Kommentar

Vi udelukker dem på kanten fra at bidrage til arbejdsmarkedet

Ambitionerne om at give 95 procent en ungdomsuddannelse og den sideløbende strategi med at gøre ufaglærte til faglærte, holder desværre udsatte unge uden for fællesskabet
2. maj 2016

Hvordan får vi den store gruppe af ledige inkluderet i arbejdsstyrken? Hvad stiller vi op med de udsatte unge, der ikke kan få et job?

De spørgsmål bliver stadig mere relevante, i takt med at opsvinget på arbejdsmarkedet har skabt en stigende beskæftigelse i den private sektor. Der er allerede meldinger om begyndende mangel på kvalificeret arbejdskraft på det timelønnede område.

Uddannelse betaler sig selvfølgelig for både den enkelte og samfundet. Ingen tvivl om det. Men med de politiske ambitioner om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal opnå ungdomsuddannelse, og den sideløbende strategi med at gøre ufaglærte til faglærte, risikerer vi helt at udelukke unge på kanten af arbejdsmarkedet fra at kunne bidrage til fællesskabet.

Men det kan være anderledes. Et eksempel herpå er Faisal, der har bidt sig fast på arbejdsmarkedet, selv om han er ufaglært. Via en brancherettet metal-uddannelse for unge mellem 18 og 30 år uden arbejde og formel uddannelse erhvervede han sig nemlig en række faglige og sociale kompetencer til at indgå i et uforudsigeligt og fleksibelt arbejdsmarked.

Da der kort efter blev foretaget en større fyringsrunde på hans nye arbejdsplads, havde det været naturligt at afskedige den nye ufaglærte medarbejder. Men sådan gik det ikke. Faisal havde imponeret sin arbejds-giver ved let at kunne indgå i nye opgaver, og det betød helt uventet, at det var Faisal og ikke de faglærte kollegaer, som fik lov at beholde jobbet.

Fra politisk hold bliver unges præstation i uddannelse og arbejdsliv ofte gjort til et spørgsmål om det formelle kompetenceniveau. Det er prisværdigt, at der politisk arbejdes for at flere bliver faglærte, men vi skal passe på, at vi ikke i jagten på faglærte kompetenceniveauer mister blikket for de unge, som med en kombination af sociale kompetencer og løbende opkvalificering kunne blive en fast del af den danske arbejdsstyrke.

Uddanner til uddannelse

Ifølge DEA-rapporten Virksomhedernes efterspørgsel efter offentligt medfinansieret VEU arbejder seks ud af ti ufaglærte faktisk med opgaver, som objektivt set kræver et faglært kompetenceniveau. Det er ufaglærte, som trods manglende faglært uddannelse over tid har gennemført flere såkaldte AMU-kurser.

Disse arbejdsmarkedsuddannelser består af en bred vifte af korterevarende kurser for ufaglærte og faglærte og kvalificerer dem til både mere krævende arbejde og højere løn.

Desværre er AMU-aktiviteten faldet med 50 procent fra 2010 til 2014, og virksomheder vurderer ifølge Danmarks Evalueringsinstitut i stigende grad AMU-udbuddet kritisk. Det er bekymrende, fordi meget tyder på, at det er kombinationen af arbejde og uddannelse, som på sigt gør ufaglærte til en reel ressource.

Ifølge Arbejdernes Erhvervsråd er 173.000 unge under 30 år hverken i job eller uddannelse. Indsatsen over for disse unge handler ofte om at skabe brobygning mellem forberedende og formelle uddannelsestilbud. Med andre ord uddanner vi i stigende grad til mere uddannelse. Ikke til arbejde. Det er dog langtfra alle unge, der skaber karriere gennem fire år på en erhvervsskole.

Antallet af unge, der har været inaktive i over et halvt år, er steget med hele 30 procent siden 2008. Måske fordi vi både politisk og praktisk har været mere optagede af at forberede unge på uddannelse end på arbejde. Virkeligheden er, at der trods et fald stadig er 600.000 ufaglærte job i Danmark, og skal vi ledigheden til livs, må vi i større grad rette uddannelser mod og med dette jobmarked.

I hverdagen møder vi unge, som efter flere forsøg helt har opgivet at gennemføre en erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller at fastholde et arbejde. Det betyder imidlertid ikke, at de ikke kan blive en vigtig ressource.

Men skal de tage det næste skridt, forudsætter det, at politikere og arbejdsmarkedets parter tør investere i deres fremtid gennem fleksible uddannelsestilbud som AMU og gennem virksomhedsbaserede kompetencestrategier, der satser på det engagement, de unge kommer med.

Når ellers udsatte unge har fundet vej til et job, skal der stå et effektivt system parat, hvor virksomheder og AMU-udbydere med politisk og økonomisk opbakning giver ufaglærte mulighed for at styrke deres kompetencer, så de på længere sigt kan varetage opgaver på et faglært niveau.

Nødvendig handlekraft?

Rockwool Fondens analyse Den økonomiske gevinst ved at inkludere udsatte unge viser, at en højere erhvervsdeltagelse svarende til niveauet for ikke-udsatte unge med lav uddannelse vil forbedre de offentlige finanser med 12 milliarder kroner om året. Hertil kommer en vækst i BNP og beskæftigelse. 

Trepartsforhandlingerne vil afsløre, om der er nødvendig handlekraft til en virkningsfuld indsats for at få alle unge med på vognen.

Faglig uddannelse skal i vores øjne hænge sammen med udviklingen af de sociale kompetencer, som efterspørges blandt arbejdsgivere. Når Faisal lykkes med at fastholde arbejdet gennem en fyringsrunde, hænger det sammen med, at uddannelsen ikke alene har rustet ham fagligt.

Tværtimod er det de sociale kompetencer som selvhjulpenhed i arbejdsopgaver, modtageligheden over for ordrer og evnen til at samarbejde, der gør ham attraktiv.

De sociale kompetencer læres ikke kun på skolebænken, men gennem faglige fællesskaber på arbejdspladser eller i arbejdspladslignende miljøer. Derfor er det vigtigt at målrette uddannelsesindsatsen.

Kun sådan får vi ufaglærte og udsatte unge inkluderet i arbejdsstyrken.

Rasmus Kjær er pædagogisk udviklingschef for Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU).

Villy Hovard Pedersen er konsulent og tidligere uddannelsesdirektør i Undervisningsministeriet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu