetent og råddent det sociale system er i Danmark. 9 Speciallægers erklæringer blev af Aalborg kommunes egen læge bakket op, men kommunen mente ikke at det var en statisk lidelse og at der med tid kunne ske bedring... det startede i 2007..., så du skal ikke komme og påstå at jeg ikke har kendskab til kommunernes forvaltning. Bare så vi har det på det rene.

Niels K. Nielsen

"For den smule kontanthjælp, Fatima og de andre kvinder får, giver dem i realiteten en smule selvstændighed"
Er kontanthjælpen ikke noget med 15.000 - 20.000 kr. udbetalt pr. måned, hvis man har børn?
Det er i mine øjne ikke "en smule", men en hulens masse penge.
I øvrigt føler jeg mig som skattebetaler pisset på med den slags utaknemmelige bemærkninger.

Henrik L Nielsen

Niels K Nielsen

Hvis hun ikke har været her mindst syv år ud af de sidste otte får en samlevende kvinde med børn en integrations ydelse på 8.411 kr. Hvis hun også har bestået danskprøve 2 kan hun få et tillæg på 1.517 kr, men det gør hun nok ikke da hun ikke selv kan læse brevet endnu. Begge beløb er før skat. Hun kan muligvis opnå friplads til børnehave (godt for integration) og måske et par hundrede eller tre i boligstøtte.
Så hun bliver altså sanktioneret i de brutto 8.411 kr og ikke netto 15.000-20.000 som du foreslår.

@Henrik L Nielsen. Vi har et repræsentativt demokrati her i landet. Vi vælger dem som så skal fordele skatten. Hvis man er utilfreds med dette kan man som jeg skriver selv indsamle penge. Det paradoksale i dette er at jo lavere skatten er jo flere penge er der potentielt at indsamle.

Henrik Plaschke

Lars Hansen:

Det er på ingen måde indlysende klart (for nu at sige det venligt), hvorfor der potentielt skulle være flere penge at indsamle, jo lavere skatteprocenten er. Indtil et vist punkt måske - men kun måske. Det afhænger også af mange andre ting (f.eks. hvad skatteindtægter bruges til), hvilket du tilsyneladende ikke er opmærksom på. Men nærmer skatteprocenten sig asymptotisk 0 %, må man vist forvente, at de samlede skatteindtægter falder tilsvarende og ender på et nul.

Hvor elastiske skatteindtægterne så i øvrigt er i forhold til skattesatsen, er det ikke så enkelt at sige noget præcist om. Udover at skatteprocenter på hhv. 0 % og 100 % næppe vil give de store skatteindtægter.

@Henrik Plaschke. Ja, der er tilsyneladende en sammenhæng mellem hvor mange penge man har og hvor villig man så er til at slippe nogle af dem. Jeg har altid undret mig over den danske venstrefløj, som altid har prædiket om solidaritet. Der må for pokker være nogle af dem som har scoret kassen. Men hvor er solidariteten når de har gjort det? Tvind er nok det værste eksempel. Eller er folk bare så solidariske at de skynder sig at dele ud så de aldrig bliver rige?

Henrik Plaschke

Lars Hansen

Du mener tilsyneladende, at den danske venstrefløj prædiker solidaritet, men uden at praktisere det. Samt at nogle på venstrefløjen har scoret kassen uden at udvise solidaritet. Og det kan da bestemt ikke udelukkes. Men måske kunne du være en smule mere konkret? Henvisningen til Tvind hjælper ikke meget. Tvind er vel næppe repræsentativ for den danske venstrefløj.

Hvilke undersøgelser bygger du på?

Jesper Pedersen

Tja, fx http://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/ungdomspartier-donerer-68000-...

Ud af 68000 kr indsamlet, stod Liberal Alliances Ungdom for 55000, SFU 8650. Det er lidt skuffende.

Enkefru Plums fond gik til Harlang personligt og til bestyrelsens kæpheste. Ikke til fattige danskere.

Jens Kramer Mikkelsen modtog en pris på 50000, som han lovede at give til hjemløse. De blev brugt på en ferie i Australien med hans egen familie.

Venstreorientede er desværre ofte ikke så solidariske når de skal have deres egne penge op af lommen. Villy Søvndal flyver med Ryan Air for at spare 150 kr nu hvor han ikke skal vælges mere.

Jesper Pedersen

Til Steffen Gliese:

Ja. Der muligt, at LAU-er kun giver flere penge, fordi de har flere penge.

Men det understøtter jo netop det udsagn, vi startede med: At skattelettelser giver folk flere penge mellem hænderne og at folk, der har flere penge også viser større solidariet ved at donere deres egne penge.

Jeg kender en del SFU-ere og tidligere SFU-ere og mange af dem er nu forholdsvis velstående.
Til gengæld kender jeg ikke rigtigt nogen LAU-er, så jeg skal ikke kunne sige, om de er 10 gange rigere, men jeg tvivler lidt på det. (jeg har heller undersøgt medlemstallene for alle ungdomsorganisationer, men jeg tror ikk at det ville gøre det bedre)

Lars Hansen

@Henrik Plaschke.
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor jeg skulle henvise til undersøgelser der kunne underbygge min påstand om at man er venstreorientet indtil man selv bliver rig. Mig bekendt er der aldrig nogen sinde lavet sådan en undersøgelse. Det der bare undrer mig er at jeg aldrig er faldet over et eneste eksempel på en venstreorientet der er blevet rig, hvorefter vedkommende er begyndt at dele ud af sin rigdom. Men jeg vil da gerne belæres.

Søren Lystlund

R ikke SL
Det er manglende søstersolidaritet ikke at sørge for at indvandrerkvinder/mænd lærer dansk. Ingen skal parkeres på kontanthjælp i årevis, hvis andet er muligt, dansk eller fremmed. Det skaber fattigdomdom og social armod. Jeg er ikke fortaler for regeringens tåbelig sænkning af kontanthjælpen, der evt. får 700 mennesker i arbejde. Jeg kunne ikke dansk, da jeg kom til Danmark. Alle kan lære dansk undtagen dybt traumatiserede mennesker. Det er misforstået solidaritet at beholde kvinder på et niveau, som danske kvinder var på, for godt 100 år siden. Det er ren dovenskab og foragt overfor det land man kommer til, ikke at ville lære sproget. Det går også ud over ens børn mm. Det skal ganske enkelt være obligatorisk at lære dansk. Mange indvanderkvinder bliver holdt hjemme af deres mænd med vilje. Er det noget vi kalder søstersolidaritet, at vi er med til at beholde kvinder i en rolle danske kvinder havde for 100 år siden, fordi deres mænd synes de ikke skal ud blandt danskere? Jeg har betalt min skat med glæde i mange år og bliver ved med det. Nu nærmer vi os, at efterkrigsgenerationen går på pension. Her bliver der mange at sørge for. Hvis vi skal beholde vores gode samfund og kunne give de ældre bare en nogenlunde alderdom, danske som ikke danske, skal alle sejl sættes til. Så kan det ikke nytte noget, at arbejdsduelige mennesker ikke vil yde, fordi de heller vil gå hjemme og ikke at prøve at være med til at yde.
Jeg vil sige, hvis vi, der er indvandrere ikke vil yde til fællesskabet, så er det os, der ikke er solidariske med det folk, der har budt os ind for at blive del af deres land. Denne jammerpolitik mange kvindelige socialarbejdere taler for, fastholder os udlændinge i armod, og det eneste der sker er, at det giver masser af arbejde til socialrådgivere mm. Og kære venner jeg er ikke højreorienteret, ej eller fremmedfjendsk.

Leo Nygaard

R - Hvordan yder man "til fællesskabet" og hvem yder. Det gælder da også danskere - og er det lønarbejde der er værdimåleren ?
Har familierne ingen selvbestemmelsesret uanset deres kultur ?
Selvfølgelig kan vi inspirere - det gælder særlig deres egne, som dig. Men tvang og pression - nej.

Henrik Plaschke

Lars Hansen

jeg skrev til dig, at du tilsyneladende mener ”at den danske venstrefløj prædiker solidaritet, men uden at praktisere det. Samt at nogle på venstrefløjen har scoret kassen uden at udvise solidaritet.”

Det var i den forbindelse jeg spurgte dig om undersøgelser – jeg ville gerne vide, hvad du bygger disse tilsyneladende meninger på. Jeg har derimod ikke bedt dig om undersøgelser, der viser, at ”man er venstreorientet indtil man selv bliver rig”.

Du undrer dig så over, at du ”aldrig er faldet over et eneste eksempel på en venstreorientet der er blevet rig, hvorefter vedkommende er begyndt at dele ud af sin rigdom.”

Om sådanne eksempler kan findes, ved jeg ikke (og det afhænger jo også af, hvad man forstår ved hhv. venstreorienteret og rig), og det interesserer mig heller ikke specielt meget. Jeg skal derfor ikke belære dig, og du kan fortsatte din undren uden flere kommentarer fra min side.

Søren Lystlund

R svar til Leo.
Lønarbejde er det, der betaler statens udgifter.
Jeg udelukker ikke, at andre kan bidrage til samfundet på anden måde. Jeg mener, at den eneste måde vi kan få indvanderkvinder til at deltage i samfundet er, at de forstår sproget, eller lærer det via arbejde.
Selvfølgelig kan familierne beslutte sig til at mor skal være hjemme. Så skal familien selv betale, danske som ikke danske.
Indvandrere er overrepræcenterede på sygedagpenge. Mange har været her alt sit liv. Manglende arbejde slider oogså på sindet og kroppen. Det er sundt for os alle at bidrage uanset hvor vi kommer fra. Hvis vi ikke kan så er samfundet der for os.

Leo Nygaard

R, indvandrekvinde.
De har muligheden og retten. De er ikke alle ens.
De er omfattet af dansk lov og lige ret og pligt, men skal en iransk kvinde på 5o-60 år jages ud i aktivering og alt anden "statsbehandling".
Og statistik : Hvor mange danskere er kontanthjælpsmodtagere i årevis.................
Slider ! Ikke noget argument. Mange lønmodtagere slides på "sind og krop".

Som gammel, gammel dansker og du som indvandrer har vi på en måde byttet holdning og argumenter :-)