Bjarne lyder efterhånden som en stolt og passioneret nobelpristager, når han har vovet sig ind gennem tomaterne og vandmelonerne i en overlevelsesaktion på Nørrebrogade.
»Jeg talte faktisk med en muslim i dag, og han må altså hverken spise eller drikke,« fortæller han.
Den sætning er en bestseller og vidner om, at mennesker taler mere med deres hunde end med deres medmennesker af anden etnisk herkomst selv efter så mange år med integration på dagsordenen.
Som det mest naturlige i verden, vælger Bjarne stadig at omtale Mustafa og Mohammed ud fra deres religiøse overbevisning. Det er lige så akavet, som hvis jeg valgte at benævne den lokale slagtermester i SuperBrugsen ud fra vedkommendes øjenfarve.
»Blåøjede Henrik fra Brugsen havde nogle gode kyllinger i dag.« Mere spøjst ville det lyde, hvis jeg blandede religion ind i billedet:
»Jeg skulle hilse fra ateisten Henrik.«
Der synes at være en drejebog for enhver samtale. De velkendte spørgsmål hagler f.eks. ned over mig, når jeg igen i år undlader at storme mod kantinen klokken 12 sammen med mine ikkereligiøse kolleger.
Tag ikke fejl. Jeg hilser interessen hjerteligt velkommen, hvis den er oprigtig og helst uden den velkendte ’har du tvunget din kone til at bære tørklæde’-melodi.
Jeg har en naturlig interesse i at oplyse mine medmennesker om min spændende arabiske og ikkeekstremistiske baggrund.
Ja, min ånde lugter af kloak
For tiden forsøger jeg på bedste vis at forklare meningen med min igangværende faste, så alle hvidhudede er indforståede med, at lugten af kloak i afdelingen desværre stammer fra min muslimske ånde.
De fleste mennesker nikker under min forklaring, men jeg får også et ’godt det ikke er mig’-smil med på min spirituelle vej, inden mine medborgere skynder sig videre, så stemningen imellem os ikke bliver alt for hellig.
Faste har aldrig været Danmarks mest populære sportsgren. Alene tanken om at undgå mad og drikke får mange til at tage en ekstra tår af Tuborg-flasken i ren trodsreaktion, specielt når der fastes af religiøse grunde.
Tanken om at ’underkaste’ sig ligger desværre meget fjernt for den stadig stigende ’nej tak til al reli- gion’, medmindre det er den på TV3 Kultur herhjemme.
I år er jeg desuden blevet beriget med spørgsmålet: »Skal din datter også faste?«. Det vel at mærke fra mennesker, der ved, at min datter blot er ni måneder gammel.
Jeg svarer som regel: »Ja selvfølgelig skal hun det, selv om hendes burka kan være ret irriterende at få af, når vi endelig skal spise.«
Jeg griner fjoget for at antyde, at jeg muligvis overdriver. Herefter er stemningen som regel løsnet op. Alle kan ånde lettet op.
Kulturhumor
De overdrevede fordomme fik jeg igen at føle, da jeg ved min datters fødsel forsøgte at løsne stemningen blandt Herlev Sygehus’ jordemødre. Et par sekunder efter hun var kommet til verden, rodede jeg lidt i min nettopose for at fiske min telefon op og tage billeder af vidunderet.
Jordemoderen Eva troede, jeg manglede et håndklæde og tilbød at hente et. Hvorefter jeg humorforladt svarede: »Nej det behøver I ikke, jeg er ved at finde en saks ... for det er vel en dreng, ik’?«
Situationsfornemmelse mener jeg altid at have haft, men da det havde været en kompliceret fødsel, mente jeg, at lidt kulturel forhuds- og kønshumor kunne løsne stemningen lidt. Det hjalp, selv om det var de længste 10 sekunder i mit liv ... Herefter var der heldigvis en lidt bedre stemning.
Jordemødre stod i kø med tiltrængte »nøøøjjh, hvor er hun kær« og »ejjjjjh, hvor er hun sød« udbrud. Og da jeg jo er en serviceminded arabisk mand afsluttede jeg hele seancen med: »Ja, ja, hun skal jo alligevel have en smuk sort burka på om lidt,« hvorefter jeg kvitterede med et alibigrin.
Herefter fremstod jeg naturligt nok som en ekstremistisk faderfigur, lige indtil den smilende Eva reddede mig fra en politianmeldelse med et:
»Skal jeg så prikke hul i burkaen, så hun kan trække vejret?«
Integration går vist begge veje.
Sajad Koftan er logistik koordinator
@Sajad Koftan
Du er kvik - og så snart du får byttet om på 90 pct sarkasme og 10 pct humor - skal du nok få sat mere gang i både debat og integration.
Jeg har en naturlig interesse i at oplyse mine medmennesker om min spændende arabiske og ikkeekstremistiske baggrund.
Sajad, er du helt sikker på at du har en ikkeekstremistisk baggrund? Det var der ellers mange af dine trosfæller der troede det om sig selv, og hvordan kan vi være sikker på at det også passer? Ingen ekstremist med skjulte dagsordener ville jo indrømme at være ekstremist.
Men bare rolig. Jeg kan forsikre dig at Danskernes fremmedeangst ikke er begrænset til tilhængere af andre mellemøstlige religioner end den danske. Som 1.generations indvandrer fra det lille land Østrig er jeg vant til at blive sammenlignet med de ekstremister mit lille land er blevet kendt for i dette her lille land ved hver lejlighed. Og ikke kun sammenlignet, også mere eller mindre holdt ansvarlig for at disse ekstremister overhovedet findes, selv om jeg ikke har levet i mit oprindelige lille land i snart en halv menneskealder, og slet ikke aner hvad der foregår der.
Min konklusion er: Danskerne er slet og ret bange for alt der er fremmed. Og den største indvandrergruppe lige nu er nu engang muslimer. Så dem er de mest bange for. Og angst afføder irrational adfærd.
Så simpel.
Sajad , kan man være en god muslim selvom man ikke faster ? På samme måde som at man sagtens kan være kristen uden at komme i en kirke.
@Jørn
"...man sagtens kan være kristen uden at komme i en kirke."
Kan man nu også det? Kigger man på de ti bud er der forskel på hvor "slemme" de er at overtræde, og det ses ved at straffen for at bryde dem er forskellig, samt at de er rangordnet på de stentavler Moses havde med ned fra bjerget:
http://www.biblen.info/Ti-bud-straf.htm
Bemærk at det med at misbruge guds navn rangerer højt på listen, og dermed er straffen hård:
3 Mosebog 24,16 Den, der bespotter Herrens navn, skal lide døden; hele menigheden skal stene ham. Hvad enten det er en fremmed eller en af landets egne, skal han lide døden, fordi han bespottede navnet.
Ligesom med alt muligt andet fra det gamle testamente, har man i den reformerede kirke valgt at droppe stening, og helt personligt synes jeg det er godt, men hvis jeg var mere rettroende, ville jeg blive nervøs, når folk fortolkede lidt for frit. Noget tyder på at gud iflg. Biblen tager tingene rimeligt bogstaveligt. Der skal heller ikke så meget til, før han bliver vred:
http://www.biblen.info/Gud-draebt.htm
Sajad Koftan, du skriver, at integration går begge veje. Det er sandt nok, men jeg vil råde dig til at tænke mest på din egen integration og spare på ironi og sarkasme over for folk, du ikke kender, for det kan let misforstås.
Morten Balling, du skriver, at den reformerte kirke har valgt at droppe stening. Det gælder da ikke ikke kun den reformerte kirke. Hvornår har fx jøder og katolikker sidst stenet nogen?
"integration går kun én vej og det gælder også i skribentens fædrene hjemland", længere er den ikke!
Kom jeg til hans fædrene hjemland ville det også være mig, der skulle integrere mig selv, og måske ville jeg ikke engang have rettigheden til at medtage min bibel ind i hans fædrenes hjemland, eller kræve en Kirke opført på den jord til mig og mine ligestillede, og ringe til kirkegang dagligt.
Vågn op fra din religiøsitet og erkend det ikke er Danmark der er flyttet til dine fædrenes hjemegn, men dig der er flyttet til Danmark langt fra din fædrenes hjemegn.
På de kanter ville der måske end ikke være plads til vore meninger i det offentlige rum, og måske heller ikke til vor humor, ironi eller sarkasme uden det endte hovedløst.
Folk med ikke-vestlig baggrund må være rede til at tåle spot, spe og latterliggørelse - hertil kommer en god portion værkstedshumor. Det er adgangsbilletten til det danske samfund.
Det forventes også, at de griner ad de flade vittigheder, uanset at de har hørt dem tusindvis ad gange, som fx "sover din kone i teltet om natten, eller tager hun det af? Hah, hah er vi ikke sjove!"
Dansk humor er uovertruffen - set med danske øjne. Vi fatter ikke, at andre, der har en anden form for humor, eller som slet og ret er skide trætte af til hver en tid, at skulle være skydeskive for de spøjse bemærkninger, enten trækker sig ind i sig selv, eller lader som om de ikke forstår dansk.
Sajad Koftan har fundet en rigtig god måde, at tackle taktløsheder og/eller en manglende forståelse af verdens mangfoldighed, og det er ingen tvivl om, at han kommer langt på den måde.
Lakmusprøven er, hvor mange leverpostejfarvede danskere, der ville kunne tåle det, han må høre?
Tak til Sajad, men der er da godt nok nogle her i kommentarsporet der føler sig ramt. Hvis jer der føler sig ramt af Sajad's artikel får ondt i røven, er det fordi jeres stole er for hårde!
'Dem' og 'Os' er for idioter..
@Else Marie
Ja, nogen gange har jeg det med at udtrykke mig lidt snørklet. Det beklager jeg. Her rodede jeg flere pointer sammen uden at de fremstod særligt klart.
- Egentlig prøvede jeg at pointere overfor Jørn, at den neonglorie han tegnede over hovedet på kristendommen, i form af reformerne, er noget relativt nyt, og formentlig ikke noget gud ville være specielt vild med, hvis han findes, og hvis man skal tage bare en lille smule af det som står i Biblen for pålydende.
- Jeg har altid haft virkeligt svært ved at se, hvor grænsen skulle gå, når de reformerte fortalte mig at man da ikke skulle tage alt i Biblen bogstaveligt. Det er godt for ellers var der bla. en del steninger i Danmark. Men der er også ting f.eks. Bibelselskabet mener man skal tage temmeligt bogstaveligt. Så kan man vælge selv at sætte grænsen, men giver det nogen mening ift. en religion?
- Endelig var det et opråb til Den Danske Folkekirke om, at hvis den er så moderne og reformert som den påstår, er der en del af de ting som står i det gamle testamente, og dermed i enhver dansk bibel, i enhver dansk kirke, som ikke hører hjemme i Danmark i 2016. Måske var det på tide at få ryddet lidt op i den bog? Den er proppet med blodtørst, racisme, sexisme, slaveri, syg moral mm.
Jeg har ikke noget specielt til overs for nogen specifik religion. Jeg kan ikke bevise at der findes/ikke findes nogen deitet, men jeg kan med et rimeligt snævert konfidensinterval anskueliggøre, at de ting der står i hellige skrifter formentlig er leveregler nedskrevet af mennesker i gamle dage, og at Verden har ændret sig en del siden.
Min anbefaling af Sajad's skriv går på hans opfordring til, at vi alle får lov til at være dem vi er, i fredelig sameksistens, hvor vi bruger krudtet på at lære hinanden at kende, lærer at forstå hinandens kulturer og derved forstår at vi er forskellige, men også at dybest set er vi bare skaldede aber på en stenkugle i det ydre rum :)
@Espen
Bare et tankeeksperiment:
Lad os sige at Danmark blev ubeboeligt for dig i nær fremtid. Europa var overbelastet med flygtninge og EU var gået i opløsning efter Brexit, så der kunne du ikke få lov til at være, Putin havde lukket grænserne mod øst, og Trump havde bygget en mur i vest. Sagt på en anden måde, dit nærmeste og eneste mål for at flygte var Nordafrika. Ville du smide din bibel ud ved ankomsten, iføre dine døtre hijab, gå til fredagsbøn og faste under Ramadanen?
»Jeg talte faktisk med en muslim i dag, og han må altså hverken spise eller drikke,« fortæller han.
Jamen det er sgu da netop en muslimsk og ikke en lade os sige neutral skik. Langt de fleste danskere er ligeglade med hvilken religion folk har bare de ikke forhindrer andre i at være ligeglade. Hver gang et menneske med muslimsk baggrund skriver noget skriver han/hun gud hjælpe mig om religion, racisme og diskrimination. Aldrig om klimaudfordringer, Brexit, EM i fodbold eller cykelstier og jazzfestival.
@ Morten Balling, 03. juli, 2016 - 11:22
"Et tankeeksperiment", det er jeg sandelig frisk til.´, og så i Afrika hvor solen altid skinner og en lille smuttur ud på savannen og se de vilde dyr i deres frihed i den åbne natur.
Så tror jeg desuden jeg ville finde nogle "venligboere" med et stort omsorgsgen, som de gerne ville have plejet overfor mig og mine, og udnyttet deres omsorgsgen til det yderste, om hvor forfærdeligt det var der hvor jeg kom fra, og nødvendigvis måtte forlade min familie til deres egne skæbne, for når blot jeg havde reddet min egen røv havde jeg plejet min egoisme i fulde drag.
- Nå ja, og selvfølgelig ville jeg kræve svinekød til middag hver dag, og det havde de bare at sørge
for!
- Er det ikke sådan man gør for integrationens skyld?
jens peter,
hver gang et menneske med muslimsk baggrund skriver noget om (citat) "klimaudfordringer, Brexit, EM i fodbold eller cykelstier og jazzfestival", får hun/han det tilbage i hovedet, for tidsskrifterne er ikke interesserede i det.
Sandsynligvis beder de selv samme tidsskrifter hende/ham efterfølgende om at skrive om om (citat igen) "religion, racisme og diskrimination".
Når man møder noget fremmed, så er nysgerrighed et godt tegn.
Der er noget befriende ved at stille alle de "dumme spørgsmål". Tag det som et udtryk for interesse.
Folk som ikke stiller spørgsmål, har kun deres egne fordomme at handle ud fra.
Det er idiotisk at tro på en gud uanset hvad man kalder den. Men så igen, vi mennesker, gør så mange idiotiske ting, hver dag. Man kan sige at vi generelt handler ud fra det vi tror på. Så længe det ikke skader nogen, så er det i bund og grund ligegyldigt, hvad de andre går og tror og gør.
Hvis nogen tror Sajad tvinger en Burka over sin kone, så kan de jo tro det og hvis det giver mening for Sajad at sulte sig selv til ære for sin gud, så ham om det.
Og hvis jeg vil gøre noget harmløst idiotisk, så lad I mig om det.
Venlig hilsen
Ateisten Søren