Klumme

Brexit – en kamp mellem brune spøgelser

Skræmmekampagner fik briterne til at vende EU ryggen, lyder de slukøredes forklaring. Hvis Leave-kampagnen har patent på at sprede frygt og bæven, foreslår jeg, at folkene bag lægger sag an ved EU’s patentdomstol
Debat
6. juli 2016

Jeg husker tydeligt, da Danmark stemte nej til Maastricht-traktaten. Mit teenagehjerte græd. I uger gik jeg rundt og gentog min analyse af begivenheden: Danmark var færdigt. Om lidt ville mit land være reduceret til et irriterende stykke asfalt mellem Sverige og Tyskland. Kun tabere og folk med fremtidsangst kunne finde på at sætte så dumme krydser.

I dag undskylder jeg mine fordømmende udtalelser med, at jeg var ny i den politiske trafik. Teenagere har svært ved at forstå, at der findes folk, der ikke tænker helt som dem selv – det er vist noget med manglende tråde fra den ene del af hjernen til den anden.

Men den undskyldning holder ikke helt. For efter Brexit-afstemningen har selv voksne, begavede mennesker travlt med at dømme de mere end 50 procent, der stemte Leave.

Som den franske filosof Bernard-Henri Lévy skrev i et debatindlæg i Politiken for nylig:

»Det er en sejr for ballademagere og stupide venstreorienterede, for fulde skinheads og hooligans, for uvidende rebeller og dumstædige neonationalister.«

Lévy skriver ganske vist ikke, at man er skinhead eller dumstædig neonationalist, hvis man har stemt ’forkert’, men man er i hvert fald så småt skåret, at man er kommet til at give de grupper sejren. Krydsede man Leave, er man ikke for klog.

På andre kommentatorer forstår jeg, at nejsigerne har ladet sig manipulere af Leave-kampagnens løgn og latin og ladet sig dressere af skræmmekampagner og frygt. Hvis frygt er forklaringen på briternes EU-skepsis, gælder den også for dem, der satte deres kryds hos den anden fløj. For reelt bad politikerne briterne vælge, om de er mest bange for migranter og manipulerende bureaukrater eller sammenbrudte markeder og økonomisk kollaps.

Og nej, man kan ikke dække sig ind ved at påstå, at Stay-kampagnens skræmmebilleder trods alt havde hold i virkeligheden. For nok styrtdykker pundet, og aktiekurserne går amok – men gad vide, om det ikke også hænger sammen med, at samtlige politiske ledere farer hovedløse rundt og slet ikke vil lede noget som helst.

Og skræmmekampagnen fortsætter. Fascismen og racismens spøgelse spurter gennem Europa, advarer de slukørede EU-tilhængere. Fremtiden er mørk. Hvis den kun er sort, er vi heldige – for den kan ende med at blive brun. 1930’er-brun. Forstår man. Hvis Leave-kampagnen har patent på at sprede frygt og bæven, foreslår jeg, at folkene bag den lægger sag an ved EU’s patentdomstol, for de bliver kopieret i et væk.

Hvis EU-tilhængerne vitterlig er oplysningens og tolerancens fortropper, kunne det være, at de skulle bruge det britiske resultat til andet end at skælde ud på dem, der har stemt forkert.

Skulle man tage de optimistiske briller på, kunne man sige, at afstemningen minder dem, der lukrerer på globaliseringen og det frie marked, om, at de fortsat har et skæbnefællesskab med dem, der ikke gør. At ligegyldigt hvor meget man føler sig som en del af lufthavnseliten, er ens fremtid tæt knyttet til de landsmænd, som ser deres job og tryghed forsvinde i globaliseringens kværn.

Vil man undgå radikalisering og fascisme, kunne det være, at man skulle se det skæbnefællesskab i øjnene og holde op med at stole på, at de fortabte vil finde sig i et liv i kælderen, mens man selv hygger sig i varmen ovenpå.

Det gælder også i Danmark. Her behøver man ikke engang østeuropæerne til at save den gren over, som de globaliseringsglade sidder på. For når erhvervsliv og beslutningstagere råber ’kineserne kommer’, ’nødvendighedens politik’ og i konkurrencestatens hellige navn slagter velfærd og strammer regler for samfundets svageste for at toptune Danmark til den globale konkurrence, glemmer de helt, at dem, det går ud over, også har stemmeret – og at de har tænkt sig at bruge den til deres eget bedste.

At de godt ved, at ’nødvendighed’ bare er et andet ord for interesse. Og så ender det med, at de stemmer globaliseringseliten ud af det marked og den fremtid, eliten troede var dens.

Jo, jeg græd også over briternes beslutning, men jeg er blevet endnu mere ked af det, efter jeg har lyttet til debatten, der fulgte.

Susan Knorrenborg er debatredaktør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kurt Nielsen

Glimrende artikel. Tak for den.

Michael Friis, Claus Kristoffersen og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar

Godt at Brexit-afstemningen kun var vejledende, rådgivende og ikke lovligt bindende, så en ny engelsk regering kan forkaste den hvis det skulle være ...

Henning Lögun

Hold nu op med at tørre afstemningen af på gamle og nationalister!
Folk har set forskellen mellem rig og fattig eksplodere siden 2008 i et konstant stigende tempo. Hele tiden får befolkningerne i Europa at vide vi må skære ned på grundlæggende velfærd i "nødvendighedens politik" Samtidig kan man læse om hvordan de rigestes formuer er eksploderet eksponentielt siden 2008. Så sent som i går havde Information en artikel om at de 50 rigeste familier i Danmark har mere end fordoblet deres formuer siden 2009

Det kan godt være at det for en del af befolkningen, som har problemer med at sætte ord på den usikkerhed de føler omkring deres økonomiske og jobmæssige situation, kommer ud som noget racistisk nonsens, men hvis du vil finde den sande grund til at folk gør oprør mod det etableret, så er det den voksende ulighed du skal kigge på.

Kurt Nielsen, Espen Bøgh, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Steffen Gliese, Sören Tolsgaard, Ebbe Overbye og Jette Gnudtzmann anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

når alt pilles væk er der ikke andet tilbage i argumenterne mod EU end nationalisme

Sören Tolsgaard

Ja, se venligst bort fra den voksende ulighed. Arbejdskraftens bevægelighed er et dogme, som ikke er til diskussion, punktum, heller ikke når 2,5 mio. østeuropæere slår sig ned i det overbefolkede UK og underbyder de britiske lønmodtagere. Det må man acceptere og meget mere til, og melder man fra, hagler det ned med ukvemsord og beskyldninger om isolation og nationalisme. Vorherre bevares!

Henning Lögun

@Robert Ørsted-Jensen
Det passer jo ik'! Kig f.eks. på hvordan Trojkaen har behandlet Grækenland. Hvis grækerne fortsat havde deres egen valuta kunne de devaluere som de havde behov for i stedet for at udsulte deres offentlige sektor og sælge alt der ikke er boltret fast hvilket helt forudsigeligt har ført til negativ vækst. Euroen er et projekt der på sigt er dømt til at fejle pga. styrkeforskellen mellem de stærke økonomier mod nord og de svagere mod syd. Hvorfor ikke være herre over sin egen skæbne i stedet for at få den dikteret af et udemokratisk organ som trojkaen?

Steffen Gliese

Hvis man skal have arbejdskraftens fri bevægelighed, kan det kun være mellem lande, der har en tilstrækkelig social sikring af egne borgere, så de ikke presses til at søge ringe og ringe betalte job.

Jakob Hammer-Jakobsen

Så fint formuleret - tak for det:
"
Skulle man tage de optimistiske briller på, kunne man sige, at afstemningen minder dem, der lukrerer på globaliseringen og det frie marked, om, at de fortsat har et skæbnefællesskab med dem, der ikke gør. At ligegyldigt hvor meget man føler sig som en del af lufthavnseliten, er ens fremtid tæt knyttet til de landsmænd, som ser deres job og tryghed forsvinde i globaliseringens kværn.
Vil man undgå radikalisering og fascisme, kunne det være, at man skulle se det skæbnefællesskab i øjnene og holde op med at stole på, at de fortabte vil finde sig i et liv i kælderen, mens man selv hygger sig i varmen ovenpå."
Verden er størrre end ens eget synsfelt.

Tanni Kromann, Sören Tolsgaard, Kurt Nielsen, Steffen Gliese og Henning Lögun anbefalede denne kommentar

Filosoffer har ikke altid ret, og tro på det, vil vare det samme som at tro den blinde kan se.

Vist protesterede de unge vælgere i England, og rettede især kritikken mod den ældre generation, men måske vil de unge om få år takke den ældre generation for deres forudseenhed i stedet for, når det går op for dem, at den ældre generation ville frelse dem fra fattigdommen slaveri for liberalismen pisk, nådsensbrød og almisser!
- Se blot på de mange arbejdspladser som liberalismen og globaliseringen har skabt i Kina, med underbetalt arbejdskraft uden rettigheder, - noget liberalismen elsker, for det giver lidt ekstra fortjeneste med en menneskefjendtlig holdning til den udnyttede arbejdskraft uden rettigheder eller beskyttelse mod farlige stoffer ved arbejdet!

- Lille unge "Frk. Klogesen" udi livet, læs lidt historie fra 20erne og 30erne go følg med i medierne og livet rundt omkring i verden, både hvordan det leves og hvordan det udnyttes inden du giver dig Ikast med indlæg af den art.

Robert Ørsted-Jensen

Logum - og den græske venstrefløj er forblevet kritiske EU tilhængere hvorfor tror du det er?

Grækenland har valget mellem at gå statsbankerot, eller få EU til at opgive deres reformtyranni...

...at tro Grækenland er I EU af kærlighed, er helt hen i vejret.

Robert Ørsted-Jensen

Du har ikke lyttet til dem Atkins, du pådutter dem bare dine holdninger

23:38 Den påstand må du da nemt kunne dokumentere. Jeg venter spændt, Robert Ørsted-Jensen