Klumme

Jeg gider ikke skrive om feminisme

Der er ikke fisse i at være feminist. Men der er heller ikke fisse i ikke at være det
Debat
26. juli 2016

Jeg gider egentlig ikke skrive om feminisme. Jeg gider ikke skrive om at være kvinde. Om den konstante, lurende angst, når man går på gaden om aftenen.

Om behovet for altid at være lidt bedre, lidt skarpere, lidt sjovere, når jeg skal konkurrere med mine mandlige kolleger. Eller om ham, der gik amok, da jeg og veninderne afslog at lade ham tage et billede af os. Grimme ludere, arrogante møgfisser.

Jeg gider ikke skrive om feminisme. Jeg hører Peaches, mens jeg skriver dette. »Let me see you put your dick in the air.« Min lillesøster har aldrig hørt om hende; hun har andre idoler.

Hun deler erotiske billeder og provokerende citater på sin tumblr. Emulerer Beyoncé, går på klub og tér sig åndssvagt. Yaaas, werk, bitch you better slay. Be fierce, most bomb pussy.

Mor lærte os at være bange. Konstant agtpågivenhed! ‘Jeg skal maksimum vente fem minutter på toget,’ sagde jeg, og mor stirrede mig dødt i øjnene, da hun svarede, at det kun tager to minutter at blive voldtaget.

Da min søster havde sidste skoledag, stak jeg hende hundrede kroner til en taxa, så hun ikke skulle gå ad voldtægtsstien om natten. Det kaldte vi den smutvej, der løb fra gågaden til stationen.

Nu skal jeg læse om mænd, der nægter at skamme sig over at være mænd. Om kvinder, der savner de rigtige mænd. Om stakkels, stakkels mænd. Stakkels mænd, der ikke tør være gentlemen. Der ikke tør svinge pikken af frygt for, at en rabiat feminist skal bide den af i en rus af menstruationsblod og brændende bh’er.

Jeg kender ingen mænd, der er bange for feminister. Jeg kender usikre mænd, der er bange for at blive afvist. Jeg kender endnu flere usikre kvinder. Drenge og piger, der danser i cirkler om hinanden. Florlette berøringer, hænder der strejfer hinanden. Er det nu også feminismens skyld?

Der er ikke fisse i at være feminist. Men der er heller ikke fisse i ikke at være det. Jeg gider ikke skrive om ham, der holdt mig nede, da kondomet sprang.

Jeg gider ikke en storm i min indbakke. Enten får jeg for lidt pik, eller også er jeg en billig hore. Enten er jeg en frigid feminazi, eller også er jeg en kystbanefeminist, en stiletfeminist, en kønsforræder. Enten er jeg del af matriarkatet eller på knæ for patriarkatet.

Jeg gider ikke skrive om at sige, at jeg er dårlig til at binde mig, når jeg i virkeligheden mener, at jeg er bange for at blive forladt. Man må for alt i verden ikke virke omklamrende. Jeg gider ikke skrive om at være en cool girl, som Gillian Flynn kalder det. Altid liderlig, altid sjov, aldrig sur. Pigen, der er en af drengene.

I mange år spillede jeg dum og naiv, når jeg talte med mænd, jeg kunne lide. Nogen havde fortalt mig, at de ville blive skræmt af dominerende kvinder. Der er absolut ikke pik i at være feminist.

Jeg gider ikke skrive om mænd, der råber ‘Jeg ku’ godt knep’ dig, hvis det sku’ være’ efter mig på gaden.

Eller om mænd, der tror, at kvinders selvhad, spiseforstyrrelser og forvrængede kropsbilleder kan kureres med et velment ‘Jamen, vi går slet ikke op i, om I vejer 52 eller 57 kilo; I er smukke, som I er.’

Om hvordan begge dele hverken er udtryk for begær eller omsorg, men for en følelse af ejerskab over kvindens krop. Puha, kan du mærke, hvordan stemningen bliver dårlig? Ejerskab er sådan et usexet ord.

Og jeg tænker på det berømte citat af Margaret Atwood: Mænd er bange for, at kvinder vil grine ad dem. Kvinder er bange for, at mænd vil slå dem ihjel.

I hver flirt er en dobbelthed. Jeg er smigret over opmærksomheden, og samtidig bange for, hvad der vil ske, hvis jeg afviser den. Kælling, narrefisse.

Kvinder vil kun have dumme svin, siger de flinke fyre, der føler sig berettiget til et knald som tak for deres venskab og/eller gode manerer.

Jeg gider ikke skrive om sexologer, der råder mig til at behandle mænd, som var de børn. Eller hunde. Dygtig, dygtig mand. Hvis du opfører dig ordentligt, så får du et blæs. Stakkels, lille mand.

Jeg gider ikke skrive om feminisme. Jeg vil hellere være en cool girl. Men det bliver jeg nok aldrig.

Mikka Tecza er studerende ved IT-Universitetet. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Troels Rasmussen

Tak for det indlæg. Det ramte en masse tangenter hos mig. Den første anslog en tone a la "hold da op, voldtægtsfrygt betyder sgu virkelig noget for en del kvinder". Jeg har med den senere tid efter udgangen af mine 20'ere fået lettere ved at lytte til det uden at reagere med et "det virker da unødvendigt."

Jeg forsøger også at acceptere den vægt, det må have for kvinden, at hun kan blive gravid. Uden at reagere med en tanke, der fremhæver at drenge altså også har (eller kan have) det svært på den ene og den anden måde.

Idéen om ejerskab ifb. kommentarer om en kvindes vægt kræver mere tilvænning for mig. Jeg har svært ved forestille mig at kommentaren skulle være behæftet med ejerskabsidéer fra mandens side, men kan acceptere hvis de er det fra kvindes perspektiv. (Jeg læste det i første omgang snarere som noget i retningen af "52 eller 75 kilo".)

Jeg kan godt lide, at du inkluderer, at der er usikkerhed på begge sider (undskyld den heteronormative diskurs). Man kan nemt komme til at tale om et idealeksempel af det modsatte køn, selv når man mener, at man taler generelt om det modsatte køn. Der kan være fyre, som får det bedre af at høre, at nogle piger er mere trygge ved en "dad bod".

Men tag mine ord med et gran salt, for jeg ved ikke meget om kvinder eller kønsrelationer, jeg gør mig blot tanker om dem.

Grethe Preisler

Kære Mikka,

Du gider ikke skrive om feminisme, skriver du.

Hvorfor skriver du så ikke bare om noget andet? F.eks. om hvem der har designet dine sjove nye briller, hvor man købe et par af samme slags, og hvor meget de har kostet i anskaffelse i forhold til det usle honorar, du får for at fylde en ledig klumme i dagbladet Information med small-talk om emner, du ikke gider skrive om.

Se dét ville være underholdende til afveksling fra det sædvanlige spaltefyld i agurketiden i bladet, hvor landets bedste hoveder diskuterer de mest presserende emner.

Per Jongberg, Torben Skov, Jens Winther, Tino Rozzo og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Søren S. Andersen

Er det ikke en tand for latterligt at skrive en artikel om feminisme, der handler om, at man ikke gider skrive om feminisme? For mig at se svarer det lidt til at bolle for seksuel afholdenhed.

Kenneth Krabat

Du vil hellere være liderlig altid, glad altid, aldrig sur. Det er da det bedste udgangspunkt for en artikel. Det kunne så være, at dybere emotioner end den der femi-enui kom i spil, så man slap for at læse endnu et primo-journalistisk bidrag, som (godt nok) dygtigt opremser (indpakker) alle tidens kønskonfrontationer baseret på negative erfaringer med mænd (og ingen positive, ikke-skræmmende) på en måde, så det tydeligt fremgår at i det mindste DU har et problem - om end det meget mindre fremgår OM du ved det selv, og i så fald hvordan det skulle beskrives. INGEN kan grounde andres negative energier ved at tage dem på sig selv. Men man kan give (et flertal af) andre grund til at ville gøre arbejdet selv, hvis de forstår at det faktisk nytter at gøre det.

Hvordan ville verden være et bedre sted, hvis du var en Cool Girl?

"Jeg gider ikke skriver om...." alt det, jeg skriver om.

Tillad mig at gøre opmærksom på, at feminisme og tøseklynkeri ikke er det samme.

Henrik Bjerre

Kvinder er fuldstændig ligeglade med hvordan mænd er - det eneste der interesserer dem er hvordan en mand behandles af andre mænd. Er han respekteret eller ej? Denne egenskab sidder i generne - men det er da meget sødt at skrive nogle artikler hvor det forestilles at fornuften er stærkere end DNA.

Randi Christiansen

Undskyld, min tablet er til tider lidt ustyrlig - eller også er det kombinationen med et tungt site - men anbf 16.12 er en fejl

Randi Christiansen

Henrik, den var sq ny, og jeg har ellers været rundt om blokken et par gange

Michael Kongstad Nielsen

Henrik Brøndum: - i de ægte broderskaber ser kvinderne dem ikke.
https://www.youtube.com/watch?v=s5nS_TH3juE

Lise Lotte Rahbek

"Kvinder er fuldstændig ligeglade med hvordan mænd er"

Nej. :)

Peter Jensen

Det der ligger i betydningen ikke at gide, i denne slags sammenhænge er, at man ikke gider blive modsagt. Man vil godt, meget gerne endda, skrive om feminisme, hvis det blev modtaget ubetinget som visdomsord. Det er et generelt problem ved feminister, at de ikke bryder sig om at blive modsagt. Derfor ser man da også af og til indlæg fra feminister, der allerede på forhånd beklager sig over, at nogen sandsynligvis vil gå i rette med deres påstande og holdninger. Hvis man skal gide kritik, medfører det jo, at man ikke kan nøjes med løse påstande og tvilsomme konklusioner, men at man må argumentere og underbygge sine påstande.

Lennart Kampmann, Søren S. Andersen og Morten Jespersen anbefalede denne kommentar