Klumme

Arbejderne piskes rundt i manegen af folk bag hævesænkeborde

Da jeg var ung havde jeg manuelt fysisk arbejde. Hver dag fra morgen til aften. Nu er jeg i 30’erne, akademiker og føler mig alt for gammel til at være fysisk aktiv otte timer om dagen. Men det er ikke desto mindre, hvad et folketingsflertal forventer af millioner af danskere. De skal knokle til de segner
Da jeg var ung havde jeg manuelt fysisk arbejde. Hver dag fra morgen til aften. Nu er jeg i 30’erne, akademiker og føler mig alt for gammel til at være fysisk aktiv otte timer om dagen. Men det er ikke desto mindre, hvad et folketingsflertal forventer af millioner af danskere. De skal knokle til de segner

Martin Bubandt

12. juli 2016

Da jeg som ung mand kom til København droppede jeg til min mors fortrydelse studierne til fordel for manuelt arbejde. Først som grønt bud, siden på byggeplads og endeligt som professionel soldat.

I 10 år knoklede jeg på akkord og bagefter slæbte jeg tunge rygsække. Let opklaring kaldte man det, men der var intet let over at slæbe rundt på 30-35 kg grej.

Intet er mere befordrende for uddannelseslysten, end at opleve virkeligheden som ufaglært og i dag har jeg for længst skiftet karabinen ud med kontorstolen. Papercuts og muse-arm er større trusler end Taliban.

Men min krop bærer minderne om min aktive ungdom. Mine knæ knager som gamle gulvbrædder og det føles som der er grus i mine håndled. Jeg er med rapperen Per Vers’ ord en old thirty bastard, der siger lyde når jeg sætter mig ned. For mig er tanken om, at skulle arbejde fysisk 8 timer om dagen de næste mange år lige så urealistisk som at blive astronaut.

Og hvorfor kommer jeg i tanke om det? Jo til august fremlægger regeringen sin økonomiske 2025 plan. LA, R og K siger direkte, at tilbagetrækningsreformen skal indfases tidligere. Venstre lurepasser, men der stor sandsynlighed for, at pensionsalderen bliver hævet yderligere.

Tilbagetrækningsreformen er skrevet af folk som mig. Akademikere med pikhud på fingrene, men jeg kan ikke tro, at de nogensinde har haft et rigtigt slide-job.

Hvis de havde, så ville de selv kunne se, hvor urealistisk det er, at folk med hårdt manuelt arbejde skal fortsætte hen på den anden side af de 70. Mange af dem bliver ikke engang 70.

For selv om vores levealder stiger, så gør den det kun for de vellønnede med lange uddannelser. Tal fra LO viser, at der er 10 års forskel i levealderen blandt de 25 procent rigeste og 25 procent fattigste, og allerede i dag stopper hver fjerde af alle 3F’ere på arbejdsmarkedet inden de bliver 60. 

Men nedslidte arbejdere skal jo ikke fortætte til de dør, de skal på førtidspension i stedet hører man fra radikale og borgerlige meningsdannere. Sikkert velment, helt sikkert urealistisk. For at opnå en førtidspension, skal man være helt og aldeles smadret. Bæres ned fra stilladset.

Det betyder, ret beset, at den del af befolkningen, der ikke har tilbragt deres arbejdsliv foran et hævesænkebord, skal tilbringe den sidste del af deres liv som krøblinge. Ude af stand til at løfte deres børnebørn eller dyrke sport som normale mennesker.

Efterlønnen blev indført for at give nedslidte arbejdere en mulighed for at trække sig tilbage med værdighed, men den blev hetzet af medierne og de politiske ungdomsorganisationer som en lang golfferie for tandlæger. 

Sociologen Henrik Dahl der repræsenterer liberalisterne i Folketinget, har igennem det seneste halvår givet en række opsigtsvækkende interview, hvor han opfordrer til gammeldags klassekamp. Ikke mod de rige, men mod bureaukraterne og den kreative klasse.

Dahl mener, at chaufføren og arbejdsmanden bliver udplyndret og deres penge foræret til klovne og andre af Alternativets kernevælgere. Men her er et helt oplagt eksempel på, hvordan folk med fysisk nemme job (som typisk kommer ud på arbejdsmarkedet 10 år efter alle andre) skamløst kanøfler dem, der bruger deres hænder … og Liberal Alliance står som altid på de privilegeredes side.

Siden Anden Verdenskrig har almindelige mennesker kunne forvente, at morgendagen blev bedre end i går. At deres børn kunne leve et rigere og mere behageligt liv end dem selv.

Nu er virkeligheden for millioner af mennesker i vesten, at morgendagen byder på fattigdom og nedslidning og konkurrence mod desperate immigranter.

Samtidig bliver de rige endnu rigere, og dem med de lange uddannelser lever trygt og godt indendørs, mens de pisker arbejderne rundt i manegen. Det er svært ikke at forstå, hvorfor højrepopulister og EU-modstandere har så god vind i seglene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jan Weis
  • Espen Bøgh
  • Ib Christensen
  • Keld Albrektsen
  • Jes Thomsen
  • Carsten Mortensen
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Søren Kristensen
  • Vivi Rindom
  • Anker Nielsen
  • Kirsten Andersen
  • June Pedersen
  • Torben Skov
  • Flemming Berger
  • Kurt Nielsen
  • Heidi Larsen
  • Jan Pedersen
  • Hans Paulin
  • Tino Rozzo
  • Karsten Aaen
  • Anne Schøtt
  • Anne Eriksen
  • Torsten Jacobsen
  • Steffen Gliese
  • Jørgen Steen Andersen
  • Niels Duus Nielsen
  • Carsten Svendsen
  • Bill Atkins
  • Lise Lotte Rahbek
  • Henrik Petersen
  • Ebbe Overbye
  • Ole Henriksen
  • Henrik Strøm
  • Hans Larsen
  • Kim Houmøller
  • Claus Kristoffersen
Jan Weis, Espen Bøgh, Ib Christensen, Keld Albrektsen, Jes Thomsen, Carsten Mortensen, Anne-Marie Krogsbøll, Søren Kristensen, Vivi Rindom, Anker Nielsen, Kirsten Andersen, June Pedersen, Torben Skov, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Heidi Larsen, Jan Pedersen, Hans Paulin, Tino Rozzo, Karsten Aaen, Anne Schøtt, Anne Eriksen, Torsten Jacobsen, Steffen Gliese, Jørgen Steen Andersen, Niels Duus Nielsen, Carsten Svendsen, Bill Atkins, Lise Lotte Rahbek, Henrik Petersen, Ebbe Overbye, Ole Henriksen, Henrik Strøm, Hans Larsen, Kim Houmøller og Claus Kristoffersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Petersen

Pension skal afskaffes for den fattigste del af befolkningen, så den rigeste del af befolkningen kan få flere år på pension - med flere penge forstås. Det er reelt den politik, som føres.

Carsten Mortensen, Anne-Marie Krogsbøll, Søren Kristensen, June Pedersen, Kurt Nielsen, Helene Kristensen, Claus Nielsen, Hans Paulin, Jørgen Steen Andersen, Kim Houmøller og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

Det er trivielt at skulle nævne UBI-Basisindkomsten og argumentere igen. Så det undlader jeg.
Men en passage fra artiklen :
Henrik Dahl citeres for - "...klassekamp ikke mod de rige, men mod bureaukraterne og den kreative klasse."
Derefter beklager Jespersen sig over at " Liberal Alliance står som altid på de priviligeredes side." ???
Ok, jeg forstår ikke, hvorfor LA ikke går ind for UBI. Det må Dahl da gøre.
Måske Jespersen gør ?

Lise Lotte Rahbek

Hvilken arbejdsgiver vil ansætte en 68årig murer .. eller rengøringsassistent, pædagog, stilladsarbejder, chauffør, sosuhjælper eller kantineassitent?

Det er absurd.
Som 53årig kan jeg kun holde til at stå op og arbejde i max et par timer ad gangen, da mine knæ er godt brugte og de bliver da bestemt ikke bedre med alderen.
Hvad har politikerne forestillet sig - at sundhedsvæsnet skal reparere alle de slidte, aldrende kroppe? Det er jo sindssygt dyrt - og for hvad??

Thomas Christensen, Carsten Mortensen, Einar Carstensen, Anne-Marie Krogsbøll, June Pedersen, Torben Skov, Kurt Nielsen, Heidi Larsen, Helene Kristensen, Vibeke Hansen, Kim Houmøller, Hans Paulin, Karsten Aaen, Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
charlie white

Når man behandler mennesker der har knoklet sig selv i stykker, så dårligt, er der jo et klart formål, det er en slå ihjel proces, det handler om at slippe så billigt af med dem, man har misbrugt og forarmet det meste af deres liv.

Hold op med at stemme på partier som regerer mod folket (forringer alderdommen og livet efter arbejdslivet) de vil jer ikke noget godt, få etableret et nyt parti som kommer fra egne rækker, brug jeres stemme på at sikre fremtiden for dem der skal bære samfund og udvikling, ikke dem som udnytter jer (politikkere,akademikere,mediefolk og den slags rak) i kender dem og ved udmærket hvem de er.

Tag en læge som tjener mindst en million om året, og for hvad, reparere din bulne finger istedet for at hjælpe til med at reparere det hele menneske, det udpinte menneske, som de kun lige holder igang til det ikke er rentabelt mere.

Vågn op, der er en grund til at behandle så mange grupper dårligt, de har magt og i er uønskede når jeres tid er omme (nedslidte, syge eller fattige)

Annalis Joanna Johansson, Carsten Mortensen, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Helene Kristensen, Hans Paulin, Karsten Aaen, Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Niels P Sønderskov

»Men min krop bærer minderne om min aktive ungdom. Mine knæ knager som gamle gulvbrædder og det føles som der er grus i mine håndled. Jeg er med rapperen Per Vers’ ord en old thirty bastard, der siger lyde når jeg sætter mig ned. For mig er tanken om, at skulle arbejde fysisk 8 timer om dagen de næste mange år lige så urealistisk som at blive astronaut.«

Niels Jespersen tror hans forholdsvis unge krop er slidt op efter nogle års manuelt arbejde, og det leder ham til argumentere for, at folk med manuelle jobs skal tidligere på pension fordi de skulle være slidt op.

Det er noget sludder. Ved normal brug opbygges og styrkes vores krop, som endda er i stand til at restituere, hvis vi skulle komme til at overbelaste den lidt.

Folkene ved hævesænkebordene flokkes endda i hobetal i fitnesscentrene, hvor de får rettet op på den fysiske udfoldelse, deres kroppe har brug for.

Langt de fleste arbejdspladser er i dag tilpasset og udstyret med hjælpemidler og robotter til de tungeste opgaver, og de manuelle arbejdere styrer i langt højere grad processerne uden at knokle.

Der findes undtagelser med tidlig pension, som fx balletdanserne, der også i deres arbejde oplever ekstrem belastning. Det kan undgås i alle andre typer beskæftigelse.

Det er vigtigt at forstå det her, for den egentlige grund til at folk uden job eller med manuel beskæftigelse lever ringe og dør tidligt, er ikke opslidning, men er forbundet med livsstil. Først og fremmest rygning, druk og forkert ernæring.

Hans Jørn Storgaard Andersen, Frank Hansen og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

"Det er noget sludder. Ved normal brug opbygges og styrkes vores krop, som endda er i stand til at restituere, hvis vi skulle komme til at overbelaste den lidt."

Det er noget sludder, Niels P. Sønderskov, hvilken planet lever du på? På den planet, jeg lever på, er reglen at kroppen skal belastes unaturligt - læs "overbelastes" - hvis ikke du vil fyres.

Som gennemsnitlig postarbejder på et postcenter gik jeg 18 km om dagen (to meter frem og to meter tilbage mange tusind gange hver dag), samtidig med at jeg dagligt løftede omkring 25 tons papir. Så jeg er også en af dem, der "siger lyde, når jeg sætter mig ned", selv om jeg kun var i branchen i små tyve år.

Og jeg var endda indendørs på et center det meste af tiden, men det er ikke min erfaring at omdelerne har det meget nemmere (jeg var nemlig omdeler som ungt menneske, og har stadig problemer med knæene). Og det foreslår du så, at jeg retter op på ved at belaste min krop yderligere i et fitnesscenter?

Måske skulle du forlade dit hæve-sænkebord og komme lidt ud blandt såkaldte almindelige mennesker.

Thomas Christensen, Keld Albrektsen, Torben Bruhn Andersen, Annalis Joanna Johansson, Carsten Mortensen, Kim Kristensen, Liliane Murray, Einar Carstensen, Anne-Marie Krogsbøll, Søren Kristensen, Bruger 196134, Jan Weis, Flemming Berger, Erling C Havn, Kurt Nielsen, Heidi Larsen, Helene Kristensen, Kim Houmøller, Claus Nielsen, Jan Pedersen, Hans Paulin, Tino Rozzo, charlie white, Bill Atkins, Leif Høybye, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Ebbe Overbye, Stig Andersen, Jørgen Steen Andersen, Steffen Gliese og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Niels Sønderskov.

Så er du med garanti også fortaler for, at førtidspension først tildeles, når vedkommende har 'stillet træskoene' ..

Du vrøvler.

Thomas Christensen, Annalis Joanna Johansson, Kim Kristensen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Helene Kristensen, Hans Paulin, Steffen Gliese, Karsten Aaen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar

Niels p. Sønderskov 11:40
Det er helt fint med dine teoretiske, gennemsnitlige bemærkninger om hvordan det burde være på arbejdsmarkedet.
Sådan er det bare ikke i det virkelige liv. Der er fortsat meget fysisk krævende arbejde med massevis af skæv overbelastning af kroppen. Der skal konkurreres på et globalt arbejdsmarked. Der hvor eventuel hårdt fysisk arbejde er erstattet af automatik og hjælpemidler sættes tempoet kraftigt i vejret. Meget ensformig gentaget arbejde erstattes ikke af robotter i servicefagene.
Og Arbejdstilsynet har kun tilsyn stående i sit navn. Der kontrolleres især om arbejsmiljø-ORGANISATIONEN er sat op efter reglerne, ikke om der udføres og etableres et ordentligt arbejdsmiljø som ikke nedslider medarbejderne.
Kryb nu frem fra hæve-sænkebordet og regnearkene og tag et hæderligt stykke fysisk krævende arbejde i et halvt eller helt år, i landbruget, byggeriet, som rengøringsassistent, renovationsarbejder etc. så du får lidt relevante erfaringer fra 'underklassens' virkelige liv.
Og så fortsat ingen druk og røg.

Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Kirsten Andersen, Kurt Nielsen, Kim Houmøller, Hans Paulin, Steffen Gliese, Leif Høybye, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Ebbe Overbye og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

Jeg tror - håber - umiddelbart at alle kan se at hårdt fysisk arbejde i 50 år fra tyverne til omkring halvfjerds ikke er holdbart.

Men skribenten anviser jo sådan set også selv løsningen - han fortsatte jo ikke som soldat og arbejdsmand man ændrede retning til et mindre belastende arbejde senere i sit liv. Dette bør være målet med arbejdsmarkedet. En aldrende arbejdsmand eller rengøringsassistent vil kunne fungere perfekt i kunderådgivning i butik eller kontor, og ofte med stor indsigt i kundernes situation.

Med noget omskoling selvklart, men måske mere vigtigt med lysten til det. Og gerne på mindre end fuld tid.

Det er dér vi skal have arbejdsmarkedet hen.

Alternativet bliver at velfærden spredes alt for tyndt fordi vi BLIVER ældre og fordi vi KAN mere medicinsk (2 af de rigtig dyre ting for velfærdssamfundet).

Hvis ikke vi kan få implementeret dette bliver næste skridt en "før-pension" indsat i overenskomsterne så der betales ex. 8% i pension fra arbejdsgiver samt 2% til førpension fra 65 og samtidig 4% og 1% fra medarbejderen. Førpensionen kan så udbetales løbende fra år 65 - gerne i forbindelse med deltidsarbejde - eller som et engangsbeløb hvis man vælger at bliver til den officielle pensionsalder.

Anne Eriksen

Hvornår nedlægges førtidspensionen?
Jeg tror ikke, at politikerne selv tror på denne "langtidsordning" - det er sandsynligvis en del at en "forhandlingsstrategi", der gør at al ting ser lysere ud - og kan udmøntes i kr. og øre!

Jørgen Steen Andersen, Liliane Murray og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Niels P Sønderskov, nedslidning beror på den tilstand kroppen er i, og en vis procentdel af os bliver fysisk skadet i løbet af et langt liv, og i den forbindelse kan almindeligt arbejde være nedslidende og smertefremkaldende. Morakkere og arbejdsledere presser tempoet op, og reelt er der en gruppe hårdt arbejdende, der kommer i klemme ved et forlænget arbejdsliv. Hertil kommer psykisk belastede job hvor nerverne pludselig svigter.

Anne Eriksen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Kurt Nielsen, Jan Pedersen, Hans Paulin, Jørgen Steen Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

...Uanset om din "boks" er fra socialgruppe 1 eller 5, så er det gode liv ikke noget du får. Det er noget du tager.

Claus Nielsen, Steffen Gliese og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Leif Høybye

Der er en klassekamp i gang - den foregår ovenfra og ned. Fra overklassen (de rige), middelklassen ( de, der tror, de er rige) og fra dem, der er bange for at miste deres job, mod dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere osv. De drikker for meget, ryger for meget, spiser usundt osv. Andre kan få lov at fortsætte listen.

Ole Henriksen, Liliane Murray, Einar Carstensen, Anne-Marie Krogsbøll, Søren Kristensen, Kirsten Andersen, Niels Duus Nielsen, Kim Houmøller, Jan Pedersen, Steffen Gliese, Jørgen Steen Andersen, Karsten Aaen, Herman Hansen og Bill Atkins anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Svindler regeringen vil gerne befolkningen bliver delt op i små trolde (de overflødige) og høje smukke (eliten). Og svindler regeringen er godt på vej med at gøre Danmark "moderne" for de få, som serviceres billigt af de mange.

...Hvis det altså ikke stoppes ved det kommende folketingsvalg. Valget er dit.

Liliane Murray, Einar Carstensen, Anne-Marie Krogsbøll, Kurt Nielsen, Helene Kristensen, Jan Pedersen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

...Der er ingen grænser for, hvad mennesker, som føler sig på den sikre side, er i stand til at udsætte mennesker for som betragtes som under mennesker eller frivildt. Det så vores del af verden med al grusom tydelighed i bl.a. Auschwitz og Dachau for over 70 år siden.

Anne Eriksen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Helene Kristensen, Kim Houmøller, Hans Paulin, Leif Høybye, Jørgen Steen Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Karsten Aaen

@ Niels P. Sønderskov - og (alle) andre.

Det er jo ikke selv arbejdet, der tærer på ens knogler og sener i kroppen. Det er det ensidige gentagne arbejde, der slider på ens sener, knogler og brusken imellem knoglerne. Min fars syersker (som jeg vist før har været inde på, havde min far i mange år en kjolefabrik) havde smerter i skulderen og i deres hænder, netop fordi de sad ned og syede, ofte - desværre - sammensunket - over maskinen, når de overlockede eller syede enkeltdele til en kjole, f.eks. et ærme, eller et topstykke eller andre dele af kjolen. Præcis på samme måde malere, murere og tømrere ondt i skulder, led, knogler og sener, og slider brusken af mellem knoglerne, fordi de hver dag i 30-40 (eller mere) fuldspartler vægge f.eks., lægger gulve, sætter tage op,

Selvfølgelig har man i dag hjælpemidler, f.eks. skal man ikke længere selv blande beton; man køber færdigblandet beton eller mørtel, som mureren så bare skal blande op med vand, men mureren skal stadig selv smøre på det de huller mm. der skal udbedres i f.eks. mure mv. Man har også i dag stilladser som murere, malere, tømrere mm. kan stå på, når f.eks. lægger nyt tag på. Men men men: tagpladerne skal jo stadig op til personen, der skal lægge det nye tag på. Og uanset om man har en mekanisme, der kan hejse dem op, skal personen der står nede på jorden måske løfte 50-100 tagplader hver dag eller hveranden dag, som

Jeg har f.eks. sidste år (i 2015) selv malet mit hus. Og uanset at resultatet blev (meget) pænt, så kunne jeg altså godt mærke det i min krop, især i mine skuldre og arme, fordi jeg skulle strække mig for at helt op til taget for få malingen sat fast der. 30-40 års arbejde med det giver altså nedslidning af led, knogler, brusk og skulder, uanset hvordan man vender og drejer det. Og uanset hvor mange stilladser eller løftekraner man bruger, skal murere, tømrere, malere, vvs'ere mm. altså (alt for ofte) bruge kroppen hver dag på en måde, så de skal strække sig, vride sig, sno sig, for at nå de mest besværlige steder mm.

Jeg har i de seneste par fået lavet en del vvs-arbejde hjemme hos mig. Selv om jeg sørger for, at der altid er god plads til det arbejde de skal lave, har jeg opdaget og oplevet, at vvs tilbringer meget af deres tid på knæ, og i skæve forvredne stillinger, fordi den dims lige skal sidde på den bestemte måde. Og den kan kun komme til at gøre det, hvis man lige vender kroppen på den bestemte måde, dvs. drejer kroppen rundt om rygradens akse; gør man det hver dag i 30 år eller 40, så jeg ganske sikker på, at man på tidspunkt, får en diskusprolaps.

Ensidigt gentaget arbejde er det som giver skader her, altså det at man hver dag bruger den samme bevægelse mindst 10 eller 20 gange, som man f.eks. gør, når man fuldspartler en væg, kommer mørtel på en væg, udskifter termostater, lægger (nyt) tag, lægger gulv eller sætter vinduer i - hver dag.

Elisabeth Andersen, Annalis Joanna Johansson, Anne Eriksen, Kim Kristensen, Niels Duus Nielsen, Jan Weis, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Helene Kristensen, Vibeke Hansen, Jan Pedersen, Carsten Svendsen, Hans Paulin, Jørgen Steen Andersen, charlie white og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

"men den blev hetzet af medierne og de politiske ungdomsorganisationer som en lang golfferie for tandlæger"
Spot on ! Jeg husker tydeligt at DR viste klippet af en golfsvingende tandlæge igen og igen og igen i den bedste sendetid, fra da af var efterlønnen på vej til afskaffelse.

Anne Eriksen, Kim Kristensen, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Vibeke Hansen, Kim Houmøller, Hans Paulin, Karsten Aaen, Leif Høybye, Steffen Gliese, Jørgen Steen Andersen og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

Hørt i bussen:

Den ene: Jeg skal op og tale med min socialrådgiver. Hvis ikke de vil give mig mellemste førtidspension, så tager jeg sgu strikken.

Den anden: Ja, det skal du nok ikke fortælle dem.

Anne Eriksen, Liliane Murray, Einar Carstensen, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Vibeke Hansen, Hans Paulin og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
charlie white

Når man kalder folk der er slidt op drukkenbolte, beskylder dem for dårlig ernæring og klandrer dem for rygning, og som er smidt ud af arbejdsmarkedet, så generaliserer man.

Når man kaster sig ud i at generalisere på en så nedgørende måde, besidder man problemer som er slæbt med fra barn dommen, det sikkert et problem med moderen eller lavt selvværd, måske er man bare skabsbøsse.

Det bedste man kan gøre når man når til at erkende sit problem, er at opsøge en psykolog der er sine penge værd.

Anne Eriksen, Elisabeth Andersen, Kim Kristensen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen, Helene Kristensen, Vibeke Hansen, Hans Paulin, Karsten Aaen, Hans Larsen, Steffen Gliese, Jens Kofoed og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er sjovt, at det åbenbart også har været en meget sundere måde, overklassen har kunnet drikke, ryge og hore i den nærmeste fortid - for dengang var der jo minsandten også forskel på livslængden.

Der er denne enorme skræk for, at vi skal få for få hænder på arbejdsmarkedet, at folk løber tør for pensionsopsparing m.m. Sandheden er dog den anden: at ældre mennesker forbruger meget mindre, at de i højere grad vil være selvhjulpne og med tiden også ved hjælp af moderne teknologi.
Det er jo ikke en givet ting, at udviklingen af medicin og behandlinger vil udgøre så fantastisk store summer, det er jo også et teknologisk spørgsmål, hvor meget formodentlig bliver standardiseret.

Anne Eriksen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Vibeke Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Charlie White, Sønderskov er uddannet psykolog.

Jørgen Steen Andersen, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger og Hans Paulin anbefalede denne kommentar
Thora Hvidtfeldt Rasmussen

OK, Steffen Gliese - så er der nok ikke noget at gøre.
Men det er simpelt hen utroligt, at der er nogen, der vil hævde, at der ikke findes nedslidende arbejde i dag. Sønderskov burde sendes i tvungen praktik i et af de rengøringsfirmaer, fx ISS, der i dag udfører rengøringen på offentlige steder - så kunne han spare pengene til fitnesscentret, mens han oplevede det arbejdstempo, de unge, veluddannede østeuropæere udsættes for.

Elisabeth Andersen, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Vibeke Hansen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Ebbe Overbye og Hans Paulin anbefalede denne kommentar

Niels P. Sønderskov:

In your dreams!

Jeg har arbejdet sammenlagt godt 35 år på div. fabrikker, og havde endda de mest moderne maskiner at betjene, men jeg holdt op med at tælle, da jeg havde lagt de første 25'000 kr. hos kiropraktoren!

Efter en fyreseddel som 58-årig efter 33 år samme sted kan jeg i dag forbavsende nok klare mig uden kiropraktor, men ryg, skuldre, arme og øjne bliver aldrig det samme efter mit møde med jernindustrien.

Gid du havde ret, men dét har du desværre ikke!

Elisabeth Andersen, Anne Eriksen, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen, Kim Houmøller, Bill Atkins, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

"Dahl mener, at chaufføren og arbejdsmanden bliver udplyndret og deres penge foræret til klovne og andre af Alternativets kernevælgere. Men her er et helt oplagt eksempel på, hvordan folk med fysisk nemme job (som typisk kommer ud på arbejdsmarkedet 10 år efter alle andre) skamløst kanøfler dem, der bruger deres hænder … og Liberal Alliance står som altid på de privilegeredes side."

Artiklen er udmærket bortset fra den rygmarvs uoplyste shaming af liberal alliance. Hvad med at sætte sig ind i hvad LA mener og ikke hvad du/i ikke tror de mener. Det burde da netop være jubeltosserne fra alternativet de nedslidte arbejdere burde være bange for. Henrik Dahl stiller jo netop op for LA hvis du havde undersøgt det.
http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/henrik-dahl.aspx

Herman Hansen

Det "fedeste" af det hele er så, at ikke nok med at lavt uddannede med det virkeligt hårde arbejde lever statistisk kortere og er meget længere på arbejdsmarkedet.

Nej, det bliver "bedre" endnu.

For de indbetaler også til et arbejdsmarkedspensions depot arbejdslivet igennem som de reelt ikke ejer, men som udelukkende giver ret til et eller andet beløb i pension når folkepensionsalderen er nået. Dør de før tid eller kort efter tilfalder indbetalingen de tilbage blivende i pensionsselvskabet og dem, som lever længe får således pengene.

...Evt. efterladt kone og børn får ikke en krone. Jo, der er fandeme nogen, som har fået den regnet ud.

Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen, Kurt Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Først 3 år på gymnasiet med fest og druk. Så 6 års hygge på uni med rødvin og masser af fritid. Herefter 30 år med et DJØF kaffemøde job med hæve- sænkebord hos det offentlige med 45.000 kr. om måneden plus 17,7% i pension og naturligvis 6 uger betalt ferie og naturligvis betalt spidsepause så man højst er på pinden i 7 timer dagligt. Det hele afsluttes så med 30 år på forgyldt super pension.

...Mine børn skal helt sikkert have en akademisk uddannelse. Jo, der er fandeme nogen, som har fået den regnet ud.

Jørgen Steen Andersen, Kim Houmøller, Per Torbensen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Herman Hansen, det er de færreste offentligt ansatte, der har 45.000 om måneden - selv inkl. pension.

Kurt Nielsen

Steffen Gliese

Ved du så hvad DJØF'erne i det offentlige tjener incl. pension (gennemsnitligt over 30 år)?

Jørgen Steen Andersen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Niels P Sønderskov

Selvfølgelig er det synd for alle, der har været så uheldige, at få et manuelt arbejde, og det er en stor fejl at anbefale flere unge at tage en erhvervsfaglig uddannelse. De bliver jo bare slidt op før tid. Nej, alle skal have en akademisk uddanelse og et hæve-sænkebord. Alle dem, der er i gang må på førtidspension.

Steffen Gliese

Kan du ikke andet end fordreje og manipulere, Niels P. Sønderskov? Har dine studier ikke lært dig nuancering?
Det handler ikke om, at alle skal have en akademisk uddannelse, tværtimod er problemet, at det er det eneste, ret mange kan få, når der ikke er lærepladser nok.
Jeg ved, du betragter dig som socialdemokrat; men socialdemokratisk politik er nu engang ikke - og har aldrig været - at acceptere status quo og indrette sig. Socialdemokratisk politik har historisk faktisk haft som ambition at indrette samfund, der giver plads til alle, og som tager udgangspunkt i borgeren, så samfundet kan komme til at rumme den enkelte.

Anne Eriksen, Annalis Joanna Johansson, Kurt Nielsen, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Niels P Sønderskov

Kan du ikke læse Steffen? Jeg er uenig med mit parti, der lægger op til at love alle med manuelt arbejde tidligere pension og længere otium. Mit parti tager fejl, når de ligesom striben af begavede Informationslæsere her ovenfor hopper på nedslidningsmyten. Vi gør klogere i at arbejde med de livsstilsproblemer, der gør, at folk uden eller med kortere uddannelser falder om som fluer ti år før andre. Og med arbejdsforholdene, hvilket kræver at de selvsamme arbejdere dropper de gule og organiserer sig ordentligt. Det er ikke kun med røg, druk og forkert ernæring de ødelægger det for sig selv.

Hans Jørn Storgaard Andersen og Jens Winther anbefalede denne kommentar
charlie white

Nedslidning på arbejdspladserne er et alvorligt problem, som der med simple søgninger kan findes rigtig meget litteratur om.

Så selv om de fleste arbejdspladser godt ved de skal sikre sunde arbejdsforhold, og udfylde apv, så er nedslidning stadig et stort problem, med store konsekvenser, for dem det rammer.

http://www.aarhus.dk/~/media/Subsites/Velfaerdsteknologi/Den-Intelligent...

Dette er bare en delrapport fra Århus hvor man har fanget toppen af isbjerget.

Flabetheder og nedgørelse af så alvorligt et emne hører ikke hjemme nogen steder, og tåbelige beskrivelser om debattører på dette fora, vidner blot om at information ikke er deres opgave voksen, eller er enig i beskrivelserne.

Men det er mere normen end undtagelsen at folk fra højrefløjen har en beskidt og personlig måde at deltage i debatten på.

Jørgen Steen Andersen, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Niels P. Sønderskov, diskussionen i denne tid blandt forskere og tænkere går ud på, hvad folk dog skal, når maskinerne overtager deres arbejde.
Det er bestemt en verdensfjern diskussion - for jeg er helt sikker på, at folk nok skal finde på noget.

Karsten Aaen, Annalis Joanna Johansson og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Roald Andersen

Før jeg begyndte på uni arbejdede jeg et år på plejehjem og et år på et savværk. Det var rigeligt til at indse, at jeg nok ikke skulle ønske mig et manuelt job resten af livet. I min studietid arbejdede gennem 7 år i snit 8-10 timer om ugen som trappevasker i et socialt boligbyggeri (8 opgange til 4. sal). Det var meget fleksibelt, blev fornuftigt betalt for ufaglært arbejde, men det var monotont, ensformigt arbejde med masser af gentagne bevægelser, som belastede ryg, hofteled, skuldre og albuer.
I perioder blev der gjort hovedrengøring eller jeg var ferieafløser for andre. Her blev det klart for mig, at ingen (absolut ingen) kunne vedblive med at være fuldtids trappevasker hele livet uden at få alvorlige problemer med bevægeapparatet. Blot 16-20 timers trappevask om ugen var yderst krævende og nedslidende, selvom jeg på alle måder dengang var i god fysisk form.

Min far, som var uddannet snedker, men på grund af en alvorlig arbejdsulykke i 30 år primært havde arbejdet som reparatør på en større odenseansk virksomhed, gik på efterløn som ca. 63-årig. Han havde havde masser af fysiske mén af at have haft hårdt fysisk arbejde hele livet. Jeg kan huske, at han tit havde ondt i kroppen allerede som 40-45-årig, og det blev ikke bedre med årene, så han havde bestemt fortjent sin efterløn, da muligheden bød sig.
Jeg fik først fast arbejde som 33-årig, og som 40-årig, da jeg sidste gang kunne vælge efterlønnen til, kunne jeg ikke se mig selv som efterlønsmodtager, og det kan jeg stadig ikke som nu 61-årig.

Jeg arbejdede i Luxembourg for nogle år siden på skiftehold sammen med nogle tyske typografer, grafiske tilrettelæggere og andre grafiske arbejdere. Vi var næsten jævnaldrende, men i modsætning til mig, havde de allerede arbejdet på fast skiftehold i 25 år eller mere. Det lyder måske ikke særligt nedslidende, men næsten alle havde forhøjet blodtryk og masser af dem havde, kun midt i 50'erne, haft en eller flere hjerteoperationer bag sig. Vi fulgtes 5-6 år på skiftehold, indtil jeg fandt andet arbejde.
For dem der ikke har prøvet det, kan jeg sige, at det er ikke sjovt hver anden uge at skulle køre hjem om natten efter midnat, især ikke fordi det som regel var om aftenen, der skulle arbejdes over. Først 8-10 timers dagligt arbejde og så 50-100 km hjem i bil. Det slider på både mentalt og på kroppen, og hvis nogen tror, det kan klares med en tur i et fitnesscenter, har de intet forstået.

I Frankrig har man en regel om, at man kan gå på pension som 57-årig, hvis man har arbejdet i 45 år. I Tyskland, hvor jeg nu bor, har man en midlertidig regel, at man kan gå på pension, hvis man har arbejdet i 45 år og er over 63 år. Den regel forsøger alle de borgerlige økonomerne, der bestemt aldrig har haft fysisk arbejde, at få afskaffet.
Jeg synes sådan set det er en fin regel, og jeg gider ikke rigtig høre på dem, der ustandseligt taler om at man skal hæve den generelle pensionsalder, medmindre de selv har været på arbejdsmarkedet i 40-45 år, og gerne med hårdt fysisk arbejde. For pokker hvor ville der blive stille, hvis alle overholdt det.

Ole Henriksen, Karsten Aaen, Kurt Nielsen, Anne Eriksen, Carsten Mortensen, Jes Thomsen, Jørgen Steen Andersen, Einar Carstensen, Liliane Murray, Anne-Marie Krogsbøll og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels P Sønderskov

Nu er det desværre sådan Roald Andersen, at der ikke er frit valg på alle hylder. Kun et par procent af befolkningen vil være i stand til at konstruere og lede bygningen af en stor bro fx, mens alle kan blande beton og udføre struktørens arbejde med støbningen. Med den ringe grundskoleuddannelse vi har er det endda begyndt at knibe for mange unge at gennemføre en erhvervsuddannelse, fordi man både skal kunne læse, skrive og regne i de fleste fag.

Der skal stadig blandes beton og støbes, men det er blevet meget lettere i dag, hvor maskinerne allerede har overtaget det meste af arbejdet (Steffen). For hundrede år siden arbejdede de fleste i marken for bønderne. Arbejde, hvor de mange landarbejdere og hestene er erstattet af kæmpestore maskiner.

Vi har rigeligt råd til at forbedre forholdene for de forholdsvis få tilbageværende fysisk arbejdende og det er en afsporing, som jeg startede med at sige, at kræve tidligere pensionsalder. Et uopfyldeligt politisk løfte om det, vil også kun føre til nye nederlag.

Hans Jørn Storgaard Andersen og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg er 61. Holdt op med at ryge da jeg var 25. Måtte droppe mit studie pga. rygproblemer og blev postbud som 30-årig, med samme argumenter som Niels P. Sønderskov: at man kan bevæge sig rask. Det lykkedes desværre ikke. I dag kan jeg hverken stå ved et hævesænkebord eller feje. I de gode gamle dage var det et preludium til en førtidspension. I dag er det uhørt.

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Lise Lotte Rahbek, Kim Houmøller og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Niels Sønderskov - det er ikke rigtig et spørgsmål om, hvorvidt du er socialdemokrat, eller om hvorvidt, du er uenig med Socialdemokratiet.
Problemet er, at du er virkelighedsfjern.
Du tror tilsyneladende oprigtigt, at alle opslidende detaljer er fjernet fra manuelt arbejde, fordi ergonomer har set på arbejdsstillinger, og arbejdslettende maskiner er opfundet.
Hvis du virkelig bevægede dig ud, der hvor arbejdet foregår, og du selv deltog i det - ikke fem minutter, men en hel uge - så ville du opdage, hvor nedslidende det er at arbjede manuelt, på trods af arbejdslettende maskiner.
For de hårde løft er afløst af højere tempo.
Da jeg i sin tid (1977) startede som lærer, var rengøring på skolerne noget, der udførtes af husmødre på deltid - tidligt om morgenen, så de kunne tage sig af børnene, når manden skulle på arbejde. De skulle løfte gulvspande, de skulle flytte rundt med ting, de skulle vride klude - men de havde små pauser, mens de gik fra det ene sted til det andet; de kunne tale sammen, og arbejdet var mere varieret. De måtte godt løfte stole op på bordene, selv om de så skældte ud - og de havde mulighed for selv at beslutte lidt om, hvad der skulle gøres, for at der var rent. De tog den tid, det tog den dag. Ved hovedrengøring gjorde de rummene helt rene, så de selv var tilfredse.
I dag er arbejdet opmålt og registreret; i dørkarmen står en skjult liste over, hvad der skal gøres hver dag - der er sat minutter på alt. Rengøringsvognene er klargjort, der er ingen ventetid ved vandpåfyldning el. lign., der er ingen mulighed for at kommunikere med arbejdskammerater, og tempoet er vanvittigt højt.
Arbejdet udføres af unge østeuropæere. De er ofte de højest uddannede på arbejdspladsen, de er moderne og veltrænede - deres fysiske plager og gener skyldes ikke deres livsstil. De fleste af dem er for resten organiseret i ganske regulære fagforeninger - det er deres erfaring, at det er det eneste sted, de kan få ordentlig hjælp og rådgivning.
Når de har ondt forskellige steder i kroppen efter arbejdstid, i stigende grad i takt med det antal år, de har arbejdet, skyldes det ganske simpelt, at mennesket ikke er skabt til stadigt gentagne, monotone bevægelser i højt tempo uden pauser.
Ingen - INGEN - over 40 kan holde til det arbejde.
Hvis du arbejder som konsulent for kommunerne uden at vide det, er det katastrofalt. Og nu, hvor du taler om, hvad der er virkelighedsfjernt, så er det virkelig virkelighedsfjernt at tro, at man kan fjerne det opslidende fra fysisk arbejde - i en verden, der er styret af opmåling, tidstagning og udlicitering.
Jeg mangler ord til at skrive, hvad jeg mener om, at du som psykolog og konsulent taler om "nedslidningsmyten".
Da jeg som ung havde fritidsarbejde på Købmagergades Postkontor, så vidste vi godt, at når vi unge fik enkelte dage som afløsere for fastansatte, at vi kunne løbe hurtigere end de fleste ældre postbude. Men vi vidste også godt, at det ville vi ikke kunne blive ved med - når man havde prøvet arbejdet, vidste man godt, at de fysiske skavanker ville komme - det er for dumt at tro, at de skyldes dårlig livsstil, og at sundhed og fittness vil føre til evig unge led i knæ og skuldre.

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, charlie white, Kurt Nielsen, Anne Eriksen, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen, Liliane Murray, Einar Carstensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Man behøver slet ikke at have et rengørings arbejde for at blive nedslidt. Bare en simpel kræftsygdom som brystkræft som i vore dage rammer et utal af kvinder sætter dig år tilbage. Kemoen tager så meget på een at et arbejde som hjemmegående er en udfordring i sig selv. Når så den bedrevidende konsulent gør sig klog på noget han intet ved om, er det forstemmende. Sygdomme samt fysisk nedslidning er ikke længere et samfundsansvar, men helt overladt den enkelte. Politikken er helt i Anders Foghs ånd. Denne åndsløse person, som er medskyldig i Vesteuropas undergang!

Jens Kofoed, Jes Thomsen, Kurt Nielsen, Jørgen Steen Andersen og Liliane Murray anbefalede denne kommentar
Jørgen Rink

Lad os antage at Sønderskovs fantasier havde noget med virkeligheden at gøre - kunne han jo svare på hvad der mon er gået galt i de to vindmøllefabrikker Vestas og Siemens - her er der flere mennesker som har fået varige men af deres arbejde - men det er jo sikkert deres egen skyld ikk!
Lige præcis det argument at det er livsstil som er årsagen til problemer på arbejdspladsen er blevet fremført igennem tiden af alle de arbejdsgivere jeg har haft.. for på den måde kan man jo fralægge sig ansvaret for nedslidningen og arbejdsmiljøproblemer.

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Jes Thomsen, Kurt Nielsen, Anne Eriksen, Liliane Murray, Carsten Mortensen, Jørgen Steen Andersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Liliane Murray

Hvis Niels P. Sønderskov, er uddannet psykolog, så er han en skam for sit fag, hvis og når man besidder så lidt empati, så har man ikke noget at gøre i det fag.
Men måske Niels P. Sønderskov er tilhænger af Per Fink's selvbestaltede teorier.

Torben Skov, Kurt Nielsen, Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar

Det mig stadig en gåde, hvordan højt uddannede mennesker tiltager sig retten til at definere andres liv!
ALLE de tiltag der for tiden iværksættes af politikere, ville ALDRIG være blevet nævnt/eller gennemført, hvis de selv skulle leve på de vilkår..........senere pensionsalder-længerevarende nedslidning, (hvordan vil det løse de fordelingspolitiske problemer?)....kortere dagpengeperiode, lavere kontanthjælp, både til etniske danskere og flygtninge/indvanderer. Når de fleste politikere omtaler dette lyder det nærmest som om det er de fattige og de fremmedes skyld at den såkaldte velfærdsstat står for fald!
Det er ihvertfald ikke de mange milliarder der bruges til kontrol og administration på jobcentre og kommuner, eller vort lands involvering i krige langt fra vore grænser-med flere flygtninge til følge, eller "vores" indkøb af dyrt militært isenkram, landbrugsstøtten eller støtten til erhvervslivet iøvrigt.

Niels Duus Nielsen, Annalis Joanna Johansson, charlie white, Kurt Nielsen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye, Liliane Murray, Hans Larsen, Jørgen Steen Andersen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Liliane Murray

@ Jes Thomsen,

Det er jo netop 'fordelingspolitikkerne' man er godt igang med at afskaffe, derfor er uligheden voksende i Danmark.

Kurt Nielsen, Jes Thomsen, Anne Eriksen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne kommentar

Ja, det jo tydeligt, men hvor længe vil vi finde os i det? Det begyndte jo under Fjoghs regime.........Så det har jo stået på i temmelig lang tid.

Kurt Nielsen, Anne Eriksen, Jørgen Steen Andersen og Liliane Murray anbefalede denne kommentar
Jens Winther

@Jes Thomsen, det er jo ikke noget med at "højt uddannede mennesker tiltager sig retten til at definere andres liv".

Hvis mennesker selv kan betale, så kan de i enhver henseende leve, som de vil. Vi ved allesammen godt, at det ikke er alle, der hele livet "kan betale for sig selv" - og dem hjælper alle andre så, i den forstand at de pågældendes tilværelse finansieres af fællesskabet over skatterne. Sådan har vi demokratisk besluttet at indrette vores samfund.

Der er jo ikke noget underligt i, at vi i samme forbindelse - demokratisk - beslutter, hvilke beløb, der skal udbetales og hvilke omstændigheder, der gør mennesker berettiget til økonomisk støtte fra samfundet. Hvordan skulle det ellers fungere? Forestiller du dig, at folk selv bestemmer om og hvor meget samfundet skal betale til deres tilværelse?

Jeg gør opmærksom på, at vi alle har én stemme, når vi skal vælge vores politikere. Det lyder nærmest, som om du mener, at det er anderledes.

Liliane Murray

Det jeg frygter mest er, at det kommer stå på så længe at de unge generationer, der er bedre rustet til dette skift (fra velfærd til forsikring), vil finde det helt naturligt, og at de slet ikke kan sætte sig ind i deres forældres eller bedsteforældres situation, og bare vil sige, "jamen i skulle jo have forsikret jer".

Uden at vide, at da deres forældre/bedsteforældre var unge og på arbejdsmarkedet, der var der ikke noget der hed pensionsordninger for almindelige lønarbejdere, det var så at sige kun selvstændige og akedemikere der havde private pensionsordninger,borgerne havde generelt set 'forsikret' sig, via skattebiletten. Det var den generelle holdning i 70erne og godt op i 80erne. Hvad skulle man med forsikringer, vi havde et godt velfærdssystem, med førtids og folkepension, som vi alle var 'forsikret' for.

Nu står man og ville nok helst fjerne det hele, uden at overveje, at der er en hel generation, der voksede op i et helt andet Danmark, hvor velfærden var en selvfølge, og der derfor ikke var nogen grund til yderligere forsikringer, udover fagforeningen og skatten.

Men vi har nu en situation, hvor mange mange tusinder, har betalt forsikringspræmien i form af skat, gennem et helt liv, men den dag de har behov for det, opdager at 'forsikringsfirmaet' har smækket kassen i.

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Kim Houmøller, charlie white, Kurt Nielsen, Jes Thomsen, Anne Eriksen, Jørgen Steen Andersen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Jes Thomsen,
Denne undren over "højtuddannedes" motiver for at handle på en samfundsskadende måde må enten henføres til uddannelsernes stadig større nedslidning, ufærdige studier eller - al for nem adgang til at sidde i Folketinget!
Det sidste skulle være muligt at gøre noget ved?

Liliane Murray

Tænk hvis der kun sad psykologer, historikere eller slagteriarbejdere i folketinget, tanken er absurd.

Og alligevel er det det vi ser, en større og større grad af vores folketingspolitikere er akedemikere inden for en eller anden form for 'business' studier. Ikke ligefrem repræsentativt for den danske befolkning.

Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Jes Thomsen, Annalis Joanna Johansson, Lise Lotte Rahbek og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Sider