Klumme

Hullet hedder stadig Hullet

Når det hele bliver lidt for smart, har danskerne en evne til at sige stop. Og heldigvis for det
Debat
21. maj 2016

I Kulhuse ligger Hullet. Hullet har altid heddet Hullet, og det gør det stadig. Faktisk hedder stedet ikke rigtig noget, men alle kalder det for Hullet.

Hullet er byens centrum, hvis man kan tale om et sådant. Dér, hvor Brugsen og et par andre småbutikker ligger. Dér, hvor solbrune danskere i bar overkrop mødes og hænger ud over en kold pilsner i ferien. Der er folkeligt i Kulhuse – det er her, helt almindelige sjællændere har sommerhus. Og Hullet er hele stemningen i Kulhuse kogt ind – essensen af det folkelige.

Stedet har sit navn, fordi det ligger i et hul. De veje, der fører til Hullet, hælder nedad, så simpelt er det. Men i Kristi himmelfartsferien var det lige ved at gå galt. Hullet var tæt på at skifte navn. Jeg kommer af og til i Kulhuse, men jeg var der desværre ikke selv – så jeg har fået episoden genfortalt af en pålidelig kilde.

Men altså: Der var en form for fest i Hullet. Vejene omkring Brugsen var blevet renoveret lidt – og der var etableret nogle trapper, som man også kan sidde på. Nu skulle man så fejre, at det var vel overstået. Mange var mødt frem, og borgmesteren var der såmænd for at klippe en snor over.

Og så kom bomben: Hullet skulle fremover hedde Kulhuse Torv, sagde borgmesteren, flankeret af brugsuddeleren og de andre erhvervsdrivende.

Men så snart det nye navn var annonceret, brød de fremmødte cirka 150 sommerhusdanskere ud i et kollektivt »BUUUUUUUHHHHHH!«

Lidt senere i borgmesterens tale blev ordet »Kulhuse Torv« nævnt igen – med et endnu større: »BUUUUUUHHHHHH!« til følge.

Borgmestre er bedre end de fleste til at lodde en stemning, så han valgte klogelig at give op – han sagde, at han fornemmede, at Hullet fortsat skulle hedde Hullet. En udmelding, som blev mødt med et kollektivt »JAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!«

Og så var den sag ligesom lukket.

Ud over at være et godt eksempel på det direkte demokratis fornøjeligheder er det også et udtryk for noget meget dansk. Vi kan godt lide vores brugsuddelere. Og vores borgmestre. Og vi ved, at de gør meget for lokalsamfundet. Ikke mindst i en lille by som Kulhuse.

Men de skal sgu ikke komme og spille smarte med deres ’Kulhuse Torv’. Så siger vi stop. Og hvis jeg selv havde været der, havde jeg afgjort buhet med.

Kulhuse Torv er det, man kalder konsulentsprog. Eller new speak – med et efterhånden lidt bedaget udtryk. Måske har der ligefrem været en konsulent inde over. Måske er det bare brugsuddelerens svoger, der har fundet på det. Med mit kendskab til Kulhuse er det sidste nok mere realistisk.

Men funktionen er den samme: »Det der navn, Hullet,« har konsulenten eller svogeren sagt, »sku’ man ikke arbejde lidt med det.«

I en konsulentverden signalerer ordet Hullet noget trist, måske ligefrem noget usselt.

Kulhuse Torv lyder derimod fornemt, så det er helt efter bogen set fra et konsulent/svoger-perspektiv. Men set fra den helt almindelige danskers perspektiv er det noget fis.

Desuden er det også løgn. Jeg har ikke været i Kulhuse efter renoveringen af Hullet, men med mindre, der er sket et decideret mirakel hen over vinteren – og det er der ifølge samme kilde ikke – så er der altså ikke tale om et torv. Hullet er helt objektivt en bedre beskrivelse af det sted.

Det er også stemningen på Facebook, hvor Dagli’ Brugsens skriverier om navneforandringen er blevet mødt med kommentarer som »Hullet er Hullet« samt et link til opslaget ’Torv’ på Wikipedia.

Optrinet i Kulhuse lørdag i Kristi himmelfartsferien var på alle måder et sundhedstegn. Vi lever i et land, hvor også den brede befolkning er vågen, protesterer og siger fra, når det hele bliver lidt for dumt. Vi finder os ikke i at få trukket konsulentsprog ned over hovederne – heller ikke selv om det er borgmesteren og brugsuddeleren, der trækker. Det kan vi godt tillade os at være lidt stolte over.

Kristian Villesen er journalist på weekendredaktionen.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Helle Degnbol

Skønt. Tjekkede google maps. Kulhuse Torv giver ingenting. Hullet er, hvor det skal være, i folkemunde og optræder da heller ikke som stednavn på kortet, men søger man på 'hullet kulhuse', lander man lige hvor man skal, ved Dagli'brugsen, sådan!

Grethe Preisler

På Mariager Museum har jeg set et spisestuemøblement i dansk rokoko, som en landmand fra egnen engang har købt på en herregårdsauktion og testamenteret til museet.

Det fremgik af kataloget, at den glade testator, hvis fornavn var Anders, og hvis efternavn, jeg ikke erindrer, i folkemunde gik under navnet "Ajes i Røwen". Ved det at hans ejendom lå i en dalsænkning mellem to høje bakkedrag.

.