Kronik

Magtpolitikerne driver vælgerne ind i Elbæks totale teater

Det er nemt at gøre grin med Alternativets girafsprog og luftige plusord, men Socialdemokraterne kan ikke leve med, at Uffe Elbæk har taget parti på drømmen om et bedre samfund
Flere har påpeget, at Alternativets økonomiske politik slet ikke hænger sammen, men hvorfor skulle vælgerne ikke falde for det bluffnummer, spørger dagens kronikør og tilføjer, at magtpolitikerne jo konstant prøver at bluffe vælgerne.

Flere har påpeget, at Alternativets økonomiske politik slet ikke hænger sammen, men hvorfor skulle vælgerne ikke falde for det bluffnummer, spørger dagens kronikør og tilføjer, at magtpolitikerne jo konstant prøver at bluffe vælgerne.

Mathias Svold

13. maj 2016

Det skaber fællesskab blandt politiske eksperter og mainstreampolitikere at nedgøre Uffe Elbæk og hans alternative vælgere.

Da Elbæk afslørede sin barnagtige naive tilgang til aktiemarkedet, som han fandt »mere skadeligt, end det er godt«, rullede latterbrølet over de sociale medier.

Dagbladet Børsen godtede sig og spurgte retorisk i en leder »Ved du hvad en aktie er, Uffe Elbæk?« Og i denne uge har Henrik Sass Larsen (S) så angrebet Alternativets økonomiske politik, som han kalder »et bluffnummer«.

Men slaget fra Socialdemokraternes stærke mand lader ikke til at bide på Elbæk. Han smiler bare og danser videre. Og i forhold til Sass Larsen fremstår han da også som en eminent kommunikator.

Men Alternativets frontfigur er i virkeligheden en reklamemand, der har præsteret det ypperste inden for sit fag: at sælge form som indhold. Hvorfor lykkes det? Fordi midterpartierne har fejlet.

Ligesom mainstreamrepublikanerne i USA kan gøres ansvarlige for demagogen Trumps succes, er det nemlig de hjemlige magtpartiers skyld, når så mange vælgere drages ind i Uffe Elbæks totalteater.

Det er nemt at gøre grin med Uffe Elbæks girafsprog og luftige plusord. Problemet er, at konkurrencestatens new public management og erhvervslivets human ressource-sprog er lige så meningsløst. Når regeringen vil slå religion, oldtidskundskab og historiefagene i gymnasiet sammen og i stedet fokusere på ’digitale kompetencer’, er det så ikke det samme bullshit?

Vækstparadigmets førstefødte

Sandheden om Elbæk er imidlertid, at han er alt det, han selv kritiserer. Han er et barn af vækstparadigmet. Han er vækstparadigmets menneskelige ansigt. Dets førstefødte. Elbæk taler om iværksætteri, men han har aldrig i sit 60-årige liv iværksat noget som helst, der ikke var syltet ind i offentlige puljer, tilskud og fonde.

Hele hans eksistens er et produkt af et højt specialiseret, fremmedgjort og bureaukratisk samfund, der har hugget regnskovsindianernes totempæle og skidt i deres bæk. Et samfund, der har produceret plasticdimser og forurenet fra høje skorstene og indkrævet skat i vildskab, så kaospiloter kunne få råd til apple-produkter, sneakers og T-shirts med v-hals som betaling for omkostningsfrit sniksnak.

Læs også: Hvem er bedst til at forandre verden?

Flere har påpeget, at Alternativets økonomiske politik slet ikke hænger sammen, og det lader faktisk til, at partiets politikere slet ikke gider forholde sig til, hvor pengene skal komme fra.

Men hvorfor skulle vælgerne ikke falde for det bluffnummer? Magtpolitikerne prøver konstant at bluffe vælgerne. Er der virkeligt nogen, der tror på, at større arbejdsudbud (læs: arbejdsløshed) automatisk medfører flere arbejdspladser? At bankerne vil opføre sig ansvarligt fra nu af?At den offentlige sektor leverer bedre service, når man indfører kontraktstyring og forærer cheferne i toppen millioner, ligegyldigt hvor elendigt de kører butikken?

’Halvmafiøs koncern’

Da tidligere finansminister Corydon (S) efter valget undsagde Socialdemokraternes og SF’s ’Fair Løsning’ med henvisning til, at han nu troede på »de gængse regnemetoder«, så udstillede han alle de mennesker, der havde troet på ham før valget, som idioter. De titusindvis af danskere, der over for venner og familiemedlemmer havde støttet Helle Thorning- Schmidt, var til grin. Det var Nyrups efterlønsgaranti om igen.

Socialdemokraterne har siden valget i 2001 levet fra hånden til munden og ment hvad som helst, som ’smart i en fart’-konsulenttyperne troede kunne veksles til en uges fremgang i meningsmålingerne.

Hvis Socialdemokraterne ikke engang giver indtryk af, at partiet tror på sin egen politik – at man støtter fagforeningerne, bekæmper ulighed og står for retfærdighed – er det da helt umuligt at få vælgerne til at tro på det. Jeg håber, Mette Frederiksen står for en helt anden kurs.

Så hellere et rigtigt cirkus.

På den anden side er der bandit-Venstre, der med den liberale antropolog Dennis Nørmarks ord »ligner en halvmafiøs koncern, hvor man hjælper vennerne«, og hvor hensynsløshed og blind loyalitet tilsyneladende belønnes højere end talent.

Venstre har – med Bertel Haarder som den hæderlige undtagelse – de seneste 15 år specialiseret sig i en helt særlig form for lumpen ’går-den-så-går-den’-politik, hvor man med usvigelig sikkerhed vakler fra skandale til skandale, og en storsvedende Lars Løkke med ryggen mod muren må ty til de mest pinagtige former for udenomssnak. Hvordan kan vi stole på en mand, der hævder, at han har skiftet standpunkt, men ikke holdning?

Og Radikale Venstre? De har udviklet sig til et rent klasseparti for DJØF-eliten.

Presset i hele Europa

Det er denne politiske scene, som Alternativet er vokset ud af.

Elbæks afvisning af aktiehandel er doven, men ikke mere doven end den ’her-er-ikke-noget-at-komme-efter’-holdning, man møder på højrefløjen. Her er man åbenbart komplet ligeglad med, at de værdier, der handles, er fuldstændigt løsrevne fra virkelighedens produktion.

Den såkaldte high-frequency trading (HFT) gør et hurtigt fiberkabel mere værdifuldt end nok så meget innovation. Og hele systemet crasher med jævne mellemrum, hvilket koster millioner af sagesløse mennesker deres levebrød, mens pengemændene tørrer tabet af på skatteyderne.

Der er rigeligt at kritisere, og når vælgerne flokkes om Alternativet, er det fordi, de ikke finder kritikken andre steder. Enhedslisten smager for mange af surhed og revolutionær dogmatik, mens SF fortsat er på intensiv efter sit selvmordsforsøg.

Sass Larsens kritik af Alternativet er korrekt, men han er samtidig nødt til at levere et alternativ til Alternativet. I hele Europa er Socialdemokratierne under pres. I Danmark virker det til at have opgivet utopien om et retfærdigt samfund i bytte for en fetichering af magt og ansvarlighed, der jo kun er noget værd, hvis man ved, hvad man skal bruge det til.

I Storbritannien er partiet overtaget af den yderste venstrefløj, ligesom det i Sydeuropa er helt udraderet af bevægelser som Syriza og Podemos (der ligesom Alternativet ikke rigtigt magter magten).

Socialdemokraterne er nødt til at imødekomme sine frafaldne Dansk Folkeparti-vælgere, men partiet kan ikke leve med, at drømmen om et bedre samfund flytter over til Alternativet.

Niels Jespersen er cand.mag. og debattør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben R. Jensen
  • Anker Nielsen
  • peter fonnesbech
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Benno Hansen
  • Henriette Seljepil
  • Anne Eriksen
  • Søren Kristensen
  • Jan Weis
  • Kurt Nielsen
  • Per Torbensen
  • Keld Albrektsen
  • Benny Larsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Peter Møllgaard
  • Jørgen Steen Andersen
Torben R. Jensen, Anker Nielsen, peter fonnesbech, Mikael Velschow-Rasmussen, Benno Hansen, Henriette Seljepil, Anne Eriksen, Søren Kristensen, Jan Weis, Kurt Nielsen, Per Torbensen, Keld Albrektsen, Benny Larsen, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Peter Møllgaard og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Niels Jeppesen får sagt noget dårligt om alle, men hvad vil den stakkels mand så stemme til næste valg? Det er det, der er det mest interessante spørgsmål. Hvor må han have det dårligt, så måske fører det til, at han selv træder i karakter.

Han burde tænde et lille lys i mørket, men han har hverken lysestump eller tændstikker den lille cand.mag. i et eller andet. Noget må man vel kunne forlange af ham?

Det tør jeg dog ikke gøre. Vi er i stedet nogle, der har taget skeen i den anden hånd - flere og flere i øvrigt - og arbejder på at give Danmark en ny politisk kultur. Formen gøres ikke til indhold (NB!), for der er masser af indhold i Å. Det bliver skabt hele tiden af mennesker, der har forladt vræleri-stadiet. Gå ind og se! Man behøver ikke være medlem for at komme nær på. Mærk den gode stemning i arbejdsgrupperne. Det fordriver ethvert mismod.

Misundelsen over Å's succes er sandelig en bitter pille at sluge, men lad være med at spise alle de piller. Kom nærmere!

Torben Kjeldsen, Nette Skov, Espen Torgersen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Jørn Andersen, Per Klüver, Morten Pedersen, Kurt Nielsen, Herman Hansen, Jes Jessen, Ervin Lazar, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Steen Andersen

Det er faktisk en rigtig god og præcis analyse med dejligt skarpe kommentarer, og Niels Jespersen er ikke forpligtet til at komme med løsninger.
Det har vi politikerne til.
Men lige så længe politikerne falder for de nemme teorier og overfladiske beslutninger og løsninger kommer vi ikke længere i en fornuftig udvikling i samfundet generelt.

Anne Eriksen, Sup Aya Laya, Jørn Andersen, Kurt Nielsen, Herman Hansen, Per Torbensen, Slettet Bruger, Erik Feenstra, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Jørgen: Vi er alle forpligtede til at komme med løsninger og N.J. burde sprede tågerne i stedet for at forøge dem.

Lars Jorgensen

"I Storbritannien er partiet overtaget af den yderste venstrefløj" - say no more: Politisk ideologi der tror sig analyserende.

Lise Lotte Rahbek

Niels Jeppesen udtrykker sin frustration over den manglende troværdighed og kontante visioner for et bedre samfund i alle de politiske partier.
Den frustration deler jeg til fulde.

Det er somom de mgtfulde partier sletikke har opfattet,
at en stor del af befolkningen føler sig taget røven på så mange gange,
at tilliden til de politiske partier er væk.

Om tarvelige kommentarer om skribentens uddannelse .. det er sgu for sølle !

Peter Ravn-Olesen, Torben R. Jensen, Christel Larsen, Anne Eriksen, Carsten Pedersen, Jørn Andersen, Leif Høybye, Kurt Nielsen, Christian Nymark, Slettet Bruger, Jørgen Steen Andersen, Henrik Petersen, Keld Albrektsen, Bjarne Andersen, Erik Feenstra og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

"Der er rigeligt at kritisere, og når vælgerne flokkes om Alternativet, er det fordi, de ikke finder kritikken andre steder. Enhedslisten smager for mange af surhed og revolutionær dogmatik, mens SF fortsat er på intensiv efter sit selvmordsforsøg."

Som en sur gammel mand med revolutionære tilbøjeligheder kan jeg kun tilslutte mig denne mini-analyse. Når fædrelandet angribes af gribbe og svindlere, er det vigtigste at vi står sammen om at afvise angriberne. Den præcise grund til at vi afviser angriberne kan vi diskutere hen ad vejen, og når/hvis vi lykkes med at tilbagevise angrebet, kan vi jo til den tid skændes om, hvad vi så vil bruge den genvundne frihed til.

PS: Meget ondt kan man sige om Enhedslisten, men på trods af surhed og revolutionær dogmatik har listen altså uden sammenligning de mest sexede og intelligente politiske ordførere i Folketinget. Sagt helt uden ironi.

Mikael Velschow-Rasmussen, Torben R. Jensen, Hans Larsen, Kurt Nielsen, Herman Hansen, Henrik Brøndum, Jørgen Steen Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Benny Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Niels Jeppesens holdning er jo selv doven, for det falder ham ikke et øjeblik ind, at Alternativets tilbud er en gør-det-selv-model, hvor vi efter magthierarkiernes uformåenhed og næsten-sammenbrud ikke har andet end besindelsen på at løfte i flok.

Kurt Nielsen, Herman Hansen og Jes Jessen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Meget enig, Niels Nielsen - jeg er også henrykt over, at Rune Lund er tilbage. :-)

Sup Aya Laya, Hans Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Benny Larsen

Hellere en alternativ drøm, end det "nødvendiges politiks" løgn og mareridt.

peter fonnesbech, Flemming Berger, Jørn Andersen, Carsten Wienholtz, Kurt Nielsen, Herman Hansen, Jørgen Steen Andersen, Jes Jessen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Jeg læser ikke Niels Jeppesens artikel som en kritik af det enkelte parti, men som en kritik af topstyringen i partierne: Halvmafiøs koncern...'er styret at vælgerkonkurrencen - uden blik for de virkelig afgørende politiske spørgsmål som er større end partifnidder.

Anne Eriksen, Sup Aya Laya, Kurt Nielsen, Christian Nymark, Herman Hansen, Per Torbensen, Jørgen Steen Andersen, Lise Lotte Rahbek, Henrik Petersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Robert Kroll

I det danske demokrati vælger de stemmeberettigede vælgere mindst hvert 4.år, hvem de vil regeres af .

Den almindelige vælger skylder ikke noget parti noget som helst .

Et parti er et produkt af dets vælgertilslutning , og hvis vælgerne en dag dropper et "etableret parti" ( det være sig blåt eller rødt eller ufarvet ), så må de "ramte" politikere bare tage det til efterretning uden klynken.

I øvrigt savner man artikler/indlæg, der benhårdt indprenter folk, at hvis de ikke gider interessere sig for politik, så har de bare sig selv at takke for politikerleden. Sæt kryds efter personlige kompetencer næste gang der er valg - og ikke bare på den øverste kandidat på listen.

Flemming Berger, Kurt Nielsen, Jørgen Steen Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Pia Svendsen

Jeg nød at læse artiklen pga. det friske og provokerende sprog og indhold. Og jeg vil tænke over, hvad jeg mener om indholdet og dets betydning i løbet ad dagen. Dog må jeg skrige af irritation over udtrykket - I Danmark virker det (socialdemokratiet) til at have opgivet....!

Henrik Petersen

Jeg synes at artiklen rammer den frustration og håbløshed man alt for ofte møder i dagligdagen.

Politik i dag handler ikke om drømme og visioner, som kan inspirere til løsninger af virkelige problemer. Politik i dag handler om markedsføring. Alle partier har stort set de samme holdninger og løsninger - de pakker dem bare forskelligt ind.

Flere og flere vælgere indser bedraget - det gir vrede og frustration.

Anne Eriksen, Torben R. Jensen, Anker Nielsen, Thomas Petersen, Kurt Nielsen, Jørgen Steen Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Alternativet er jo bare endnu et parti hvis politikere lige skal have lidt pension sikret, og personlig omtale i pressen så der er chance for et andet vellønnet job ude i virkeligheden, når EU - som de er tilhængere af - overtager al magten og æren.

Jørgen Steen Andersen

Niels-Simon Larsen 9:16
Han er velkommen til at bidrage med løsninger, men når nu han serverer en glimrende analyse på et sølvfad, så synes jeg virkelig ikke, at det er for meget forlangt af vores politikere, at de gør det de er valgt til: at repræsentere det danske folk med beslutninger og love, som er gennemtænkt, debatteret og stemt igennem til gældende lov, men hvad kan man forvente af en " halvmaficiøs koncern", som favoriserer vennerne.
Og hvis forholdene i Folkestyret er som beskrevet af Niels Jespersen, hvad skulle det så hjælpe at komme med løsningsforslag, når regeringen er gennemsyret af opportunisme og nepotisme.
Det er spildte guds ord på Ballelars - jeg havde nær sagt fra Græsted.

Torben R. Jensen, Einar Carstensen, Anne Eriksen, Carsten Wienholtz, Kurt Nielsen, Christian Nymark og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Da jeg første gang hørte om Alternativet og læste deres partiprogram og hensigter var det som om den politiske hammer ramte sømmet lige præcis på hovedet.

...Alternativet får ikke min stemme i protest mod andet, men fordi Alternativet er lige præcis det jeg vil.

Steffen Gliese, Hans Larsen, Jes Jessen, Karsten Aaen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Morten Pedersen

Interessant analyse fra en velskrivende mand, men Niels Jespersen er unødigt hånlig (en storsvedende Lars Løkke etc) og det kammer også over når han skriver at Elbæk aldrig har haft gang i noget uden en snabel nede i de offentlige kasser. Det er urimeligt at undlade at nævne, at manden har uddannet hundreder af unge til at gå specifikt ind i det private erhvervsliv som innovative selvstændige Havde Elbæks synspunkter været mere valide hvis han havde oprettet en skole uden tilskud? Hvilke uddannelser i DK opererer sådan? Og selvom han havde været gift med det offentlige, er det et argument imod hans synspunkter? Kan en spastisk lammet politiker ikke arbejde for mere bevægelse i skolerne? Niels Jespersen burde gå uden de letkøbte forargelsespoint, for der er adskillige gode pointer i hans inslæg.

Torben R. Jensen, Morten P. Nielsen, Kurt Nielsen, Karsten Aaen, Jens Kofoed, Niels Duus Nielsen, Christian Nymark og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Christian Nymark

Niels-Simon, for pokker.

Hvornår lærer du at det ikke nytter at forsøge at hævde sig på folk, fordi de eventuelt er lidt bedre uddannet end du (og jeg) selv er? Han må da godt være cand.mag. - sandsynligheden for at han læser, sikkert helt enormt meget, er da ret stor. Og han interesserer sig vist for politik - og han siger faktisk nogle ting som er rigtige:
Alternativet har ikke en fuldstændig, kohærent økonomisk politik. Det SKAL DU kunne tåle at høre, uden straks at fare i flint, til tasterne og true folk til at bekende en eller anden form for kulør, som du forestiller dig skulle løfte argumenterne, hvortil?

Jeg tror endog enormt mange borgere (især 'kosmopolitterne') synes godt om UBI'en. Selvom jeres mærkesag utvetydigt burde være klima (ahem!).

Når Alternativet i dine vådeste drømme får 90+ mandater til at gøre alle de dejlige ting, hvordan forestiller du dig så at omverdenen vil reagere? Som da Island afviklede gælden og gjorde sig til Herre i eget hus? Vi er ikke tilnærmelsesvist sammenlignelige med den Islandske situation; vi er sovset ind i geo-politiske interesser af en helt anden karakter end Island og formentlig nogle aftaler med US, som vi ikke bare kan bryde (udenom FN vel sagtens).

Lad os da lege at vi ikke tager bestik af Børsen og heller ikke af rating-bureau'er, ej heller vores nærmeste naboer (som aftager en væsentlig portion af vores eksport-varer) eller risikoen for militære interventioner: så har samfundet stadig et valuta-problem, jeg virkelig gerne vil høre jeres innovative løsning til. Hvis du siger guld, så finder jeg det stødende.

Men du aner vel knapt hvad pokker jeg skriver nu? Det gør jeg heller ikke selv, så det skal du ikke være ked af. Min klare frygt er at ingen andre i Å reelt ved (eller interesserer sig for) disse emner og dertil kommer at i måske er lidt i undertal, hvad fagfolk angår?

Med andre ord synes det at være tilfældet at I gerne vil en masse positive ting, uden at beregne konsekvenserne. Det hedder blind tro og det bør man ikke omgås.

Jeg frygter at I sætter cirkusfolk og gartnere, til at udføre signalvedligeholdelse på S-banen og diagnosticering af syge; tømrere skal være politifolk og erhvervsdykkere skal i stedet foretage sig noget med utilpassede unge.

Jeg ved godt at alle (mange?) gerne vil vide det hele, men for pokker hvor er det dog en kompleks og stor verden, i gerne vil gøre meget lille (og letfordøjelig). Det gode ved Å, er at man kan se folk har fået nok af S og V.

Hvis I stik imod alle odds formår at lave en Island uden at andre nationer erklærer os krig (eller boycot), så mangler vi bare en lidt mindre fjendtlig Niels-Simon og så er selv jeg snart klar til at kigge på hvordan der bliver stemt Å. :)

Peter Ravn-Olesen, Anne Eriksen, Flemming Berger, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Lars Jørgensen

Jeg læser nu mere artiklens eneste væsentlige budskab som en subtil kritik af Alternativet. Pakket ind i den velkendte kritik af de etablerede partier, således målgruppen - læsere af Information, der overvejende er positivt indstillet overfor Alternativet - sænker paraderne, så hovedbudskabet nemmere glider ned.

Jørgen Steen Andersen

Christian Nymark 14:01
Interessante refleksioner og synspunkter, som har gode analytiske takter, samt noget indforstået snak til en - formoder jeg - god ven.

Christian Nymark

Jeg tror størstedelen her er kammerater, når det kommer til stykket. Ikke mindst NSL. Men du har nok ret; jeg skruer lige ned for charmen - og undskyld, skulle det have været for anstødende.

Niels-Simon Larsen

Kammerater! Debatvenner! Gode fjender! (Undskyld, hvis jeg har overset nogle). Også undskyld, at jeg har banket løs på en mands uddannelse, men da jeg selv kommer nedefra, kan jeg ikke få ud af kroppen, at den gud giver embede, giver han også forstand (ellers skulle fanden give os uddannelse).
Der ryger finker af panden, men ingen af os er sarte, vel? Det er jo store emner, vi diskuterer. N.J. blotlægger sin fortvivlelse, og tak for det, men ikke for meget af 'De voksne kan også være bange'. Det kan vi ikke bruge til noget. Nu gælder det om at få smidt dem, der kan lide at lege med krigsflyvere og sminke deres miljøødelæggelse med søde ord, på porten. Hvad kan N.J. anbefale? Han kan lette benet op ad partierne og især Å. Er der noget at sige tak for?
Sandemose fortalte os, at dem det gik mest ud over i Jante, var dem der talte om at rejse væk, men var der endnu. Det var et rent helvede. Vi alternativister arbejder på en ny politik, en ny økonomi og et nyt samfundssyn. Derfor smæk, smæk! OK, men er det ikke et nyt samfund, vi skal have, og er det ikke det, vi skal diskutere? Derfor spørger jeg: Hvem har nogle visioner ud over Å?
Lad høre, lad høre, lad høre!

Jens Kofoed, Nette Skov, Steffen Gliese, Kurt Nielsen, Jes Jessen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian Nymark

Alle går 50% ned i løn, reducere C02 med 10% årligt og donere besparelserne (monetært som Co2-mæssigt) til U-landene. I bedste fald følger de andre I-lande trop og så har vi måske en chance for et nogenlunde farligt klima, hvor vi er flot forberedte.
Vil du gerne mangle halvdelen af din udbetaling?

Jørgen Steen Andersen

Christian Nymark 14:35
Du har desværre misforstået mig.
Jeg har ikke været klar nok.
Der var intet stødende i din kommentar, snarere tværtimod hvis det er muligt.
Jeg synes, at det er dejligt med gode venskaber.
Jeg har altid interesseret mig for politik, politisk historie og politisk arbejde, men jeg er ikke den " fødte politiker" , for det har været andre omstændigheder som har præget mit liv.
Jeg er meget opmærksom på, at den politiske agenda er ekstremt vigtig i en verden - som af mange forfattere er blevet beskrevet som splittende i stedet for at samle mennesker - i vore dage kan arbejdsløse nærmest sendes fra Skagen til Gedser, hvis de ikke vil miste dagpenge osv osv.
Dette bare for at sige, at jeg har haft mange bekendtskaber, men aldrig en god ven, fordi " ting tager tid" og i en rodløs og fragmenteret tilværelse er det næsten umuligt at opretholde nære relationer.
Igen, Christian Nymark, så nød jeg din kommentar rigtig meget.

Jespersen taler meget om dovenskab, men har tilsyneladende ikke gidet sætte sig ind i, hvad projektet ALTERNATIVET går ud på. Håner funding og statsstøtte uden refleksion over, at hans lange uddannelse er statsfinansieret, og at han formentlig vil være på støtten til han forlader denne jord.

Jespersen tilslutter sig koret af Dansk Standard-tænkere, og vælger latterliggørelse af Alternativet, fordi det nu en gang er det nemmeste, sikreste og mest bekvemme.

Hvis alle kørte baglæns ligesom Jespersen, kunne vi lige så godt lukke og slukke med det samme. For så var der ingen til at udfordre den kamikazekurs det grå, etablerede politiske establishment er låst fast på.

Tønden er buldrende tom.

Steffen Gliese, Kurt Nielsen, Niels-Simon Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Læste lige interview med Pernille Skipper i Politiken. Hun mener ikke, at der er noget, der hedder rød blok. Hun håber på, at der kan skabes en 'forandringsblok' hovedsaglig med Å. Hvem der skal peges på som statsminister, ligger mindre fast. Det sure æble, vi kan komme til at bide i, hedder Mette. Tre års betænkningstid.
Hvem er imod de nye krigsfly? Ø og Å. Jeg fatter ikke SF, men de ryger nok ud næste gang. S går sammen med højrefløjen. Dem kan de bedst med. Det er vist sådan, landet ligger.

Anker Nielsen, Nette Skov, Jes Jessen, Flemming Berger, Jørgen Steen Andersen, Kurt Nielsen, Christian Nymark og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Billedet.
Et imponerende bæredygtigt strutskørt den små Uffe har iført sig - et bidrag til hans grønne omstilling ... ;-)

Michael Kongstad Nielsen

Enig med Skipper. Jeg har før tænkt på "spanske" tilstande, hvor PSOE og PP ikke vil sammen (som i Tyskland), men hvor Podemos + IU + m.m. ikke kan danne regering med PSOE (S), fordi det vil kræve for store indrømmelser af socialdemokraterne. Det er den samme situation, vi har i Danmark. Jeg håber, S vil give sig, fremfor at danne regering med de blå

odd bjertnes

Det måtte jo komme ...Trump og Elbæk i samme sætning :)
Det er ganske forskellige populistiske sange der skal synges i Danmark og USA, men der er tale om mestersangere. Og måske er der ikke så langt fra lobby-ekspertise til svindel med fast ejendom. Det er bare lidt absurd at det er sådanne typer der står for 'opgøret med eliten'. De er selv elite så det står ud af begge ører. Men de er samtidig ikke dummere end Martin Henriksen.

Søren Kristensen

Dansk Folkeparti startede jo også, i form af Fremskridspartiet, fuldstændig rabiat ud i sin tid og se hvor de briller i dag. Alternativet, med Uffe front, er formodentlig kun begyndelsen på et eller andet vi slet ikke kan forestille os. Sådan er det jo med fremtiden, den er altid en blanding af trykke utopier og helt ukendte muligheder. Facebook og ingen bistandskontor, det var vist kun de færreste der forudså den udvikling i 1977.

Niels-Simon Larsen

Christian: 50% ned i løn? Det var ellers noget, men selv det, at vi skulle bare gå lidt ned, er et stærkt signal. Hvis det blev mere end et signal, er det jo en total omvæltning af vores forestilling om, at hovedformålet med livet er at blive rigere. Bare sådan noget som borgerløn, får mange til at ryste i bukserne. Tanken om et mere enkelt liv i større fællesskab med andre spreder skræk og rædsel.
Sig endelig noget mere om det. Det er i den retning, vi skal.

Jørgen Steen Andersen, Nette Skov og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Hvis danskerne skal ned i løn skal leveomkostningerne også sænkes. Når østeuropæerne kan se deres fordel i, at arbejde for lønninger langt under overenskomstlønninger i Danmark, er det fordi deres leveomkostninger hjemme er så meget lavere end de er i Danmark. I sær fødevarepriser og huslejer ar alt for høje i Danmark.

Jørgen Steen Andersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian Nymark

Der er en unægtelig sammenhæng mellem vores CO2-aftryk og vores velstand. Simpelthen.

Derfor synes jeg de 50% (og ja, det bliver også hurtigt mere, sry!) er interessant at snakke om, når vi også taler om reduktion i udledning; eksempelvis 10% årligt fra nu. Så har vi også været på forkant med den lønnedgang, som ufravigeligt må følge af en CO2-reduktion. Med en grov lønhakker kan vi måske få et positivt CO2-budget for vores nationale forbrug, grundet den efterfølgende ringe købekraft. Udover at dette også vil være utilitaristisk og humant for mennesker andre steder på kloden (vores købekraft er mindre = deres vokser (lidt) ), er det også det eneste(!) at gøre. Hver dag vi gør intet er et sikkert skridt i retning af opsplittelse, anarki, krig, klimakatastrofe og.. ja, undergang.

Jeg tror alle kender det; det er så svært at sige fra, sige nej tak og holde igen - især hvis man står med pengene i hånden og bare vil have det lidt sjovt.

Vores planet er næsten færdig; med en energi-ophobning svarende til en Hiroshima-bombe der indespærres i klimaet hvert 5. sekund, er det ikke underligt at det snart er forbi - og for at understrege for kynikere og fanatiske egoister: ja, det bliver i din levetid. Det er desværre gået langt hurtigere med degenereringen af klimaet end de værste estimater. Vi kan forvente at se det første store anslag, når isen er helt væk. Det "burde" faktisk være sket sidste år.. :(

Spred nu ordet: når permafrosten tør op, slipper vi en mængde methan-gas fri som er helt afgørende kritisk. Methan-udslippet er en tidsbombe; efter dette udslip bliver det IRRELEVANT HVAD MENNESKEHEDEN UDLEDER!. Og ja, den næste ting der sker efter det, bliver en udtørring og efterfølgende ørken-skabelse der hvor vores sølle rest af regnskov står i dag.

Sluk din grill (kul el gas), tag ikke flyet igen og køb varer der er produceret tæt på dig (os) - altså danske eller europæiske varer. Stop med at bruge penge - Lige nu! :(

Mikael Velschow-Rasmussen, Jørgen Steen Andersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Hvis lønnen sænkes ensidigt og lønskalaen bibeholdes vil det betyde ekstrem fattigdom i bunden af samfundet hvor det miljøbelastende forbrug er i forvejen er lavest.

Politikerne kommer ikke uden om, aktivt at pege på det miljøbelastende forbrug der nødvendigvis skal skæres væk. At påstå andet er populisme grænsende til politisk svindel,.

Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

For et par år siden, tror jeg det var, skrev Ejvind Larsen i Frie ord, at vi skulle gå ned i fagforeningen og kræve mindre i løn.

Nu er der jo ikke mere noget, der hedder at gå ned i fagforeningen, men meningen var klar nok. Ejvinds mantra hed DØV, den økonomiske vækst. Den skulle ned. Enkel levevis, nyde det liv der lå lige for.

Det er just ikke noget, man bliver populær på, og det blev han heller ikke, men da nu Christian nævner denne kurs, er det en god provokation. Det virkeligt provokerende ligger jo i at sige nej til fortsat ødelæggelse, når flertallet synes, at det sjoveste er at smadre planeten. Den næste forhindring ligge i, at 'jeg' lever enkelt, mens de andre frådser videre, og hvad skulle perspektivet være i det?

Vi nåede ikke videre dengang, men det stod klart, at redningen ikke kom fra venstreorienteret side, for den ville have vækst og arbejdspladser og mere i løn, og så var vi ikke til at skelne fra højrefløjen, der vil det samme. Vi er alle sammen enige: Fremad, opad, hurtigere, større, bredere, rigere.

Løsningen for den enkelte kan være at leve spartansk, gå i kloster eller klæde sig i sæk og aske, men resultatet vil stadig hedde temperaturstigning på globalt plan, så hvad er vejen?

Jeg kan sagtens sige, at man skal gå til møde i Alternativet. Nogle vil sige EL andre noget andet, men hvad hedder den vej, som flertallet kan gå på, og hvordan får man dem til det?

Der sker mange positive ting rundt omkring - og dvs. små ting. Vi er ved at lave en folkebevægelse imod 'os selv' og det tager lidt tid. Spørgsmålet er, om det kan lykkes, for det er selve vores livsudfoldelse, der skal dæmpes. Hvordan lader vi være med at bøvse, når bøvsen skader klimaet? Køernes bøvser skader. Den dag tundraen bøvser, sker der store skader. Vi er inde ved kernen, som er, at mennesket skader sit eget livsgrundlag. Hvordan lader vi være med det?

Tilbagetogets helte var der noget, der hed engang. Det var godt, men nu er det os alle, der skal på tilbagetog.

Jørgen Steen Andersen, Nette Skov, Christian Nymark, Kurt Nielsen og Jes Jessen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Hvorfor er det at ingen tør lave en prioriteret liste over miljøbelastende forbrugselementer og foreslå beskatning eller decideret forbud?

At skære i købekraften rammer de laveste indkomster helt urimeligt. Det er dog de højere indkomster der har råd.

Anne Eriksen, Jørgen Steen Andersen, Kurt Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Der er ingen her, der vil lave en massakre på de laveste indkomster eller dem, der ikke har noget i forvejen, men jeg tror, at en ny livsform skal komme nedefra. Kan vi gøre det, kan den brede sig opad.
Problemet er hele tiden, at de fattige ikke stemmer på de partier, det gavner dem. DF burde jo ikke være så stort og EL så lille, men omvendt. Hvordan løses det problem?

Jørgen Steen Andersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

De partimæssige tilknytningsforhold i lavindkomstgrupperne afspejler netop den økonomiske sårbarhed, som kynisk udnyttes af manipulerende liberalister ved brug af tildeling af midlertidige lappeløsninger som børnecheck, julecheck, satspuljemidler osv. Man kan mene om den manglende politiske bevidsthed hvad man vil men der er intet der peger på en opbakning til frivillig forbrugsbegrænsning ... Og slet ikke når det er tydeligt at højere middelklasse og overklassen ikke kommer til at skærer nævneværdigt i deres forbrug.

Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Sålænge man kan smide folk i mudderet uden selv at blive beskidt, sålænge bliver der ikke ændret på de magt systemer der er.

Medmindre folk forstår at det er nødvendigt at finde høtyven og den lille lommekniv frem, som nogen stadig har, og fjerne magteliten med vold, inden der er for mange der går til i mudderet.

Fascisme er ikke et skældsord det er en politisk ideologi, som skal hæftes på liberalister og andre der rager til sig.

Christian Nymark

Lavlønsgruppen er bare blevet irrelevant - ligesom alle de fattige. Jeg troede aldrig, ALDRIG jeg skulle argumentere for at det enkelte menneskes handlinger ikke har vægt.

Men en amerikaners vægt er 2500 afrikanere; en europæer, cirka det halve.

For at få den velbjergede middelklasse helt i ophør, må der skæres drastisk. Det sker KUN, hvis der skæres "ligeligt" (i en sossers øjne om ikke andet) for alle. Derfor mit skud fra hoften med halvdelen - kun nær-utopisk..

Jeg synes vi skulle lave 99% på de indkomstgrupper der kan overleve det og så fremdeles, indtil vi rammer den negative indkomstsskat og de facto BIEN. MEN; vi har ikke hverken årtier eller bare år til at lave den slags mirakel-PR med virkning, på den korte tid der er.

Vi skal squ ikke reducere 80-90% i 2040 og udledningsfrie i 2050 - det er ALT, ALT, ALT for risikabelt. Forstået på den måde at det derved IKKE (overhovedet!) er muligt at holde temp. stigning på under 2 grader C.

Pt. ville "mit foreslag" lande os (antaget at alle andre fulgte trop ofc) med en ca. 33% chance for at holde temp. under 2 grader C.

Jeg risikere hellere hele prækariatet, underklassen, middelklassen og så selvfølgelig så mange velhavere som muligt. Flere plutokrater vil imødekomme 'os' frivilligt, i det sekund at den nye norm er;

no flying
no jerky
no lux'ry..

Det er IKKE et politisk problem, fordi det bureaukrati vil være for langsomt om at reagere. Det er et problem for menneskeheden. Og det mener jeg at man skal angribe på en anderledes måde, end med politiske midler.

Jeg afprøvede en ny taktik i dag (ja, undskyld hvis det bliver for personligt - jeg er for nyligt blevet mærket hårdt af det jeg har vidst længe), hvor jeg (afmålt, kort og forsigtigt) skosede en planlagt NYC tur med planlagt daglige shopping-ture etc. Jeg lugtede også DF'er under pelsen og med dem har jeg haft det på samme måde igennem hele deres levetid: de er en samling skabs-nazister med et ringe intellekt (foruden de perverse og selvfølgelige undtagelser) og en lallende indstilling til fakta og skolastik. Som Krantzen vist plejede at sige: "De er ude for pædagorisk rækkevidde". Det var nok ikke hende; men jeg var squ lidt hjerne-lun på hende degang.. ;)

Det bringer mig til min logiske konklusion: de (DF'ere) får også voldsomme reguleringer at føle, und ich muss denn schadenfreutz seiden. Ich bin so (ver)klein(t) ein mann.

Er man bare lidt indstillet og/eller forberedt på en revolutionerende forandring i omgang med ting, har man det nok lidt nemmere. So, so klein ein mann..

und SEHR, SEHR BÖSE!

* fuck, jeg sucker til tysk.

Jørgen Steen Andersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Venstre blæser grøn omstilling omkuld
https://www.information.dk/debat/leder/2016/05/venstre-blaeser-groen-oms...

Nogle gange er det i politik dét intuitive kortsigtede fokus, der skal skærpes og derfor må alle kræfter sættes ind på at blæse Venstre omkuld.

Og ellers synes jeg Uffe Elbæks fokus på grønne afgifter er en god start for et grønt samarbejde der kan omfatte et bredt spektre i dansk politik.

Anne Eriksen, Kurt Nielsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

Pernille Skippers oplæg er:

Vi skal have gang i den grønne omstilling. Vi skal dele det arbejde, der er. Og vi skal sammen kæmpe for at sætte arbejdstiden ned.

Min egen tilføjelse er: En større indsats for demokratiske påvirkning af de lokale beslutninger i erhvervsliv og offentlig forvaltning, via ansættelse af direkte valgte demokrati- og miljøtillidsmænd i de besluttende organer og bestyrelser. Genoplivning af subsidaritetsprincippet og borgerhøringer. Overskudssamfundet kalder på udvidet demokrati.

Niels-Simon Larsen

Christian: Jeg er ikke helt med. Gear ned og hold tungen lige i munden. Jeg har forstået, at du ønsker, at den enkelte skal sige fra mht. overforbruget, altså enkeltmandshære over hele linjen. Det er der også mange, der gør, men resultatet kan vi se i hverdagen: Ikke de store forandringer.
Der skal noget mere til.

Christian Nymark, Kurt Nielsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar

Sider