Læserbrev

Læserbreve

10. maj 2016

Dansk handel med u-lande er imperialistisk

Per Bregengaard og Margit Kjeldgaard, medlemmer af Enhedslistens politiskøkonomiske udvalg

Frihandel anses normalt for at være godt for alle parter – men det gælder ikke, når Danmark handler med tredjeverdenslande. Det er nemlig ikke frihandel, når Danmark giver eksportstøtte til Arla, så afrikanske mælkebønder bliver udsat for unfair konkurrence.

Det er heller ikke frihandel, når Danmark opkræver 12,5 procent told på import af tøj, men ingen told på råbomuld. Eksportstøtte og importtold på færdigvarer skaber beskæftigelse og indtjening i Danmark på bekostning af andre lande.

Det er alt sammen åben lyse forhindringer for fattige lande, der selv vil skabe beskæftigelse og forarbejde deres råvarer. Og det får os desværre til at tænke på kolonitiden. Enhedslistens Hovedbestyrelse har derfor netop vedtaget en række principper for handel, bæredygtighed og udvikling.

Vi ønsker grundlæggende at begrænse Danmarks enorme import af sojabønner – som bliver brugt til svinefoder – fra tidligere regnskovsområder i Sydamerika må lade livet. Og dansk eksport af slagtesvin bør ligeledes reduceres kraftigt – f.eks. ved hjælp af en kvote. Det er i det hele taget et godt bæredygtigt princip, at der skal være så kort vej fra produktionsstedet til forbrugerne som muligt.

Endelig mener vi også, at fattige lande skal have fri adgang til at eksportere deres varer til Danmark. Dog skal varerne pålægges en ’solidaritetstold’, hvis løn– og arbejdsforholdene i landet ikke lever op til reglerne. Indtægterne fra solidaritetstolden skal så føres tilbage til fagbevægelsen eller en ngo, der arbejder i produktionslandet og er anerkendt af Folketinget.

Når Danmark køber tøj, elektronik og så videre i udlandet, skal der tages hensyn til mennesker og miljø hele vejen igennem leverandørkæden, og det skal være sikkert, at der bliver betalt skat i produktionslandet. Danmark skal holde op med at presse på med eksport til fattige lande. Og den nuværende sammenblanding af eksport og udviklingsbistand må ophøre – den er et grimt udtryk for dansk egeninteresse og gammeldags imperialisme.

Danmark er et af de rigeste lande i verden, og vi har mulighed for at bidrage til andre landes udvikling og handle med dem på fair vilkår. Det er nogle interesser, som Danmark kunne være bekendt.

Studentikos avis og dens krydsord

Gert Ellested, Kastrup

Man siger, at djævlen ligger i detaljen, og det gælder også for nærværende avis, som jeg i øvrigt sætter pris på. Weekendens svære krydsord, der også er en kær gæst på dørmåtten, indeholder jævnligt spørgeord såsom ’job’ og ’uddannelse’. Og løsningsordene er altid de samme: Job er som regel murer, tømrer, smed, maler og andet i den boldgade. Mens uddannelse derimod oftest er noget med for eksempel seismolog, kirurg, ingeniør og andre gode fag.

Undskyld, men jeg er ’uddannet’ maskinarbejder – det tager cirka et år mere end at tage en studentereksamen. Jeg har arbejdet i mange år som faglærer, og i dag bjærger jeg penge til huslejen i et ’job’ som cykelsmed. Er det bare mig, som leder efter noget at være at kritisk over, eller har jeg en lille smule ret i at mene, at Information stadig er lidt studentikos og skabselitær?

Bevar AT i gymnasiet

Mathias Lund Schjøtz, København

Udspillet til en ny gymnasiereform har bragt sindene i kog på både gymnasierne og universiteterne. For samtidig med diskussionen om adgangskrav er der også opstået en diskussion om den pædagogiske og didaktiske sammensætning af gymnasiet.

Regeringen har med udspillet til reformen set sig rigtig sur på tværfaglighed og overvejer derfor nu at lukke gymnasiefaget AT (Almen studieforberedelse) – det er helt skandaløst. Politikerne ønsker mere akademisk dannelse – eller studiekompetence – i gymnasierne, og netop derfor er faget AT også grundlæggende en god idé. Faget handler nemlig om at lade forskellige fag arbejde sammen om at fi nde løsninger på fælles problemer.

Eleverne skal bruge flere fag for at løse en opgave – som de selv er med til at stille – og i den proces lærer eleverne de enkelte fags grænser, erkendelsesformer og metoder bedre at kende. Hvis ikke det er studieforberedende, så ved jeg ikke, hvad der er.

Regeringens udspil hedder ’Fra elev til studerende’. På universitetet, hvor der er rigtig mange valgmuligheder, ønsker man netop studerende, som er selvstændige og kan navigere mellem mange forskellige valgmuligheder. Derfor er et fag som AT uundværligt for udviklingen fra elev til studerende. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu